Vilka fiskar ?

#1 - 1 november 2005 14:03
Hej...
Vilka fiskar trivs bra i samma miljö och samtidigt ser snygga ut att ha ihop vill gärna ha någon tetra med i gruppen men vikken eller vilka ?

Jag vill ha MÅNGA tips:)
#2 - 1 november 2005 14:13
Neontertor och guppysar är fina .
#3 - 2 november 2005 05:50
[QUOTE=platy5]Neontertor och guppysar är fina .[/QUOTE]

själv föredrar jag kardinaltetror.
lite dyrare men mer färg.

sorgmanteltetra är fik också.
sen finns en hel drös med andra snygga tetror med.
kan ju titta i artbeskrivningen på dom.
#4 - 2 november 2005 06:19
Vilka fiskar trivs bra i samma miljö och samtidigt ser snygga ut att ha ihop vill gärna ha någon tetra med i gruppen men vikken eller vilka ?

Det beror helt och hållet vilken miljö du har tänkt dig. En del arter vill ha hårt vatten andra mjukt. En del vill ha mycket växter andra äter växter. En del är små andra mycket stora.
Skriv in storlek på akvariet så blir det lättare att råda dig. Kolla även runt i akvarieaffärerna och se vad du gillar för fisk. Notera namnet på fisken och sök efter information om den.
#5 - 2 november 2005 08:30
[color=lime]Jag hade tänkmig ett akvarium som rymmer ca 50 - 60 l ..[/color]
#6 - 4 november 2005 15:54
Förslag

Hej, jag tycker att Neontetra, Platy, Svärdbärare eller Kopparbarb är lättskötta fiskar och även fina. :)
#7 - 4 november 2005 16:00
50-60 liter får det inte plats mycket i men man kan endå ha roliga fiskar/räkor.

svärdbärare är inte att rekommendera då dom blir en bit över 1dm
#8 - 4 november 2005 17:00
Tastyfish: klart det får plats mycket men kanske inte så stora;) j

Jag skulle helt klart satsa på nån sorts tetra! T.ex glödbands tetra elr vinkel tetra.
50-60 räcker väl men jag tycker du skulle satsa på snäppet större runt 80-100 liter, sortimentet av fiskar som du kan ha blir klart mycket större då!
Lycka till:)
#9 - 6 november 2005 10:47
[QUOTE=Tastyfish]

svärdbärare är inte att rekommendera då dom blir en bit över 1dm[/QUOTE]
Okej, tack för att du rättade mig! :p
#10 - 9 november 2005 17:23
[QUOTE=Ragiss][QUOTE=Tastyfish]

själv föredrar jag kardinaltetror.
lite dyrare men mer färg.

sorgmanteltetra är fik också.
sen finns en hel drös med andra snygga tetror med.
kan ju titta i artbeskrivningen på dom.[/QUOTE]

Jag har läst att kardinaltetror är mer mottagliga för neonsjuka? Någon som vet nåt om det, jag ska nämligen snart skaffa akvarium och tvekar mellan neon och kardinal :P
#11 - 9 november 2005 17:25
stämmer enligt zoopets artbeskrivning http://www.zoopet.com/fiskar/
#12 - 9 november 2005 20:50
har kardinaltetror och aldrig haft några som blivit sjuka än
#13 - 11 november 2005 10:59
;)

Jag har läst att kardinaltetror är mer mottagliga för neonsjuka? Någon som vet nåt om det, jag ska nämligen snart skaffa akvarium och tvekar mellan neon och kardinal :P[/QUOTE]
Jag har också hört att Kardinaltetror lättare får Neonsjuka.
Men om du sköter akvariet väl är det nog inget att oroa sig för!
#14 - 13 november 2005 18:24
[QUOTE=Luminax]Jag skulle helt klart satsa på nån sorts tetra! T.ex glödbands tetra elr vinkel tetra.
50-60 räcker väl men jag tycker du skulle satsa på snäppet större runt 80-100 liter, sortimentet av fiskar som du kan ha blir klart mycket större då!
Lycka till:)[/QUOTE]

Håller med Luminax. Ett 100 liters akvarium är faktiskt lättare att sköta än ett mindre. Läs här på zoopet om de olika fiskarternas egenskaper och behov. Där står även minimum akvarium storlek som rekommenderas för varje art.

I ett nystartat akvarium kan man inte börja med alla fiskar på en gång, utan man måste börja med några få fiskar och introducera några nya i taget. Läs även "Start av akvarium" här på zoopet INNAN du sätter igång. Det är viktigt att veta hur man gör så det inte blir katastrof.

Annons