Vilka fiskar äter Posthornssnäckor?

#1 - 13 juli 2006 16:26
[COLOR=teal]Jag undrar vilka fiskar som äter Posthornssnäckor.[/COLOR]
#2 - 13 juli 2006 18:54
Hur stort är ditt kar?
MVH
Magnus
#3 - 13 juli 2006 18:55
[quote=Tropfrog]Hur stort är ditt kar?
MVH
Magnus[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Jäkla bra svar Mange :D [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Spelar det nån roll hur stort karet[/FONT] är ?
#4 - 13 juli 2006 18:59
Ska det inte finnas någon slags pansarmal som äter dem har jag för mig om jag nu tänker på rätt snäcka förstås?
#5 - 13 juli 2006 19:11
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Jäkla bra svar Mange :D [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Spelar det nån roll hur stort karet[/FONT] är ?[/quote]

Jag gissar att han tänkte föreslå art efter storlek på baljan...

Typ stor balja (200 liter+) Praktbotia
Mindre balja Pakistanbotia.

Logiskt så det förslår va !!
#6 - 13 juli 2006 19:24
Precis. Om jag tipsar om praktbotior som faktiskt är grymma på snäckor så sticker folk och köper praktbotior. Inte bara frågeställaren utan även andra som läser tråden. Tillslut finns det 10 st 54litersburkar i Sverige med en stackars liten ensam praktbotia i. Det vill jag undvika. Så därför vill jag veta hur stort karet är som frågeställaren vill bli av med sniglar i. För jag gissar att frågan inte är generellt ställd. Så.....JA det spelar roll.
MVH
Magnus
#7 - 13 juli 2006 19:35
[quote=stene]Ska det inte finnas någon slags pansarmal som äter dem har jag för mig om jag nu tänker på rätt snäcka förstås?[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Näpps[/COLOR][/FONT]
#8 - 13 juli 2006 19:43
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Näpps[/COLOR][/FONT][/quote]Det var faktiskt Praktbotian jag tänkte på den liknar en pansarmal nu när jag har kollat på artbeskrivningarna;)
#9 - 13 juli 2006 20:27
:

[quote=Tropfrog]Hur stort är ditt kar?
MVH
Magnus[/quote]
100 liter.
#10 - 13 juli 2006 20:43
Några dvärgbotia skulle kunna passa då. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=265

De tar åtminstone äggen och de små posthornssnäckorna.
#11 - 13 juli 2006 20:57
[quote=Nitra98]
De tar åtminstone äggen och de små posthornssnäckorna.[/quote]

Vilket förståss på sikt leder till betydligt färre postisar...
#12 - 13 juli 2006 21:26
[quote=oveb]Vilket förståss på sikt leder till betydligt färre postisar...[/quote]

Ja det var så jag tänkte! :p
#13 - 13 juli 2006 22:55
får allt hålla med Tropfrog, praktbotior har inte i småakvarier att göra :/

körsbärsräkor funkar för mej, dom tar inte snäckorna direkt men tar dom indirekt genom att käka upp all mat för dom.
trots att jag matar kraftigt 3-4ggr per dag pga yngel så bara minskar antalet medans räkorna har satt igång igen värre än kaniner och växer riktigt snabbt nu.

polarn hade en massa problem med snäckor ända tills han slängde i guldbarber, snäckorna finns kvar men bara i ytterfiltret.
#14 - 14 juli 2006 08:32
[quote=Nitra98]Några dvärgbotia skulle kunna passa då. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=265
De tar åtminstone äggen och de små posthornssnäckorna.[/quote]
[quote=oveb]Vilket förståss på sikt leder till betydligt färre postisar...[/quote]
Jag tänkte mig att snäckorna inte ska försvinna från mitt kar, det är bra om jag har kvar några.
Just nu har jag en invasion av snäckor och det är jobbigt att jämt rensa bort dom.
Dvärgbotior är väl bottenlevande?
#15 - 14 juli 2006 08:41
Om du vill ha kvar snäckorna men inte så många så är snäckätar inte lösningen. Då är lösningen att mata mindre eller som någon nämnde skaffa körsbärsräkor.
MVH
Magnus
#16 - 14 juli 2006 08:48
[quote=Tropfrog]Om du vill ha kvar snäckorna men inte så många så är snäckätar inte lösningen. Då är lösningen att mata mindre eller som någon nämnde skaffa körsbärsräkor.
MVH
Magnus[/quote]
Hm...okej. Men det är ju så att jag har några yngel i mitt kar nu, och då måste jag mata mer - och då beror väl snäckinvasionen på matningen.

