Vilka Corydoras är dessa?

#1 - 9 februari 2008 17:58
Hejsan, hm[:o] upptäckte visst att rutan behövdes putsas på utsidan. Dessutom svåra rackare att få med på bild, fick fuska lite med lite mat på botten, så alla kom fram. Den bakre corydorasen (har två) tror jag är Corydoras Aeneus sp. Orange stripe. Sen de två främre som jag har fyra av, vad är de för några? Vi beställde fler av den bakre på djurmagasinet, men det blev nog fel. Men vi tog hem dem och våra två ensamma stackare hemma blev normala igen och jätteglada över fler kompisar. Dessa var då väldigt rosa och knappt någon färg på dem när vi fick hem våra fyra nya, nu har vi haft dem ett bra tag och bättre än så här blir de inte i färgerna. Kan ni hjälpa mig att tala om vad för sort det är dock, hittar inget liknande här.
[ATTACH]10281[/ATTACH]
#2 - 9 februari 2008 23:40
tror jag är en lösning på spåren, hittade denna Corydoras Aeneus på PlanetCatfish. Se och jämför de påminner väldigt mycket om varandra. Det stod att den var en lokal sort i Trinidad. Men våra har inte alls lika starka gröna skimmrande sidor som denna.
http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=7529
[ATTACH]10291[/ATTACH]:)
#3 - 11 februari 2008 12:11
Nu tror jag att jag blir tokig, Corydoras orange stripe med namnet Corydoras sp (Cw010) även kallad Corydoras orange stripe finns i lite olika varianter av färgstyrka och på catfish hittade jag denna som också påminner om våra två första och mest praktfulla. Nämligen denna.
http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=1348.
[ATTACH]10325[/ATTACH]
Corydoras verkar vara en hel vetenskap:confused::). Inte nog med det, när jag sökte på Corydoras Aeneus sp så kommer bland annat Corydoras shultzei fram och på denna bilden är en sådan väldigt lik våra två första.
http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=3280
[ATTACH]10326[/ATTACH]
Så nu börjar tveka på att våra två första överhuvudtaget är Corydoras Aeneus sp organge stripe, de kanske helt enkelt är Corydoras Shultzei:confused: Eller har jag fel???
Här är ytterligare en bild på fyra av våra corydoras, de två till höger är de ursprungliga och mycket mindre än de två senare tillkomna till vänster. Misstänker att de bägge till höger p.g.a storleken dessutom är hanar.
[ATTACH]10327[/ATTACH]
#4 - 11 februari 2008 13:05
Notering! på våra alla corydoras så är ögonen lika, d.v.s svart kant med en guldvit smal kant och en svart mitt. På Corydoras Aeneus sp (Cw010) på bilden så är ögonen vita runt och bara svarta i mitten. Då kan det ju inte röra sig om samma fisksort. Eller kan fiskar inom samma grupp ha så olika teckningar i ögonen?
#5 - 12 februari 2008 18:21
Snälla någon hjälp mig att bringa lite klarhet i dessa corydoras!

Observerat ytterligare än detalj, våra två färggranna corydoras tyckt inte ha lika långt huvud som C Shultzei. Kan huvudformen skifta?
#6 - 21 februari 2008 10:50
Någon som vet?

Vilka corydoras detta rör sig om?
#7 - 21 februari 2008 11:01
Just Corydoras är en riktig djungel då det finns så många sorter som är väldigt lika varandra. Se bara på aeneus som har en hel hög med spec. efter sig och väntar på att få bli bestämda.
Finns det inte en riktig expert på just pansarmalar som kan se på dina bilder tror jag det blir svårt att med 100% säkerställa vad det är för finingar du har i karet:).
#8 - 21 februari 2008 12:58
Hos schultzei går den orange strimman från huvudet hela vägen till stjärten; hos aeneus slutar den lite innan stjärten. Hos schultzei går också det mörka på sidan ut som ett band i stjärtfenan.
Jag tycker inte det ser ut som en schultzei, utan som nån av orangestripe/gold shoulder aeneus.

Men jag är inte en expert. Lägg ut en fråga på www.goc.se eller www.planetcatfish.com.

EDIT: INGEN har lika starka färger på sina Corydoras aeneus som vilda Corydoras aeneus har. De är otroligt färgrika i naturen, men tappar snabbt det mesta av färgen i akvarium, ingen vet varför.
#9 - 22 februari 2008 08:35
Azur skrev:
Hos schultzei går den orange strimman från huvudet hela vägen till stjärten; hos aeneus slutar den lite innan stjärten. Hos schultzei går också det mörka på sidan ut som ett band i stjärtfenan.

Jag tycker inte det ser ut som en schultzei, utan som nån av orangestripe/gold shoulder aeneus.

Men jag är inte en expert. Lägg ut en fråga på www.goc.se eller www.planetcatfish.com.

EDIT: INGEN har lika starka färger på sina Corydoras aeneus som vilda Corydoras aeneus har. De är otroligt färgrika i naturen, men tappar snabbt det mesta av färgen i akvarium, ingen vet varför.

Jag misstänker att även de mest kunniga Corydoras-experterna inte klara av att bestämma vilken art det rör sig om. Eftersom just Corydoras aeneus har det största utbredningsområdet av alla så är det nog sagt omöjligt att artbestämma dem utan att veta om fångstplats eller i varje fall vilket land de kommer ifrån.
#10 - 22 februari 2008 09:03
Såvitt jag vet är det inte riktigt så illa. Det stämmer att det finns en förskräcklig massa arter skohornade in under aeneus (bl.a. då schultzei), men många har distinkt färgteckning och går att identifiera till riktig art (inte bara "slask-arten" aeneus).

Mycket av förvirringen beror på att Nijssen och Isbrücker beslöt sig för att färgteckning inte var betydelsefull vid artbestämning av Corydoras, och slog ihop alla former av Corydoras som påminde om varandra i vissa benstrukturer i en och samma art, "Corydoras aeneus". Vilket gav det orimliga resultatet att fiskar som såg olika ut och levde i separata avrinningsområden grupperades i en och samma art. Men så förblir det tills nån gör en revision.

Men det är visst inte omöjligt att en Corydoras-expert kan avgöra om fisken på bilden är en "Orange Stripe" eller inte.

Annons