Vilka fiskar passar ett 31L?

#1 - 23 augusti 2007 19:24
Tjenare allihopa!

Jag kan inte kalla mig nybörjare på det här med akvarier, men därmot har jag glömt en hel del sedan dagarna då jag odlade platys och svärdbärare i akvarium.

Nu är det så att jag köpt mig ett 31L Cocoon kar och funderar på vad jag ska ha för firrar i det. Jag kommer att vara borta på helger ibland, så de måste vara lite tåliga. Att det är ett litet kar också gör ju att jag inte kan ha så stora firrar. Så jag tänkte mig nån mindre, lättskött och fin att titta på. Dessutom så vill jag ha en liten mal.

Det jag funderat på är:
Guppy
Neon-/kardinaltetra
Zebrafisk
Citrontetra

Lämna gärna tips! ^^,
//Mvh iRiC
#2 - 23 augusti 2007 19:27
Endlers och räkor!
Jag har det själv i ett 50 liters kar, och man kan sitta länge och bara titta på karet.
Någon liten mal till 30 liter är inte det lättaste utan låt du räkorna käka algerna om det blir några;).
#3 - 23 augusti 2007 19:52
Räkor, räkor och eh ja... räkor? Kanske lite Pärlrasboror också :) Så har vi i vår Cocoon 3'a iaf.

//C
#4 - 23 augusti 2007 20:30
okej, ingen mal, antar att de blir förstora. Men räkor lät intressant. Vilka sorter rekomenderar ni? (har ni länk med bild?) :)(sötvatten). guppys får det nog bli också. Men jag tycker citrontetrorna verkar riktigt intressanta. nån som har erfarenhet av dessa? ^^,

//Mvh iRiC
#5 - 23 augusti 2007 20:46
Om du vill ha små färgglada räkor skulle jag absolut rekommendera Körsbär (cherry). De är röda i färgen, förökar sig lätt och det är lätt att få dom att trivas.

När det gäller fiskar skulle jag inte råda dig till att ha vanlig guppy; den vill helt enkelt ha mer plats än vad du kan erbjuda.

Men endlers guppy som är en mindre variant och väldigt snygga skulle nog kunna trivas!
#6 - 23 augusti 2007 21:23
Jag är ledsen att behöva göra dig besviken, men Citrontetran är en stimfisk och vill gärna vara minst 8-10 st och simma i ett kar som är minst dubbelt så stort som ditt.
Här kan du läsa om dem: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=451
#7 - 23 augusti 2007 21:25
Jag får tacka för alla tips. Det kommer antagligen bli några Körsbärsräkor (rikigt häftiga ju ^^,) och Endlers guppy, ev. neontetror.

Såg dock att dessa ville ha ganska högt pH (6,5-8 och 7-8). Är det svårt att få denna pH grad, och finns det nått lätt sätt att mäta pH på? (Ja jag ska läsa runt i lite andra topics om det!) ;) Men har ni några tips så är jag glad! ^^,

//Mvh iRiC
#8 - 23 augusti 2007 21:41
Det viktiga är att hellre ha ett stabilt pH, och då kanske lite lägre än vad som står i beskrivningen än att du ska försöka fixa och trixa med vattnet för att få det så perfekt som möjligt.
Det finns pH-tester att köpa i akvariebutiken och försök få tag i ett dropptest som är mer rättvisande än mätstickor. Ligger du på runt 7 som du får utan att göra något speciellt så är det bra.
#9 - 24 augusti 2007 08:12
okej! tackar så mkt för informationen! ^^,
#10 - 24 augusti 2007 10:05
iRiC skrev:
Tjenare allihopa!

Jag kan inte kalla mig nybörjare på det här med akvarier, men därmot har jag glömt en hel del sedan dagarna då jag odlade platys och svärdbärare i akvarium.

Nu är det så att jag köpt mig ett 31L Cocoon kar och funderar på vad jag ska ha för firrar i det. Jag kommer att vara borta på helger ibland, så de måste vara lite tåliga. Att det är ett litet kar också gör ju att jag inte kan ha så stora firrar. Så jag tänkte mig nån mindre, lättskött och fin att titta på. Dessutom så vill jag ha en liten mal.

Det jag funderat på är:

Guppy

Neon-/kardinaltetra

Zebrafisk

Citrontetra

Lämna gärna tips! ^^,

//Mvh iRiC
Zebrafisk funkar inge bra i små akvarier, hade ett stimm i mitt 54L och de är så otroligt aktiva och vill kunna sträcka ut så det märktes att de inte trivdes, så nu går dem i mitt 120L och trivs utmärkt! guppy är överallt och ingenstans och avlar av sig som råttor, blir problem när karet är överfullt:( Jag tycker du ska satsa på citron och neontetra, de båda vill ha
ett tätt planterat kar med växter mot bakrutan och sidorna och lite flytväxter och ganska mörk botten! och sen kankske ett stim med räkor...
#11 - 24 augusti 2007 10:23
De flesta stimfiskarna (tetror) blir för stora för ditt kar, men om du vill ha en tetra så rekomenderar jag kolglödstetran. Hyphessobrycon amandae. Den blir inte så stor och har ett lugnt beteende.
http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=12376
Bilden visar en mycket blek amandae, i verkligheten glöder hela fisken.
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=4341
#12 - 24 augusti 2007 11:57
Många olika tips! ^^,
Jag såg dock nått riktigt häftigt idag på djur affären. Röda krabbor. Små rackare, ca 1 cm stora, och alldeles korall-röda. Riktigt häftiga. Nån som har erfarenhet av dessa? (Fick inga träffar på krabbor på artbanken här på zoop).

Angående fiskarna så är jag ganska förvirrad just nu och har ingen aning om vad jag ska ha, haha. Kom gärna med fler tips! (Och tack för de jag fått hittils!) ^^,

//Mvh iRiC
#13 - 24 augusti 2007 13:06
iRiC skrev:
Många olika tips! ^^,

Jag såg dock nått riktigt häftigt idag på djur affären. Röda krabbor. Små rackare, ca 1 cm stora, och alldeles korall-röda. Riktigt häftiga. Nån som har erfarenhet av dessa? (Fick inga träffar på krabbor på artbanken här på zoop).

Angående fiskarna så är jag ganska förvirrad just nu och har ingen aning om vad jag ska ha, haha. Kom gärna med fler tips! (Och tack för de jag fått hittils!) ^^,

//Mvh iRiC
var det inte crystal red räkor du såg?!
#14 - 24 augusti 2007 13:07
Alla små boraras: Brigittae, Kubotai, Micro, Mehra, Maculatus. Killi! Finns hur många som helst som inte blir stora och kan bo smått.

Krabborna tror jag inte på alls - tvivlar på att de stannar på 1 cm i storlek ;)
#15 - 24 augusti 2007 13:17
åheim skrev:
var det inte crystal red räkor du såg?!

Nejnej, det var små krabbor! ^^, Men som Mamma Mia sa så kanske de inte stannar i växten som små, haha.

- Men hur vore det om man satsar på typ 2 fiskar istället då, kanske nån kampfisk eller liknande?
#16 - 25 augusti 2007 18:55
jag har också sett sådana små krabbor och blev/är jättesugen. Dock har jag hört att dom msåte ha en liten "landplatå" någonstans där de kan krypa upp. Annars mår dom inte bra.

De kommer även försöka rymma hela tiden så ett hundra procentigt tätt kar är att rekommendera.

Annons