Vilka fiskar är de mest optimala?

#1 - 20 september 2011 16:52
Hej! Jag har ettakvarium på 54L och funderar på att skaffa ett i 100-200L storleken och undrar om någon har tips på fiskar däri. Antagligen kommer det att hamna guppies och kanske ngn mer levandefödare däri så jag behöver en fredlig fisk och det gör absoulut inget om den äter yngel ;D

HJÄÄÄLP

Kram S.E
#2 - 20 september 2011 20:53
Briljant tetror är riktigt duktiga på att äta yngel plus att de är trevliga att kolla på och snälla, är dock rätt vassa med maten och kan om (guppisarna har långa fenor) bita dem..
Du kan också ha någon apistogramma om du vill.. :)
#3 - 21 september 2011 10:47
Som t.ex. vilken apistrogramma?
#4 - 21 september 2011 11:16
Kakadua brukar rekommenderas som en bra apistogramma att börja med, inte så hemskt känslig när det gäller vattenvärden som andra och lättlekt. De odlade varianterna är riktigt färgglada dessutom.
#5 - 21 september 2011 11:29
Sen är det bra om du faktiskt själv försöker kolla upp lite, sök på forumet och läs på så gott det går. Vi kan inte bara slänga ut massa förslag. Och det är väl roligare (tycker jag) att leta upp fiskar man blir intresserad av och fråga angående dessa!

Finns en 80+ sidor stor tråd om just apistogramma, den kan ju läsa igenom och få hur mycket bra info som helst!
#6 - 21 september 2011 14:09
Ok jag får kolla på den då ;D
Ok kolla in tråden och ställa frågor därefter, låter det bättre? ;D
Jag undrade bara vad ni tycker ^^
#7 - 21 september 2011 14:09
Jag har oxå funderat på en siamesisk algätare är den fredlig? För jag har läst mkt om den och alla säger olika... :S
#8 - 22 september 2011 22:07
Tycker nog att den blir lite för stor för det karet du planerat att ha, de kan bli 15 cm och är väldigt rörliga och snabba..
Går de ensamma brukar de dessutom kunna ge sig på andra fiskar i burken för att de inte har någon att bråka med..
#9 - 24 september 2011 08:09
Ok, men nu är ett 92L panorama akvarie inköpt och jag har fit grus/grov sand i det och har funderat på om den här blandningen funkar ihop:

* Fem rödmunstetror
* Någon sorts Ancistrus
* Två Kuhliiålar
* Guppy (kanske med tanke på att jag har en del guppies så det kmr nog åka i ngn där)
* Kanske ngn gurami?

Tack på förhand :)
#10 - 24 september 2011 08:32
Ta gärna typ tio-femton stycken rödmunnar.. :P
Visst kan du ju ha gurami, både honungs och dvärgguramis är fina och snälla även om de kan vara lite känsliga.. :P
Läppguramin är något tåligare, men inte lika stark i färgerna.. :)

