Vilka ciklider trivs tillsammans med golden?

#1 - 29 december 2006 08:11
I mitt 150 liters kar har jag 4 golden och en ancictrus (tror att den heter så). Har haft problem med vad jag tror var bukvattensot men efter behandling med aquaferan verkar nu läget stabilt. Nu skulle jag vilja köpa några nya fiskar och undrar om mina fina gula golden kan trivas tillsammans med några andra ciklider? Eller är det bäst att hålla sig till en sort? Hur många fiskar kan jag ha på 150 liter? Är ny på det här med ciklider så jag är mycket tacksam för svar.

Mi:)
#2 - 29 december 2006 08:38
Jag har golden och Pseudotropheus pindani ihop. Dessa verkar funka bra tillsammans, 2-3 veckor har gått utan problem.

Ska nämna att golden är ungdjur och pindanin vuxna, det kanske har betydelse i det hela.
#3 - 29 december 2006 09:10
Enligt mina erfarenheter är golden bland de minst agressiva malawicikliderna och passar därför med andra arter som inte är så aggressiva. Om jag var du skulle jag satsa på antingen rostciklid, någon afra variant eller socolofi. Ett annat alternativ är att ha ett artakvarium för golden. Två sorter är enligt mitt tycke max i ett kar med din storlek.

Lycka till!
#4 - 29 december 2006 10:11
Mina socolofi (pindani) har blivit mkt större än de 7 cm jag tror de angiver på zoopet. Är nu mella 10-12 cm och inte alls särskilt snälla.

Jag har själv ett 180l o går i samma tankar som du. Har även golden som en av fiskarna jag tänker ha i framtiden. Men jag tycker det blir lite tråkigt med bara en art.

Min önskefisk till mitt akvarium är [COLOR=blue]Labidochromis chisumulae[/COLOR]. Blå/vit randiga hanar o vita honor. Jag tror rätt starkt på fisksorter där man kan se skillnad mellan könen så man bara får en hane, eftersom det är hanarna som slåss i små akvarier. Jag tror att andra Labidochromisar o även Iodotropheus är de bästa fiskarna till akvarier under 200l. Eventuellt också mindre Aulonocara.

Så jag skulle tipsa dig o leta efter Labidochromis arter då dessa tenderar att vara lite snällare.

MVH Simon B:) !
#5 - 29 december 2006 10:42
vi har 4 golden (ca 6cm) tillsammans med 17 demasoni (mellan 3 - 6cm) alla är ju små än så länge men än så länge har vi inte sett nått bråk överhuvudtaget...
#6 - 29 december 2006 14:46
Tack för era tips! Vad tror ni antalet fiskar då till 150 liter?

Mi
#7 - 29 december 2006 17:39
15 max. 10l per fisk ungefär. Demasonin är inget bra alternativ om du inte tänkt ha många! Det är en stridslysten fisk som i mindre grupper och akvarier förgör varandra till sista fisk. Jag har en kvar nu..... Dock med 17 individer lär det funka kanon!

#8 - 29 december 2006 18:08
vi har egentligen för litet kar för våra malawi just nu (160l) men med tanke på att dom är unga allihop så tycker vi att det verkar helt ok...
vi köpte 17st just pga det som simon skrev... att det är större chans att lyckas om man köper många så vi köpte 17st fördelat på ungefär 8.9 och hoppas att vi ska få det att lyckas utan att dom har ihjäl varandra... har läst massor om just demasoni att aningen har man tur och lyckas eller så går det åt he*vete... så det är bara att hålla tummarna...
vi köpte 2.2 golden oxå bara för att få en liten extra färgklick i karet men så småningom så kommer vi att fixa mycket större kar till dom allihop...

//jonatan
#9 - 30 december 2006 09:34
Jag tror inte det blir några problem när ni har så många fiskar av samma art. Har golden jag med o måste säga att golden + demasoni = sant när det gäller det estetiska;) :) ! Riktigt snyggt! Golden är ju lite trevligare i humöret också!

#10 - 30 december 2006 10:35
Angående antalet fiskar i 150 liter skulle jag nog inte ha mer än 10. Det kan förmodligen funka med fler beronde på art och inredning. Tycker nog att det kan bli lite plottrigt. Jag skulle nog inte blanda mbuna med några alunocaror i ett så litet kar. Tror det finns en risk att de blir nertryckta och grådasiga. Kombinationen Aulonocara och mbuna brukar inte vara så lyckad enligt många men akvaristik är ju ingen exakt vetenskap.

