Vad vet vi/du/jag egentligen vad som är snällt mot en fisk ? Fisken kanske visar sin uppskattning med att jaga en annan fisk, eller simma energiskt runt runt runt...... Men, jag kommer troligtvis att behålla som det är nu, eftersom min uppfattning om deras liv verkar helt ok. Sålänge man inte kan prata med fisken är det nog svårt att avgöra om den vill ha 1000 eller 10 l. En tumregel jag läste var 1 per cm, men om nu fiskarna anpassar sig efter akvariumet så blir dom ju aldrig 10(?) cm långa. Jag tänker inte tjata så mycket mer om detta, då inget ännu get mig en länk eller liknande fakta om varför fisken har dessa krav. Jag tror att han på Djumagasinet att fiskarna kan leva i ett 54 l akvarium, då han kan typ allt om fiskar, han har hjälpt många jag känner med tips på fiskar, fiskmat etc.
Om ni nu har ett faktablad så kan ni gärna skicka detta(internet sida hellst), kvittar om det är Svenska eller Engelska då jag kan båda nästan lika bra.
För det första så vill du väl inte med mening och av din egen lathet att plågaa fisken !!!! väl ??
Du fick info om att själv kolla upp artregister och sen säger du att om ingen ger mig länk ......bla bla bla ..... vill du ha djur ta hand om de ....
Ett dumt exempel!
Om du skulle åka på semester till ett land där ingen förstår vad du säger och får hotel som är 1kvm Inte F*N blir du väl nöjd !!! men ingen kan tolka !!!
Därför har någon kommit på att människor tex trivs i si och så stora ytor !!!!!!!!
Dessutom :
ett ur klipp från en länk från zoopet (Kjell har skrivit ) :
"Hur många fiskar?
Hur många fiskar kan man då totalt ha i ett akvarium? Det är omöjligt att ge ett generellt svar, men följande kan vara ett litet rättesnöre (även om det finns tusen undantag).
[COLOR=red]Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.[/COLOR]
[COLOR=red]Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.[/COLOR]
[COLOR=red]Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.[/COLOR]
[COLOR=red]Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk."[/COLOR]
Glöm inte heller att grus väger ochså en del som gör att du har mindre vatten i akvariet .(när du stoppar handen i akvariet så höjs vatten nivå, samma med grus)
Det är väl det minsta du kan erbjuda dina fiskar är ett värdigt liv eller ?? Varför ha fiskar då annars ??? (just i det fallet )
Fisken dör i förtid om den kommer att leva i såna "förminskade förhållande"
Organer i fisken växer dock inte fisken pga för liten yta !!!!! och då dör den !
Förlåt att jag är så upprörd men var[COLOR=red] INTE LAT[/COLOR] och kolla lite läs fakta på nätet och ifråga sätt personer som du misstänker att de har fel . Leta bland www sidor kan du jo säkert själv -du hittade jo hit =)
Att någon jobbar på en zoo affär så innebär inte att den är kunnig !!
All information kommer inte från luft !!!! Det finns tom lagar om djur hållning... varför tror att det finns ?? För djurens bästa (minst bästa då det alltid kan bli bättre )