Istället för den vanliga ancistrusen (som jag tycker är riktigt tråkig och där i alla fall hannarna kan bli rätt grininga som vuxna) så kan du ju ha otocinclusar.. :)
#11 - 24 september 2011 08:45
Personligen tycker jag att ett 92 liters kar är för litet för Rödmunstetran, då finns det så många andra tetror och rasboror som passar bättre i ett såpass mindre kar:).
#12 - 25 september 2011 07:08
Ok men det är så att jag redan har två rödmunstetror (kvar från ett gammalt stim) i mitt 54L akvarium och då är det väll bättre tt köpa typ 3 till och ha dem i 92L istället? eller? :S Men jag ska ta mig tid att kolla lite mer fakta om guramisar :)
#13 - 25 september 2011 07:16
Nu har jag kollat på de olika sorterna som Pikachu nämnde och jag gillar dvärgguramin starkt men detstod att den kunde vara rättså agressiv och att den hade anfallit en dels fiskars fenor... Men läppguramin låter bäst hittills. Me jag tror inte att min lokala djurbutik har sådana hemma, är det bara att be dem ta hem sådana eler något? :S
#14 - 25 september 2011 07:24
kryddan803 skrev:
Ok men det är så att jag redan har två rödmunstetror (kvar från ett gammalt stim) i mitt 54L akvarium och då är det väll bättre tt köpa typ 3 till och ha dem i 92L istället? eller? :S Men jag ska ta mig tid att kolla lite mer fakta om guramisar :)
Jag skulle isf låta dessa två tetror gå i ditt 90 liters kar, och upptill dem skaffa ett stim av någon annan sort som bättre passar till det karet:).
#15 - 25 september 2011 07:32
Så du menar att jag ska släppa över dem och ha andra fiskar däri (inga fler rödmunnar)?
#16 - 25 september 2011 07:36
Jepp:).
Det bäste vore givetvis ifall du kunde ge bort dem så de kom till ett större kar ochlikadana kompisar, men det är inte så lätt alltid.
Det finns ett par anledningar varför jag personligen tycker på det viset, karet är lite väl litet och de bör vara minst 10, helst ännu fler för att göra sig bra då de är stimfiskar:).
#17 - 25 september 2011 08:31
Ok men jag har ingen att ge bort dem till så... Man kan ha den blandningen jag sa tidigare i den här tråden fast bara mina gamla tetror och sen satsa på ngn annan fisk istället...?
#18 - 25 september 2011 08:34
Det borde inte vara något problem, men med viss reservation med att du inte kommer att få så många guppyyngel kvar. Men å andra sidan kan det vara fullt tillräckligt ändå;).
#19 - 25 september 2011 08:59
Ja men det gör absoulut inget att jag knappt får yngel kvar ;D
men jag läste att man helst ska ha tättslutande glas för kuhliiålen för annars rymmer den...?

* 2 Kuhliiålar
* Ev. Guppies
* Ancistrus...?
* Gurami (antagligen läppgurami)
* Två rödmunnar

är det fullt sen eller ska man ha ngt mer tycker du/ni?
#20 - 25 september 2011 09:02
Jag skulle satsa på ett litet gäng mindre tetror/rasboror, och sedan byta ut kuhliiålarna mot en liten grupp pansarmalar då ålarna inte brukar visa sig så mycket.
#21 - 25 september 2011 09:17
Ok...
Jag ska fundera på de... Jag starta trots allt de i fredags ;D
#22 - 25 september 2011 10:35
det finns däremot en ganska fin fisk/mal som de inne på den lokala djuraffären som de kallar doktorsfisk men jag vet inte va de e för fisk... De finns även ngn slags cklid som går att köpa en eller i par... En liten ciklid liknande kakaduaciklid men andra fenor... ve inte va de är... hjälp? För jag verkligen älskar cikliderna :D
#23 - 25 september 2011 10:40
Ok... Men snäcklekare kanske? Flerbandad snäcklekare..?
#24 - 25 september 2011 10:52
Nu kmr de upp mkt olika sorter som kan passa här...

Går det att ha dem här tillsammans eller vilken ska bort isf:

* Kakaduaciklid (ett par eller ett harem med två honor och en hane)
* Guppy
* Flerbandad snäcklekare
* Rödmunstetra

