vilka fiskar?/hur många?

#1 - 23 januari 2006 17:58
Hejsan!
Jag ha ett 60L akvarium.(Just nu utan pump och det andra som behövs,men det ska jag köpa så fort jag får pengar)

Men vilka grejer(maskiner) behöver jag? ngt speciellt märke ni kan rekomendera till mitt 60Liters?
Vilka fiskar kan jag ha?
Hur många fiskar?

MvH Stephie
#2 - 23 januari 2006 18:20
[QUOTE=skyblueangel14]Hejsan!
Jag ha ett 60L akvarium.(Just nu utan pump och det andra som behövs,men det ska jag köpa så fort jag får pengar)

Men vilka grejer(maskiner) behöver jag? ngt speciellt märke ni kan rekomendera till mitt 60Liters?
Vilka fiskar kan jag ha?
Hur många fiskar?

MvH Stephie[/QUOTE]

Jag har en Fluval-pump i mitt 63l. Den är jätteenkel att göra ren. Sen har jag en doppvärmare, men det beror ju på vad du vill ha för fisk och hur varmt du har inomhus om du skulle behöva en.

Räkna med 1liter/centimeter fisk... lite krångligt men om du har en fisk som blir 4cm som fullstor så behöver den 4liter av de 60l du har. Sen är det bara att pussla!

En ancistrus är alltid bra att ha mot alger (ca 13cm) sen har jag pansarmalar (ca 8cm) De är bra för renhållningen på botten! Platys (ca 6cm) som är livliga och väldigt fina fiskar. Sen har jag även en kampfiskhane (7cm).

Står visserligen här på Zoopet att ancistrus ska ha 120 liter... hmm... Är det taskigt att ha en i ett 63l?
#3 - 23 januari 2006 18:24
tack för svaret!
ungefär hur mycket kostar dom tillebehören tror du? sammanlagt alltså....?
#4 - 23 januari 2006 18:32
Pumpen kanske går på 500:- om jag inte minns fel... å doppvärmaren kostar väl ett par hundra. Beroende märke förståss!
#5 - 23 januari 2006 18:39
[QUOTE=skyblueangel14]Hejsan!

Vilka fiskar kan jag ha?
Hur många fiskar?

MvH Stephie[/QUOTE]

Hej Stephie!

Vad kul att du ska starta ett akvarium :)

Ett filter(1), en doppvärmare(2), belysning(3) och en termometer(4) är de tillbehören du behöver. Sen sand, rötter, stenar och växter som inredning förstås.

Jäger doppvärmare är bra. Som belysning kan du ha Aquarelle eller Aquastar lysrör.

När man startar upp ett akvarium finns det inga nyttobakterier som kan bryta ner de gifterna som bildas av fiskarnas avföring. Därför bör man tillsätta bakteriekultur(5) i några veckor tills det att nyttobakterierna hunnit etablera sig i filtret. Eftersom kranvattnet kan innehålla klor och en del andra ämnen som är skadliga för fiskarna är det bra att använda vattenberedningmedel(6) vid uppstart och vid varje vattenbyte. Det finns flera olika märken. JBL är ett bra märke, men det finns även andra.

Tänk på att börja med bara några få fiskar och vänta nån månad innan du successivt kan introducera fler.

Vilka fiskar beror förstås på din smak. Kolla under "Artbeskrivningar". Där kan du även läsa om de olika arternas egenskaper och behov. T ex hur stort akvarium de behöver, hur tåliga eller känsliga de är, vad de vill ha för vatten och temperatur osv.

Skulle det vara nåt mer du undrar är det bara att fråga.

Lycka till!
#6 - 23 januari 2006 18:45
Altså du kan köpa en Aqua-El pump för 200kr som funkar lika bra som fluval o Eheaim dock inte lika länge :P
temometer får du en duglig för 20kr
värmare går på en 150-200kr 100-200w större får du inte ner i karet
Belysningen är det som kostar oftast såvidare du inte nöjjer dig med glödlamper eller CFCC rör
#7 - 23 januari 2006 18:45
[QUOTE=iTaZ]Står visserligen här på Zoopet att ancistrus ska ha 120 liter... hmm... Är det taskigt att ha en i ett 63l?[/QUOTE]

