Vilka fisakr passar till Kakaduaciklider?

#1 - 6 december 2005 14:19
Karet är på 120 liter, bor ett lekande ancistruspar med avkommor och 3 kakaduaciklider.
Det är ju inte allt för mkt fisk inte...så jag undrar vad som kan passa dessa fiskar bra...de ska helst inte störa en eventuell ciklidlek, därmed har alternativen redan minskat rätt så mkt.

är det någon typ av tetra som gäller? eller kan man kanske ha guppys eller kanske drottningrasboror (väldigt tjusiga!)??
juste har tänkt att köpa några tofsalgätande fiskar också...ca 3

tacksam för svar! tjingeling
#2 - 6 december 2005 19:05
Några stycken kan du väl ha men blir det för många så kommer de att störa kakaduorna om de får yngel.
#3 - 6 december 2005 21:25
Guppy går bra, men hellre mindre tetror, som varför inte kardinal lr neon?! Jag har fått överlevare både med både grodor, kräftor o större fisk som guramisar bl.a
Mollysar går fint med & dom äter ju alger!
Kakaduorna jagar bort de flesta mindre fiskar :)
Rasboror går säkert bra d med....
#4 - 6 december 2005 21:41
Eftersom kakaduacikliden är en haremfisk skulle jag skaffa ytterligare kakaduor, (honor). Sen kanske du skulle mixa dem med lite kardinaltetror ca 20-30 stycken så de stimmar fint.
#5 - 6 december 2005 21:51
20-30 st är på tok för mycket tillsammans med de andra i ett 120 liters kar. Kakaduorna skulle få mycket svårt att skydda sina yngel mot så många tetror i ett så litet kar, risken är också stor att de känner sig oförmögna att skydda ynglen och därför börjar äta av dem själva.
#6 - 6 december 2005 23:02
Nå´t som är viktigt är att man har ett akvarium som har mycket gömställen för kakaduacikliden och som har nå´t ställe som har ganska tät växtlighet.
#7 - 7 december 2005 14:45
Fler honor är jag väldigt tveksam till...det märks ju knappt att de är haremfiskar..ena honan är inte så omtyckt och jagas en hel del.. det är dessutom svårt att fixa 3 revir i ett så litet kar....nu märker man hur litet kar man har, jag vill ha ett STORT juu!
Tack för svaren i alla fall, jag får väl dyka ner till zooaffären och se vad de har...så tar jag lagom många av de som är finast..:) vill ju inte sabba för min kakaduor..men man vill ju ha lite fisk att titta på också...:)
#8 - 7 december 2005 22:17
Att honan blir jagad kan vara hör att hanen är överaktiv och kanske behöver hler honor och när det gäller revir har hanen ca1,2m i diameter och honan har bara ca 20cm. Skaffar du fler honor så kommer den jagade att kunna få lite ro så kanske hon också kommer till skott sen. Eftersom jag gillar kakaduacikliden så har jag läst om dem i flertal böcker och deras beteende beskrivs på samma sett i nästan alla böcker som jag har läst.
#9 - 8 december 2005 11:19
Jag skulle nog undvika guppy eller andra levandefödare. Dels föröker de sig så det blir för många fiskar och dels kommer de inte från samma miljö som kakaduerna.

Ett litet stim (10, max 14 st) av nån mindre terta-art skulle klart vara att fördra!
#10 - 8 december 2005 11:30
Jag håller på att starta ett akvarium för kakaduor och jag tänkte ha 5 st svart neontetra och 2 stycken otocinclus.
Verkar det ok?
#11 - 8 december 2005 12:04
[QUOTE=Birgitta W]Jag håller på att starta ett akvarium för kakaduor och jag tänkte ha 5 st svart neontetra och 2 stycken otocinclus.
Verkar det ok?[/QUOTE]

Det beror på hur stort akvariet är. 5 svart neontetra är lite för få. Jag skulle nog satsa på minst 6-7. Även 2 otocinclus är för få. Minst 6 stycken vill de gärna vara. Annars kan du satsa på ett lite gäng algätande räkor istället.
#12 - 8 december 2005 12:31
Akvariet är på 60 liter. Det är långt (75 cm) men inte så högt och brett.
Skulle gärna ha fler tetror och ottosar men vill inte överbefolka.
Räkor känns inte som min grej... Äter dom inte upp rommen för kakaduorna?
#13 - 8 december 2005 15:24
om guppysarna förökar sig gör nog inget..ynglena blir nog uppätna av både ciklider och guppys ändå....tyvärr....men ok..en till hona..jo varför inte..om det är som du säger så vore det ju en god idé.....drottningrasboror då? de motsvarar väl tetror kan man säga?
#14 - 8 december 2005 16:51
Räkorna äter inte upp rommen och de är inget problem för apistos att jaga bort, jag kör räkor i nästan alla mina kar och det fungerar perfekt.
#15 - 8 december 2005 17:30
och om man har tofsalger?:)
#16 - 8 december 2005 18:01
[QUOTE=soetiz]och om man har tofsalger?:)[/QUOTE]

