Vilka fiskar?

#1 - 8 augusti 2004 20:51
Hejsan,

Ska hämta hem ett 250 liters-kar om ett par veckor. Skulle vilja haft större, men tycker det är lite synd ändå att slänga ut soffan för att det ska bli plats [;)]

Nu undrar jag om någon kanske har lite tips på vilka fiskar jag skulle kunna ha däri? Jag skulle vilja ha scalarer, men misstänker att det kanske är för litet?

Kanske något tips på andra färggranna fiskar som inte blir allt för stora?

Alla tips mottages tacksamt [:)][:)]
#2 - 8 augusti 2004 21:00
Jag skulle säga att det går utmärkt att ha scalarer. Till det skulle du kunna ha palettciklider eftersom dessa passar bra med scalarerna o samtidigt är mycket intressanta o färggranna! Även några malar kan funka.

Ett annat tips är malawisar, som alltid är riktigt grymma!

#3 - 8 augusti 2004 21:12
Hejsan!

Eftersom du slängde ut frågan sådär så svarar jag givetvis gurami!! Det är mina absoluta favoriter. Finns i många färgvarianter och storlekar. De plöjer fram i akvariet i sakta lunk när de inte gör en plötslig språnmarsch... Molly finns i många färger, trevlig aktiv fisk som dessutom föder levande yngel, de är kul att följa från början. Pansarmalar, en annan favorit som lever i de nedre regionerna. Barber är aktionfyllda varelser, praktbarben är jättevacker att titta på, finns fler av denna familj som är jättevackra.

Beror ju också på hur du vill ha det i akvariet. Lugn och ro eller fart och fläkt eller lite av båda??

Ett litet stim sorgmanteltetror blir som små miniskalarer[;)]. Läs om vilka behov skalarerna har. På forumet har det vart många trådar om skalarer och storlek på kar de senaste dagarna.

Personligen säger jag Huu för palettciklider. De kan vara lite elaka men det är säkert olika från individ till individ och från kar till kar. Malawi är färggrant, jajamensan, men något jag inte har än eftersom jag stirrat mig blind på deras behov på pH och KH.

Lyckans dig som får fylla ett 250-liters kar!!
#4 - 8 augusti 2004 21:12
Jag skulle satsa på scalarer, nån dvärgciklid, tetror, corydoras och nån häftig L-mal.
#5 - 8 augusti 2004 21:45

Hej o tack för alla svar jag fått än så länge [:)]

Jag skulle nog vilja ha 250:an som ett lite lugnare akvarium, med tanke på att i samma rum har jag min 112-liters med Guppy o yngel som far o flyger mest hela tiden [;)]

Som sagt, jag har kikat mycket på scalarer. Har även läst att dessa är lugna, men vet inte om det stämmer? Kanske någon med erfarehet av dessa fiskar kan svara på det?

Tacksam för svar och fler tips [:)]
#6 - 9 augusti 2004 06:13
mina erfarenheter av scalarer är att de är väldigt lungna o graciösa. Det kan bli lite gruff om man har flera st, men oftas blir det inte "krig".
#7 - 9 augusti 2004 15:22
Okej.. Så nu har jag iaf bestämt mig.. Scalarer får det bli [:)]

Nu till lite andra frågor..

Angående pump.. Jag vill helst ha ett innerfilter, frågan är bara vilken storlek jag ska ha på det, och ska man ha en eller två pumpar? Syftade på att karet är ju ganska långt, 120 cm, så det räcker kanske inte med en?

Doppvärmare... Vilken styrka på doppvärmare bör jag ha i ett sånt stort kar?

Om jag sedan skulle vilja ha någon fisk ytterligare (en sort), förutom scalarer, som också har lugnt temperament, som fungerar bra ihop med scalarer utan att det blir gruff i karet..
Funderar på att kanske ha fiskar från samma "område"... Scalarer och?

Tacksam för svar och synpunkter [:)]
#8 - 9 augusti 2004 16:13
Ett stim med lite större tetror är ju alltid fint.
Sedan är ju corydoras väldigt trevliga att titta på ( även de vill vara några stycken ).
Och så är det ju alltid bra att ha något ( eller några - beroende på art och storlek ) som håller efter algerna.
Ungefär så ser fiskbesättningen ut i mitt kar nämligen... [;)]
( och så några invandrare i form av räkor som fick flytta in efter att jag hade lagt ner mitt andra kar - de var ju så coola! )
#9 - 10 augusti 2004 12:48
Ingen som kan hjälpa mig med svar om pumpen/-arna?

Mvh. Sara
#10 - 11 augusti 2004 23:31
Ursprungligen skickat av Corona

Ingen som kan hjälpa mig med svar om pumpen/-arna?

Mvh. Sara

Själv gillar jag inbyggda filterkammare med blå filtermattor, eventuellt en powerhead med filtermatta. Det ska nog vara ungeför 750-1000 liter/timme i flöde. Filtren brukar sätta igen med tiden, så det äe bra att ha lite pumpkapacitet "till godo". Gärna ett filter/pump med reglerbart flöde.
Värmarens kapacitet beror lite på temperaturen i rummet, men i vanlig rumstemperatur på 20-22 grader räcker det med ungefär 150 Watt, (eller 2 stycken på 75-100 watt vardera ifall du är rädd att koka fiskarna).
#11 - 12 augusti 2004 07:34
Hej

Jag tittade på Altum scalare häromdagen.Kolla på några sådana så är valet klart.Riktigt maffiga!!
Fredrik

Annons