Jag har 6 Iodotropheus och 1 ancistrus i mitt 150 liters kar men jag kommer förmodligen att utöka med fyra till av någon liten snäll art.
#11 - 30 december 2006 11:00
Tack än en gång för alla tips! Jag ska ta reda på lite mer om de fiskar som ni föreslagit så får vi se vad det blir sen.
Jag tittade på en av Jodas sidor på malawikaret och misstänker att jag har alldeles för lite sten. Jag har inte frigolit eller något liknande under sanden så frågan är hur mycket sten jag vågar lägga på. Är det ett allternativ att tömma akvariet och lägga i frigolit för att sedan fylla på med mer sten? Kanske inget som fiskarna uppskattar. Ligger era stenar bara på varandra eller är de på något sätt förankrade? Kan inte de lite större fiskarna knuffa på stenarna så att de trillar ner? Kanske en knasig fråga men jag kan tänka mig hur det skulle bli om en sten trillade mot glaset.

Mi
#12 - 30 december 2006 13:45
Såvida du inte tänkt silikona fast frigoliten, vilket skulle vara väldigt tidsödande då du måste ha torrt i botten så är det bara att tömma kanske hälftan av akvariet skjut undan sanden till ena hörnet. Stoppa ner en bit frigolit på ena sidan. Lägg sedan över grus och sten så den hålls på plats. Gör likadant på andra sidan igen.

#13 - 30 december 2006 19:08
vi har frigolit under och sen har vi ca 60kg sten som vi har lagt i och pusslat så att det inte kan rasa... inga stenar får ligga och vicka utan alla måste ligga stabilt...
våra firrar i det karet är inte så stora så dom kan rubba dom stenarna vi har i så det är lugnt...
nu ikväll när jag gick förbi det karet så såg jag att två av golden hade "munkamp" har aldrig sett det hos dom innan... men tyvärr så fick jag inte med det på film men jag fick med ett annat snurrigt beteende några sekunder efter munkampen... är det nån som sett det innan ? är det parningslek tror ni ?

http://www.jonatan-linda.se/Akvarium/film/film_0006.wmv

//jonatan
#14 - 31 december 2006 01:13
Ja parningsdans tror jag nog att det är. Mina brukar osså göra så o då är det alltid hona+hane så de visar upp sig för varandra.

Måste säga vilket j*vla snyggt uppbyggt akvarium med så mkt sten o gömmer! :D

//MVH Tulle
#15 - 31 december 2006 10:08
tulle89 skrev:
Ja parningsdans tror jag nog att det är. Mina brukar osså göra så o då är det alltid hona+hane så de visar upp sig för varandra.

Måste säga vilket j*vla snyggt uppbyggt akvarium med så mkt sten o gömmer! :D

//MVH Tulle

oki... låter ju skitkul i så fall... för vi köpte dom för bara ca en vecka sen...:)

vid vilken storlek blir golden könsmogna ungefär då ?

tack för komplimangen för uppbyggnaden... dom kan verkligen inte klaga på grottor och gömställen... finns hur många ställen som helst för dom att gömma sig i...
problemet är väl bara OM det blir yngel så blir det nog ett hel*ete att få ur dom i karet pga all sten...:(

vet inte om ynglena klarar sig att vara kvar i karet även om det finns gott om gömmor... nån som har nån erfarenhet av det ?

//jonatan
#16 - 31 december 2006 10:30
I mitt akvarium har ett par yngel hittat en fristad bakom min egna frigolit bakgrund som inte sitter riktigt tätt:) . Ibland sticker de fram o snor åt sig en bit mat för att sedan fly tillbaks.

Händelsen på filmen tror inte jag rör sig om lek. Detta är en kamp mellan två hanar. I en regelrätt malawi rang strid ingår cirkulerande (som på filmen) och mun dragkamp som sista utväg. Jag är ganska säker på att det handlar om två hanar som gör upp.
"Parningsdans" brukar mer bestå i en "stackars" hona som flyger omkring i tryck vågorna som uppstår då hanen vibrerar o simmar runt henne. Honan står dock mest still i denna dans eller flyr iväg om hon inte är redo. Ibland riktigt "viftar" hanen henne till platsen han valt ut för lek.

Golden blir nog könsmogna vi 5-6cm tror jag. Min hona som haft ett par kullar är inte större.

#17 - 31 december 2006 11:31
Simon B skrev:
I mitt akvarium har ett par yngel hittat en fristad bakom min egna frigolit bakgrund som inte sitter riktigt tätt:) . Ibland sticker de fram o snor åt sig en bit mat för att sedan fly tillbaks.

Händelsen på filmen tror inte jag rör sig om lek. Detta är en kamp mellan två hanar. I en regelrätt malawi rang strid ingår cirkulerande (som på filmen) och mun dragkamp som sista utväg. Jag är ganska säker på att det handlar om två hanar som gör upp.

