vilka fiskar kan jag ha mer?

#1 - 16 april 2008 20:20
Jag behöver lite hjälp..
För ett bra tag sedan utökade jag mitt akvarium till ett 240l och nu har så få fiskar i akvariumet. Har någon några bra tips?
De jag har nu är: en bilbuk, en black ghost, en fjärilfisk, en vändmal. flera svärdbärrare och flera palettciklider. + de jag gillar mäst mina ancistrus.:D
#2 - 16 april 2008 20:33
Låter som om du har en del fiskar ändå.

Är inte bilbukar stimfiskar?
Black Ghost skulle egentligen haft lite mer utrymme.

Välkommen till Zoopet :)
#3 - 16 april 2008 20:46
Jag behöver lite hjälp..

För ett bra tag sedan utökade jag mitt akvarium till ett 240l och nu har så få fiskar i akvariumet. Har någon några bra tips?

De jag har nu är: en bilbuk, en black ghost, en fjärilfisk, en vändmal. flera svärdbärrare och flera palettciklider. + de jag gillar mäst mina ancistrus.:D
Du borde ha fler bilbukar som Nina sa. Fjärilsfisk, vilken är det? Fjärilciklid? Om det är det borde du ha iaf en partner till den. Läs på om dina fiskar, kolla hur de vill ha det! Om de vill vara i par eller i stim, eller ensamma.
Black ghosten vill ha mycket större akvarium än det du har. Kolla med din zooaffär om du kanske kan byta in den och få några andra fislar som passar i ditt akvarie!
#4 - 17 april 2008 06:42
Problemet är just det att jag har fått bilbuken, black ghost och fjärilfisken/Pantodon buchholzi av en nära vän.. vilket gör att jag inte kan ta bort dem.

Men att black ghosten vill ha större gör inget. Den är liten nu och jag håller på att starta upp ett ca 600l med min pojkvän, som den sedan ska vara i.

Bilbuken vet jag igentligen inget om, men ska kolla upp.
#5 - 17 april 2008 11:34
Problemet är just det att jag har fått bilbuken, black ghost och fjärilfisken/Pantodon buchholzi av en nära vän.. vilket gör att jag inte kan ta bort dem.

Men att black ghosten vill ha större gör inget. Den är liten nu och jag håller på att starta upp ett ca 600l med min pojkvän, som den sedan ska vara i.

Bilbuken vet jag igentligen inget om, men ska kolla upp.
Låter grymt bra!
#6 - 17 april 2008 18:47
Men är det någon som vet vilka de andra kan gå ihop med? Vill gärna ha tips på någon fisk el mal som sticker ut eller syns.

kom på att jag ska nog säga att svärdbärrarna är ändå inte många och palettcikliderna är bara ett par med tre ungar kvar.. [:o]

Har sett det där om bilbuken nu, ska köpa några fler när jag får chans. tack, för tipset :)
#7 - 17 april 2008 18:54
Bilbukar är så otroligt fina! Tänk bara på att dom flyger. Det är den enda fisk som riktigt flyger. så var noga när du byter vatten och ha alltid täckglas på. Är ute efter sådana själv.. =)
#8 - 17 april 2008 18:55
Ett stim med Corydoras kanske ;)

Det verkar ju som det redan är bra med fisk i det övre skiktet, men bara Paletterna och malarna därnere. Så några bottenfiskar i så fall :)
#9 - 17 april 2008 19:58
patriksg skrev:
Bilbukar är så otroligt fina! Tänk bara på att dom flyger. Det är den enda fisk som riktigt flyger. så var noga när du byter vatten och ha alltid täckglas på. Är ute efter sådana själv.. =)

"Den enda som flyger" Pyttsan, då skulle du varit med när jag köpta mina fjärilsfiskar! Istället för att ta omvägen genom håven, flög fisken helt sonika ut ur karet och ner i byttan som stod på en stege en bit bort :p
#10 - 17 april 2008 20:01
vändmalar vill gärna också vara i stim, på samma sätt som bilbukarna. så det känns som att du borde prioritera bort någon fisk...

vad ajg cokså tänker på rent spontant är att om palettcikliderna blir lite aggressiva när de leker, så kan det bli tufft för fjärilfisken, som har långa, frestande fenor och dessutom inte kan försvara sig eller gömma sig så bra.
#11 - 17 april 2008 20:39
"Den enda som flyger" Pyttsan, då skulle du varit med när jag köpta mina fjärilsfiskar! Istället för att ta omvägen genom håven, flög fisken helt sonika ut ur karet och ner i byttan som stod på en stege en bit bort :p
Flög den då? Det var inte så att den sväva:P Tex strigatan och andra bilbukar fladdrar med sina fenor och på sätt flyger..
#12 - 18 april 2008 09:54
tja, det är väl en definitionsfråga antar jag :)
#13 - 19 april 2008 00:48
Din fjärilsfisk kan nog käka upp dina bilbukar om du har otur.
#14 - 19 april 2008 19:03
Till alla som svarat.

Barr - min fjärilsfisk och min bilbuk är vänner tror jag, för de ligger som hela tiden bredvid varandra.. inte ans elaka mot varan. (som jag sett)

Patriksg - har koll på det :p tack för tipset ändå. men säg till om du hittar någon med fina exemplar, är du snäll... skulle uppskatta det.

Nina82 - Corydoras, ska kolla vad det är för nått. :D

Nils Holmström - ska jag göra nått sånt. Om jag ska vara ärlig funderar jag på att he bort mina palettciklider, har tänk på det ett tag nu...

Annons