Tjena !
Jag har ett 375 liters och vill ha det så lättskött som möjligt. Har haft det i 3 år, lite drygt, Ett högt hörnakvarium, vrålsnyggt.
Har 5 st pansarmalar, 2 st siamisiska algätare, 2 jättestora plecostomus-malar (oerhört vackra, nyttiga och underhållande), 2st stora orangefärgade Gurami, 1 par Eldbukar, 1 par bruna med svarta ränder, liknade eldbukar.1 par Zebraciklider, och nu, bara, 7 st kardinaltetror (hade 38 st för 2 1/2 år sedan, häftigt. Ska köpa ett gäng snart) och 3 st. pyttesmå algätare som håller ordning på det mesta.
Har en hel del rötter (dom stora malarna måste ju ha det, snyggt dessutom) några större stenar av olika utseende och ganska begränsat med växter, men ett 10-tal finns och ganska grovt grus i botten. Byter 1/3 av vattnet varannan vecka ungefär, verkar funka. Har väldigt lite alger (står ej i solljus och har aldrig haft några sjukdomar i akvariet, fiskarna är superpigga och stora, matar nog lite för mycket, men dom käkar och växer och trivs, så vaddå ?.
1500liter/timme-pump-filter och två "riktiga" och två färgframbringande lysrör.
Dopvärmare kan vara bra att ha om man har det "kallt", men mitt akvarium håller 26-27 grader celsius, utan hjälp. Har ju en termodtatreglerad värmare, men den behöver ju inte jobba.
Ger dom varierande torrmat, nästan aldrig mygglarver och sån´t, malarna ska ju ha lite olika "tabletter", men käkar ju allt som kommer åt på botten. (Jag undrar vart alla mina kardinaltetror tog vägen, hinner aldrig se dom döda eller döende, det är faktiskt bra.)
Lycka till med ditt nya stora akvarium, hoppas du fick nå´t tips här och får många sköna avstressningstimmar framför det.
Hälsar Rogga, vänligt.