"Parningsdans" brukar mer bestå i en "stackars" hona som flyger omkring i tryck vågorna som uppstår då hanen vibrerar o simmar runt henne. Honan står dock mest still i denna dans eller flyr iväg om hon inte är redo. Ibland riktigt "viftar" hanen henne till platsen han valt ut för lek.

Golden blir nog könsmogna vi 5-6cm tror jag. Min hona som haft ett par kullar är inte större.

oki... så dom KAN klara sig i karet om man har lite tur då...

jo nu när jag kollade närmare så såg jag att det nog stämmer det du skrev... det var hanarna som "dansade"... man ser ju dom två honorna utanför själva ringdansen....

tack för infon... då är dom nog könsmogna alla 4 iaf för dom är ca 6cm allihop...

//jonatan
#18 - 1 januari 2007 10:57
Alltså, mina yngel har lyckats krångla sig in bakom min i alla fall när det gäller monteringen misslyckade frigolit bakgrund. Det är lite glapp i den, hehe:) . De stora fiskarna kommer dock inte in och den är byggd på ett sätt som gör att det blir en hel del yta åt dem.
Är de inte könsmogna så tar de i alla fall inte lång tid tills dess:) !

#19 - 1 januari 2007 12:18
Det var intressant att få veta när de blir könsmogna. När jag köpte mina golden var de alla ca 3 cm men en av hanarna har redan blivit väldigt mycket större och är nog ca 6 cm nu. Vad matar ni era fiskar med? Mina får aquatic nature pellets. De verkar gilla det men maten sugs väldigt lätt in i filtret och det tycker jag är onödigt.

Mi
#20 - 1 januari 2007 14:08
Jag kör med "Sera granu green". Väldigt bra foder måste jag säga! Min lokala akvariehandlare föreslog det för mig när mitt akvarium angreps av bukvattenssot. Det var mkt fibrer i detta sa han och sedan dess har jag inte haft några problem med några sjukdomar alls:) . Så det är ett foder jag starkt rekommenderar.
Har också en slags Pellets burk från JBL. Dock inte lika bra, eftersom det smulas sönder efter ett tag i vattnet och smutsar ner.
Sedan har jag en gammal burk små granulater från Tropical. Helt uruselt! Fiskarna är inte ens intresserade av det.
Gröna ärtor är också ett bra komplement om man tar av skalen. Mina malawi älskar det!

#21 - 1 januari 2007 15:36
Jopp sera granu green har jag osså, o växlar detta med räkmix.

//MVH Tulle
#22 - 1 januari 2007 16:23
Jaha då sitter jag här med nya frågor. Jag är mycket nöjd med att ha hittat det här forumet. Det är ju mycket lättare att fråga er än att springa till djuraffären hela tiden.
Det lätt spännande att ge fiskarna ärtor som Simon skrev så det var jag tvungen att prova idag. Det uppskattades! Jag har tidigare provad med sallad eftersom djurhandlaren rekomenderade detta men det var det ingen som visade intresse för. Lite förvirrande är det dock eftersom jag läst här på zoopet att golden är köttätare!? Finns det något mer som man har hemma som fiskarna gillar?
När jag satt där och tittade på när de åt ärtor så hände det som vi fick se på Jodas film. Två fiskar som cirkulerade runt. Nytt beteende i mitt akvarium. Jag var så säker på att den ena var en hane (starkt gul med tydlig svart söm på analfenan) och den andra en hona ( ljusare i färgen utan svart söm). Slåss honor och hanar också med varandra? Jag trodde att det bara var hanar. Det är verkligen spännande det här att vara nybörjare på malawiciklider. Hoppas att ni svarar på mina frågor även denna gång.

Hälsningar Mi
#23 - 1 januari 2007 16:56
Jag har haft hane + hona som osså gjort så och jag tror att det ingår i deras lekbetende för att visa upp sig, men samtidigt så händer det väll mellan hanarna osså för att visa vem som är bäst och ska ha det största reviret.

Har sett samma sak med mina soccolofi så, först mellan hanar o sen mellan hona-hane.

//MVH Tulle
#24 - 2 januari 2007 10:15
Jag har en film där det är en socolofi hane mot en golden hane som snurrar runt om slåss. Dock vet jag inte hur jag skall lägga upp den:confused: .

Annat i hemmet som de gillar kan vara räkor (finhackade) och även räkrom. Har matat andra fiskar (t.ex Anomalochromis thomasi) med strömming och de lekte ett par dagar senare. Kanske inte hade med det att göra men ändå:) .
Kan dock inte säkert säga att strömming är ett bra malawi foder! Har inte direkt provat. Det kan hända att det är för fett.... Räkor däremot är nog bra någon gång ibland!

