Zaphi skrev:He-Man: Det är mycket som "funkar". Klart att det funkar, men frågan är om du verkligen vill tvinga på fiskar en livsmiljö med 100 gånger högre pH än de egentligen är utvecklade för att leva i? Du kan säker har C. moorii i 100 liter också, men det skulle jag klassa som djurplågeri.
Tjusningen med akvaristik är att man skall försöka få fiskarna att må så bra som möjligt och försöka så gott man kan simulera deras naturliga miljö. Utifrån den förklaringen så tycker jag blandningen är ologisk, men om du vill testa så be my guest...
Jag har länge förundrat mig över hur man kommer fram till att vissa sorter kräver en viss akvariestorlek och andra en annan, klart att storleken på fisken har betydelse men ibland så ser jag en tendens att det inte är storleksrelaterat
Själv hade jag under nästan två år en trio frontosor i ett 150 liters akvarium
Vi kan ju aldrig veta hur fisken trivs eftersom vi inte kan fråga dem.
Zaphi skrev:Tänk dig själv att bli inlåst i en cell med en av annat kön. Visst hade det säkert skett lite "lek" där inne? ;)
Kjell Fohrman skrev:Storleken spelar in men också fiskens beteende. En aktiv snabbsimmande fisk, en tuff revirhävdande fisk behöver t.ex. extra större utrymme än en fredlig art som mest ligger stilla i en håla.
Själv skämdes jag över den dåliga miljö jag gav mina frontosor nätr jag hade dem i ett 700 liters. Visst kan fiskar leka även om de hålls trångt.
Just därför skall vi inte hålla dem för trångt. Bara för att de ibland tål att trängas ihop så innebär ju inte det att de skall hållas så. Poängen med akvaristik ätr ju inte att testa hur mycket man kan plåga sina fiskar innan de dör
Kjell Fohrman skrev:Storleken spelar in men också fiskens beteende. En aktiv snabbsimmande fisk, en tuff revirhävdande fisk behöver t.ex. extra större utrymme än en fredlig art som mest ligger stilla i en håla.
Själv skämdes jag över den dåliga miljö jag gav mina frontosor nätr jag hade dem i ett 700 liters. Visst kan fiskar leka även om de hålls trångt.
Just därför skall vi inte hålla dem för trångt. Bara för att de ibland tål att trängas ihop så innebär ju inte det att de skall hållas så. Poängen med akvaristik ätr ju inte att testa hur mycket man kan plåga sina fiskar innan de dör
Zaphi skrev:Fiskar bör hållas så pass stort att de kan utöva sina naturliga beteenden i så stor utsträckning som möjligt. Ett 150 är väl bara 40 djupt eller så och det säger ju säg självt att en fisk som blir 40cm inte kan hållas så, då den inte ens kan vända. Jag förutsätter dock att du inte höll vuxna exemplar.
Fiskarnas storlek tycker jag har mindre betydelse. Det är väl främst beteende och rivirstorlek. Jag har frontosor i ett 540 och jag måste säga att jag inte tycker det egentligen är helt ok...
Att fiskar leker är nog det mest vanliga och felaktiga svaret man kan ge för att se om fiskar trivs. Tänk dig själv att bli inlåst i en cell med en av annat kön. Visst hade det säkert skett lite "lek" där inne? ;)
Legolasxvi skrev:Om jag tolkar ovanstående så borde ingen få lov att ha fisk i en mindre tank än låt oss säga 5000 liter?
Ej heller ska någon utan speciellt certifikat inneha akvariefisk i sitt hem?
Har aldrig besökt en akvariehandlare som levt upp till liter vatten per fisk.
Legolasxvi skrev:De tre frontosorna jag höll i ett 150 liters kar var runt 15 cm de fick dock ett 1000 liters så småningom.
Legolasxvi skrev:Vill man dra det till sin spets så kanske inte fiskarna upplever trivsel? Jag tycker inte man ska förmänskliga dem, att de är individer är väl sin sak men att förmänskiga dem tycker inte jag att man ska göra, människor är vad jag tror den enda varelsen som medvetet kan vara ondsefull vilket skulle vara negativt för fiskarna.