Vilka fiskar

#1 - 31 augusti 2003 19:16
<font color="teal">Har fått uppgiften att inreda en släktings 375l akvarium. Släktingen har haft ett akvarium förut, men efter vad jag förstått gick det inget vidare den gången.

Akvariet ska stå på jobbet, innehålla lättskötta fiskar, och växter med litet (obefintligt) ljusbehov. Inredningen får inte bli för dyr.

Själv har jag ju mest sydamerika, så jag har ju tänkt på en del sydamrikanska ciklider. Jag tänkte mig lite lugnare sådana som hantel, flaggciklid och nyckelhål. Inredningen skulle bestå av ek/bokgrenar, stenrösen, rådasand, visnna löv och växter som javaormbunke, java mossa, vallesneria, vattenpest och hornsärv. Låter det bra?

Kanske kan dessa fiskar uppfattas som tråkiga och färglösa av en icke akvarist. Kanske är det bättre med malawi. Jag kan inte så mycket om dessa fiskar, kan någon komma med förslag?

Andra tankar och insperation är också välkommet! </font id="teal">
#2 - 31 augusti 2003 20:22
Hej

Eldbukar och sajica är två mycket fina, och rätt lugna fiskar. Hantelciklider och flaggciklider är ingalunda färglösa som utvuxna, vuxna hantlar av vissa varianter är nå´t av det vackraste man kan ha i ett akvarium. Se´n finns ju min personliga favorit, chokladcikliden. Även nyckelhålet har en orättvis image som tråkig. Men en vuxen nyckelhålsciklid som trivs, och har de vimpelliknande fenspetsarna, är även den fin att titta på.

MVH Micke
#3 - 31 augusti 2003 21:48
Hej!
Varför inte testa med några Scalarer och ett gäng tetror och någon mal. Scalarer finns ju i massor av olika färgvarianter. Men det är absolut inget fel på den vanliga gråa heller. Hittar man riktigt fina exemplar så tycker jag att det slår alla andra färger. Men som sagt så kanske inte icke akvarister gillar den grå lika mycket. Men det är ju en smaksak.

En sak till, du skrev att akvariet ska innehålla vissna löv. Det kan ju också av många uppfattas som ostädat och slarvigt.

Min erfarenhet av de växter du nämner är att de kräver en hel del skötsel.
*Vattenpesten blir ofta ful och kräver ganska mycket ljus för att bli fin. Dessutom så får den ofta massor av rötter ovanför gruset vilket inte är så snyggt.
*Hornsärven kräver också en hel del ljus för att se snygg ut och få den det så växer den väldigt fort. Så den måste gallras ofta. Dessutom så lossnar det små bitar av den som skräpar ner vattnet.
*Javamossa växer FORT. I alla fall när den har gjort sig hemmastadd. Så den behöver också rensas ofta. Dessutom så drar den åt sig mycket skit. Den är som ett litet filter i akvariet.

Men detta är bara mina personliga erfarenheter av dessa växter.

Men jag skulle kunna rekomendera någon Cryptocoryne, de är extremt tåliga och växer inte så väldigt fort. Tycker själv att de rödbruna oftast är väldigt snygga.

Men om din släkting vill ha ett lättskött akvarium så skulle i alla fall jag rekommendera växter som inte växer så väldigt snabbt.

Lycka till!!!!!!!

Mvh Maria
#4 - 1 september 2003 00:42
Hej

Den vanliga gråscalaren slår de andra med hästlängder. Vildformerna har en naturlig skönhet odlingsvarianterna inte kommer i närheten av.

Vad det gäller växter skulle jag vilja föreslå Lotus. Det är en näckros, som är mycket vacker. Den växer enligt min erfarenhet bra även i inte så starkt ljus, och med sina flytblad ger den skugga åt fiskarna. Den verkar inte heller inverka negativt på de lägre växterna. Det är viktigare med kvalitet än kvantitet vad det gäller ljuset. Har man bra lysrör så växer de lägre växterna bra ändå, trots att de skuggas av Lotusen. I alla fall om de inte är alltför ljuskrävande. Mina svärdsplantor har vuxit bra i skuggan av en lotus. Jag har även fått Lotusen att blomma. Det är en mycket vacker växt, som skänker ett naturligt, dunkelt ljus till akvariet.

