Vilka Fiskarter

#1 - 14 juli 2004 17:11
Kan jag skriva det i detta forumet ??
Ja i alla fall
Har funderat på detta 8-9 olika växt arter och sedan några fisk arter men hur många olika arter kan jag ha.
Mesta dels vill jag ha ungfödare men även andra vill ju ha fisk i hela akvariet och inte bara i övre delen.
Har tänkt på scalaren dom är fina men går inte oftast i hop med barber eller ??

Har även tänkt på några malar, och några barber.

akvariet kommer vara på minst 200 liter så någon som har några ideer, jag har läst lite här på zoopet men inte kommit fram till något bra, ni får gärna säga till om ni har tips och sånt
#2 - 14 juli 2004 19:02
T ex tigerbarb klassas som aggresiv och kan bita exempelvis scalarer, prova då 5 bandsbarb. Ser nästan likadan ut och är mycket snällare. Scalaren är dock en ciklid så den kan också vara elak. Hade scalarer och en stor slöjstjärt..Vilka slagsmål. Kolla i zoopets sökmotor, det står om de olika arterna är fredliga. Köpte själv nu Svart Fantomtetra (10 st), mycket livliga och snygga. Är dock något av en "rookie" själv så ta inget jag sagt för hugget i sten.
#3 - 14 juli 2004 19:26
Scalare behöver ett akvarium som är 55-60 cm högt ... tror inte att 200 literskar är mycket mera än 50 cm höga...
#4 - 14 juli 2004 19:32
Tillägg till Tant Nancys inlägg:
I de 55-60 cm ingår inte sand osv. Så i realiteten bör akvariet vara 65-70 cm.
(eller har jag missuppfattat?)
#5 - 14 juli 2004 19:51
Vet faktiskt inte Icebox, jag har tre rejält fullvuxna Scalarer i ett akvarium som är 60 cm totalt... de har växt upp i ett kar som var på ca 50-55 cm... och de är definitivt inte dåligt utväxta...

Annons