Funderar på en foderautomat och vill ha en pålitlig modell...
Vilka har ni bra erfarenheter av? Är tacksam för alla tips:)
alumini skrev:Funderar på en foderautomat och vill ha en pålitlig modell...
Vilka har ni bra erfarenheter av? Är tacksam för alla tips:)
Du nämner flingor och då vill jag informera att ingen automat med snurrande fodertrumma fungerar med flingor, de klibbar ihop och distribueras väldigt ojämnt och det förstår man om man tänker på vilken form flingorna har och att de ska igenom en springa, man måste använda granulat/små pellets. pet mate 14 med färdiga portioneringsfack har jag ingen erfarenhet av.Eric66 skrev:Eheim foderautomat är ett självklart val.
Mina två har funkat i 10 år nu.
Har även haft Pet Mate F14 foderautomat, helt värdelös var den. Maten fastnade i den, så det blev bara trasiga flingor kvar i den.
Slängde den efter en vecka.
Mvh Eric
Ja jag har deras automat och den funkar inte med sera vipan iallafall, flingorna är olika stora och det blir ibland inget och ibland massor när den ger, visste redan det men ville ändå prova.Christer5 skrev:Flingor fungerar väldigt bra i Eheims foderautomat som har en fläkt son blåser på fodret när man matar.
Jo det funkar nog bättre om man smular sönder det, men annars finns ju granulat:) Eheim är en bra automat. anledningen till att jag gillar hydor lite mer är att den skakar trumman när den roterar och skakar då fodret så det jämfördelas.Christer5 skrev:Ja tänk vad olika man kan uppleva saker och ting men du har säkert rätt i det att den fördelar flingor olika på grund av storlek det borde vara logiskt.
Jag har tidigare haft Eheim och upplevde inte detta då och tänker att köpa en ny nu.
Kanske man måste smula sönder flingorna något och det då fungerar bättre.