Blir det för mkt med en guramisort oxå?
#25 - 25 september 2011 11:08
Har du någon fisk i karet nu? Har du inte det kan du köra in karet minst en månad med några guppy i, medans du bestämmer dig vilka fiskar du vill ha:).
Snäckskalslekare med "vanliga" fiskar brukar inte bli bra, så jag råder dig att inte ens prova:).
#26 - 25 september 2011 11:15
Nej just nu är det på "inkörning" för att få igång en bakteriekultur. Men jag kan jju testa med ngn billig fisk som guppy senare. Me tanke på att ett par med kakaduaciklider kostar 200kr ^^ ingen lust att chansa medde pengarna ;D Men du tror inte att kakaduorna äter guppiesarna eller ödmunnarna då? :S
#27 - 25 september 2011 11:23
Du kan inte köra in ett kar utan ha något som underhåller bakterierna, så utan fiskar blir inte karet inkört. Visst, det finns ett par specialare man kan göra, men är tveksamt att någon gör numera.
Yngel från Guppy kan bli kakaduamat, men de lite större samt tetrorna kommer att klara sig:).
#28 - 25 september 2011 11:48
ok bra ^^ men jag ville bara att pumpen skule stå igång ett tag typ ett par tre dagar så det blir lite syre i vattnet och att det värsta av det grumliga vattnet filtreras ^^fundear på att köpa fisk på onsdag.. ;D räcker det med typ tre guppies tror du? :) Jag e ju bara 14 så ja e lite nybörjare på de här ;D
#29 - 25 september 2011 12:16
Jo, det ska nog räcka med 3 guppy, de lär vara lite fler om några veckor:p...kolla om de inte har Endlers guppy, de är lite tåligare och passar bättre till ett mindre kar som ditt.
Att man vill ha bort grumligheten är en annan sak, då kan det vara bra att inte ha i fisk på något dygn, men så fort vattnet klarnat och nått rätt temp kan du ha i fisken:).
#30 - 25 september 2011 12:19
Ok nää de brukar inte ha endlers... men vadå jag tkr inte att 92L e så litet... inte till guppies iaf...?jag har redan 2 guppyhonor och en guppyhane + 22 yngel i mitt andra akvarie men jag ska ge bort 19 av ynglena till en vän.
#31 - 25 september 2011 12:21
Ah, mitt fel. Jag läste det första inläget lite snabbt för att komma ihpg hur stort karet var och såg då bara siffrorna 54...Men om du redan har Guppy hemma behöver du inte köpa nya?
#32 - 25 september 2011 12:26
Jo men de här låter säkert dumt... Nu i början, vet man ju inte om guppiesarna kmr att överleva, eller snarare det e ju större risk för död och liknande. och två av mina yngel har redan dött och jag hade eg. lovat henne 20 men inget att göra åt så de kan jag inte ta av ^^ Min guppyhane e gammal men det finaste exemplaret jag ngnsin sett ^^ och honorna, en är precis nyinköpt och lämnar inte den andra honans sida för fem sekunder ens och den andra honan är inte vuxen än och är den enda överlevande från den kullen och mamman är död ^^ MEd andra ord: NEEEEJ! :D Jag har ca 500kr att handla för så de blir bättre om jag köper nya tror ja ^^
#33 - 25 september 2011 12:40
Ok, och det är inte fel med lite nytt blod till sin grupp:).
#34 - 25 september 2011 13:01
Haha nää ;D Även om det tar lång tid innan de reagerar på inavel så är det inte fel som sagt ^^
Men så du tror at det går med typ... Guppies, rödmunnar, och kakaduaciklid? Plus kanske ngn algätande fisk?
Vad tror u ärbäst för kakaduorna isf? Harem eller gå i par? Ett par kostar då 200 kr i min lokala djurbutik...
#35 - 25 september 2011 13:28
Oftast kan man bara köpa ett par, så det är nog det du får sikta in dig på. Annars ska nog den uppsättningen funka med en liten parantes mellan guppy och kakaduor...
#36 - 25 september 2011 13:31
Förlåt men va mear du? Jag förstod det där med att det funkar med ett par ist för harem men fatta inte de där me parantes...?
#37 - 25 september 2011 13:35
Vad kan man mer ha än guppy, kakaduor och rödmunnar då? det behövs ju ngt mer för att "fylla t" karet lite...?
#38 - 25 september 2011 14:04
Med parantesen menade jag att dels kommer en del av ynglen troligen att bli foder, och har man oturen att få tag i ett lätt ilsket Apistopar kan även de vuxna guppyna bli jagade.

Ska du ha något mer är någon mindre sorts tetra eller rasbora ett bra val:).
#39 - 25 september 2011 14:11
Ok, men om guppiesarna blir jagade, vad ska jag göra då? då borde det väll gå att lämna tillbaka apistoparet och kanske få pengarna tillbaka om det liksom inte går ihop? Ok men som vilken sorts tetra t.ex.? jag kan bara ty 3 sorters tetror och du kanske kan ge ngr ex. på ad du skulle valt...?
#40 - 25 september 2011 14:17
Passar ett 10:tal neontetror till mitt akvarums storlek?
Kmr de bli uppätna av kakaduorna?
#41 - 25 september 2011 16:55
Neontetra, Kolglödstetra, Rubintetra är några exempel på tetror som skulle passa ditt kar:).
#42 - 25 september 2011 18:37
ok då får de nog bli neon ;D

Annons