Vilka fiskar???

#1 - 14 juni 2007 09:03
Hej:)
Har precis startat ett nytt akvarium och undrar lite om vilka fiskar som passar ihop..:confused:

Jag har tittat runt på många olika sidor här...och har fastnat för följande arter:Dvärguami,Karinaltetror,Pansarmal och Fjärilsciklider.
Det finns säkert olika arter inom varje fiskart.

Skulle dessa passa tillsammans och i så fall hur många av varje i mitt akvarium som är B=60, H=30, D=25,5 (cm)??[:-160][:-162][:-131][:-146]
#2 - 14 juni 2007 09:17
Då karet kanske inte är det största som har tillverkats är det nog läga att sålla lite bland de arter som du vill ha. Skippa fjärilscikliden då den kan vara lite svår att hålla och gärna vill ha lite yta att simma på. Pansarmalar kan du ha några stycken då de gärna vill vara i grupp om minst 4-5 st. Dvärggurami eller kanske den lite mindre honungsguramin http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=234 kan du ha ett par av, och ha då gärna ganska lugnt ytvatten så kommer hannen snart att bygga ett skumbo;).
Kardinaltetran skulle jag personligen kolla om det inte finns ett alternativ till då karet är i minsta laget och den är en stimfisk och som bör vara minst 10 st. Du har kardinalfisk http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283 , som inte kräver så mycket utrymme och även en del andra arter.
Kolla in sökfunktionen som finns här http://www.zoopet.com/fiskar/index.php och välj kriterierna som du har för karet så kommer du att få mycket hjälp.
#3 - 14 juni 2007 09:21
Hej Mona!
Välkommen till forumet!
Fjärilar, Kardinaler och Pansarmalar går ihop som köttbullar, potatismos och lingonsylt. Dvärg-gurami kan funka bra också. Jag gissar att ditt kar är på ungefär 45 liter och det kanske är i minsta laget - men ett par Fjärilar, tre-fyra pansarmalar och 8-10 kardinaler borde funka... men det "känns" lite trångt på något vis ändå. Har du möjlighet att byta upp dig till drygt 100 liter blir det lite lättare med dessa fiskar.
Lycka till med karet och fiskarna!:)

Edit; Ansjo hann lite för mig, hans råd är exemplariska - följ dessa, Mona!!!
#4 - 14 juni 2007 09:58
Hej igen...

Tack för de snabba svaren och jag känner mej mycket välkommen!
Jag tänkte att starta med ett mindre akvarium för att få lite erfarenhet och bli "varm i kläderna"...
Tittar in på de länkar som angavs och återkommer

Tack för hjälpen så länge...vi hörs

Mona
#5 - 14 juni 2007 10:28
Så tänkte jag också, men det är faktiskt bättre att börja med ett lite större akvarium... jag har kvar mitt lilla men blev snabbt "tvungen" att skaffa ett större eftersom det inte fick plats med så mycket fisk och jag har haft problem att få växterna att klara sig.
#6 - 14 juni 2007 10:40
Jag funderar starkt på att köpa ett större och ha det mindre som barnkammare...kanske
Det blir att åka till affären igen...*ler*
#7 - 14 juni 2007 10:43
jo, funderar precis på om jag inte kan få in ett mindre kar till någonstans... och om jag kanske skulle försöka omplacera mina tio neontetror(fina men ganska tråkiga)... så plats blir ganska snabbt en bristvara har jag märkt
#8 - 14 juni 2007 10:44
Blir lite avis på dig med nystart av kar och all planering du har framför dig. Alltid lika kul att gå runt i affärerna och fundera vad man ska ha och vad man vill ha;) men det är 2 helt olika saker och ofta i olika prisklasser:p!

