Vilka ger sig på mina räklingar?

#1 - 7 december 2008 13:07
Hej.

Jag börjar ana oråd när jag aldrig ser några räklingar i det nya räkkaret.

Det har körts så pass länge och räkor har gått med rom men jag har inte sett någon avkomma.

Det är blandat Crystals och Körsbärsräkor, övriga är ancistrus som jag även har i andra räkkar men sen har jag 2 Khuli-ålar och 6st Galaxyrasboror.

Har ju sett att andra har galaxy med sina räkor så jag tror nästan att ålarna ligger lättast till att skylla på.
Mina galaxy är dock väldigt livliga och snabba samt väldigt ivrig när jag matar dem. Har man i åtanke hur små räklingarna är så borde de kunna bli mat åt dem också.

Vad tror ni?

I det andra karet är det nya räklingar flera gånger i veckan och jag flyttar över räkor ibland och vattenvärden och förutsättningarna är det samma.
Bara Khuli och Galaxyn som skiljer karen åt.

mvh / Martin
#2 - 7 december 2008 18:26
Martin85 skrev:
Hej.

Jag börjar ana oråd när jag aldrig ser några räklingar i det nya räkkaret.

Det har körts så pass länge och räkor har gått med rom men jag har inte sett någon avkomma.

Det är blandat Crystals och Körsbärsräkor, övriga är ancistrus som jag även har i andra räkkar men sen har jag 2 Khuli-ålar och 6st Galaxyrasboror.

Har ju sett att andra har galaxy med sina räkor så jag tror nästan att ålarna ligger lättast till att skylla på.

Mina galaxy är dock väldigt livliga och snabba samt väldigt ivrig när jag matar dem. Har man i åtanke hur små räklingarna är så borde de kunna bli mat åt dem också.

Vad tror ni?

I det andra karet är det nya räklingar flera gånger i veckan och jag flyttar över räkor ibland och vattenvärden och förutsättningarna är det samma.

Bara Khuli och Galaxyn som skiljer karen åt.

mvh / Martin

Det är nog ingen här som kan svara.. Jag skulle ha gissat på Ansistusen om du inte hade skrivit att du har dem i båda karen...
Kan det vara något annat som tar död på dem?
Pump.. Andra vattenvärden.. Kemikalier... Ingenting???
Du får nog meddela om du kommer på vad det är.. ;)
#3 - 7 december 2008 18:29
Rasbororna är det!
#4 - 7 december 2008 18:35
Skulle också satsa på rasbororna, enligt min erfarenhet så rör inte kuhliiålarna något levande, iallafall inte om det är större än nykläckt artemia.
#5 - 7 december 2008 18:47
Jag har enbart Galaxys (12st) i mitt 54L tillsammans med Körsbärsräkor och det blir bara fler och fler räkor, riktigt roligt att se när man släpper ner algtabletter och alla räkor sitter i klungor.
Jag har i.o.f väldigt mycket växter så dom riktigt små räkorna har gott om gömställen.
#6 - 7 december 2008 19:29
vad har du för sorts filter?
#7 - 7 december 2008 20:11
Kör med Fluval 105 (Ytterfilter) med Renas filterpatron på insuget för att "räksäkra" Insuget.
#8 - 8 december 2008 09:58
Tack för alla svar. Ja Ancistrusen borde vara säker och den är väldigt lugn/slö och jobbar duktigt på glaset och växterna.

Som filtrering har jag ett innerfilter med öppen filterpatron. Har sågat upp mer hål i röret som patronen sitter på för att finfördela suget. Kan då ha större cirkulation utan att det blir för hårt. (samma lösning som det andra karet och där sitter räklingar på patronen och mumsar. Exakt samma finaporiga filterpatron också)

Skulle kunna tro att det är rasbororna ändå. De har tidigare fått veta den hårda vägen att det gäller att visa framfenorna om det ska bli någon mat. De var innan de minsta fiskarna i ett akvarium och helt plötsligt är de störst och ohotade :)

Men det är ingen som tidigare råkat ut för att khuli äter räklingar då?