Jag hittar ingen arbetsbeskrivning om körsbärsräkan...[:o]
#17 - 14 juli 2006 08:51
Snäckinvasionen tyder på att ynglena inte behöver så mycket mat som du stoppar i.
MVH
Magnus
#18 - 14 juli 2006 13:00
:

[quote=Tropfrog]Snäckinvasionen tyder på att ynglena inte behöver så mycket mat som du stoppar i.
MVH
Magnus[/quote]
Okej, men i mitt kar har jag inte bara yngel - så maten försvinner rätt fort. Och om det landar mat på bottnen äter Pansarmalarna upp den.

Förresten - äter Fläckiga Pansarmalar snäckor?

Kan snäckinvasion bero på något annat än för kraftig matning?
#19 - 14 juli 2006 14:41
[quote=Jesyca]Okej, men i mitt kar har jag inte bara yngel - så maten försvinner rätt fort. Och om det landar mat på bottnen äter Pansarmalarna upp den.

Förresten - äter Fläckiga Pansarmalar snäckor?

Kan snäckinvasion bero på något annat än för kraftig matning?

Snäckorna kan inte föröka sig fortare an vad de får mat till, så är det bara, sen om de lever på överblivet fiskfoder, fiskbajs, döda växter, döda fiskar, eller alger är ju lite olika. Posthornssnäckor är ju ganska tuffa, ganska stora, generellt sett så är det så här: ju effektivare snäckätare desto tuffare art, massor av ciklider och botior äter snäckor, ju mindre man matar desto mindre förökar sig snäckorna, och desto mer benägna blir fiskrna att äta snäckor. En av mina absoluta favoriter bland snäckätare är golden, men akvariet är i minsta laget, och man kan som bekant inte blanda fisk hur som helst. Botior är i allmänhet duktiga på att äta snäckor, oftast utan ställa till problem för andra fiskar, så dom är ovanligt effektiva i förhållande till sin aggresivitet gentemot andra arter. Plocka bort dom största snäckorna, ev. använd fälla kan du hålla antalet på rimlig nivå. Om du får en för effektiv snäckätare kan de ta slut, stor risk till exempel med pakistanbotior.
#20 - 14 juli 2006 16:07
:

[quote=Erik...]Plocka bort dom största snäckorna, ev. använd fälla kan du hålla antalet på rimlig nivå.[/quote]
Det där med fälla låter intressant - kan du berätta mer om det!? [:-54]
_________
Jesyca
#21 - 14 juli 2006 21:38
Dels finns det kommersiella fällor med "falldörr", dels kan man lägga några sjunkande pellets eller maltabletter i en burk på kvällen, sen tar man upp burken med snäckorna i på morgonen. Man kan bli tvungen att antingen sätta ett nät som gör att snäckorna men inte fiskarna kommer in i burken, eller ha lite grus i botten på burken som man gräver ner maten i, det funkar om man inte har fiskar som gräver fram maten, men har man det har man sällan problem med snäckor. En vanlig räka kan fungera som bete om man inte har de andra fodren hemma.

En annan variant är att stoppa i ett litet gärna något gammalt salladshuvud och skörda snäckorna i det varje morgon tills man nått önskad nivå, borde ta en, högst två nätter, oavsett metod.

Själv har jag fått mer än en deciliter malayanska sandsnäckor på en natt med burkmetoden i ett 54 liters, hade ingen aning om att det fanns så mycket snäckor i det akvariet, och ja, jag gillar att mata mycket :D
#22 - 15 juli 2006 09:54
Jag minns en annons i ett medlemsblad för en akvarieförening:

Har du problem med snäckor. Du kan få hyra en kulfisk av mig.

Just "hyra" är väl idén. En effektiv kulfisk, minsta modellen, biter åtminstone huvudet av alla sniglar i ett mindre akvarium på några timmar. Sen tittar den bedjande på husse och säjer: Finns det mer?

Nej, det är nog sant att minska på maten är det ända rätta. Det är väl bra att det finns precis så mycket snäckor som det behövs. Ju fler sorters organismer i akvariet desto stabilare ekosystem (fast det kan ju gå snett ändå).
#23 - 15 juli 2006 10:25
:

[quote=Erik...]Dels finns det kommersiella fällor med "falldörr", dels kan man lägga några sjunkande pellets eller maltabletter i en burk på kvällen, sen tar man upp burken med snäckorna i på morgonen. Man kan bli tvungen att antingen sätta ett nät som gör att snäckorna men inte fiskarna kommer in i burken, eller ha lite grus i botten på burken som man gräver ner maten i, det funkar om man inte har fiskar som gräver fram maten, men har man det har man sällan problem med snäckor. En vanlig räka kan fungera som bete om man inte har de andra fodren hemma.