En mycket bra idé att kolla på ett lite större kar, och kan du tänka dig begagnat så har www.blocket.se massor att välja på till bra priser.
#9 - 14 juni 2007 11:19
Visst pirrar det av förväntan och även nervositet[:o]...man vill ju inte ta vatten över huvudet...:);)
#10 - 14 juni 2007 11:35
Precis som flera skrivit e det bättre att börja med ett större kar. Dels på grund av att det knappt får plats fiskar. Man räknar 1 cm fisk per liter vatten. Då räknar man den vuxna fiskens storlek . Det kan du hitta här på zoopets avdelning med artbeskrivningar. Sen e det bara att räkna. Malar behöver lite extra space. En annan anledning e att du snabbare än kvickt ändå kommer att köpa ett större kar (jag har 6 st nu ;)) eftersom du blir så begiastrad & "beroende" av denna underbart roliga hobby. Kan nog säga att alla här kommer att hålla med om det :D. Så kolla in blocket & hitta ett som passar dig bra för en billig peng med alla tillbehör. Det gjorde jag nyligen & hitta ett 250 liters komplett för 500 spänn & bara 1 mil från min ort. :D:p Sen har ju även zoopet en bra annonssida. :)
Då e det väldigt bra att ha ditt lilla till yngel &/eller räkkar.

Lycka till & varmt välkommen till Zoopet!

Mvh Eva
#11 - 14 juni 2007 11:53
Jag var inne på blocket och kollade lite...hittade många fina erbjudanden[^].
Ska ringa på några som ligger i närheten[:-38].Tänkte inte på att man kan köpa begagnade akvarium, så tack för tipset som ni gav mej[:-106].

Vi syns/hörs snart.....:D
#12 - 14 juni 2007 12:10
Jaaaa, jag sitter här och läser och ler med hela fejset:D Visst är akvariehobbyn underbar? Det tog bara några timmar, lite smågagg här på forumet så är dina planer på ett större kar igång - det kommer bli så mycket lättare - med allt!:)
Jag säger som Ansjo; jag är riktigt avundsjuk på allt spännande o kul du har framför dig - men som tur är tar det aldrig slut. Jag har hållt på i 35 år och för några månader sedan blev jag medlem här på forumet och jag lär mig en massa nytt hela tiden. Ansjo har drillat mig med både Anncistrusmalar och växter och det blir bara mer och mer intressant.
Skriv in igen om hur det går med dina akvarium och fiskar!:)
#13 - 14 juni 2007 14:46
Det gör du rätt i!!! Blocket e en guldgruva ibland. Jag har 6 kar nu & 4 av dom kommer fr blocket :-)

Lycka till med ringandet!
Du måste berätta hur det gick!

Mvh Eva
#14 - 14 juni 2007 15:57
håller med....blocket är verkligen ett skitbra ställe att leta akvarium....ibland kan man sån tur så att man hittar kanske ett 540 liter med tillbehör för 2000 spänn!
#15 - 14 juni 2007 16:28
Av mina 10 akvarier så kommer 7 från Blocket.
#16 - 14 juni 2007 18:06
OOOjjjdå...

[:o]..medans jag varit ute och inköpt fiskar, samt 2 olika mindre stenar och ringt på begnade akvarium, ätit middag....så har jag fått fler svar:):):p

Jag blev jätteglad....och Tack

Fortsättningsvis ska jag tala om att de var sålda de karen som vi kunde få plats med just nu...

Fiskinköpet bestod av 10 st kardinaltetror[:-162], 2 st mosaikguramis [:-146](jag kunde ej stå emot) och 2 st vanliga malar[:-140].
Dessutom en röd lavasten och en beige/vitfärgad annan sten...

Jag ska försöka lägga in bilder....om jag nu klarar av detta....[B)]

Hmmmm...kanske någon här vet hur man gör...ifall jag gör fel...:confused:;)

Tar mej ett bloss under tiden..[:-98][:-100]
#17 - 14 juni 2007 18:29
Du är ju inte Goldmember (ännu) och då kan du inte lägga in bilder i dina poster. Du kan däremot lägga in bilder gratis på t.ex. www.flickr.com eller http://tinypic.com/ och det finns en hel del andra såna ställen också. När du lagt in din bild där så länkar du bara sidan med bilden hit, så kan vi få kolla!:)
Dra ett par djupa bloss nu och börja lägg in bilder!
#18 - 14 juni 2007 18:41
Tack igen...MaxB

Jag har haft mycket stor hjälp av denna sidan och av Er alla som svarat mej så snabbt och det har kännts som en stor trygghet.
När min sambo kom hem, tittade in i karet och sa: okej du har köpt guramis, kardinaltetror och vad mer?? Malar svarade jag och pekade.
Han svarade: Det är nog vad som får plats i detta karet i alla fall...!

