[QUOTE=skyblueangel14]Hejsan!
Jag ha ett 60L akvarium.(Just nu utan pump och det andra som behövs,men det ska jag köpa så fort jag får pengar)
Men vilka grejer(maskiner) behöver jag? ngt speciellt märke ni kan rekomendera till mitt 60Liters?
Vilka fiskar kan jag ha?
Hur många fiskar?
MvH Stephie[/QUOTE]
Hej Stephie!
Vad kul att du ska starta ett akvarium :)
Ett filter(1), en doppvärmare(2), belysning(3) och en termometer(4) är de tillbehören du behöver. Sen sand, rötter, stenar och växter som inredning förstås.
Jäger doppvärmare är bra. Som belysning kan du ha Aquarelle eller Aquastar lysrör.
När man startar upp ett akvarium finns det inga nyttobakterier som kan bryta ner de gifterna som bildas av fiskarnas avföring. Därför bör man tillsätta bakteriekultur(5) i några veckor tills det att nyttobakterierna hunnit etablera sig i filtret. Eftersom kranvattnet kan innehålla klor och en del andra ämnen som är skadliga för fiskarna är det bra att använda vattenberedningmedel(6) vid uppstart och vid varje vattenbyte. Det finns flera olika märken. JBL är ett bra märke, men det finns även andra.
Tänk på att börja med bara några få fiskar och vänta nån månad innan du successivt kan introducera fler.
Vilka fiskar beror förstås på din smak. Kolla under "Artbeskrivningar". Där kan du även läsa om de olika arternas egenskaper och behov. T ex hur stort akvarium de behöver, hur tåliga eller känsliga de är, vad de vill ha för vatten och temperatur osv.
Skulle det vara nåt mer du undrar är det bara att fråga.
Lycka till!