63 liter är på tok för litet för en ancistrus. Pitbull pleco (LDA25) är mindre och trevliga stimfiskar som är bra algätare. Kolla här: http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/parotoci/236_F.PHP och http://www.planetcatfish.com/cotm/2004_10.PHP Ett litet gäng på 4-5 av dessa fiskar skulle vara ett alternativ. Eller så kan du ha algätande räkor. Väldigt söta och effektiva.
#8 - 24 januari 2006 14:40
hej igen....jag funderar på att köpa några kakadua ciklider (tror dom heter så)
Typ 3honor och en hane och kanske några andra fiskar men vilka andra fiskar går ihop med kakadua ciklider?
#9 - 24 januari 2006 14:48
[QUOTE=skyblueangel14]hej igen....jag funderar på att köpa några kakadua ciklider (tror dom heter så)
Typ 3honor och en hane och kanske några andra fiskar men vilka andra fiskar går ihop med kakadua ciklider?[/QUOTE]

Passligt är 2 honor + 1 hane i ett 60liters.
Det har jag.

Men det är en sak som du väljer själv i slutändan :)

Lycka till!
#10 - 24 januari 2006 17:07
[QUOTE=batski]63 liter är på tok för litet för en ancistrus. Pitbull pleco (LDA25) är mindre och trevliga stimfiskar som är bra algätare. Kolla här: http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/parotoci/236_F.PHP och http://www.planetcatfish.com/cotm/2004_10.PHP Ett litet gäng på 4-5 av dessa fiskar skulle vara ett alternativ. Eller så kan du ha algätande räkor. Väldigt söta och effektiva.[/QUOTE]

När vi köpte akvariet så blev vi rekomenderade slöjfensvarianten (som sas skulle bli ca 12cm) och då visste personen i fråga vilken storlek på karet det rörde sig om.

Hade ingen tanke alls då på att kolla upp det.

Vad är då bäst... att behålla den där den är, försöka ge bort den (vilket jag tvivlar på) eller ta dö på den (skulle aldrig falla mig in men kul å se vad andra tycker)?
#11 - 24 januari 2006 17:32
[QUOTE=skyblueangel14]hej igen....jag funderar på att köpa några kakadua ciklider (tror dom heter så)
Typ 3honor och en hane och kanske några andra fiskar men vilka andra fiskar går ihop med kakadua ciklider?[/QUOTE]

Jag håller med Bucket. Två honor räcker i ett 60 liters. Detta pga att varje hona vill ha sitt revir och skulle det vara för trångt så blir det bråk.

Ett stim av nån liten tetraart skulle gå fint ihop med kakaduor. Och kanske även ett litet stim LDA25.
#12 - 24 januari 2006 17:38
[QUOTE=iTaZ]När vi köpte akvariet så blev vi rekomenderade slöjfensvarianten (som sas skulle bli ca 12cm) och då visste personen i fråga vilken storlek på karet det rörde sig om.

Hade ingen tanke alls då på att kolla upp det.

Vad är då bäst... att behålla den där den är, försöka ge bort den (vilket jag tvivlar på) eller ta dö på den (skulle aldrig falla mig in men kul å se vad andra tycker)?[/QUOTE]

Dessa zooaffärer, jag blir så trött :(

Bäst är förstås att försöka omplacera henne/honom (har den mycket "skägg" i ansiktet?) Jag har hittat nya hem åt både sorgmanteltetra och en panaque maccus genom att annonsera här på zoopet och på zoonen.

Att ha ihjäl den stackaren är "lite väl" drastiskt, men han/hon skulle må bättre i ett större akvarium.
#13 - 24 januari 2006 17:50
[QUOTE=batski]Dessa zooaffärer, jag blir så trött :(

Bäst är förstås att försöka omplacera henne/honom (har den mycket "skägg" i ansiktet?) Jag har hittat nya hem åt både sorgmanteltetra och en panaque maccus genom att annonsera här på zoopet och på zoonen.

Att ha ihjäl den stackaren är "lite väl" drastiskt, men han/hon skulle må bättre i ett större akvarium.[/QUOTE]

Den har inte skägg! Konstigt nog är affären en "riktig" fiskaffär inte en zooaffär...
Min fisk är nu ca 5cm och jag har haft den i över ett halvår.
#14 - 24 januari 2006 18:11
[QUOTE=iTaZ]Den har inte skägg! Konstigt nog är affären en "riktig" fiskaffär inte en zooaffär...
Min fisk är nu ca 5cm och jag har haft den i över ett halvår.[/QUOTE]

Man kan höra mycket galet även i riktiga akvariebutiker, tyvärr.