Men vi satt där och kollade i säkert en timma på hur de mådde och vad som hände...*rofyllt*

Nu ska jag ta en paus....kanske tittar in igen...*ler*

Ciao------>
#19 - 14 juni 2007 22:47
Hmm...bara för att vara säker..du har läst lite om uppstart av akvarier innan du köpte fiskarna och öste i dom?
#20 - 15 juni 2007 04:09
Det låter som du la in väldigt mycket fisk på en gång... och det är inte så bra eftersom det kan ge nitritproblem...
#21 - 15 juni 2007 12:39
[:o][:(][8)]...nu har jag gjort bort mej...jag har inget att säga...[:-5][:-13]
#22 - 15 juni 2007 13:00
det är lätt hänt när man precis har startat att bli för ivrig... tyvärr har du nog även lite för mycket fisk för ett så pass litet akvarium... men det löser sig ju om du skaffar ett större akvarium om ett tag
#23 - 15 juni 2007 13:16
Det är ingen som säger att du kommer att få problem, bara att du kan få det;). Jag förstår dig i din strävan att få igång karet och man kan lätt bli för ivrig, men ha koll på nitriten och skulle du få förhöjda värden får du göra vattenbyte var dag tills det har gått ner igen.
#24 - 15 juni 2007 14:55
Ups...massor med fisk i ett nytt akvarium, då. Ok, köp ett NO2 (nitrit)-test och prova vattnet minst varannan dag. Går nitrithalten upp över 0,1, byt 30% av vattnet. Är det då fortfarande inte under 0,1, byt igen.

Rekommenderar också att du antingen köper bakteriekulturer i affären, eller kramar ur gojan (av mej kallat "akvariegunk". :) ) ur ett gammalt filter ner i ditt. Kanske du känner någon som har ett akvarium i gång?
#25 - 16 juni 2007 15:13
Det är skönt och tryggt med så många som bryr sig och förstår...[:o]:p

För Er som är nyfiken på karet och fiskarna...så finns de på Zoonen.com
Jag har samma användar namn som här...men har ej kommit på hur man länkar direkt till min sida...ännu:)
#26 - 16 juni 2007 22:21
Det med att köpa akvarium...
Gå in på http://allaannonser.se
Där hittar du annonser från alla anonnssidor på nätet. De kommer dock in där lite senare än vad det gör på "orginalsidan". De är ca 2 dagar segare än alla andra, men du har allt på samma ställe.

Lycka till med din nya hobby!!!!!!!
/Mathias
#27 - 17 juni 2007 17:55
[quote=EvaPeva;978441]Det gör du rätt i!!! Blocket e en guldgruva ibland. Jag har 6 kar nu & 4 av dom kommer fr blocket :-)

Jag har ett akvarium på 25 liter och det kommer från Blocket det me, he he:D
#28 - 20 juni 2007 10:37
Nu har jag testat vattnet under de senaste 4 dagarna och allt är okej enligt proverna. Fiskarna mår prima och det växer så det knakar :).
Det känns skönt att inget hände...och jag hade faktiskt läst på en hel del, om hur man skulle göra för att förbereda, inreda samt installera allt i akvariet.
Det första jag gjorde var att placera bakgrunden, sedan fylla i gruset och därefter lite vatten. Allt sköljdes av noggrannt innan. Filtret och värmaren sattes på plats. Mer vatten fylldes på sakta, upp till 2 cm från överkanten. Sera florena och Sera aqutan doserades enl. anvisningarna. Pumpen och värmaren sattes på och så fick det stå så i 2 dagar. Doserade under dessa dagar också. Dag 3 köpte jag växter, samt Easy-Life: ProFito, Easycarbo och Flytande filtermedium. Doserade enl. anvisningar.
Dagen därefter köptes fiskarna. Där öste jag inte i dem! Jag öppnade påsarna, hällde ur lite vatten la påsarna i akvariet och ersatte lite av akvarievattnet i omgångar. Belysningen var naturligt vis ej på för att inte skrämma fiskarna. Efter ca 1 timmes tid och påfyllningar, så vände jag försiktigt på var och en av påsarna så fiskarna själva kunde simma ut i det fria...det var en upplevelse!:p
Så allt har fungerat och gått vägen, trots mina misstag och blunder[:D][:-15]
Jag kommer att vara mer försiktig nästa gång...;)
#29 - 20 juni 2007 11:41
Hej Mona!
Jag måste säga att du gjort jättefint i ditt kar, jag var & smygtittade på zoonen :-)
Ser grönt & frodigt ut & vackra exemplar av fiskarna.
Fast e det verkligen pansarmalar på ena bilden?

