Vilka fiskar går med slöjisar?

#1 - 12 februari 2006 20:31
Hej hej

Vilka fiskar kan man ha ihop m slöjisar ??

Funderar på nån gurami, funkar det?
#2 - 12 februari 2006 21:03
Slöjstjärtar är kallvattensfiskar. Kanska skulle odessabarben fungera, men jag skulle inte rekomendera det.
MVH
Magnus
#3 - 12 februari 2006 21:06
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har sebrafiskar ihop med mina just nu och det funkar! Sedan har jag ett gäng ancitrus. Funkar det med.[/COLOR][/FONT]
#4 - 12 februari 2006 21:25
Jag tror inte att zebrafiskar funkar i längden.
Prova någon fisk som är lite "bredare" över ryggen. Köp ej Tigerbarb för att dessa kommer att nafsa på slöjstjärtens fenor.
Om du vill ha en tumregel så ska du tänka att de kommer försöka äta nästan allt de får in i munnen.
#5 - 12 februari 2006 21:47
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Har haft sebrafiskarna med slöjisarna i flera månader och det finns inte en chans att slöjisarna hinner ifatt dem eller att sebrafiskarna skulle vara i närheten av slöjisarna. Däremot var jag lite orolig för att sebrafiskarna skulle nafsa på slöjisarnas fenor. Sebrafiskar kan va lite kaxiga med det. I alla fall om det är långsamma långfenade fiskar. Min kamphane hade inga fina fenor efter att ha tillbringat några dagar med sebrafiskarna.[/COLOR][/FONT]
#6 - 12 februari 2006 21:48
[quote=figo]Prova någon fisk som är lite "bredare" över ryggen. [/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Figo: När du skriver bred över ryggen hur menar du då? Jag tänker på kulfisk då [:o]. De är bredare över ryggen....[/COLOR][/FONT]
#7 - 12 februari 2006 21:58
Men vad tror ni om gurami ??

Har haft tigerbarb förut och det funkar inte..
Sen har vi kardinal tetror, men risken finns juh att dom blir uppätna.
#8 - 12 februari 2006 22:05
[quote=Tiindraa]Men vad tror ni om gurami ?? [/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nä, jag tror inte det, jag svarade lite i din andra tråd om växter... De har så olika behov så det är rent elakt att tussa ihop dem tycker jag personligen. Jag har haft dem ihop men slöjisarna hade knappt några fenor som var hela efter ett tag. Detta var då bara som en akut lösning under nån vecka!![/COLOR][/FONT]
#10 - 12 februari 2006 22:35
[QUOTE=Tiindraa]Men vad tror ni om gurami ??

Har haft tigerbarb förut och det funkar inte..
Sen har vi kardinal tetror, men risken finns juh att dom blir uppätna.[/QUOTE]

Nope! Gurami behöver mycket varmare vatten. Samma sak med kardinaltetra. Plus att kardinalerna skulle nog bli mat åt slöjisarna.

Ett stim jättedanios (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=271) kanske, i fall du ställer in tempen på 22-23 grader. Fast de blir ju hela 15 cm långa. Hur stort är akvariet?
#11 - 12 februari 2006 22:55
[quote=batski]Nope! Gurami behöver mycket varmare vatten. Samma sak med kardinaltetra. Plus att kardinalerna skulle nog bli mat åt slöjisarna.

Ett stim jättedanios (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=271) kanske, i fall du ställer in tempen på 22-23 grader. Fast de blir ju hela 15 cm långa. Hur stort är akvariet?[/quote]

Jo jag vet att kardinalerna blir mat, skrev juh d så det är ingen bra kombination :p ..

Har inte så stort akvarium 150 L så..

Vad jag har läst om gurami så behöver dom 23-28 grader..