#25 - 2 januari 2007 12:34
vi matar med spirulina till största delen men ibland får dom räkor och även rå torsk vilket dom verkar tycka mycket om...

//jonatan
#26 - 2 januari 2007 21:03
Själv matar jag mina med aquatic nature afr.cichlid "pellets".
golden värka bli könsmogna väldigt tidigt i mitt yngel akvarium lekte några golden som max va 2,5 cm:)
#27 - 3 januari 2007 10:02
VA!? Bara 2,5 cm? Det blev väl bara ett ägg för den honan då, hehe:D .

#28 - 3 januari 2007 19:32
revir kamp mellan 2 hannar det tror jag att du har fångat med din kamra. Bra film. mvh. peo
#29 - 3 januari 2007 22:42
tjena...

tackar... ibland så har man tur och har cameran liggande nära...:D

ja när man kollar närmare så är det nog så att det är dom två hanarna som "dansar"...

//jonatan
#30 - 4 januari 2007 08:38
Simon B skrev:
VA!? Bara 2,5 cm? Det blev väl bara ett ägg för den honan då, hehe:D .

Japp fast bara några stycken ägg:)
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 4 januari 2007 08:47
Lite förvirrande är det dock eftersom jag läst här på zoopet att golden är köttätare!?

Fiskar äter i akvarium i regel allt som de tror är ätbart oavsett om det är bra för dom eller inte.
Är en fisk köttätare så innebär de att de mår bäst av den typen av foder, är de växtätare att de mår bäst av den typen av foder etc.
#32 - 6 januari 2007 07:53
Tack igen för svaren på mina frågor! Jag har nu provat att ge mina golden lite räkor som Simon föreslog och det tyckte de var riktigt gott. Sitter ofta och tittar på dem och nu har jag sett ett nytt beteende. Hanarna jagar gärna honorna för att sedan stanna upp och liksom darra. Vad kan det betyda? Tänkte också passa på att fråga er som vet om vattenbyte. Blev rekomenderad att byta 10% av vattnet i gång i veckan i djuraffären. Låter det rätt?

hälsningar Mi
#33 - 6 januari 2007 09:31
När hanarna jagar honorna bruka hanarna vilja leka men inte honorna:)
#34 - 6 januari 2007 11:12
Darrande och jagning eller vad man nu säger är klart lekbetéende. När honan är redo kommer de att leka. Kan dock dröja tills hon känner sig redo.
Du bör i ett Malawi akvarium byta mer än 10% tror jag eftersom de skitar ner en del. Jag byter fyra 10 liters hinkar i veckan i mitt 180l. Det blir nog ungefär 30% då jag har en bakgrund i och annan inredning. Beror kanske lite på vad du har för filter med. Jag skulle dock byta lite mer.

#35 - 6 januari 2007 11:28
Hoppas att honorna snart blir intresserade då! Använder du vattenberedande medel vid varje vattenbyte? Jag använder sera nitrivec och sera aquatan.

Hälsningar Mi
#36 - 6 januari 2007 11:53
Jag använder bara Sera aquatan och ektoson (salt). Vid varje vatten byte åker det i en skvätt.

#37 - 6 januari 2007 20:08
hej
jag tycker att golden leker mycket ofta... men jag matar ju nästan bara med räkmix och ibland blir det pellets och då när jag gör själv räkmix så får dom ibland musslor det tycker dom om
#38 - 6 januari 2007 22:06
Måste bara lägga till ett par saker ang Golden! Precis som sägs här e detta en SNÄLL fisk!!! Min erfarenhet e att golden till 99% klarar sig med vilka andra ciklider som hells!Deras naturliga miljö e klippbiotoper på ett medeldjup av 25m... Pga att dessa i sin natyrliga miljö INTE sätter revir vid lek eller födoletande utan e en riktig vagabond ses dom inte som ett hot av andra ciklider!! Detta e något som enligt många förståsigpåare har satt sig i cikliders instingt, Detta leder till att dom OFTAST ej ses som ett hot i akvarium och därför får leva ostörda!!! Munruvande honor drar sih undan i klippbiotopen och det har du ju gott om , så det e bara att vänta att en hona ruvar. Att yngel skall bli mer än ca 5 dagar i ett akvarium e en bonus! Finns inte det utrymme som behövs för att dom skall klara sig, men inget e omöjligt då jag själva har zebror som har lyckats skydda sina yngel så bra att där blivigt ca 20 totalt som överlevt. Kan bero på dom 130kg sten jag byggt grottor med. Och du har mäst och bäst chans om du tar upp honan i ett yngel kar!

Annons