Vilka fler fiskar passar in i mitt akvarium?

#1 - 16 februari 2007 12:33
Mitt 220 literakvarium har nu varit igån lite drygt en månad och där simmar nu följande fiskar:

- 12 rödmunstetror
- 8 endlers guppy (3 hanar, 5 honor)
- 2 otocinclus vittatus

De sista fiskarna flyttade in idag och jag funderar nu på vad jag ska fortsätta med. Ska vänta lite nu innan nästa inköp så jag inte överbelastar för fort så jag har lite tid på mig att fundera...

Fråga 1. Jag skulle vilja ha en liten grupp av ngn lite "större" (i mina ögon större alltså) fisk, kanske en dvärgciklid, black molly, någon gurami...eller nåt annat?

Jag vill dock inte att mina små guppyhanar ska bli uppätna. (Nån gång i framtiden får kanske guppysarna ett eget lite mindre kar men det är inte aktuellt ännu så just nu ska de bo där de är, jag gillar dem så de ska inte bort)

Någon som har något förslag på lämplig, ganska lättskött fisk som passar med mina övriga fiskar? Hur många bör jag ha?

Fråga 2. Funderar på nån mal eller liknande. Vill ha nån som inte blir för stor, men gärna tåligare än vad jag nu hört att Otocinclusen är.

Fråga 3. Är mitt akvarium fullt sen?? Om inte, förslag på vad jag kan ha utöver ovanstående?
#2 - 16 februari 2007 12:40
Hejsan,

Du kan helt klart ha i en del fisk till.
Karet är ungefär halvfullt nu.

Jag är förtjust i guramis. De är lugna och fina. Finns i många olika färger. Och blir lite större...!
Fjärilscikliden är en anann favorit. Hanen blir riktigt fin när den växt till sig lite...!

Anictrus (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315) är den vanligaste och troligen den tåligaste malen.

Det finns en del roligt som du kan ha i...! Tex regnbågar? Riktigt fina! Kolla på lite olika Melanotaenia tex!

Lycka till!
#3 - 16 februari 2007 13:08
Mitt råd är att komplettera ottisarna med 10st till för de är en stimfisk. De flesta ciklider är fenbitare så de skulle jag inte satsa på en guramisar är en bra ide.
#4 - 16 februari 2007 16:43
Jag är ju "platynörd"..så naturligtvis rekommenderar jag dig att skaffa ett gäng platysar i regnbågens alla färger :D

Se bara till att du får bara honor om du inte vill ha bäbisinvasion om ett halvår..för det lär nog guppisarna också och ändå ordna åt dig :p

Vill du ha "bäbisar" så skaffa endast EN hanne till tjejerna - annars kan hannarna träta sinsemellan rätt mycket.
#5 - 16 februari 2007 17:41
Tack för era svar

Går ciklider alltså inte att ha ihop med andra fiskar särskilt bra eller?
#6 - 16 februari 2007 17:47
Blir nog förresten nån fler otocinclus :)
Blev även sugen på ancistrus...

Sen är jag fortfarande tveksam.
Regnbågarna var fina, kan dock inte minnas att jag settt dom i någon affär. Är de ovanliga/svåra att få tag i (eller har jag bara inte lagt märke till dom)?

Guramis är ju fina, de ligger rätt bra till. Annars är fjärilsciklid eller palettciklid intressanta men det kanske inte går för att de är fenbitare?

Visste inte att Platy fanns i flera färger. Ska kolla in det snarast :)
#7 - 17 februari 2007 08:46
Platy finns i alla de möjliga/omöjliga färgkombinationer :D
Jag har röd m. svarta fenor, vit/röd m. svarta fenor, gulvit m. svarta fläckar, gul m röd svans.....och en massa yngel. Ett yngel ser ut som en tiger.. :D

Här finns mycket att läsa: http://www.monas.se/platys.htm
Och kolla under "odlingsfrmer" så ser du massor med olika sorters färgkombinationer.
#8 - 19 februari 2007 09:00
Det var verkligt många fina Platyvarianter. Ska kolla in om dom har nåt liknande på lokala butiken :)

Ingen som har nåt mer att säga om ciklider är omöjliga att ha för mig eftersom de är fenbitare?
#9 - 19 februari 2007 10:02
Jag har fastnat mycket för Pansarmalar, dom är riktigt söta och dom kan man ha flera utav, tycker du ska spana lite på sådana så kanske du blir lika kär i dem som jag blivit :P
#10 - 26 februari 2007 12:33
Jo pansarmalar är söta. Men blir inte dom ganska stora?

Har kollat på regnbågar nu och de som fanns i butiken här såg ganska trista ut jmf med bilder på nätet...

Funderar fortfarande på vad jag ska välja. Tycker fjärilsciklider hade varit fint. Men passar de en nybörjare och går de öht att ha med mina andra fiskar??
#11 - 26 februari 2007 12:40
Mia73 skrev:

Det finns pansarmalar i många storlekar från ett par centimeter till nästan en decimeter.
#12 - 26 februari 2007 15:07
Mia73 skrev:

Har kollat på regnbågar nu och de som fanns i butiken här såg ganska trista ut jmf med bilder på nätet...

Funderar fortfarande på vad jag ska välja. Tycker fjärilsciklider hade varit fint. Men passar de en nybörjare och går de öht att ha med mina andra fiskar??

Fjärilen kan funka, du har ju så pass stort,
och inga fiskar med jättelånga fenor!
#13 - 28 februari 2007 19:51
Mia73 skrev:
Det var verkligt många fina Platyvarianter. Ska kolla in om dom har nåt liknande på lokala butiken :)

Ingen som har nåt mer att säga om ciklider är omöjliga att ha för mig eftersom de är fenbitare?

Jag hade fjärilsciklider förut med neontetror svärdbärare platy

Annons