Ska nog försöka flytta mina Rasboror till något annat kar inom kort annars :)

mvh / M
#9 - 8 december 2008 11:55
Martin85 skrev:
Tack för alla svar. Ja Ancistrusen borde vara säker och den är väldigt lugn/slö och jobbar duktigt på glaset och växterna.

Som filtrering har jag ett innerfilter med öppen filterpatron. Har sågat upp mer hål i röret som patronen sitter på för att finfördela suget. Kan då ha större cirkulation utan att det blir för hårt. (samma lösning som det andra karet och där sitter räklingar på patronen och mumsar. Exakt samma finaporiga filterpatron också)

Skulle kunna tro att det är rasbororna ändå. De har tidigare fått veta den hårda vägen att det gäller att visa framfenorna om det ska bli någon mat. De var innan de minsta fiskarna i ett akvarium och helt plötsligt är de störst och ohotade :)

Men det är ingen som tidigare råkat ut för att khuli äter räklingar då?

Ska nog försöka flytta mina Rasboror till något annat kar inom kort annars :)

mvh / M

Jag har jättesvårt att tro på Kuhli.. Men jag trodde att galaxy var räksäkra??!!!
Jag väntar med spänning på fortsättningen av detta mysterium!!! :D
#10 - 8 december 2008 12:46
Katharina skrev:
Jag har jättesvårt att tro på Kuhli.. Men jag trodde att galaxy var räksäkra??!!!

Jag väntar med spänning på fortsättningen av detta mysterium!!! :D

Hehe. Det trodde jag med. Galaxy och endlers är väl bland de få som man rekommenderas hålla med räkor i forumet.

De måste ju mumsa rätt rejält då jag säkert har 100 räkor i karet och alltid är det några med rom. Aldrig sett en räkling.

Kollade artbeskrivningen på Galaxyn:

"Den kan hållas i ett sällskapsakvarium men då bara med andra mycket små arter eller med små räkor (de kan dock äta räkyngel). Bättre är ett artakvarium. Skaffa minst 6 st – gärna fler."

Har för mig att jag inte sett det om räkyngel förr jag kollat :(

Det roliga återstår; Hur f*n jag ska få tag i dem med tätplanterat akvarium och de små liven håller sig efter botten :)

Har dubbelkollat värdena i karen och det är så nära exakt man kan komma. Inga gifter, samma PH och hårdhet. Ingen växgödning i något kar.

Inredningen är av samma växtart (Växterna från första karet delade jag och satt jag över i det andra så det är samma plantor i grunden)
Gruset är detsamma och rötterna är ok tror jag, köpt på samma ställe och har legat i vatten lika länge. Har slutat mörka vattnet och de tvättades och kokades noga efter inköp.

Det är belysningen som skiljer men det är ett Aquarelle-rör som knappast kan vara dåligt för räkor? Har stora flytväxter som dämpar ljuset lite också.

Nu ska jag fiska Galaxy :D

mvh / M
#11 - 8 december 2008 12:59
Tack o lov att de är stimfisk. Fick upp dem på 2 försök.

Får se om det blir räklingar inom kort... Såg minst 5st med rom nu.
#12 - 11 december 2008 08:41
Update: Igår när jag skulle ge dem mat så fick jag se 3st mindre räkor, de var inte dagsfärska, skulle gissa på en vecka.

2st satt på den stora kalkstenen och en hade klättrat upp halvvägs i karet på ett blad precis bredvid :)

De är absolut födda i karet, ingen tvekan. Var några kvar då som vågade sig upp nu när fiskarna är flyttade.

Studerade länge men kunde inte hitta några fler, men det kommer nog.

Då har jag kommit fram till en vettig teori:
De fullvuxna räkorna älskar kalkstenen, det sitter alltid många på den.
Den är full av porer och håligheter som är uppskattade.
Om räklingarna letat sig upp på stenen så blev de ett lätt byte för galaxys då de syns väldigt bra mot den kritvita stenen.

Borde inte vara helt otroligt med tanke på att galaxyn favoritplats verkade vara att simma runt stenen. Det måste ju vara som ett smörgåsbord för dem.

Jag skulle nog inte våga rekommendera Galaxy med räkor.