Men bra att man vet att man inte kan dom.. Annars e de fina fiskar.
#12 - 13 februari 2006 07:46
Nu får man nog alla imot sig men, jag har ett 120l kar utan värmare ca 21 grader i det har jag ett lekpar med guldfiskar, de skall tillbaka ut i dammen i vår,
Har en kyssgurami som varit ensam har provat att ha den i olika uppvärmda kar först tillsammans med kejsartetror sedan scalarer och sist med svärdbärare ca 3-4 veckor i varje kar, men den såg bara rädd ut åt knappt inget och gömde sig i ett hörn.
Men när jag släppte ned den till guldfiskarna då minsann simmar runt och äter och alltid tilsammans med guldfiskarna.
Har haft den där en månad nu och den lever fortfarande och ser ut att må bra.
Vill helst byta bort den dock, guldfiskarna vill ju inte pussas.
#13 - 13 februari 2006 07:47
I ärlighetens namn vill nog inte kyssguramin pussas heller, säkert mycket trevligare att slippa slåss :p

däremot vill den nog ha ett större kar än både 120 och 150l.
#14 - 13 februari 2006 11:18
[QUOTE=Tiindraa]Vad jag har läst om gurami så behöver dom 23-28 grader..

Men bra att man vet att man inte kan dom.. Annars e de fina fiskar.[/QUOTE]

Ja fast 23 grader är ju minimum och jag kan inte tänka mig att den skulle må bra att bo så kallt i längden. Blåguramis kan dessutom vara lite aggro mot varandra och hålls bäst ensamma.

P.Backstrom: Att kyssguramin har ändrat beteende beror säkert inte på den lägre tempen utan på sällskapet. Det vore väl konstigt om h*n mådde bättre vid en för arten för låg temperatur.
#15 - 13 februari 2006 13:25
Håller med både Nils och batski.
Men nu får den vara där den ser ut att trivas, har försökt att få någon intresserad av ett byte till någon mindre fisk men misslyckat.
Så nu får den vara kvar där, den mår ju bättre nu alternativet vore ju att klippa huvudet av den och det vill jag inte, har inte gjort det med någon fisk tidigare och vill inte börja nu.
#16 - 13 februari 2006 13:37
Varifrån har alla fått att Guldfisk och dess varianter ska vara i lägre temperatur.
De KAN vara i lägre temp än många tropiska fiskar.
Att de är kallvattensfiskar betyder inte att vattnet ska vara kallt, fisken är lika varm som vattnet.

Jag har Koi som inte är könsmogna i ca 26-27 grader, 28 grader är det optimala för tillväxt på Koi, 25 grader på Koi är optimalt för immunförsvaret.
#17 - 13 februari 2006 13:49
[QUOTE=P.Backstrom]Håller med både Nils och batski.
Men nu får den vara där den ser ut att trivas, har försökt att få någon intresserad av ett byte till någon mindre fisk men misslyckat.
Så nu får den vara kvar där, den mår ju bättre nu alternativet vore ju att klippa huvudet av den och det vill jag inte, har inte gjort det med någon fisk tidigare och vill inte börja nu.[/QUOTE]

Du kan alltid annonsera efter ett nytt hem. Jag har lyckats omplacera en del fiskar på det sättet. Bra att h*n verkar trivas för närvarande :)

[QUOTE=Kramfors]Varifrån har alla fått att Guldfisk och dess varianter ska vara i lägre temperatur.[/QUOTE]

Det brukar ju stå överallt i den informationen som finns om guldfiskar... Vad är den optimala temperaturen för guldfiskar då?
#18 - 13 februari 2006 14:33
[quote=Kramfors]Varifrån har alla fått att Guldfisk och dess varianter ska vara i lägre temperatur.
De KAN vara i lägre temp än många tropiska fiskar.
Att de är kallvattensfiskar betyder inte att vattnet ska vara kallt, fisken är lika varm som vattnet.

Jag har Koi som inte är könsmogna i ca 26-27 grader, 28 grader är det optimala för tillväxt på Koi, 25 grader på Koi är optimalt för immunförsvaret.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Bra svar Kramfors! Tycker det är underbart att läsa svar från personer som håller och/eller kan guldfisk, slöjstjärt och koi. Lurigt att svara på frågor som man bara har teoretiska kunskaper om.[/COLOR][/FONT]
#19 - 13 februari 2006 15:07
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Bra svar Kramfors! Tycker det är underbart att läsa svar från personer som håller och/eller kan guldfisk, slöjstjärt och koi. Lurigt att svara på frågor som man bara har teoretiska kunskaper om.[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Jo, men frågan är varifrån man fått sina teoretiska kunskaper. Är det inte från texter skrivna av folk som har praktiska erfarenheter? Nu menar jag absolut inte att Kramfors inte vet vad h*n skackar om. Tvärt om så uppfattar jag Kramfors som en mycket kunnig person som jag kan lära mig av.