Kul att en nybörjare e seriös från början! Välkommen hit!

Fortsatt lycka till! (snart har du fler kar, det e beroendeframkallande som du säkert redan märkt) :-)

Mvh Eva
Bilagor:
#30 - 20 juni 2007 11:59
Det kommer säkert att gå bra, när du har haft i fisk i akvariet ett par veckor bör du dock vara extra uppmärksam eftersom det är då nitritvärdena är som högst... för att sen (om man har tur) sakta sjunka. (med risk för att låta negativ så har du klarat dig när akvariet varit igång några månader...)
#31 - 20 juni 2007 12:04
Jättefina bilder! Också tveksam till att det är pansarmalar? Jag tycker det ser ut som ancistrusar?
#32 - 23 juni 2007 20:04
Skumbo?

[FONT=Georgia][COLOR=seagreen]Tittade in i akvariet ovanifrån, och då såg jag ett skum vid ena delen av akvariet...bild finns på min sida på zonnen.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Georgia][COLOR=seagreen]Kan det vara möjligt att guramin har gjort detta??[/COLOR][/FONT]:confused:
#33 - 23 juni 2007 20:21
Tittade in på din sida...fina fiskar.
Tack för tipsen du gav mej.
#34 - 24 juni 2007 09:10
Emmma skrev:
Jättefina bilder! Också tveksam till att det är pansarmalar? Jag tycker det ser ut som ancistrusar?

Det har du nog mycket rätt i...jag frågade aldrig efter namnet på malarna.
Dessa suger sig ofta fast vid växter, samt glaset...
#35 - 24 juni 2007 09:14
Ja, de har ju lite olika funktion... pansarmalar simmar omkring och rensar sanden på matrester och dylikt(äter inte alger) medan ancistrusar suger sig fast... och äter alger
#36 - 24 juni 2007 09:21
Emmma skrev:
Ja, de har ju lite olika funktion... pansarmalar simmar omkring och rensar sanden på matrester och dylikt(äter inte alger) medan ancistrusar suger sig fast... och äter alger

Jag har två ancistrusar och undrar om jag vågar skaffa två till?
Dessa kanske inte hinner äta så mycket som behövs..
#37 - 24 juni 2007 09:24
Du bör ändå stödmata dem med algtabletter och grönsaker som tex broccoli, ärtor, squash mm, och fler Ancistrus i det karet när de vuxit till sig kommer nog att bli trångt;).
#38 - 24 juni 2007 09:32
ansjo skrev:
Du bör ändå stödmata dem med algtabletter och grönsaker som tex broccoli, ärtor, squash mm, och fler Ancistrus i det karet när de vuxit till sig kommer nog att bli trångt;).

Jag har matat dem med tabletter (Sera Spirulina o Sera Nip) 1-2 ggr under en vecka. Tack för tipset om grönsakerna.
Vi har ett akvarium som är dubbelt så stort, som vi funderar på att starta upp.
Men vi har troligtvis fått ett skumbo från guramin, så vi avvaktar...
#39 - 24 juni 2007 09:40
Det är inget att tveka på, kör igång det med;)!
#40 - 24 juni 2007 09:46
Hmmm...jag gör nog det :);)
#41 - 24 juni 2007 09:57
Du bör nog vara försiktig med maten dom kommande veckorna eftersom risken för nitrit är överhängande med så mycket fisk i ett så litet kar.

Som sagt mata försiktigt och rengör inte filtret om det inte börjar bli tätt och då kramar du bara ur filtermaterialet i en skvätt gammalt akvarievatten.

