Vilka lysrör

#1 - 4 januari 2005 09:55
Hej på er
Jag har en fundering om vilka lysrör man ska ha.
Jag har ett 54 l akvarium där jag bara har växter och kardinaltetror.
Jag vill framhäva det blå och röda i fiskarna men samtidigt så vill jag framhöva det gröna i växterna.
Går det och i så fall med vilket eller vilka lyrör.
Kan ha 1 eller 2 lysrör.
Som det är nu så är det blåa och röda jättefint men det gröna ser gråblaskigt ut inte så fint.
Fråga mig inte vad jag har nu för lysrör för det är ett som följde med.
#2 - 4 januari 2005 10:51
Philips Aquarelle är väldigt bra, gärna i kombination med ett powerGlo rör. Då framhäver du färgerna bätte. Men ska du bara ha ett så är Philips röret att föredra.
#3 - 4 januari 2005 13:12
Tackar men om man tittar på dessa länkar som jag hittat så verkar det ju som om PowerGlo framhäver det gröna betydligt bättre men även kardinalerna med än Aquarelle. Är det mycket sämre att ha enbart PowerGlo än Aquarelle, så pass mycket att man hellre ska välja Aquarelle fastänn det ger sämre färger. Kan det vara så att bliderna ljuger lite i färgåtervisningen. Nån som sett båda och kan ge en jämförelse.
Tack på förhand
Philips Aquarelle med spektrum
Hagen PowerGlo med spektrum
#4 - 4 januari 2005 14:02
Jag har båda. Hagens rör är ljussvagare än philips röret men jag kan inte säga att färgerna är bättre från det. Lite kallare och svagare skulle jag säga. Det är ju lite smaken som avgör vad man föredrar men jag gillar det lite varmare ljuset från aquarelle bättre. Har ett kar med PowerGlo och ett AquaGlo där ljuset är markant svagare och där aquaglo röret ger lite varmare ljus. Har reflektorer i det karet som hjälper upp lite. Har även ett malawikar där jag har ett aquarelle fram och ett powerGlo därbak och det är en bra kombination. Kan du ha två rör skulle det nog passa bra hos dig. Tycker överlag att det blir bättre med ett lite kallare rör i kombination med ett med varmare ljus men det är smaken som avgör helt.

Annons