[quote=Jesyca]Okej, men i mitt kar har jag inte bara yngel - så maten försvinner rätt fort. Och om det landar mat på bottnen äter Pansarmalarna upp den.
Förresten - äter Fläckiga Pansarmalar snäckor?
Kan snäckinvasion bero på något annat än för kraftig matning?
Snäckorna kan inte föröka sig fortare an vad de får mat till, så är det bara, sen om de lever på överblivet fiskfoder, fiskbajs, döda växter, döda fiskar, eller alger är ju lite olika. Posthornssnäckor är ju ganska tuffa, ganska stora, generellt sett så är det så här: ju effektivare snäckätare desto tuffare art, massor av ciklider och botior äter snäckor, ju mindre man matar desto mindre förökar sig snäckorna, och desto mer benägna blir fiskrna att äta snäckor. En av mina absoluta favoriter bland snäckätare är golden, men akvariet är i minsta laget, och man kan som bekant inte blanda fisk hur som helst. Botior är i allmänhet duktiga på att äta snäckor, oftast utan ställa till problem för andra fiskar, så dom är ovanligt effektiva i förhållande till sin aggresivitet gentemot andra arter. Plocka bort dom största snäckorna, ev. använd fälla kan du hålla antalet på rimlig nivå. Om du får en för effektiv snäckätare kan de ta slut, stor risk till exempel med pakistanbotior.