Jag har sett koi i dammar både Sydeuropa och i Thailand där det kan bli riktigt varmt. Guldfiskar däremot trodde jag inte mådde bra av så höga temperaturer. Det var därför jag i mitt förra inlägg frågade Kramfors vad den optimala temperaturen för guldfiskar var.
#20 - 13 februari 2006 16:03
Gör man det enkelt för sig så har man Guldfisk i rumstemperatur ca 20 grader och då är det inte många tropiska arter som kan gå i samma vatten om man ser till artbeskrivningarna.
Ute i en damm kan det bli bortåt 30 grader i många grunda dammar.

Jag har tidigare skrivit flera gånger att Slöjstjärt ska gå i ett eget akvarium av flera olika skäl.
Bla, stress vid utfodring, de behöver ett mer kolhydratrik foder, de kan bli bitna på fenorna osv.

Vilken temperatur man kan ha vattnet påverkas av flera faktorer tex risk för tillväxt av parasiter, vattenmängd, filter, syresättning osv.
#21 - 13 februari 2006 16:56
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Figo: När du skriver bred över ryggen hur menar du då? Jag tänker på kulfisk då [:o]. De är bredare över ryggen....[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Hej.
Som kulfisk fast på andra ledden :D.
Ta tex en neontera, de är väldigt långsmala medans bilbukarna och sorgmanlarna är korta och deras rygg är "hög". Det är ju mycket svårare för en slöstjärt att få in en bilbuk i munnen än en neontetra.

När du sa att det funkade med Zebrafisk och slöjstjärt så tänkte jag på guldfisk o inte slöjstjärt, en guldfisk är ju mycket snabbare än en slöjstjärt.
#22 - 13 februari 2006 18:30
Tack för ditt kunniga svar!
#23 - 13 februari 2006 19:09
Så kortfattat så kan jag inte ha andra än slöjisar och Ancistrus !?
#24 - 13 februari 2006 19:15
Kan och kan, det finns ju som sagt folk som ha slöjstjärtar med lite allt möjligt, men oftast blir det nog vare sig optimalt för slöjstjärten eller sällskapet.
#25 - 18 februari 2006 20:27
Jag Vet!

Man kan ha jätte danio och sorjmantel tetre(det kan nafsa i början men lungnae ner sig)Har 5danios+2störeslöjisar och 3mindre + 4 sorjmantlar i ett 120 literskar(har också två indiska glasmalar.Funkar toppen);)

tror ni att man kan ha typ 10 zebrafiskar med des också???:confused:
#26 - 18 februari 2006 20:56
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag måste bara säga att jag har två stycken sebrafiskar med mina slöjisar för de har blivit kvar sedan ett större stim. Har ingen bättre plats för dem just nu och tycker att de kan få leva vidare. Det är ingen optimal lösning som de flesta slöjstjärtskunniga berättat men det funkar hos oss.[/COLOR][/FONT]
#27 - 18 februari 2006 21:51
När man köper fisk måste tänka på att fiskarna kanske ska gå tillsamman i 10-15 år och en Guldfisk som har rätt miljö lever bortåt 20 år och längre.
Jag undrar hur gammal en Slöjstjärt blir i dag i ett akvarium, lever den 3-4 år?
#28 - 20 februari 2006 10:06
Eftersom det finns många olika former utav slöjstjärt finns det inte ett svar på denna frågan.

