[quote=Bullen200]Jag har läst alla artbeskrivningar om dom , kanske lite slarvigt om jag missade hur stort akvarium dom skulle ha ;P
Jag menade inte att jag skulle ha alla de fiskarna jag skrev upp , jag tyckte bara att just de var intressanta :) Och så ville jag veta vilka av dom som passade ihop för att sedan välja ut de jag skulle kunna tänka mig ha. Kollade på lagerlistan över fiskar hos min akvarieaffär och de har tyvärr inte kakaduacikliden och guldsömscikliden , fast jag kan ju åka till akvarielagret el nån annan affär. Så silverhajen går inte ihop med nån ? Jag har varit jättesugen på en sån ända sen jag såg den men alltid haft för litet akvarium :P.
tack för svaren :D[/quote]
Nu kom det fram! Det var lite det jag ville, att du skulle berätta vad du helst ville ha, och det låter ju som om silverhajarna är ganska högt prioriterade, dom är stimfiskar, och iaf jag tycker att ett stim (8st eller fler) silverhajar kan utgöra huvudattraktionen i ett akvarium av din storlek, och att man väljer fisk efter vad som passar med dem. Om man matar som de flesta gör så växer silverhajarna sakta till en storlek av dryga 20cm, och så fall går de att hålla med flera av de arter som du listat, bortsett från de allra största och aggresiva (som du ändå inte bör skaffa) och de allra minsta och nervösa arterna. Jag tror att de flesta som haft ett riktigt stim silverhajar kan hålla med mig om de är otroligt läckra fiskar som är värda att ta hänsyn till när man väljer övriga arter. Det finns dessutom väldigt många andra arter utanför din lista som är alldeles förträffliga att hålla med silverhajar och som också är snygga, intressanta osv, trots att det är intressanta arter du har listat.
Om du väljer att skaffa ett stim silverhajar så välj övriga arter som inte riskerar att få hjärtinfarkt när stimmet simmar förbi när silverhajarna blivit stora, och se till att ha mycket växter med lite hårdare blad men ändå växer ganska fort, ett bra exempel är Vallisneria, så kommer du att kunna välja bland många andra fiskarter, om du köper små silverhajar kan du även skaffa kakaduorna och fjärilarna, dom kommer att ha dött av ålder om inte annat innan silverhajarna är så stora att de utgör ett problem för dem.
Lycka till!