vilka fiskar går ihop med räkor - utan en massaker?

#1 - 17 oktober 2010 00:14
Aloha!
Har en liten tank på 37L där jag både har Crystal red & körsbärs räkor... De verkar trivas JÄTTE BRA och nästan "stimmar" runt i koreografiska mönster :) Kan nästan stirra på dom i timmar :)

De små liven förökar sig med jämna mellanrum, och jag skulle jätte gärna vilja att de fortsatte så... men det skulle samtidigt vara lite fint att ha simmande fiskar i tanken... Så min fråga är OM man kan skaffa sig några fiskar till dessa räkor? förutsatt att det är fiskar som genrelt inte kräver så mycket utrymme.... och fiskarna ska ju givetvis lämna ynglen ifred :D
#2 - 17 oktober 2010 06:46
Mycket få fiskar är helt "räksäkra". Sådant som kan funka utan att äta för många småräkor är t ex galaxyrasbora, någon av de andra dvärgrasbororna (Boraras) samt dvärgpansarmalar (C. habrosus eller C. hastatus). 5-6 st av någon av dem bör du få plats med, utan problem.

Hilsen,

/P
#3 - 18 oktober 2010 16:42
Det tråkigaste blir nog att räkorna kommer börja leva i hålor och gömslen istället om det kommer fisk som verkar det minsta hotfull och större än en tetra, typ.
Bilagor:
#4 - 20 oktober 2010 00:17
Oh.. lite ångest här nu :) Vill ju både ha fiskar men samtidigt ha synliga räkor :D
#5 - 20 oktober 2010 07:04
Vi har våra räkor med Guppys, Vitfenad Rosentetra och Riotetra, alltså ganska stora tetror. Har en stadig ökning av räkstammen och de gömmer sig inte alls för fiskarna, tvärtom är de väldigt "kavata". :) De lär sig snabbt om fiskarna är ett hot emot dem eller ej.
#6 - 20 oktober 2010 08:42
De fiskar jag nämner ovan skrämmer knappast räkor.

Hilsen,

/P
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 20 oktober 2010 08:57
De fiskar jag nämner ovan skrämmer knappast räkor.

Hilsen,

/P

Instämmer helt - visst kan de ta räkyngel men det får man räkna med att alla fiskar gör mer eller mindre (dessa mindre;)).

Men jag har haft Boraras ihop med räkor i flera år utan några som helst problem
#8 - 20 oktober 2010 16:12
Det var därför jag skrev att allting som är större eller hotfullt som kommer i karet så gömmer de sig :) Smått är säkert inga problem för räk 'aktiviteten'.
#9 - 22 oktober 2010 13:50
tack så hemskt mycket för alla svar :D Blir att prova några av de förslag som ni gav :)
tackar :)

Annons