Undvik att rota i botten materialet och plocka bort ev döda växtdelar direkt du ser dom och mät nitriten regelbundet och köp absolut inte mer fisk.

Kolla på bif länk så ser du ungefär vilka tider det handlar om innan akvariet funkar som det ska och du kan börja mata normalt.
http://www.bestfish.com/newtank3.html

Sök i forumet på tex "uppstart och nitrit" så hittar du massor av trådar som handlar om detta.

Läs i forumet och fråga om du undrar över nåt så ska du se att det kommer att gå bra för dig och dina fiskar
#42 - 24 juni 2007 10:12
Maten är jag mycket försiktig med och jag kommer att ta det lugnt med uppstart av det andra akvariet...tänkte starta upp det utan växter och fiskar några dagar. Sedan får jag ta ställning till hur det blir sedan....

Tack för tipset på länken....:)
#43 - 24 juni 2007 10:32
Efter vad jag har läst på forumet så bör man nog ha något i akvariet om bakteriekulturen ska komma igång, jag har en snäcka som får köra in ett akvarie som jag nyss har startat om...
#44 - 24 juni 2007 10:41
Det är bra du tar det lungt, men ang det andra akvariet så börja bara med 2-3 fiskar dom första veckrna så får det starta upp lungt och fint och risken för nitrit är då väldigt liten, men tillsätt bakteriekultur i samband med att du sätter i fiskarna så går allt så mycket bättre, du kan även krama ur filtermassan från det lilla akvariet lite lätt i det nya så får det lite hjälp på traven.

Du kan ju även låna några fiskar från ditt lilla akvarium som uppstartsfiskar så minskar du även belastningen på det lilla samtidigt, du kan även ta vatten från det i samband med vattenbyte, även om inte vattnet i sig innehåller så mycket goda bakterier så hjälper det pga sitt innehåll av näring och till viss del lite amonium och nitrit som krävs för att kicka igång processen i ditt nya kar.

Sedan kommer du nog att få lite algproblem i dina nystartade kar från början, det brukar komma kiselalger (bruna) men dom försvinner med tiden och ersätts av dom lite trevligare gröna så få inte panik och gör en tömning och total rengörning av allt för då är du tillbaka på ruta ett igen.

Algproblemen brukar normalt gå över med tiden när du får en bra balans i akvariet, ha ljuset tänt ca 10-11 timmar om dan om du har växter och låt inte solen belysa akvariet övrig tid.
#45 - 24 juni 2007 10:45
Emmma skrev:
Efter vad jag har läst på forumet så bör man nog ha något i akvariet om bakteriekulturen ska komma igång, jag har en snäcka som får köra in ett akvarie som jag nyss har startat om...

Helt rätt, utan fiskar/snäckor som äter och bajsar händer inget i akvariet som sätter igång processen.

Så att tillsätta bakteriekultur i ett fisktomt akvarium är bortkastade pengar.
#46 - 24 juni 2007 20:34
albjohn skrev:
Det är bra du tar det lungt, men ang det andra akvariet så börja bara med 2-3 fiskar dom första veckrna så får det starta upp lungt och fint och risken för nitrit är då väldigt liten, men tillsätt bakteriekultur i samband med att du sätter i fiskarna så går allt så mycket bättre, du kan även krama ur filtermassan från det lilla akvariet lite lätt i det nya så får det lite hjälp på traven.

Du kan ju även låna några fiskar från ditt lilla akvarium som uppstartsfiskar så minskar du även belastningen på det lilla samtidigt, du kan även ta vatten från det i samband med vattenbyte, även om inte vattnet i sig innehåller så mycket goda bakterier så hjälper det pga sitt innehåll av näring och till viss del lite amonium och nitrit som krävs för att kicka igång processen i ditt nya kar.

Sedan kommer du nog att få lite algproblem i dina nystartade kar från början, det brukar komma kiselalger (bruna) men dom försvinner med tiden och ersätts av dom lite trevligare gröna så få inte panik och gör en tömning och total rengörning av allt för då är du tillbaka på ruta ett igen.

Algproblemen brukar normalt gå över med tiden när du får en bra balans i akvariet, ha ljuset tänt ca 10-11 timmar om dan om du har växter och låt inte solen belysa akvariet övrig tid.

