[QUOTE=elvina]L. multifasciatus verkar hur roliga som helst ju.. :) Funkar dom tillsammans med räkor? [/QUOTE] Nej. Absolut inte. Två helt olika miljöer.
[QUOTE=elvina]Hittade två släktingar till L. multifasciatus också, Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay och Lamprologus brevis, Burundi...Vilken tycker Ni verkar bäst? [/QUOTE] Smaken är som baken. Själv valde jag
multifasciatus. Occelatus är för min smak liiiite för agressiv. Brevis lite för "bullrig" i kroppsformen.
[QUOTE=elvina]Kan man blanda två av dessa sorter? Funderar också på fredlig kampfisk och kardinalfisk/eller/neontetra!? Hur många fiskar kan man klämma i karet? :)[/QUOTE] Nej och nej. 45 liter är i underkant eftersom snäcklekare är lätt att föröka sig. Snäcklekare är väldig revirhävande ciklider som lätt spöa upp fiskar som är MYCKET större än de själva. Dessutom kräver de olika vattenvärden. Afrikanska ciklider (som snäcklekare) behöver ph omkring 8/8,5 etc.
Jag skulle rekommendera 1,2 eller 1,3 L. multifasciatus till att börja med. Det blir fler automatiskt. Använd sökfunktionen. Det finns massvis trådar med yttligare information om snäcklekare.
Hejhopp. Ralp