Ta hänsyn till storlek/växt och simsätt/fart.

utanför ämnet - en vacker black moor...
http://www.goldfishconnection.com/auction/index.php?act=showroom
#29 - 1 mars 2006 15:42
Jag har en fråga.. kan man ha en kampfisk och två honor till honom i samma akvarie som slöjstjärtar? har ett 100 liters akvarie..
Och vad mer för fiskar kan man ha förutom typ alla sorters tetror och zebra fisk?
#30 - 1 mars 2006 16:12
Även om jag nu förstått att slöjstjärtar tål högre temperaturer än 23 gader undrar jag ändå om det verkligen kan vara så nyttigt för dem att ständigt leva i 26-27 gradigt vatten.

Alla sorters tetror går väl inte ihop med slöjstjärtar, utan slöjisarna kan väl betrakta de små tetrorna som mat.

Varför ska folk envisas med att ha andra arter (som av olika anledningar är mindre lämpliga) ihop mer guldfiskar och slöjstjärtar?

De har ju olika krav även vad det gäller mat.
#31 - 1 mars 2006 16:23
måste kampfisken ha så varmt vatten?? min pojkvän har kampfisk och i sitt akvarie har han bara ca. 23 grader varmt...
#32 - 1 mars 2006 16:35
Ha en bra plan för deras framtid. För de blir ganska så stora efter ett par år.
#33 - 1 mars 2006 16:45
ha en bra plan för vilka då?? kampfiskarna?? d ja undrar är ju om ja kan ha kamp och slöjstjärt tesammans eller om kamp hanen blir aggresiv mot slöjjisarna..?? :confused:
#34 - 1 mars 2006 16:49
Hej hej!

Ville bara säga att jag fick rådet att man kunde ha zebrafiskar ihop med slöjstjärtar i en zooaffär. Det tråkiga var bara att nån dag efter att jag släppt i de nyinköpta zebrafiskarna så började dom försvinna en efter en....
Märkte sedan att den största av slöjjisarna betraktade dom små liven som utmärkta mellanmål....
Som sagt, allt som får plats i munnen på slöjstjärtar, brukar förr eller senare åka in där....

Men det går säkert jättebra, så länge dom "växer ikapp" så att inte slöjjisarna får in zebrorna i munnen... Min största hane var ju ganska stor...
#35 - 1 mars 2006 16:54
[QUOTE=Tikkatikkatini]måste kampfisken ha så varmt vatten?? min pojkvän har kampfisk och i sitt akvarie har han bara ca. 23 grader varmt...[/QUOTE]

Inte så bra. I naturen lever kampfiskar i ganska grunt vatten som blir ganska varmt. Lämpliga temperaturer för dem är 25-30 grader. Håller man dem i kallare vatten kan de få sämre immunförsvar och kanske förkortas även deras liv.

Det är säkert slöjstjärtarna som Gimbo menar blir ganska stora. De kan bli 25 cm.
#36 - 1 mars 2006 16:54
Det jag menar är att de förmdligen kommer att växa ur ett 150L akvarie. Det är iaf vad jag tycker. Ett par av mina börjar bli ganska så stora. Den största är stor som en vuxen mans knytnäve i kroppen. Och större blir de så länge de sköts bra.

Hur det är att ha dem ihop med Kampfiskar kan jag tyvärr inte svara på.
#37 - 1 mars 2006 17:14
mina slöjjisar är väl ca.. hmm.. 7 cm och har inte så stpr mun.. och de zebra fiskarna som de har på fiskaffären är ganska stora.
Så det går att ha en kampfisk med dom (beroende på temperaturen) men att de allihop växer ur akvariet så småningom? Har jag fattat allt rätt nu?? :confused:
#38 - 1 mars 2006 17:14
Kan kampfisken bli aggresiv mot slöjstjäratarna i så fall om ja skulle skaffa en??
#39 - 1 mars 2006 17:19
[QUOTE=Tikkatikkatini]mina slöjjisar är väl ca.. hmm.. 7 cm och har inte så stpr mun.. och de zebra fiskarna som de har på fiskaffären är ganska stora.
Så det går att ha en kampfisk med dom (beroende på temperaturen) men att de allihop växer ur akvariet så småningom? Har jag fattat allt rätt nu?? :confused:[/QUOTE]

