Vilka fiskar ska jag ge bort?

#1 - 9 november 2006 07:58
Jag har fått ett begagnat akvarium på 220 liter för att övervintra mina 4 guldfiskar (som är ute i dammen på sommarhalvåret). Tillsammans med akvariet följde massor av fiskar med, och jag undrar nu vilka jag ska skänka bort, då det tillsammans med guldfiskarna blir för trångt.

I akvariet finns:
4 st guldfiskar (ca 8 cm utan fenor)
1 st slöjstjärt (ca 5 cm utan fenor)
1 st svart teleskopsöga (ca 5 cm utan fenor)
2 st guldfiskar (vita med röda huvuden, ca 4 cm utan fenor)
3 st albinohajmalar (ca 8 cm utan fenor)
4 st silverhajar (ca 6 cm utan fenor)
4 st metallpansarmalar (ca 4 cm utan fenor)
2 st knivfiskar (en är ca 8 cm, och en är ca 11 cm utan fenor)
2 st eldstjärtar (ca 4 cm utan fenor)
1 st klogroda (ca 5 cm utan ben)
1 st annan groda (ca 1 cm utan ben)
1 st salamander (ca 7 cm utan svans)
1 st brunprickig mal av någon sort (ca 7 cm utan fenor)

Min första prioritet är guldfiskarna, då det var för deras skull jag införskaffade akvariet. Jag är även medveten om att fiskarna vill ha olika temperaturer, och att några av dem kommer bli rejält stora.

Vilka fiskar skulle ni behålla, som passar tillsammans med guldfiskarna? Jag kommer troligtvis få uppgradera akvariestorleken om några år, då jag vet att guldfiskarna kommer växa till sig rejält. Jag har nu två pumpar i akvariet.
#2 - 10 november 2006 09:54
Hej och välkommen till Zoopet!

Oj! Det var mycket fisk du har fått! [:o]
Jag hittar faktiskt ingen annan fisk i din lista som vill ha liknande temperatur som guldfiskarna. Jag skulle nog bara behållt guldfiskarna:

4 st guldfiskar (ca 8 cm utan fenor)
1 st slöjstjärt (ca 5 cm utan fenor)
1 st svart teleskopsöga (ca 5 cm utan fenor)
2 st guldfiskar (vita med röda huvuden, ca 4 cm utan fenor)

Tillsammans med dem i dammen blir det 12 stycken! Det räcker kanske så? Enligt Kramfors som svarade dej i en annan tråd är det lämpligt med 100 liter per 10 cm. guldfisk. Bara de guldfiskarna som är i karet nu är 50 centimeter tillsammans vilket blir 500 liter vatten! Jag vet inte hur stora de i dammen är, men det blir nog några centimeter till...

Du kan nog få en slant för några av de andra fiskarna som du kan spara till ett större kar! Prova att annonsera här på Zoopet. :D
#3 - 10 november 2006 10:13
Hej!

Jag är inne på samma linje som du, att bara behålla guldfiskarna. Fast mina 'dammguldfiskar' var inräknade i sammanställningen, så tillsammans blir det 8 guldfiskar.

Akvariet på 220 liter är en nödlösning över vintern, då vi inte hade något att ha våra 'dammguldfiskar' i. Ett större akvarium kommer införskaffas framöver.

Tack för hjälpen!
#4 - 10 november 2006 10:55
anmada skrev:
mina 'dammguldfiskar' var inräknade i sammanställningen, så tillsammans blir det 8 guldfiskar
Så bra! Lycka till!
#5 - 10 november 2006 22:53
Var skall du ha dem?:confused: Guldfiskar trivs ju i lite svalare vatten, så om du ändå har tillgång till plats i ett svalt utrymme så kanske en "inomhusdamm" vore en bra idé: Ta en lastpall, täck den med en skiva plywood, bygg sidor av plywood och regelvirke och sedan på med vanlig dammplast/dammduk i "lådan". I med en kraftig pump+filter och sedan trivs de nog under vintern.:D Ta gärna vatten från dammen till att börja med!;) Glöm inte att täcka dammen med något så att inte fiskarna hoppar ur.:mad: Eller köp ett 1000-liters plastkar, sånt som bönderna kör ut vatten med till djuren.:p

Resten av fiskarna kan du ju sälja på en akvarieauktion till exempel, det är en nu den 25/11 i GBG! Där kanske det "dyker upp" fler guldfiskar också!!!!

Annons