Vilka färgpigment är inte giftiga???

#1 - 28 september 2004 11:24
Jag håller på att göra en egen bakgrund i frigolit till mitt 540 liters kar, och tänker inte avsluta med lack eftersom jag ska ha malawi ciklider och vill ha lite högre PH.
Så min fråga lyder! Vad har ni använt för färgpigment(vilka fabrikat/märken)som inte är giftiga?

Har sökt och läst en hel del här på forumet i detta ämne men ej hittat någon som anget fabrikat, och i färghandeln vågar dom inte garantera att färgpigmenten dom har är giftfria.

Kom gärna med förslag på färgkombinationer oxå. [:-101]
#2 - 28 september 2004 12:04
Ursäkta en liten nybörjar fråga.
Vad har lacken med PH värdet att göra, sänker lacken värdet eller ökar värdet om man har frigolit i karet? eller är det så att högt PH löser upp lacken ?
#3 - 28 september 2004 12:07
Vad har lacken med PH värdet att göra, sänker lacken värdet eller ökar värdet om man har frigolit i karet? eller är det så att högt PH löser upp lacken ?
Husfixen man har på frigoliten höjer pH. Om man lackar slipper man denna pH höjning, men vissa vill ha ett ökre pH pga fiskval.
#4 - 28 september 2004 12:09
Ok, jag kanske skulle ha skrivit att det är i HusFixen jag ska blanda färgpigment. Kalket i HusFixen höjer PH värdet, och om man lackar så kommer ju inte vattnet i beröring med HusFixen och kan då inte laka ur kalken.

Lacken påverkar inte PH värdet vad jag vet.
#5 - 28 september 2004 12:12
Kortfattat: lacken sänker inte ph:t... Däremot är ju "bruket" som används utanpå cellplasten basisk. Lacket fungerar ju som ett skikt mellan bruket och vattnet, och när den inte finns kommer ju bruket i kontakt med vattnet...
#6 - 28 september 2004 12:13
tack för två snabba svar. lämnar nu över den här tråden till dig igen :) hoppas att du får lika bra svar som jag fick på din fråga :)
#7 - 28 september 2004 12:13
För att åter gå till frågan...

Har sett att färgpigment till livsmedel används, var man skaffar dom vet jag tyvärr inte.
#8 - 28 september 2004 12:22
Jag funderar också på att göra en bakgrund till mitt 450 malawikar. Men vad jag har läst så håller den bättre om man lackar den och särskilt om man har malar som kan gnaga sig igenom husfixen. Så jag tror att jag ska lacka iaf men kommer att ha en hel del kalksten för att hålla upp ph.
#9 - 28 september 2004 16:40
Hmmm, ingen annan som har något att tillägga.
#10 - 28 september 2004 19:09
Märkligt, så många som gjort sina egna bakgrunder, men knappt några inlägg.

Please, please, please, please, help me...

Annons