Vilka fiskar?

#1 - 23 mars 2004 12:25
Jag undrar vilka fiskar som skulle passa i en guldfiskskål?
Någon som vet?
#2 - 23 mars 2004 12:33
Silverfisk... typ.. Är den tillräckligt stor så nån tetra kanske.. alltså 3-4 kardinaler om den är på 10 liter.. tänk på alla regler om att en sida måste vara täckt (alt. mycket växter i som ger samma effekt) osv..

Plantera kaktusar i den...
#3 - 23 mars 2004 12:33
ör finnas gott om växter och annat som tydligt visar upp och ner, skålens böjda form är väldigt förvirrande och dålig för alla fiskar och växter kompenserar det en del. Sedan så ska minst en sida av skålen vara täckt, skålen ska inte stå mitt på ett bord eller så. Sedan så är det extra viktigt med bra syresättning, alltså bra snurr på vattenytan, eftersom en skål har väldigt liten luftyta förhållande till vattenmängden.

Men förrutom det så brukar kardinalfisk (inte kardinaltetra som är en helt annan fisk) och kampfisk ofta nämnas. Kampfiskhanarna trivs ofta helt ensamma och ställer inte lika höga krav på syresatt vatten eftersom de med hjälp av ett litet specialorgan kan andas luft för att få syre.

/olivia vars guldfiskskål passar bra som ljusstake med kaktusar i.
#4 - 23 mars 2004 12:35
Ursprungligen skickat av oresare

/olivia vars guldfiskskål passar bra som ljusstake med kaktusar i.

Tydligen fler som tycker guldfiskskålar är bra att ha kaktusar i... =)
#5 - 23 mars 2004 12:47
Usch för skålar de västa jag vet,jag föreslår en kamphane om du skall ha en snygg fisk och filter till skålen.
#6 - 23 mars 2004 12:54
Ursprungligen skickat av Robot

Tydligen fler som tycker guldfiskskålar är bra att ha kaktusar i... =)

Ja, om man har små klåfingiga barn så är skålen rätt praktisk för att undvika onödig förtvivlan. :) Fisk tycker jag inte att den duger till.

/olivia
#7 - 23 mars 2004 12:54
Tror jag lägger ner skålen, låter inte som ett bra hem för fiskarna. Tack för alla svar =)

Annons