Vilka fiskar har NI tillsammans...

#1 - 1 februari 2009 09:46
... med era kampfiskar?
Ren nyfikenhet, vilka som passar för er. Det är ju såå olika :d

Tack :p
#2 - 1 februari 2009 10:38
Vi kör våran ena hanne med marmorgurami, silverhaj och scalarer samt lite svarta neontetror och kopparbarber.
-Helt utan problem.

Våran andra hanne går med praktbotior, kardinaltetror, guldbarber, zebrafiskar och mosaikgurami.
-Han kan bli lite irriterad och jaga bort zebrorna och gulbarberna ibland, men annars helt broblemfritt.

Sen har vi en hona också, men den går i ett annat kar med ungfödare.
(Molly, platy och guppy)
-Fungerar också bra.
#3 - 1 februari 2009 10:52
EoT skrev:
Vi kör våran ena hanne med marmorgurami, silverhaj och scalarer samt lite svarta neontetror och kopparbarber.

-Helt utan problem.

Våran andra hanne går med praktbotior, kardinaltetror, guldbarber, zebrafiskar och mosaikgurami.

-Han kan bli lite irriterad och jaga bort zebrorna och gulbarberna ibland, men annars helt broblemfritt.

Sen har vi en hona också, men den går i ett annat kar med ungfödare.

(Molly, platy och guppy)

-Fungerar också bra.

Så enligt dig funkar det med guramisar? Lite sugen på det, men vill inte att någon ska skadas... [:o]
#4 - 1 februari 2009 11:59
HeroS skrev:
Så enligt dig funkar det med guramisar? Lite sugen på det, men vill inte att någon ska skadas... [:o]

det är väldigt individuellt om det funkar eller ej. någon kanske funkar hos mig men inte hos någon annan.
[COLOR=Blue]
[COLOR=Lime]hos mig har dessa fiskar funkat med Kampfisk

Honungsgurami
Mosaikgurami
Blågurami
men dom kan jaga kampfisken och ''hugga'' till. [/COLOR][/COLOR]

[COLOR=Indigo][COLOR=Blue]dessa har kampfiskar varit elaka mot
Pygmegurami
Knorrandegurami
Lakritsgurami[/COLOR]
[/COLOR]
[COLOR=Red]dessa har bråkat eller skadat kampfiskar och också dödat
Bandgurami
Dvärggurami
Läppgurami[/COLOR]
#5 - 1 februari 2009 12:27
Labyrint fiskar är några av de mest individuella fiskar som finns, alla är olika.
#6 - 1 februari 2009 12:48
JojjeN skrev:
Labyrint fiskar är några av de mest individuella fiskar som finns, alla är olika.

Det här kändes som ett mycket konstigt uttalande? Talar du om Betta splendens eller Labyrintfiskar som helhet?

Flaxss: Parosphromenus (Lakritsgurami) bör man vara bara håll med mycket små och snälla fiskar, så det är inte så konstigt om de inte funkar ihop med Betta splendens.
#7 - 1 februari 2009 13:05
Läs första ordet.
#8 - 1 februari 2009 13:26
JojjeN skrev:
Läs första ordet.

Labyrint
Det går inte att generalisera på så sätt, det är en stor grupp av fiskar med olika storlek och olika behov.
http://www.fishbase.org/identification/specieslist.cfm?famcode=429&areacode=
#9 - 1 februari 2009 13:50
JojjeN skrev:
Läs första ordet.

Ja, men hur menar du då? Att alla individer inom en och samma art är olika? Jag har aldrig märkt någon skillnad.
#10 - 1 februari 2009 13:56
Jag märker stor skillnad mellan individerna. Tex en kampfisk kan vara ganska fredlig medans en annan sliter allt som rör sig i stycken.-
#11 - 1 februari 2009 14:01
JojjeN skrev:
Jag märker stor skillnad mellan individerna. Tex en kampfisk kan vara ganska fredlig medans en annan sliter allt som rör sig i stycken.-

Ja, men nu hamnade vi ju på Betta splendens igen, och alla dess avlade former. Vi pratar ju Labyrintfiskar som helhet, talar man om en art som man avlat på för att i många fall få fram så starka och aggressiva individer så känns det inte så intressant.
#12 - 1 februari 2009 14:28
oaken skrev:

Flaxss: Parosphromenus (Lakritsgurami) bör man vara bara håll med mycket små och snälla fiskar, så det är inte så konstigt om de inte funkar ihop med Betta splendens.

jo det var ju därför jag skrev det så trådskaparen inte köper det som sällskap.

det är väl det som tråden handklar om`?
#13 - 1 februari 2009 14:32
Flaxss skrev:
jo det var ju därför jag skrev det så trådskaparen inte köper det som sällskap.

det är väl det som tråden handklar om`?

