Vilka funkar?

#1 - 12 mars 2007 08:18
Fick flyttat och uppsatt mitt 250 litersakvarie igår.

Fisk som ingick var:
Röd zebra, en hane, två honor
Lombardoi, en hane, en hona
En mal av något slag..

Jag funderar på att om en månad sätta i ytterligare 5 malawiciklider. Nu vill jag ha tips på vilka som skulle funka. Ska jag satsa på fler av de redan befintliga och isåfall vilken sort och kön?
#2 - 12 mars 2007 08:22
Skaffa hellre fler honor av de båda arter du redan har, än att blanda in fler arter. Båda arterna har fint färgade honor.
#3 - 12 mars 2007 08:50
Jo, det var så jag tänkte skulle bli bäst. Skaffar ett par honor till av varje sort. Tack!
#4 - 12 mars 2007 12:56
Skaffa gärna 3-4 nya lombardoi honor, hanarna av denna ras är faktiskt mycket elaka och kan jaga ihjäl en ensam hona.
MVH/kkk
#5 - 12 mars 2007 13:44
kkk skrev:
Skaffa gärna 3-4 nya lombardoi honor, hanarna av denna ras är faktiskt mycket elaka och kan jaga ihjäl en ensam hona.

MVH/kkk

Jag delar din uppfattning där, nu efter att jag sett dem i action. Lombardoihanen är väldigt agressiv mot sin hona och mot de andra fiskarna. Han har tagit över karet totalt. Tidigare var det min röd zebra-hane som bestämde... Inte längre. Men med 250 liter finns det kanske plats för tre honor till av varje sort?
#6 - 12 mars 2007 14:19
En av röd zebra-honorna hade dött när jag kom hem i förmiddags. Den var minst i akvariet och hade ingen stjärtfena sedan ett halvår tillbaka då den blev hårt attackerad av en annan fisk. Men den har överlevt och verkat må bra. Flytten blev dock förödande för krymplingen. Jag gissar på att den blivit ihjälstressad av de andra inatt. Kanske inte hittat någonstans att gömma sig som tidigare. :(
#7 - 12 mars 2007 15:00
Förmodligen något i den stilen ja. Kan vara stressande i sig bara med nytt kar också.
Har du fått skaffat flera honor åt lombardoin och röd zebra`n?
#8 - 12 mars 2007 15:29
Sacrium skrev:
Förmodligen något i den stilen ja. Kan vara stressande i sig bara med nytt kar också.

Har du fått skaffat flera honor åt lombardoin och röd zebra`n?

Ska ordna med det imorgon tänkte jag. Hoppas de har vuxna exemplar inne.
Bilagor:

Annons