En annan variant är att stoppa i ett litet gärna något gammalt salladshuvud och skörda snäckorna i det varje morgon tills man nått önskad nivå, borde ta en, högst två nätter, oavsett metod.

Själv har jag fått mer än en deciliter malayanska sandsnäckor på en natt med burkmetoden i ett 54 liters, hade ingen aning om att det fanns så mycket snäckor i det akvariet, och ja, jag gillar att mata mycket :D[/quote]
Tack så mycket! :)
Det ska bli spännande att se hur mycket snäckor jag får. :p
#24 - 15 juli 2006 11:39
Jag älskar mina posthornasnäckor och matar så att dom får lagom med mat också.
Har märkt att när jag lägger ner antingen en bit squash eller en spirulinatablett så samlas massor av postisar på maten, då är det lätt att plocka upp rätt stora mängder. Sen så förökar dom sig inte förrän dom är rätt stora. Om du plockar bort de större hela tiden så får du ingen ny rom och så småningom minskar antalet. För du är väl säker på att det är just posthornasnäckor du har?
#25 - 15 juli 2006 15:01
:

[quote=Sonja]För du är väl säker på att det är just posthornasnäckor du har?[/quote]
Nja...inte inte helt säker. De snäckor jag har, har ljust "skal" och de största snäckor jag sett är "skalet" ca 0,5 cm brett.

Jag fick oönskat med snäckorna när jag köpte Javaormbunke...
#26 - 15 juli 2006 15:59
Hur länge har du haft snäckorna då? Posthorn blir över 2 cm på höjden, eller hur jag ska uttrycka mig.
Men det spelar ingen egentlig roll. Mer än att det är lättare att kontrollera postisarna för dom blir så pass stora innan dom börjar föröka sig.
#27 - 15 juli 2006 20:14
:

Jag har haft snäckorna ca 1 år nu, och de har ändå inte varit större än 0,5 cm på höjden. Trots att de är så små (eftersom de tydligen brukar vara mycket större) så har det varit explosiva förökningar.
Om det inte är postisar jag har, vilken snäckart kan jag då tänkas ha[COLOR=navy]?[/COLOR] :confused:
[COLOR=mediumturquoise]________[/COLOR]
[COLOR=plum]Jesyca[/COLOR]
#28 - 15 juli 2006 20:49
Ser dom ut som platta kanelbullar???
#29 - 16 juli 2006 09:51
:

Ja, det gör dom faktiskt! Ljusa platta kanelbullar!
Vad är de då för snäckor? :confused:
#30 - 16 juli 2006 10:05
[quote=Jesyca]Ja, det gör dom faktiskt! Ljusa platta kanelbullar!
Vad är de då för snäckor? :confused:[/quote]

Det här svaret fick jag i en annan tråd:

De som bara blir 3-4 mm är planorbider, ett slags dvärgsnäckor, medan 'äkta' posthornssnäcka blir större.

http://mikes-machine.mine.nu/specimens/Planorbid_on_Lymnaea_DSCN5484.jpg

Jag antar att det är samma sort du har, planorbider... :)
#31 - 16 juli 2006 13:30
Jag brukar kalla dem skivsnäckor, jag tycker det är ganska trista djur, skulle hellre vara utan dom i mina akvarier, tror du gott kan skaffa några små botior av valfri liten art, om du matar mycket och har täta växtsnår kan även botior få svårt att utrota dem helt, det brukar finnas mellan 10 och 1000 gånger fler an vad man tror.
#32 - 16 juli 2006 13:56
:

Birgitta W: Ja, mina snäckor ser ut så. Då har jag alltså planorbider.

Erik...: Om jag ska utrota dem från mitt kar, är då Dvärgbotia en bra lösning? Eller vilken är den bästa arten?
#33 - 17 juli 2006 22:25
[quote=Jesyca]Birgitta W: Ja, mina snäckor ser ut så. Då har jag alltså planorbider.

Erik...: Om jag ska utrota dem från mitt kar, är då Dvärgbotia en bra lösning? Eller vilken är den bästa arten?[/quote]

Jag vet inte riktigt, dvärgbotia kan vara ett bra alternativ, pakistanbotior upplever jag som bland dom mest glupska botiorna, eller ett duktigt knippe kuhliålar, och hålla ner matningen en aning, men som sagt dom kan vara riktigt svårutrotade. Det finns andra i mitt tycke roligare snäckor att ha.
#34 - 19 juli 2006 10:37
:

Men om jag ska ha någon av de du räknade upp i mitt 100 liters, fungerar de då ihop med mina andra firrar? Tänker mest på bottenfirrarna (pansarmal och ancistrus)...

Eller finns det något snäck-dödar-medel att köpa?

Annons