Vilka fiskar tillsammans med Diskus?

#1 - 15 oktober 2006 11:28
Hej.

Jag har endel sällskapsfiskar men funderar nu på diskus.
Vilka fiskar klarar temperaturhöjningen?
Kardinaltetror, ancistrus, scalarer, fjärlilsciklider samt siamesiska algätare.

Något mer man behöver tänka på?

Hälsningar Mathias:)
#2 - 15 oktober 2006 11:31
eftersom discus vill ha 30* så klarade inte mina ancistrus eller fjärilciklider men din kanse gör de Lycka till.
#3 - 15 oktober 2006 16:11
jag kör med ancistrus, några corydoras samt kardinaltetror. Det funkar för mig.
#4 - 15 oktober 2006 17:29
Ung diskus brukar jag köra 30° på men om du köper lite äldre diskusar så kan du köra 28°.
Tror inte att du ska ha siamesiska algätare med diskus dom kan vara lite stressiga för dom.
Annars tror jag det bara är att testa sig fram.
#5 - 15 oktober 2006 18:03
Det finns väl rätt mycket du kan. Av de du räknar upp så har jag Skalarer, Ancistrus, Siameser, inte vanlig fjärilsciklid men däremot Boliviansk ;). (Dessutom Citrontetror, Apistogramma Macmasteri, Laetacara Dorsiger, Peckoltia Pulcher och ett par sorter pansarmalar).
#6 - 16 oktober 2006 09:04
Precis som MatteG varnar för siameser så gör jag åxå det... Det gick bra initialt när de var små men nu då de är som långa prinskorvar så tuggar de även diskusen i sidorna i bland... och tyvärr är de djä-a för snabba för att få tag på... (Sista gången jag körde värmekur i karet så dog tre siameser så vänta bara tills det är dax nästa gång....)
#7 - 16 oktober 2006 10:02
Jag började med att ha siameser, praktbotia, skalare och gibbi. Först åkte praktbotia och siameserna bort p.g.a stress. Jag tillsatte då 10 pansarmalar. Dessa dog hälften av i en värme/salt kur. Flyttade resten till ett annat kar.
Sedan fick skalarerna och gibbi flytta. Gibbin stressade och simmarde runt diskusen i bland. Skalare är en "friskare" fisk och kan gå i lägre temp. Så nu har jag bara diskus med diskus! Det tycker jag är bäst. Nu är det renare när inte gibbin bajsar så mycket.
#8 - 16 oktober 2006 10:03
Mina siameser har aldrig rört eller stört diskusarna (och inga andra fiskar heller för den delen). De är ganska lugna av sig, och de är inte små, så det är kanske ganska individuellt.
#9 - 16 oktober 2006 13:17
Så är det det som fungerar för en behöver inte göra fungera för en annan.
Jag har haft lite olika pansarmalar som brukar gå åt när det är dags för värme kur.
Dom ända som klara det är Sterbaierna.
Som tur är har jag en kull på dom nu så snart har jag ett gäng som simmar runt i 720L igen :)
#10 - 16 oktober 2006 15:37
Jag tänker låta bli L-malar och pansarmalar, bättre att städa själv som sagt...
#11 - 17 oktober 2006 06:22
Solbacka. Pansarmalarna tror jag de flesta inte upplever som ett störande element med discusarna utan tvärtom de har en värdefull uppgift...
#12 - 17 oktober 2006 06:25
Matte_g skrev:
Jag har haft lite olika pansarmalar som brukar gå åt när det är dags för värme kur.

Dom ända som klara det är Sterbaierna.

Det stämmer ju att pansarmalarna klarar hög temperatur olika bra. Mina Napoensis verkade inte riktigt klara den höga temperaturen, däremot så verkar Sterbaierna gå bra och även mina Brochis Splendens ;).
#13 - 17 oktober 2006 07:40
solbacka skrev:
Jag började med att ha siameser, praktbotia, skalare och gibbi. Först åkte praktbotia och siameserna bort p.g.a stress. Jag tillsatte då 10 pansarmalar. Dessa dog hälften av i en värme/salt kur. Flyttade resten till ett annat kar.

