Vilka filter behöver jag?

#1 - 25 oktober 2009 20:08
Hej!
Jag har ett relativt nystartat kar på 270 liter, varit igång typ en månad. karet är ett sällskapsakvarium med mollys, guppys, neontetror, siameser o en ancistrus. Jag kör nu med en fluval 104. Den fungerar riktigt bra, vattnet är klart o fiskarna ser ut att må bra o ynglar av sig. Har funderat på att komplettera med innerfilter trots att allt.
Gruset är ganska grovkorningt akvariegrus på ca. 4mm, men är sugen på att byta till blästersand då jag tömmer karet, inte för att jag planerat att göra det nu, men senare.
Är innerfilter ett måste, eller vad behöver jag? och vad tror ni om sanden?
#2 - 25 oktober 2009 20:12
fluval 104 är till akvarium upp till 100 liter.
jag har ett 305 i vårt 240 och tycker att det är för litet.

hade jag varit dig hade jag definitivt uppgraderat.
#3 - 25 oktober 2009 20:28
pjoing skrev:
Hej!

Jag har ett relativt nystartat kar på 270 liter, varit igång typ en månad. karet är ett sällskapsakvarium med mollys, guppys, neontetror, siameser o en ancistrus. Jag kör nu med en fluval 104. Den fungerar riktigt bra, vattnet är klart o fiskarna ser ut att må bra o ynglar av sig. Har funderat på att komplettera med innerfilter trots att allt.

Gruset är ganska grovkorningt akvariegrus på ca. 4mm, men är sugen på att byta till blästersand då jag tömmer karet, inte för att jag planerat att göra det nu, men senare.

Är innerfilter ett måste, eller vad behöver jag? och vad tror ni om sanden?
siamesiska algätare och ancistrus vill ha ordentlig fart på vattnet så det kan vara en god idé att satsa på ett innerfilter också, det kan du placera så du får kraftigare cirkulation i ena änden av karet! (ex. sätta det på bakrutan och rikta strålen rakt fram mot frontglaset) Tipsar om detta filter som jag tycker är det bästa innerfiltret på marknaden! http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-u-3-p-7213?osCsid=5190decbfc083e20dc18e475e4b31699
#4 - 25 oktober 2009 20:41
Jättetack för de snabba svaren. Blir med all sannolikhet att investera i ett sånt filter som åheim tipsade om, ser riktigt bra ut.
Fialotta: vet att det kanske är lite litet, men kör jag på full effekt så är det riktigt bra cirkulation i karet, kanske lite mycket, guppisarna får svårt att simma:( Men med ett grövre filter så behöver det ju inte jobba lika hårt..
Blir nog att satsa på innefilter nu och avvakta med nytt ytterfilter en stund.
#5 - 25 oktober 2009 20:56
pjoing skrev:
Jättetack för de snabba svaren. Blir med all sannolikhet att investera i ett sånt filter som åheim tipsade om, ser riktigt bra ut.

Fialotta: vet att det kanske är lite litet, men kör jag på full effekt så är det riktigt bra cirkulation i karet, kanske lite mycket, guppisarna får svårt att simma:( Men med ett grövre filter så behöver det ju inte jobba lika hårt..

Blir nog att satsa på innefilter nu och avvakta med nytt innerfilter en stund.

måste vara ngt fel på mitt jag kör på full fräs och jag tycker att det är klent blås hos mig. räcker inte till mitten av karet bara.
vad gör jag för fel? :confused:

Annons