vilka fiskar till 300 l?

#1 - 15 februari 2004 15:51
jag funderar på att starta upp ett 300 l akvarium men vet inte riktigt vilka som ska bo där
tipps tack!
min önskemål är:
stim
ganska stora (så stora som möjligt)
hannor och honor lika fina
lättskötta ev lättlekta
#2 - 15 februari 2004 16:57
Tjena !
Jag har ett 375 liters och vill ha det så lättskött som möjligt. Har haft det i 3 år, lite drygt, Ett högt hörnakvarium, vrålsnyggt.
Har 5 st pansarmalar, 2 st siamisiska algätare, 2 jättestora plecostomus-malar (oerhört vackra, nyttiga och underhållande), 2st stora orangefärgade Gurami, 1 par Eldbukar, 1 par bruna med svarta ränder, liknade eldbukar.1 par Zebraciklider, och nu, bara, 7 st kardinaltetror (hade 38 st för 2 1/2 år sedan, häftigt. Ska köpa ett gäng snart) och 3 st. pyttesmå algätare som håller ordning på det mesta.
Har en hel del rötter (dom stora malarna måste ju ha det, snyggt dessutom) några större stenar av olika utseende och ganska begränsat med växter, men ett 10-tal finns och ganska grovt grus i botten. Byter 1/3 av vattnet varannan vecka ungefär, verkar funka. Har väldigt lite alger (står ej i solljus och har aldrig haft några sjukdomar i akvariet, fiskarna är superpigga och stora, matar nog lite för mycket, men dom käkar och växer och trivs, så vaddå ?.
1500liter/timme-pump-filter och två "riktiga" och två färgframbringande lysrör.
Dopvärmare kan vara bra att ha om man har det "kallt", men mitt akvarium håller 26-27 grader celsius, utan hjälp. Har ju en termodtatreglerad värmare, men den behöver ju inte jobba.
Ger dom varierande torrmat, nästan aldrig mygglarver och sån´t, malarna ska ju ha lite olika "tabletter", men käkar ju allt som kommer åt på botten. (Jag undrar vart alla mina kardinaltetror tog vägen, hinner aldrig se dom döda eller döende, det är faktiskt bra.)
Lycka till med ditt nya stora akvarium, hoppas du fick nå´t tips här och får många sköna avstressningstimmar framför det.
Hälsar Rogga, vänligt.
#3 - 16 februari 2004 02:45
Befriande och trevligt att hora nagon beskriva sitt akvarium sa trevligt, enkelt o underhallande...ar sa trott pa alla dessa kemi experiment man hor sa mycket om nu for tiden! Later som en underhallande kombination Rogga!

Kardinaler lever inte sa lange (ca 1 ar endast, fast jag har haft nagra som klarat upp till 2) sa dom har sakert dott av alderdom och sedan forsvunnit in i munnen pa en mal (Om dom inte kommit in i nagot lek revir men i alla fall har jag aldrig hafr nagra problem med att blanda sma tetror med nog sa strids lystna ciklider, verkar som om dom ar for sma for tex en zebra att bry sig om nar det galler revir men for stora for att ata.)

har ar mina forslag till Hexas 300 liters

ett par av dessa, dom ar inte alls sa elaka som dom vanliga Jack Dempsey och kanske den vakraste fisken pa marknaden som kan hallas utan nagra storre problem!

http://www.aquahobby.com/dempsey.html

ett gang neon tetror, dom ar nastan lika fina som kardinaler men ar MYCKET enklare att skota och lever langre. Om du ska blanda sma tetror med storre ciklider sa forsok att antingen lata cikliderna vaxa upp tillsammans med tetrorna eller satt i tetrorna forst...annars kan dom bli forvillade med mat.

kanske ett par av dessa som zoopet valt att representera med en bild av en stromming (om Kjell Forman laser detta sa snalla kan ni inte hitta en ny bild av dessa underbart vackra fiskar!)

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=169

eller/och kanske ett eldbuks par.

Lycka till o ha sa kul! Jag alskar att satta upp ett nytt akvarium, men vem gor inte det:)
#4 - 16 februari 2004 06:22
öhm (Afrikanska ciklider).
Jag tycker att det låter som att Pseudotropheus sp. "acei"
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=813
är fisken för dej min son, De finns i lite mörkare blå färg samt med vit å gul stjärtfena.

http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm

cool film, hoppas det kan ge dej inspiration =)

#5 - 16 februari 2004 07:15
Om du tar bort att hannarna och honorna skall vara lika färgglada så kan du kolla på cypricromis leptosoma. Dom finns i många färgvarianter i naturen i samma stim, men man har aldrig observerat en hona leka med två olikafärgade hannar i naturen. Hanar av olika färg leker av samma honor i akvarium men slåss inte med varandra. Därför så skulle man kunna ha i princip dubbelt så många hannar som honor om man bara tar från olika färgvarianter. Om sedan avkomman blir atraktiv det vet jag inte.
MVH
Magnus
#6 - 16 februari 2004 12:00
Röd Juvelciklid, väldigt vackra och tåliga fiskar. Leker gärna och ofta. Inte så otroligt aggresiva heller som t.ex. Zebraciklider.

Lycka till!

MVH
/Jens
#7 - 16 februari 2004 16:22
AFRIKANSKA CIKLIDER!!!
MVH
Magnus
#8 - 28 februari 2004 14:44
tack för alla förslag...

dom dära blue dempsey var mycket vackra... läse om jack dempsey här och såg att dom ville ha större akvarium än mitt... :(
men blue kanske vill ha mindre *hoppfull*

blå ciklid har jag hört mycket om... men den ser så tråkig ut på bilden... nån som har en finare bild?

Mari Gold... jag är förälskad... mycket vackra...
malawi_voodoo kan du berätta för "din dotter" mer om dessa?

röd juvelciklid var inte heller illa...

kaske ett par sånna med Mari Gold? skulle dom passa?
------

mer tips...
fiskar med intressant + "personligt" beteende

Annons