Nu har jag fyllt det andra karet för att se om det läcker eller ej. Det får stå några dagar. Idag gjorde jag vattenbyte på det lilla och jag tänkte, att nästa gång jag gör vattenbyte så kanske jag kan använda det urtappade från det lilla karet till det större. Är det en bra ide??
För att inte ha för bråttom denna gången, vill jag helst göra det på "rätt sätt" och utan eller så lite som möjligt stressa fiskarna eller få för mycket nitriter.
Det större karet har måtten: H 39, B 76, Dj 40. Vi tror att det är på ca 100-110 L. Kan det stämma?![:o]

I övrigt tycker jag att detta forum är helt suveränt,,,här får man både ros och ris. Jag tycker om när människor är ärligt raka. Tack än en gång!!:D
#47 - 24 juni 2007 20:36
Emmma skrev:

Hur stort är karet som du startat om?
#48 - 24 juni 2007 20:51
Det är en levande snäcka brun med svarta prickar och lite större än en enkrona(vet inte vad den heter), det är ganska litet bara 54l. Det är inte helt nystartat egentligen men pumpen gick sönder och eftersom jag stört mig på den engelska sjöstenen ett tag tänkte jag att jag kunde börja om... pumpen har dock gått i stora akvatriet ett tag så den borde fått med sig lite bakteriekultur...

Som svar på det du skrivit tidigare så tror jag att de flesta bakterierna sitter i inredningen så det är möjligt att du får med några om du tar över lite vatten men jag tror inte det är så många?
#49 - 24 juni 2007 21:01
Okej...var finner man dessa snäckor eller tror du att det är okej med lite vatten från det mindre karet nästa helg jag byter...ska göra till rutin att byta varje helg i det lilla karet. Jag har också tagit till mej att man kan krama ur försiktigt lite från filtret från det lilla karet, till det nystartade större karet...?? Eller förstod jag fel??
#50 - 27 juni 2007 13:32
Hej mona.

Jag är så nyfiken på hur det går med ditt kar? & hur har det gått med skumboet? du hade bara mosaikgurami eller? Jag menar, e det dom som byggt skumboet?
Har du fått igång det lite större karet?
Flytta inte över guramina då utan låt dom gå kvar i det lilla så kanske du får igång leken & får bebisar!

Lycka till!

Mvh Eva
#51 - 27 juni 2007 16:10
neontetror

mona62 skrev:
Hej:)

Har precis startat ett nytt akvarium och undrar lite om vilka fiskar som passar ihop..:confused:

Jag har tittat runt på många olika sidor här...och har fastnat för följande arter:Dvärguami,Karinaltetror,Pansarmal och Fjärilsciklider.

Det finns säkert olika arter inom varje fiskart.

Skulle dessa passa tillsammans och i så fall hur många av varje i mitt akvarium som är B=60, H=30, D=25,5 (cm)??[:-160][:-162][:-131][:-146]

Jag skulle gissa på att neon tetreor är bättre än cardinaltetror för ditt akvarium.. Men jag är också nyb. Men neoner ska vara lättare och jag tror det passar bättre med tanka på akvariumets storlek.:)[:-68]
#52 - 27 juni 2007 20:32
Uddaveka skrev:
Jag skulle gissa på att neon tetreor är bättre än cardinaltetror för ditt akvarium.. Men jag är också nyb. Men neoner ska vara lättare och jag tror det passar bättre med tanka på akvariumets storlek.:)[:-68]

Men neontetror och kardinaltetror blir väl lika stora:confused:
#53 - 28 juni 2007 09:31
mona62 skrev:
Det större karet har måtten: H 39, B 76, Dj 40. Vi tror att det är på ca 100-110 L. Kan det stämma?![:o]

3.9*7.6*4.0 = 118 liter ;)

[quote=Emmma]Men neontetror och kardinaltetror blir väl lika stora:confused:[/quote]
Kardinaltetror blir lite större än neon.
#54 - 28 juni 2007 17:48
EvaPeva skrev:
Hej mona.

Jag är så nyfiken på hur det går med ditt kar? & hur har det gått med skumboet? du hade bara mosaikgurami eller? Jag menar, e det dom som byggt skumboet?

