Jag har lång erfarenhet av både VF diskus och odlad, och har faktiskt inte märkt någon skillnad i svårighetsgrad mellan dessa. Om detta beror på att jag alltid skött mina diskusar exemplariskt eller om det helt enkelt beror på att VF faktiskt inte ÄR så svåra som folk säger förtäljer inte historien. Mina VF diskus (har haft alla varianter) har alltid fått gå tillsammans med olika odlade, och har snarare varit mindre problematiska än dem. En stor fördel med VF diskus är även att det ofta går att få tag på fullt utvuxna exemplar, vilket jag för övrigt anser vara det enda att satsa på om man vill ha VF. Anledningen till det är att de VF vid den tidpunkt de anländer till återförsäljarnas lager i princip har varit helt utan mat sedan den dagen de fångades, och det kan vara bra länge sedan. Som de flesta som sysslat med diskus känner till är en lång period utan mat katastrofal för en ung diskus tillväxt, och av den anledningen är det vanskligt att köpa ännu inte helt utvuxna VF fiskar. De kan mycket väl ha stannat i växten. En annan fördel med att köpa vuxna VF fiskar framför odlade ungfiskar på 5-7cm är naturligtvis att de sistnämnda är mycket känsligare för infektioner och parasiter än vad de vuxna VF är. Man får ofta räkna med att mista minst en ungfisk ur en grupp på kanske sex individer innan de nått vuxen storlek, och därtill kostar det tid, blod, svett och tårar innan man nått det målet, efter runt ett och ett halvt år efter införskaffandet. Mitt råd är alltså, skaffa vuxen VF diskus du, det är tacksamma och tåliga diskus, särskilt de blå och gröna varianterna. Vänta med Heckel tills du blivit varm i kläderna, om inte annat så för att det är svårt att hitta helt utvuxna exemplar av dessa (alltså mellan 15-18cm), samt att de faktiskt lever upp till sitt rykte om att vara en aning svårare än odlade. Detta gör dock inte de andra VF arterna.;)Om du trots allt vill sikta på en icke-röd odlad variant istället för VF rekommenderar jag vanlig röd/turkos. De växer snabbt och är över huvudtaget anspråkslösa i sina krav, med diskusmått mätt. Lycka till!