Amanoräkor :)
#17 - 8 december 2005 18:02
Jag har faktist blivit halvt nekad att köpa Neon tillsammans med Kakaduor.
Skulle tydligen finnas risk för att neonerna kan bli mat

mvh Peter
#18 - 8 december 2005 18:54
[QUOTE=Birgitta W]Akvariet är på 60 liter. Det är långt (75 cm) men inte så högt och brett.
Skulle gärna ha fler tetror och ottosar men vill inte överbefolka.[/QUOTE]

Otosar sitter simmar inte så mycket omkring, utan förflyttar sig mest mellan olika växter och sitter sen på dem. Så de konkurerar nog inte med de andra fiskarna om utrymme. Tycker du ändå att det känns för mycket med ett litet stim bör du nog avstå från just en stim-art.
#19 - 8 december 2005 20:41
[QUOTE=ovj78]Räkorna äter inte upp rommen och de är inget problem för apistos att jaga bort, jag kör räkor i nästan alla mina kar och det fungerar perfekt.[/QUOTE]

Det skulle kanske vara lite kul (och nytt för mig!) med räkor... [^]
Hur många ska man i så fall ha i ett 60-liters och vilken sort är bäst?
Förökar dom sig så dom fyller upp hela akvariet snart, eller...?
Är dom "rymningsbenägna", så man måste stoppa till alla hål, som kuhliålarna?
#20 - 9 december 2005 14:51
Det beror på vilka räkor du har, själv kör jag med amanoräkor. Dem är tillräckligt stora för att klara attacker från lekande apistos samt käkar bra med alger och överbliven mat, de verkar inte störa och ger sig inte på yngel. Jag skulle köra två amanoräkor i ett 60 liters kar. Ang förökning av denna art så krävs det bräckt vatten och verkar ganska svårt, dock är de oftast inte så dyra att köpa, de brukar ligga mellan 35-60 kr där 60 kr är ganska dyrt. Sen finns det mindre, mer vackra arter som förökar sig i sötvatten men dem vanligaste är så små att jag tvivlar på att de skulle överleva tillsammans med apistos.
#21 - 9 december 2005 16:00
[QUOTE=ovj78]Det beror på vilka räkor du har, själv kör jag med amanoräkor. Dem är tillräckligt stora för att klara attacker från lekande apistos samt käkar bra med alger och överbliven mat, de verkar inte störa och ger sig inte på yngel. Jag skulle köra två amanoräkor i ett 60 liters kar. Ang förökning av denna art så krävs det bräckt vatten och verkar ganska svårt, dock är de oftast inte så dyra att köpa, de brukar ligga mellan 35-60 kr där 60 kr är ganska dyrt. Sen finns det mindre, mer vackra arter som förökar sig i sötvatten men dem vanligaste är så små att jag tvivlar på att de skulle överleva tillsammans med apistos.[/QUOTE]

Hur stora är egentligen räkor? :confused: Har ingen som helst aning! Har över huvudtaget inte ens sett en akvarie-räka! Sån nybörjare är jag...:)
#22 - 9 december 2005 16:47
Gå till en välsorterad zoo eller akvariebutik och titta och fråga. Annars kan du ju söka på räkor på tex akvarieguiden.se
#23 - 9 december 2005 16:55
En Amano blir ca 5 cm och körsbär blir väl 2,5-3 cm?
#24 - 9 december 2005 16:56
[QUOTE=ovj78]Gå till en välsorterad zoo eller akvariebutik och titta och fråga. Annars kan du ju söka på räkor på tex akvarieguiden.se[/QUOTE]

Jag har sökt på Forumet men inte hittat något. Kan ju inte läsa alla trådar men har försökt leta i alla fall... [:-117]
I den här stan finns bara en zoo-butik och de har aldrig haft räkor, vad jag vet. Sedan är närmaste i Linköping och dit åker man ju inte varje dag precis...
#26 - 9 december 2005 17:04
Din lokala zoobutik borde kunna ta hem räkor om du ber dem. :)
#27 - 9 december 2005 17:15
Tack för det! Här stod det ju hur stora de blir och hur de förökar sig. Vilken massa räkor det finns...!
#28 - 9 december 2005 17:17
...och alla (nästan) är lika fina! :D
#29 - 9 december 2005 17:24
[QUOTE=Nitra98]Din lokala zoobutik borde kunna ta hem räkor om du ber dem. :)[/QUOTE]

Ja, jag får väl beställa dom. Ska ändå beställa kakadua-cikliderna när jag fått ihop deras akvarie.
Ska nog ha några mindre räkor i yngelakvariet och några större i 60-liters.
Ska bli spännande!
Men jag tycker räkor ser ut att ha lite "för många ben", lite spindelaktiga...??? :eek: Eller det är kanske bara jag, som aldrig sett någon.:)
#30 - 9 december 2005 17:28
De kanske kan uppfattas lite spindelaktiga först, men om man kikar närmare på dem så blir man frälst, de är ju så söta! :D
#31 - 9 december 2005 17:31
Söta låter bra! [:-64]
#32 - 12 december 2005 15:22
ska önska mig räkor i julklapp:D
Mina kakaduor leker och hon har inte ätit upp rommen ännu...har sett rom i ca 2 dagar nu...förut har de blivit uppätna samma dag som de kom..:S men nu så...iii..spännande..hoppas hanen fattade å befrukta också..:D
#33 - 12 december 2005 15:32
[QUOTE=soetiz]ska önska mig räkor i julklapp:D
Mina kakaduor leker och hon har inte ätit upp rommen ännu...har sett rom i ca 2 dagar nu...förut har de blivit uppätna samma dag som de kom..:S men nu så...iii..spännande..hoppas hanen fattade å befrukta också..:D[/QUOTE]