MVH Micke
#5 - 1 september 2003 16:19
Tänkte använda akvariet till något lite större än skalar. Det har vi ju i vårt akvarium. Ska kanske skippa vattenpesten och hornsärven. Javamossa har jag och tycker att det fungerar bra, min växer väl inte enormt snabbt.
När jag skriver obefintligt ljus menar jag <b>obefintligt ljus</b>. Min släkting tyckte att en spott skulle väl räcka...
Tycker också att vildformenrna är vackrast, men jag vet inte om min släkting håller med mig. Han ville ha fiskar i djurgårdens, aiks och hammarbys färger...
Helst skulle de jaga varandra också.
Sen ska helst min stora segelfenspleco Pomona passa i blandningen, mitt 250l akvarium börjar bli för litet för henne.
#6 - 1 september 2003 18:11
Hej!
Om du bara ska ha en spotlight så kommer du förmodligen att få problem med alger. Tycker nog att du ska satsa på i alla fall något lysrör. Annars är det ju inte heller någon ide att ha massor av färgglada fiskar. Man kommer ju inte se dem i alla fall. Fast det beror ju också lite på vad det är för ljus i rummet där akvariet står.
Mvh Maria
#7 - 1 september 2003 19:14
Jag har flera akvarier utan lysrörsramp, det fungerar utmärkt.
Jag tror inte det kommer bli några problem. Själv tycker jag det är finast med en dunkel belysning, just därför att fiskarnas färger kommer fram bättre i det ljuset. Det är främst växterna som ställer till med problem. Jag vet att javamossa har en benägenhet att samla på sig smuts. Jag brukar skölja ur min då och då.
#8 - 1 september 2003 19:34
Hej

Varför ska de jaga varandra? Det är väl i stort sett bara malawiciklider som brukar ägna sig åt det utan att den jagade är särskilt trakasserad, eftersom man oftast har många, så aggressiviteten fördelas på fler individer. Men har man t.ex ett par hantlar, och en överbliven, så jagas den sannolikt ihjäl efter ett tag, om de andra två leker. Malawiciklider behöver dessutom inga växter, ett malawiakvarium är snarare snyggast med enbart klippformationer.

MVH Micke
#9 - 2 september 2003 07:43
De ville att de hela skullle ha lite sporttema, att de jagade varandra skulle symbolisera motsättningarna mellan sportlagen. Jag tror han skämtade.
#10 - 2 september 2003 07:55
kanske lika bra att flytta tråden till humormania? för ett 375 med en spotlight där fiskar i fotbollsfärger jagar varandra måste bara vara skämt....hehe
#11 - 2 september 2003 15:58
Jag hoppas han skämtade! Saken är den att min släkting inte kan någonting om akvarium. Fotbollsfärgerna kan man ju direkt glömma;
för ni vet väl inga rödblågula, gulsvatra och gönvita fiskar som skulle passa tillsammans?
Jag kommer inte på några.
Att de ska jaga varandra är väl inte heller någon god idé, det blir så dyrt att ersätta den ihälstressade fisken i längden.
Man kan säga att det är min uppgift att få ner de hela på en seriös nivå...
#12 - 2 september 2003 16:14
Hej

Ja, det låter ju inte så seriöst det där [:)]
Jag håller fast vid chokladcikliden. Lugn, vacker och majestätisk.
Och dessutom rätt lätt att få lek av.

MVH Micke
#13 - 2 september 2003 16:22
Har ett 358-liters akvarium med just scalarer (ett par som är ca 13 cm) tillsammans med ett par chokladciklider som är ca 17 cm.

De är ofantligt läckra såväl scalarerna som chokladerna. Stora, pampiga och faktiskt personliga. Chokladen låter kanske "ful" i form av brun fisk, men den pendlar mellan lila metallic till sandfärgad, till rödbrun till blå-lila-brun. Jättevacker!

Kan verkligen rekomendera dem båda och scalarer i guld, marmor och spökvarianter tycker jag inte alls är vackra. Nej, fram för det naturliga, så gott det nu går i våra akvarier.

Jag har dem tillsammans med ett stim små pansarmalar och fyra stycken långsträckta pansarmalar och två plecos och en gibbiceps. Dessutom ett stim citrontetror - ca 25 st.

Alla lever i harmoni och de stora rör inte de mindre.

De långsträckta pansarmalarna måste vara akvariernas clowner. Fullt ös hela tiden, orädda, nyfikna, offensiva, fredliga...helt enkelt perfekta. Blir ca 18 cm och man bör ha några stycken av dem. Ser ut som simmande batmobiler!

Lycka till och berätta gärna hur det går.

David B. som gärna skulle ha grönvita fiskar...HEJA HAMMARBY!!!
#14 - 3 september 2003 17:30
Chokladciklid har jag också tänkt på, trodde bara att akvariet var för litet för dem. Får se vad jag hittar.

Annons