Har du fått igång det lite större karet?

Flytta inte över guramina då utan låt dom gå kvar i det lilla så kanske du får igång leken & får bebisar!

Lycka till!

Mvh Eva

Hejsan;)

Jodå, jag tycker och känner att det går fint med karet. Skumboet kommer troligtvis från guramin ( har bara dessa labyrintfiskar). Min sambo sa att de brukar göra så av naturliga skäl och när de trivs....Jag blev JÄTTEGLAD!!!:):):):p

Men det har ej blivit mer...jag bytte vatten i helgen och samma kväll fanns ett nytt skumbo;)

Det skulle vara himla kul om de trivs och det blir bebisar...Hmmmm:D

Det större karet har fått stå i 4 dgr, för att vi säkert ska veta att det ej läcker. Det är tätt. Vi har inte planerat färdigt, var det ska stå, vad vi ska ha för fiskar....och NU kommer min sambo och säger: tycker du att det större karet är stort?! Det har jag haft som yngelkar! Okej, svarar jag det har du aldrig sagt??!

Snacka om att jag blev förvånad[:O]...Men kul också;)

En fråga: Gäller hemförsäkringen om ett eller något kar skulle läcka eller brista???
#55 - 28 juni 2007 20:34
mona62 skrev:
En fråga: Gäller hemförsäkringen om ett eller något kar skulle läcka eller brista???

Ring till ditt försäkringsbolag och kolla då det skiljer en hel del mellan dessa. Jag har Folksam och när jag drog igång mitt 960 hörde jag efter om det behövdes någon tilläggsförsäkring eller liknande, men det behövdes inte.
Här kan du läsa lite om försäkringar: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=247&Itemid=129
#56 - 28 juni 2007 21:18
Ser det är många som redan "beklagat" sig, det ska jag göra också...i all välmening.

Vill bara ge ett litet råd...stenen du har ser ut som en lavasten...kan kanske va lite vass för dina små ancistusar.

Tycker du ska byta ut den mot en rot i stället...vissa hävdar att malar behöver det för matsmältningen.

Sen så tycker jag du ska stödmata dem när det stabiliserat sig...de tycker svärdsplantor är smaskens då de får näringsbrist.
#57 - 30 juni 2007 07:33
Sen så tycker jag du ska stödmata dem när det stabiliserat sig...de tycker svärdsplantor är smaskens då de får näringsbrist.[/quote]

Jag har fler svärdplantor så det är nog inga problem där.
Du har rätt, det är lavasten och jag har känt lite grann att den verkar vass. Kommer att inköpa en rot.
#58 - 30 juni 2007 07:38
Metalmaid skrev:
Ser det är många som redan "beklagat" sig, det ska jag göra också...i all välmening.

Vill bara ge ett litet råd...stenen du har ser ut som en lavasten...kan kanske va lite vass för dina små ancistusar.

Tycker du ska byta ut den mot en rot i stället...vissa hävdar att malar behöver det för matsmältningen.

Sen så tycker jag du ska stödmata dem när det stabiliserat sig...de tycker svärdsplantor är smaskens då de får näringsbrist.

Det är lavasten jag har och jag tänker köpa en rot i stället..;)
Svärdplantor finns det redan, så det är redan ordnat.

Tack för tipsen..:)
#59 - 1 juli 2007 17:17
[quote=ansjo;983517]Ring till ditt försäkringsbolag och kolla då det skiljer en hel del mellan dessa.

Tack för ditt tips, jag ska kolla upp vad som gäller;)
#60 - 1 juli 2007 17:20
mmm skrev:
3.9*7.6*4.0 = 118 liter ;)

Kardinaltetror blir lite större än neon.

Det stämmer att karet är på 118 L.

Tetrorna verkar lika stora som neon...
#61 - 6 juli 2007 20:03
Akvarium nr 2

Nu har jag haft tid och ork att fylla upp det större karet, installerat filter samt lagt i grus/sand. Det får gå ett tag utan något i, för så gjorde jag med det första :). Dessutom hällt i diverse preparat för att få bra förhållande. En del tycker kanske att det är fel...men för mej har det funkat kanon;).

Det var ett tag sedan jag var här...så det är mycket att läsa:p

Annons