Vilka lavastenar kan man använda?

#1 - 3 november 2014 18:45
Hej hej!
Jag skulle vilja ha lite lavasten i mitt ena akvarium, eller ganska mycket sten rättare sagt.. De som säljs i djurbutiker är ju så hiskeligt dyra så jag funderar om man kan köpa det på något annat ställe. Lavasten används ju också i vissa grillar eller bastukaminer, är det samma lavastenar som man använder i akvarium? Fungerar dem?

De är ju ganska vassa också lavastenarna.. Det finns ingen risk att fisken kan skära sig på dem? Jag har bland annat corydoras och oroar mig lite om deras skäggtömmar kan ta skada.

Med vänlig hälsning.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 november 2014 19:30
Jag har aldrig använt bastustenar - men här är en annan som frågade om detta på Zoopet för en tid sedan https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=160180&highlight=bastu

Corydoras skadar skäggtömmarna när de gräver i gruset/sanden och den inte är rundslipad så ur denna synpunkt är det inte farligt. Dock rent allmänt så har jag alltid varit lite skeptisk till lavastenar eftersom fiskarna kan skada sig på de vassa stenarna och de fiskar som är mest utsatta är snabbsimmande, lättstressade och sådana som gömmer sig i grottor och på denna beskrivning passar i alla fall inte Corydoras in
#3 - 4 november 2014 09:32
Jag känner mig också en aning skeptisk. Jag har även ancistrus, otocinclus och någon snäcka. Även fisk med vackra fenor som gillar grottor..
Jag skulle gärna vilja ha sten i akvariet och just lavasten har ju en del fördelar som gör att jag funderar över dem. De väger knappt någonting, växter som javaormbunke kan lätt fästa sig vid dem samt att det är den enda naturtrogna sten som ger ett varmt intryck med sin bruna nyans enligt mig. De flesta andra ser så hårda och kalla ut och det är inte intrycket jag vill åt.

Jag kikade in bastustenen på bauhaus som det pratades om i den andra tråden. Den har inte samma utseende som lavasten och uppfyller därmed inte riktigt mina önskemål.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 4 november 2014 09:49
ssimonee skrev:

ja den ser ju inte speciellt vass ut. Hur stora är dom - det står det inget om
#6 - 4 november 2014 10:11
Det var väldigt dålig produktinformation om stenarna och jag hittar ingen mer information via google heller. För att få reda på hur stora de är så får man väl åka in och kolla på dem antar jag..
#7 - 4 november 2014 10:39
Men kan ancistrus skada sig på lavastenarna tro?

Och är det någon skillnad på lavasten och lavasten? Djurbutik eller grilltillbehör? :confused:
#8 - 4 november 2014 13:26
Varför inte plocka "vanliga" stenar från naturen? :)

//Inger
#9 - 4 november 2014 14:33
Visst har jag använd "natursten" förut också. Men det är inte riktigt det intrycket jag vill åt nu. Jag är dessutom nojig över att använda tung sten i det här akvariet och lavastenar är lätta som moln. Går bra att stapla till ett rös. De har rätt färg och är porösa vilket är toppen för bakterier. Det är dessutom den enda sten jag hittar som har den varma bruna tonen jag är ute efter.

Annons