Nej, vad kul! Grattis! Hoppas det går bra.
Mitt "kakaduakvarie är klart nu och står och väntar på invånare... Ska bli jättespännande!!!:D
#34 - 12 december 2005 15:35
Tackar..:)
Va kul själv hurru du!:) Vilken sort blir det då? orange, triple red?
#35 - 12 december 2005 15:51
[QUOTE=soetiz]Tackar..:)
Va kul själv hurru du!:) Vilken sort blir det då? orange, triple red?[/QUOTE]

Det blir en orange verkar det som. Jag ville helst ha triple red men de hittade inte den i sina listor. Så finns den inte när han pratar med grossisten så blir det en orange.
Men den är ju jättefin den också så egentligen spelar det ingen roll :p . Hade bara fått för mig att jag skulle ha en röd...
Hoppas mina också leker lätt. Beställde en hanne och två honor. Kan knappt vänta tills på torsdag!!!:D
#36 - 12 december 2005 16:01
Va roligt! ja du kanske sett mina bilder på zoonen? honorna är ju rätt häftiga i färgen tycker jag...iaf för att bllir kallade "tråkiga i färgen" annars. Lycka till! Bli inte skrämd om de är färglösa i påsen...färgen kommer sen när du släpper ner dem i karet.
#37 - 12 december 2005 16:42
Den leken gick inte...men har under några dagar undrat vart alla mina fiskar håller hus egentligen...hanen gömmer sig helatiden bakom stenar å rötter..trodde han var sjuk..och den andra honan var det ett tag sen jag såg..jag har letat å letat så idag! jag hittade henne! hon leker hon har gömt sig i sin grotta...nu börjar jag bli lite orolig för hur länge hon hållt på egentligen...känns som om hon har hittat ett mer lyckat ställe...snacka om..de leker samtidigt..:P
#38 - 12 december 2005 16:54
Efter att rommen har kläckt är det inte ovanligt att honan flyttar runt sina larver till olika ställen, ibland kan man tro att leken misslyckats då rommen inte är kvar och honan kan bete sig som att allt är som vanligt.
#39 - 13 december 2005 11:08
ahaa...de kanske lurar mig...och lagt rommen någon annastans i snäckan där jag inte ser? hmm...va nyfiken jag blir nu...gah....otålig! vill veta :p men jag står redo med min artemiaburk!
#40 - 13 december 2005 11:25
Återkom med rapporter! Jag är också nyfiken.

Man blir lite fånig. Jag oroar mig för om jag gjort allt rätt nu inför torsdagen när jag ska hämta kakaduorna... Kommer dom att vilja leka, kommer dom att gilla mina, säkert amatörmässiga, grottor?
Jag sa till när jag betställde dom, att jag inte ville ha syskon men det vet man aldrig om de respekterar.
Har hört också att dom kan vara kinkiga med maten. Ska kanske köpa något djupfryst foder till dom...
Jaha, man går i "väntans tider" och funderar som ni ser... [:-117]
#41 - 13 december 2005 11:34
Ja, kinkiga med maten kan man säga, jag kör med röda mygglarver och de gillar dem skarpt...hanen kan numera tänka sig flingfoder medan honorna ratar det direkt. Köpte faktiskt levande mygglarver igår..det var kul...fastän alla fiskar är upptagna med att producera ungar så tyckte dem att de var kul och gott.

Men om man ska återgå till ursprungsfrågan...i tråden har vi "typ" kommit fram till att räkor passar bäst i mitt kar...men jag har ju ca 25 ancistrusar där snart (om alla från nya kullen överlever) blir det inte en himlans konkurans om maten? skulle nog fortfarande behöva räkor som äter de alger malarna inte tar..men vad säger ni?
#42 - 13 december 2005 13:21
Jag tror inte att det är ngt större problem. Räkorna äter alger, överblivna matrester mm. Jag tror nog att de lyckas få i sig mat på ngt sätt för att överleva, men det är klart att det blir ganska trångt i karet med alla yngel mm.
#43 - 13 december 2005 13:38
Ja...räkorna äter ju inte några jättemängder heller, men några räkor komemr det nog bli ändå:)...men det vore ju roligt att ha någon mer fisk att titta på.... jag får väl köpa fler akvarium annars..:D
#44 - 13 december 2005 16:37
[QUOTE=Birgitta W]Har hört också att dom kan vara kinkiga med maten. Ska kanske köpa något djupfryst foder till dom...[/QUOTE]

Jag har märkt att mina apisto uppskattar artemia. De tillhör iofs inte samma art, men det borde även andra apistos gilla.

Annons