Ska bli kul att se hur det ser ut om ett par veckor i karet om det stämmer eller om galaxy bara skrämde bort räklingarna från stenen.
#13 - 16 december 2008 16:14
Efter att ha läst hela tråden så skulle jag tro att du nu har löst problemet, men jag skulle inte säga att khulisarna är ofarliga, de kan nog äta en del räklingar om de kommer åt.....lycka till.
Bilagor:
#14 - 16 december 2008 16:15
Katharina skrev:
Det är nog ingen här som kan svara.. Jag skulle ha gissat på Ansistusen om du inte hade skrivit att du har dem i båda karen...

Kan det vara något annat som tar död på dem?

Pump.. Andra vattenvärden.. Kemikalier... Ingenting???

Du får nog meddela om du kommer på vad det är.. ;)

Ancistrus är en av de bättre sambosarna till räkor, bara om någon räka dör äter de upp denna, om inte de andra räkorna hinner före vill säga!
#15 - 16 december 2008 21:17
tummen skrev:
Ancistrus är en av de bättre sambosarna till räkor, bara om någon räka dör äter de upp denna, om inte de andra räkorna hinner före vill säga!

Ja, men jag trodde att alla de där fiskarna var bra sambos till räkor.. Iaf vad man har läst här på Zoopet.. Jag har ju mina räkor ensamma.. :)

Endlers är ju glupska som attan.. Hur sjutton kan de rekommenderas ihop med små räkbebisar.. :eek: ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 16 december 2008 21:31
Jag tror nog att såväl endlers, galaxy samt kuhli kan sätta i sig riktigt små räkyngel.
Det är väl egentligen bara Ancistrusen som jag inte tror tar något som rör sig i akvariet.

Bästa sättet att få räkynglen att klara sig i så stor utsträckning som möjligt är nog att ha en del tät mossa där de kan gömma sig.
#17 - 19 december 2008 09:13
Hur vågar man lita på en vanlig Plecomal att de inte rör räklingarna?

Jag har en liten på ca 5cm som skulle passa bra i räkkaret tills den växt till sig lite mer.
Funderar starkt på att flytta den dit och sen flytta kuhli till 222Liters där det redan finns många Kuhli.

Studerade karet länge igår i samband med vattenbyte men det finns inga spår av nya räklingar än vad jag kan se.
#18 - 19 december 2008 22:29
Jag tror att de dör för att det är vinter.. Först nu ser jag att mina Crystal bär ägg igen.. Det har bara varit de gröna och gula som har haft bebisar nu på ett tag.. :)
#19 - 21 december 2008 21:42
Ålarna i räkkaret är rätt osynliga men ja försökte fånga dem idag och lyckades med en av de två, den andra grävde ner sig på okänd plats och då är det bara ge upp.
Dock gick det inte undvika att de båda inte gått på diet inför julen.

Jag har/har haft många kuhli genom åren men aldrig någon i närheten av de här i tjocklek.

Kan nog vara att de mumsat på mina stackars räklingar ändå. Annars är ålarna gömda och kommer inte ens fram om man matar med algtabletter, ändå är de så stora.

Fick lyfta på några småa rötter i jakten och nu då hittade jag en crystal på 2-3mm :)
#20 - 21 december 2008 21:59
Tror oxå stenhårt på galaxysarna!

I infon så står det ändå detta.
"Allätare och köttätare (små ryggradslösa djur). Äter i akvarium allt standardfoder men bör ges smått levande eller fryst.

(de kan dock äta räkyngel).
"
#21 - 22 december 2008 10:06
Martin85 skrev:

Jag har/har haft många kuhli genom åren men aldrig någon i närheten av de här i tjocklek.

Kan nog vara att de mumsat på mina stackars räklingar ändå. Annars är ålarna gömda och kommer inte ens fram om man matar med algtabletter, ändå är de så stora.

Det är väldigt mycket näring i ett räkkar, verkar det som hemma hos mig iaf.. Alla sniglar och växter trivs jättebra. Att dina Kuhliålar är feta efter att ha bott i räkakvariumet visar bara att det är gott om mat där, inte vilken mat. Jag har fortfarande svårt att tro på ålarna. Jag håller nog med de andra och tror mer på vanliga fiskar än på malar och ålar... :)

Annons