vilka discusar är inte framodlade

#1 - 25 juni 2004 23:42
hejsan sugen på att sakaffa discus har ett 540L malawi kar men vill ha discus och då undrar jag vilka som är framodlade och orginal tex heckel är orginal
#2 - 26 juni 2004 08:37
Hej!
Du tänker väl inte blanda malawi och discus?!
Orginal? Du menar väl vildfångade då? Det finns grön discus,brun discus heckel discus och blå discus. Dessa är vildfångade. Sen finns det ju en hel rad olika odlade varianter, tex. marlboro red, red turkos,blue diamond , ja det finns flera hundra!
#3 - 26 juni 2004 09:11
nej jag tänker ine blanda sälja malawi men skulle helst vilja ha någon vilt fångad med kvalite som inte dör efter 1 dag :D
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 26 juni 2004 09:21
helst vilja ha någon vilt fångad med kvalite som inte dör efter 1 dag

Svårast att acklimatisera är utan tvekan vildfångade diskus. Satsa istället på odlade exemplar (om det då rör sig om naturformer eller inte är inte så viktigt).
#5 - 26 juni 2004 09:30
Om du inte har haft discus tidigare så ska du nog börja med odlad discus som Kjell säger.
#6 - 26 juni 2004 09:41
ja håller med kjell o Alexander vf är svåra att ha o göra med. fast du kan ju kanske försöka få tag på F1. det borde inte vara allt för svåra.
#7 - 26 juni 2004 10:30
vilka är bra nybörjar discus då ingen röd helst gillas solid blue men den värkar svår
#8 - 26 juni 2004 11:04
Jag har lång erfarenhet av både VF diskus och odlad, och har faktiskt inte märkt någon skillnad i svårighetsgrad mellan dessa. Om detta beror på att jag alltid skött mina diskusar exemplariskt eller om det helt enkelt beror på att VF faktiskt inte ÄR så svåra som folk säger förtäljer inte historien. Mina VF diskus (har haft alla varianter) har alltid fått gå tillsammans med olika odlade, och har snarare varit mindre problematiska än dem. En stor fördel med VF diskus är även att det ofta går att få tag på fullt utvuxna exemplar, vilket jag för övrigt anser vara det enda att satsa på om man vill ha VF. Anledningen till det är att de VF vid den tidpunkt de anländer till återförsäljarnas lager i princip har varit helt utan mat sedan den dagen de fångades, och det kan vara bra länge sedan. Som de flesta som sysslat med diskus känner till är en lång period utan mat katastrofal för en ung diskus tillväxt, och av den anledningen är det vanskligt att köpa ännu inte helt utvuxna VF fiskar. De kan mycket väl ha stannat i växten. En annan fördel med att köpa vuxna VF fiskar framför odlade ungfiskar på 5-7cm är naturligtvis att de sistnämnda är mycket känsligare för infektioner och parasiter än vad de vuxna VF är. Man får ofta räkna med att mista minst en ungfisk ur en grupp på kanske sex individer innan de nått vuxen storlek, och därtill kostar det tid, blod, svett och tårar innan man nått det målet, efter runt ett och ett halvt år efter införskaffandet. Mitt råd är alltså, skaffa vuxen VF diskus du, det är tacksamma och tåliga diskus, särskilt de blå och gröna varianterna. Vänta med Heckel tills du blivit varm i kläderna, om inte annat så för att det är svårt att hitta helt utvuxna exemplar av dessa (alltså mellan 15-18cm), samt att de faktiskt lever upp till sitt rykte om att vara en aning svårare än odlade. Detta gör dock inte de andra VF arterna.;)Om du trots allt vill sikta på en icke-röd odlad variant istället för VF rekommenderar jag vanlig röd/turkos. De växer snabbt och är över huvudtaget anspråkslösa i sina krav, med diskusmått mätt. Lycka till!
#9 - 26 juni 2004 11:27
tack för tipset wolf :D men jag vet inte vad jag ska göra har ett fullt malawi kar med ca 30st malawi som får yngel hela tiden = men jag vill ha discus i stället för malawi är som myrornas krig i färg :D ... vara det att morsan vill ha malawina kvar fast det är ju mitt akvarium >)

Annons