Vilka lysrör

#1 - 15 januari 2006 20:42
Hej!
Vet att detta är ett hett ämne, men efter lång tids läsande här i forumet efter att ha sökt på lysrör,så är jag inte helt tillfredställd.
Någon som vill hjälpa mig:
Jag ska köpa sammanlagt 9st lysrör fördelat på:
500l akv. (4 lysrör),
310l (1 lysrör, har redan två stycken som ger gult ljus),
540l (4 lysrör).

Fiskar i 500l: Diskus mm.
Fiskar i 310l: nyckelhålsciklider, tetror mm.
Fiskar i 540l: Praktbotia mm.

Kommer ha mycket växter i 310l och i 540l. 500l kommer mestadels bestå av rötter,men även en och annan vallisneria.

Så,vilka lysrör ska jag köpa?

Vill framhäva fiskarnas färger samtidigt som jag gärna vill få fart på mina växter. Tillägg: Det gula ljuset jag har nu gillar jag inte alls.
#2 - 15 januari 2006 23:57
aquarelle/aquastar/triton ger bra ljus för växter och ska tydligen ge bra ljus för fiskar också.

http://saurama.aqua-web.org/
#3 - 18 januari 2006 23:36
Raven!

Det är skitbra hemsida. Mycket bra. Äntligt... jag gillar inte att de nämnade ofta konstiga siffror o namn på lysrörer som jag inte vet hur det ser ut när det tänder i akvariet som ger bildshelhet. o vad det är typ, pga bilder saknas....
Men jag har sett en tysk hemsida om belysning som specielisterar på akvariebelysningar... massa olika... ja typiskt....Die besser Deutschland... precis som www.saurama.agua-web.org typ, men de har bättre ännu. Det finns förklaringar/beskrivningar som lämpas till saltis eller sötis, från svart till klart vatten. När jag har bott i Tyskland då... nu minns inte vad det hette webadress... *syfte*
Vet eller har ni tyska webb? likt som saurama.aqua-web.org? Jag vill gärna ha det.
Jag sparade den hemsidan i min favvo nu

// Andde

[quote=Raven]aquarelle/aquastar/triton ger bra ljus för växter och ska tydligen ge bra ljus för fiskar också.

http://saurama.aqua-web.org/[/quote]
#4 - 18 januari 2006 23:43
de va en bra sida, har oxå letat lite efter nåt spnt utan esultat, fast många lysrör verkar ju ha exakt samma ljus
#5 - 18 januari 2006 23:46
[quote=andreassofus]fast många lysrör verkar ju ha exakt samma ljus[/quote]

många rör är ju rätt lika också.
till exempel aquarelle/aquastar/triton ska ju mer eller mindre ge samma ljus efter vad jag läst.
#6 - 18 januari 2006 23:50
ja så e de helt säkert.. kolla lite på marine glo.. inte så fint kanske , fast de kanske vore ett alltenativ till månljus o bara ha ett sånt lysrör tänt :rolleyes:
#7 - 19 januari 2006 19:48
[QUOTE=Raven]många rör är ju rätt lika också.
till exempel aquarelle/aquastar/triton ska ju mer eller mindre ge samma ljus efter vad jag läst.[/QUOTE]

kan räkna in power-glow däri dom 3 med...
#8 - 23 januari 2006 08:52
Ja visst. Jag håller med er R. och A.
Många likt, dock en sak som är kul att veta. Rena faktor, som tyskar älskar att läsa massa små saker. Och perfektionistiskt.

Jag tänkte inte att skaffa lyxiga eller dyra lampor. Snygga och billiga ja tack ;)

Annons