Jag anser iaf att slöjstjärtarna kommer att växa ur ett 150L akvarie med tiden. Men, eftersom dina bara är ca 7cm så tar det ett tag.
#40 - 1 mars 2006 17:33
dom verkar i alla fall trivas än så länge.. ser ut som ett enda stort hav. Hur varmt ska man ha om man vill försöka sig på att dom ska börja leka och få yngel.. vissa säger att man ska höja tempen till typ 28 grader??
#41 - 1 mars 2006 17:34
[QUOTE=Tikkatikkatini]mina slöjjisar är väl ca.. hmm.. 7 cm och har inte så stpr mun.. och de zebra fiskarna som de har på fiskaffären är ganska stora.
Så det går att ha en kampfisk med dom (beroende på temperaturen) men att de allihop växer ur akvariet så småningom? Har jag fattat allt rätt nu?? :confused:[/QUOTE]

Men slöjisarna kommer att växa och zebrafiskar kan ju leva i 9 år. Så även om de inte blir mat åt slöjisarna nu kommer de att bli det sen.

Vad gäller kampfisken så vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om han gav sig på slöjisarnas långa fenor...
#42 - 1 mars 2006 17:47
Det finns en risk att Kampfisk hanen ser Slöjstjärten som en rival och biter sönder fenorna på Slöjstjärten
#43 - 1 mars 2006 17:51
[QUOTE=Kramfors]Det finns en risk att Kampfisk hanen ser Slöjstjärten som en rival och biter sönder fenorna på Slöjstjärten[/QUOTE]

Precis det jag misstänkte...
#44 - 1 mars 2006 18:41
aha.. har fått tips om att inte ha kamp i 100 liters eftersom de bygger skumbo och om man skulle få ägg å dom trillar ner så måste ju hanen bära upp dom igen.. för vatten nivån är ju rätt hög i ett 100 liters.. är tacksam för alla svar..
får se vad det blir för fisk.. mayby blire ciklider..
#45 - 1 mars 2006 18:55
[QUOTE=Tikkatikkatini]aha.. har fått tips om att inte ha kamp i 100 liters eftersom de bygger skumbo och om man skulle få ägg å dom trillar ner så måste ju hanen bära upp dom igen.. för vatten nivån är ju rätt hög i ett 100 liters.. är tacksam för alla svar..
får se vad det blir för fisk.. mayby blire ciklider..[/QUOTE]

Det stämmer att kampfiskar bör hållas i låga akvarier. Bäst är faktiskt med specialbygge.

Ett tips: innan du bestämmer dig för vilken fiskart det blir kolla gärna upp de olika arterna i "Sötvattenfiskar - artbeskrivningarna". Där kan du läsa om de olika arternas egenskaper och behov.

Bäst hade nog varit att inte blanda slöjtjärtarna med andra arter, utan hålla dem i ett eget artakvarium. Bättre isf att skaffa ett annat akvarium som man kan ha som sällskapsakvarium.
#46 - 3 mars 2006 08:27
Som Kramfors skriver finns det risk att kampfisken ser slöjstjärten som rival och attakerar.

Jag har haft tur och har med mycket bra resultat haft löjstjärtar, kampfiskhane med flera honor i 250l. En kampfisk på 4 år kan bli upp till 9-10cm stor och honorna blir omkring 7cm och bra runda!
#47 - 8 mars 2006 18:33
[quote=Tiindraa]Hej hej

Vilka fiskar kan man ha ihop m slöjisar ??

Funderar på nån gurami, funkar det?[/quote]

Jag har mina ihop med ett stim koppartetra, en skäggmunsmal och ett par silvermolly. Har även haft en kampfiskhane i akvariet, men förutsättningen var att han hade ett eget revir. (Kräver ordentligt med utrymme)
Fungerade inte alls; Neontetra, som blev slöjstjärtmat.
Gurami? ingen aning

Tillägg: Segelfensmollyn, speciellt hanen kan vara ganska tuff mot slöjstjärtarna, dom fullvuxna kan hantera honom men dom bör inte placeras med mycket unga slöjisar, stressen blir för starkt.

Annons