Jo, precis. Jag påpekade mest att de hålls bäst i artakvarium.
#14 - 1 februari 2009 14:35
oaken skrev:
Ja, men nu hamnade vi ju på Betta splendens igen, och alla dess avlade former. Vi pratar ju Labyrintfiskar som helhet, talar man om en art som man avlat på för att i många fall få fram så starka och aggressiva individer så känns det inte så intressant.

Betta splendens är en art som jag tycker har starka individer. av den anlednigen att en del är avlade för att vara aggressiva,exempel dom man köper i butikerna är oftast från en mer agressiv stam. men man kan också få några som är mindre agressiva då funkar den ju också bättre med gurami. mycket har ju att göra med fenorna och färgena och hur agrsseiv kampfisken är.

exmepel i naturen är betta splendens mycket snällare.

sedan finns det ju andra arter av betta som är snälalre där man kan ha flera hanar tillsamans, dom kan säkert också funka bättre med andra labyrint fiskar.

sedan allmänt ''labyrint'' fiskar tycker jag det kan vara skillnad också med olika individer. Gurami,Makropod,Betta kan ju vara agressiva vid lek och mot hanar generellt men en del mer eller mindrer,.
#15 - 1 februari 2009 14:41
oaken skrev:
Jo, precis. Jag påpekade mest att de hålls bäst i artakvarium.

alla fiskar skulle väl trivas bäst i art-kar.

men både Knorr,Pygme och Lakritsgurami är ju fiskar som gör sig bra i art-kar och kommer då enbart till sin fulla rätt.

kom på nu att jag har haft Makropod utan problem exempel med Knorr och Pygmegurami.
#16 - 1 februari 2009 14:54
Flaxss skrev:
alla fiskar skulle väl trivas bäst i art-kar.

Tja, antagligen. Men Parosphromenus-arter är oftast extremt tillbakadragna och är svåra att få att äta dött foder, var mest därför.
#17 - 1 februari 2009 16:58
Sugen på någon Gurami, typ honung. Roligt att ha lite mer "ovanliga" fiskar är bara kampfisken. Men tycker ni att det är dumt att chansa?? [:-117]
#18 - 1 februari 2009 17:26
iförsig är Honungsgurami lika vanlig som kampfisk. du kan ju testa men du får nog vara beredd at ha ett kar över om det inte skulle funka. jag har haft kampfisk och Honungsgurami tillsammans.
#19 - 1 februari 2009 18:09
Flaxss skrev:
iförsig är Honungsgurami lika vanlig som kampfisk.

¨
Jo men jag menade att de är mer "ovanliga" än typ playt och guppy, och andra stimfiskar som man får köpa om inte dessa funkar ihop...:p
men hur är det med ciklider? de funkar inte heller med kampisen? :confused:
#20 - 1 februari 2009 18:39
Tjejens kamphane går tillfälligt utan problem i mitt stora kar tillsammans med:

kardinaltetror
silverhajar
pimelodus pictus
black molly
platy
guppy
ancistrus
#21 - 1 februari 2009 19:38
HeroS skrev:
¨

Jo men jag menade att de är mer "ovanliga" än typ playt och guppy, och andra stimfiskar som man får köpa om inte dessa funkar ihop...:p

men hur är det med ciklider? de funkar inte heller med kampisen? :confused:

jag tycker den är lika vanlig som Platy,Guppy. men testa du och se hur det går. det är en vacker fisk som jag gillar mycket.
#22 - 3 februari 2009 07:23
Min kampfisk fungerar utmärkt tillsammans med slöjstjärt, svarta små tetror, silverhaj, kyssgurami, platy, molly. Jag fick ge bort mina guppies så sent som igår, för dom bet i fenorna på kampfisken, vilket verkar vara rätt så ovanligt i akvarievärlden

Annons