Hej!!
Jag ska skaffa mig fiskar i september eller oktober eller nått. SÅ då undrar jag som rubriken lyder * Vilka fiskar är roligast att ha * ??
Vill gärna ha lite olika fiskar i akvariumet också . Så om ni har några tips SKRIVVV!! :)
hannaep skrev:Ciklider kunde man tydligen inte ha med andra fiskar .Men stämmer det ? Någon som vet ? Vill också veta vilka fiskar som man kan ha tillsammans , som också är roliga nybörjar fiskar. :)
Eftersom du haft fiskar och om du vill lägga ner mer tid på fiskarna så håller jag med om att ciklider är mer intressanta och roliga. Mina första förslag var mer utifrån att det var ditt första akvarium - även om de oberoende av det är bra och roliga fiskar som funkar med det mesta.För den som vill lägga ner lite mer tid och intresse så håller jag med sme_h om att cikliderär mer spännande.Själv är jag mest förtjust i dvärgciklider. Mina favoriter är borelli och fjärilciklider. Men det där är en smaksak. De går hursomhaver bra ihop med andra fiskar som vill ha ungefär samma miljö.Jag brukar råda till att man bestämmer sig för en grundfisk för akvariet och utgår från den. Så det första valet man vill ha bestämmer övriga. Här på zoopet kan duläsa på om fisken och sedan se vilket pH, temperatur, omgivning, hur den leker etc för att designa akvariet med stenar grottor rötter etc. Först därefter skulle jag söka efter nästa fisk plocka in.Men som redan sagt det var nog någon som läst på lite snabbt om att ciklider inte går med andra - de går bra i flera fall. Men ett tips är att hålla koll på munstorleken om en fisk kan få in en annan fisk i munnen och om tillfälle ges så kommer fisken att käka upp den mindre fisken - det finns många som kan berätta om undantag men det är en enkel regel som sällan gör en besviken. Vidare handlar det om hur man introducerar dem i akvariet. Revirhävdande fiskar tolererar sällan helt oproblematiskt nya fiskar - åtminstone inte sådana som liknar varandra eller kan vilja åt samma revir.Som exempel så tyckte vår apistogramma hongsloi inte om badis badis då de under en tid gick i samma akvarie - min tolkning är att hongsloihonan uppfattade badis badis honan som annan ciklid åtminstone gjorde hon samma revirhävdande beteende då de möttes. Övriga fiskar var inga problem.Kampfiskar funkar med många andra fiskar än neoner - DEFINITIVT.hannaep skrev:Ja , jag har haft fiskar för ett bra ta sedan nu ( 2 år kanske ) för jag hade bokhyllan åvanför akvariumet och så brakade den ner på fiskarna :( Men nu ska jag börja igen. Har funderat på kampfiskar och ciklider och platy och svärdbärare. Men platy och svärbärare kunde man inte ha tillsammans för de kunde få ungar tillsammans. och ciklider kunde man tydligen inte ha med andra fiskar . och kampfiskar kunde man bara ha med neon tetra stod det på nätet. Men stämmer det ? Någon som vet ? Vill också veta vilka fiskar som man kan ha tillsammans , som också är roliga nybörjar fiskar. :)
hannaep skrev:Ja , jag har haft fiskar för ett bra ta sedan nu ( 2 år kanske ) för jag hade bokhyllan åvanför akvariumet och så brakade den ner på fiskarna :(
Men nu ska jag börja igen. Har funderat på kampfiskar och ciklider och platy och svärdbärare. Men platy och svärbärare kunde man inte ha tillsammans för de kunde få ungar tillsammans. och ciklider kunde man tydligen inte ha med andra fiskar . och kampfiskar kunde man bara ha med neon tetra stod det på nätet.
Men stämmer det ? Någon som vet ? Vill också veta vilka fiskar som man kan ha tillsammans , som också är roliga nybörjar fiskar. :)
hannaep skrev:men vad menar du med att man inte ska ha fiskar som liknar varandra ? Varför ska man inte ha det? :O