Om den är 5 cm så är den inte vuxen än. Hanar får skägg när de är ca 7-8 cm om jag inte minns fel (min ancistrus är en L183 som inte blir lika stora som "vanliga ancistrusar"). Hur liten var den när du tog hem den?
#15 - 24 januari 2006 18:47
[QUOTE=batski]Man kan höra mycket galet även i riktiga akvariebutiker, tyvärr.

Om den är 5 cm så är den inte vuxen än. Hanar får skägg när de är ca 7-8 cm om jag inte minns fel (min ancistrus är en L183 som inte blir lika stora som "vanliga ancistrusar"). Hur liten var den när du tog hem den?[/QUOTE]

Ja du... tycker den sett ut så där hela tiden :) fått lite finare fenor än när vi köpte den. Men kroppen är nog densamma. Den har blivit mörkare i färgen. När vi köpte den var den nästan beige med vita fläckar men har nu fått en mörkbrun/grå färg med ljusare fläckar.

Vad är en slöjfensmal då?... den ser ju ut som en vanlig ancistrus fast med fina långa fenor... lite mer petit tycker jag nog att den är också. Ser ut som en liten älva :D
#16 - 25 januari 2006 08:47
[quote=batski]Jag håller med Bucket. Två honor räcker i ett 60 liters. Detta pga att varje hona vill ha sitt revir och skulle det vara för trångt så blir det bråk.

Ett stim av nån liten tetraart skulle gå fint ihop med kakaduor. Och kanske även ett litet stim LDA25.[/quote]

Okej...men vad är LDA25 för en fisk? :confused: :confused: [?]
det får bli 3 st kakadua ciklider(2 honor + 1 hane) och sen ett litet stim neontetror och kanske LDA25-stim...om jag nu får vet vad dte är för en fisk..;) :confused:
#17 - 25 januari 2006 10:19
[QUOTE=skyblueangel14]Okej...men vad är LDA25 för en fisk? :confused: :confused: [?]
det får bli 3 st kakadua ciklider(2 honor + 1 hane) och sen ett litet stim neontetror och kanske LDA25-stim...om jag nu får vet vad dte är för en fisk..;) :confused:[/QUOTE]

LDA25 också kallad parotocinclus jumbo och pitbull pleco är en liten och trevlig algätare. Kolla här:
http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/parotoci/236_F.PHP
http://www.planetcatfish.com/cotm/2004_10.PHP
#18 - 25 januari 2006 15:14
okej...tack för svaret...
men ett STIM? brukar inte algätare typ trivas för sig själva?
och kakaduacikliden är den en stimfisk eller?
asså för på zoonen säger dom att den är en stimfisk och att man måste ha minst 10st av dom...=/
#19 - 25 januari 2006 19:11
[QUOTE=skyblueangel14]okej...tack för svaret...
men ett STIM? brukar inte algätare typ trivas för sig själva?
och kakaduacikliden är den en stimfisk eller?
asså för på zoonen säger dom att den är en stimfisk och att man måste ha minst 10st av dom...=/[/QUOTE]

Vissa algätare är stimfiskar andra vill vara för sig själva. LAD25 lever i stim.

Att kakaduaciklider skulle vara stimfiskar kan inte stämma. De är ju revirhävdande och det är aldrig stimfiskar. Däremot så är de ploygama och därför ska man hålla flera honor med en hane.
#20 - 26 januari 2006 14:29
[quote=batski]Vissa algätare är stimfiskar andra vill vara för sig själva. LAD25 lever i stim.

Att kakaduaciklider skulle vara stimfiskar kan inte stämma. De är ju revirhävdande och det är aldrig stimfiskar. Däremot så är de ploygama och därför ska man hålla flera honor med en hane.[/quote]

okej tack så mycket för svaret!
#21 - 27 januari 2006 21:08
[quote=batski]Man kan höra mycket galet även i riktiga akvariebutiker, tyvärr.
[/quote]

Ja, som till exempel att otto:sar inte är en stimfisk och att den mest håller sig för sig själv... Tråkigt att det är så.

/Mikaela

Annons