Vilka går ihop med dom???

#1 - 21 juni 2007 18:13
HEJ!

Jag är nybörjare :) när det gäller fiskar, så nu undrar jag vilka fiskar går ihop med guppy och platy :confused:. Vill köpa siamesisk kampfisk [:-131]går den ihop med dom???

Tack för alla svar!!!
#2 - 21 juni 2007 19:01
den går utmärkt med dem:)........hur stort akvarium har du??
#3 - 21 juni 2007 19:05
Går dom verkligen ihop? på djur affären säger dom att kampfisken biter av fenorna på guppys :S
#4 - 21 juni 2007 19:18
130l

macke_fisk skrev:
den går utmärkt med dem:)........hur stort akvarium har du??

Jag har akvarium på ca 130l.
#5 - 21 juni 2007 19:29
själv så har jag guppy med kampfisk :p.....det går hur bra som helst......det med att affären säger att kampfisken biter guppy kan hända....men det beror på kampfisken själv, det beror från individ till inidivid.....en del kampfiskar är elaka och en del är hur snälla som helst...min kampfisk är så gosig och skön....varje gång jag gör vattenbyten så kommer han fram och simmar mellan mina fingrar, totalt orädd är han:).......en sak du ska kolla innan du köper kampfisken är att se så humöret är bra på han.....jagar han alla fiskar i karet eller hänger han och inte är aktiv så ska du itne köpa han.....men om han är aktiv och bryr sig inte om någon annan fisk så köp honom......då kommer du att få en snäll kampfisk:).....och akvariet är alledes perfekt för dom fiskarna:)....lycka till:D
#6 - 21 juni 2007 19:30
Annasus skrev:
Går dom verkligen ihop? på djur affären säger dom att kampfisken biter av fenorna på guppys :S

det beror på kampfisken själv...jag har kampfiskar med endlres och det går jätte bra....de bråkar inte eller något sånt
#7 - 21 juni 2007 20:03
tack

macke_fisk skrev:
själv så har jag guppy med kampfisk :p.....det går hur bra som helst......det med att affären säger att kampfisken biter guppy kan hända....men det beror på kampfisken själv, det beror från individ till inidivid.....en del kampfiskar är elaka och en del är hur snälla som helst...min kampfisk är så gosig och skön....varje gång jag gör vattenbyten så kommer han fram och simmar mellan mina fingrar, totalt orädd är han:).......en sak du ska kolla innan du köper kampfisken är att se så humöret är bra på han.....jagar han alla fiskar i karet eller hänger han och inte är aktiv så ska du itne köpa han.....men om han är aktiv och bryr sig inte om någon annan fisk så köp honom......då kommer du att få en snäll kampfisk:).....och akvariet är alledes perfekt för dom fiskarna:)....lycka till:D

Tack för det!!! Fast jag tänkte köpa 2 honor och 1 hane för att dom är så fina att jag vill odla dom. Bara om dom går ihop så som du säger så är det perfekt!!! Vilka andra kan man ha ihop med guppy, platy ?Vanlig skalare, blå gurami tex???
#8 - 21 juni 2007 22:21
okej då ska jag också skaffa guppy har velat ha de så länge för min kampfisk har hitills inte visa nån aggresivitet mot andra fiskar och de är lika med min att den kommer upp om man stoppar i handen =) tack så mycke för att man fixk lite hopp
#9 - 21 juni 2007 23:23
Lägg i en jack dempsey :p:p:p:p:p:p:p:p:p
#10 - 22 juni 2007 09:30
Annasus skrev:

Ja det är stor risk att det händer, men ibland har man tur....:p
#11 - 22 juni 2007 09:34
Lägg i en jack dempsey :p:p:p:p:p:p:p:p:p

Ettt otroligt underligt inlägg, även om ironin stänker om det, frågeställaren sade ju att han/hon var nybörjare, då skall man väl inte driva med personen i fråga....seriösa inlägg i fortsättningen tack!!!!! Annars kan det mycket väl hända att du inte får fortsätta här...
#12 - 22 juni 2007 13:16
Om du är nybörjare med fiskars å vänta lite med det där odlande av kampfiskar. Det är MCYKET du måste tänka på, så vänta med att du skaffar erfarenhet och lär känna fisken.

Läs om ämnet på http://www.bettas4all.com/
#13 - 22 juni 2007 13:42
iinaH skrev:
Om du är nybörjare med fiskars å vänta lite med det där odlande av kampfiskar. Det är MCYKET du måste tänka på, så vänta med att du skaffar erfarenhet och lär känna fisken.

Läs om ämnet på http://www.bettas4all.com/

Har inte sett nått om att det ville odlas kampar.

Själv har jag inte testat kampar med just guppies, men jag har en elak kamphona som fenhögg en annan kamphona rejält. Ingen kamphane som bet där inte...

Tror det beror på individ hur ilskna dom är.

Men min svar är att vara försiktig :)
Majoriteten av källorna säger att kampar kan va elaka, själv har jag bara 4 stycken. 2 hannar och 2 honor, hos mig är det en hona som är rejält elak. Dödade en ancistus t.ex..
#14 - 22 juni 2007 14:48
vesko skrev:
Tack för det!!! Fast jag tänkte köpa 2 honor och 1 hane för att dom är så fina att jag vill odla dom. Bara om dom går ihop så som du säger så är det perfekt!!! Vilka andra kan man ha ihop med guppy, platy ?Vanlig skalare, blå gurami tex???

Där stod det om odling.

Annons