Sedan fick skalarerna och gibbi flytta. Gibbin stressade och simmarde runt diskusen i bland. Skalare är en "friskare" fisk och kan gå i lägre temp. Så nu har jag bara diskus med diskus! Det tycker jag är bäst. Nu är det renare när inte gibbin bajsar så mycket.

Några frågor: :)
Vilka pansarmalar hade du som dog?
Hur mycket salt tillsatta du?
Vilken temp var du uppe i?
Hur snabbt sänkte du salthalten?
NÄR dog dem under "behandlingen" ?
Hade du kraftig syresättning?

//Calle
#14 - 17 oktober 2006 10:38
Fläckig pansarmal
1 dl/100l vatten
35 grader
har ej sänkt ennu
när väremen började stiga över 32 grader
cirkulation 1000l/t med syre inblåsn, 750l/t strypt och luft pump
Jag kommr inte att göra om mitt misstag, jag lärde mig första gången och vill inte utsätta andra fiskar för dessa värmeökningar.
#15 - 17 oktober 2006 10:39
Annie72 skrev:
Solbacka. Pansarmalarna tror jag de flesta inte upplever som ett störande element med discusarna utan tvärtom de har en värdefull uppgift...

De var absolut inte störande men de dog....och det tycker JAG är störande.:(
#16 - 17 oktober 2006 13:58
Ja det kan jag verkligen förstå att du tycker....
#17 - 17 oktober 2006 14:06
Ja, och jag tror de stackars pansarmalarna också tyckte det var störande att nästan bli kokta:( i saltat vatten...
#18 - 17 oktober 2006 14:06
Himmla söt diskus du har på din bild!
#19 - 18 oktober 2006 09:25
Ja, den är söt men jag har tyvärr inte den kvar.. lämnade tillbaka den till affären som ja leasade den ifrån....[:-118] [:-118]
#20 - 9 november 2006 22:24
Annie72 skrev:
Precis som MatteG varnar för siameser så gör jag åxå det... Det gick bra initialt när de var små men nu då de är som långa prinskorvar så tuggar de även diskusen i sidorna i bland... och tyvärr är de djä-a för snabba för att få tag på... (Sista gången jag körde värmekur i karet så dog tre siameser så vänta bara tills det är dax nästa gång....)

Så var det avklarat, efter denna värmekur som nu pågår har mina tre sista siameser lämnat in... tyvärr kolade även min albinocorydoras och tre kardinaler..Tempen toppade på 36.3 men discusarna verkade inte misstycka...
#21 - 9 november 2006 22:49
Jag har haft bland annat scalarer, nyckelhålsciklider, bolivianska fjärilar, och pansarmalar med discus, och det har funkat bra. Ett discuspar jag hade jagade dock runt de små scalarerna när de lekte, och det gjorde de ca en gång varannan vecka eller nå´t. Sålde de discusarna till slut, särskilt honan var jobbig mot scalarerna. Hade även för längese´n några halvvuxna discus och halvvuxna scalarer ihop, och jag har för mig att den ena discusen fick frispel på scalarerna och jagade runt dem.

Men på det hela tagen så ska det nog funka.
#22 - 10 november 2006 07:10
Annie72 skrev:
Så var det avklarat, efter denna värmekur som nu pågår har mina tre sista siameser lämnat in... tyvärr kolade även min albinocorydoras och tre kardinaler..Tempen toppade på 36.3 men discusarna verkade inte misstycka...

Det är konstigt detta med diskus och temp. Mina är som piggast vid ca 33 grader! När jag försökte sänka så blev en dålig igen...varmt och skönt för matte också vid vattenbyten..:) Men som sagt inga andra gillar detta varma vatten, jag röstar för diskus med diskus...
#23 - 10 november 2006 21:18
har siamesare med mina men de verkar vara diskusar som stresar de inte de diskusar de e typ kungar av karet allting flyr när de kommer

Annons