Vilka ciklider passar bäst i ett sällskapsakvarium på 60-150liter?

#1 - 29 februari 2008 17:26
Vill ha ciklider från antingen central eller sydamerika till grabbens tre akvarium.

Detta är akvarierna:
60liter
AquaEl Fan1+
Blästersand
Javaormbunkar, hydrophelia polysperma, hornsäv
Mangroverot, stenar
4st Spenops mollys
6st Sorgmanteltetra
1st Octoclinusmal
2st ancistrusmalar

90liter
AquaEl Fan2
Blästersand/svart quarts grus(2-3mm)
Hornsäv, cabomba, anubiasnana, cryptocoryne
Mangroverot, stenar
3st Svärdbärare
2st Dvärgguramis
1st Ancistrusmal
2st Siamesikalgätare

150liter
AquaEl Fan3
Svart quarts grus(2-3mm)
Blå stricta, javaormbunke, wistaria, ciklidgräs
Mophanirot
Skifferplattor
2st koi scalarer(hane och hona)
3st ancistrusmalar
5st dvärg egyptiska munruvare

Några bra förslag på dvärgciklider?
Färggranna och lätt lekta?
#2 - 29 februari 2008 18:05
Apistogramma
#3 - 29 februari 2008 18:07
palettciklid i de största. minsta skulle jag tro apistogramma agazissii eller borellii skulle passa. mittimellan boliviansk fjärilsciklid
#4 - 29 februari 2008 18:15
Apistogramma agazissii, borellii, bolivanskfjäril...okej...paletten föll bort då det är västafrikanare.
Några flera???
#5 - 29 februari 2008 18:43
oj missa att de skulle va SA/CA. zebraciklid skulle kanske funka i de största, eller ska dom ha mer? apistogramma veijta e en trevligfisk. nyckelhålsciklid kanske han kan ha när dom e små. sen får dom flytta till nån stor balja, har la du gott om? ;)
#6 - 29 februari 2008 18:46
Sant gott om lediga baljor är det ont om.

oj missa att de skulle va SA/CA. zebraciklid skulle kanske funka i de största, eller ska dom ha mer? apistogramma veijta e en trevligfisk. nyckelhålsciklid kanske han kan ha när dom e små. sen får dom flytta till nån stor balja, har la du gott om? ;)

Har inga lediga baljor just nu men men...

Zebra vill jag inte ha mera...har fullt ståhej med att bli av med dem.

Nyckehål har jag redan men det sistnämnda med apisto veijta kan vara vettigt.
menar du veijta I eller II???

Några mera förslag?
#7 - 29 februari 2008 18:58
de får man ta vad man vill. apistogramma e ett roligt släckte. kom på en till: apistogramma nijsseni.
#8 - 29 februari 2008 19:17
Ingen verkar ha nämnt den vanliga fjärilscikliden. Kolla om du kan få tag i sådanna som gått med föräldrar. Då bör dom vara oslagbara! Hade du tänkt två olika arter i 150l ska du inte ha två apistogramma då rivaliteten blir för stor. Ha då hellre just fjärilar, dorsiger eller kurvciklider som kompliment
#9 - 1 mars 2008 07:05
funderade

sme_h skrev:
Ingen verkar ha nämnt den vanliga fjärilscikliden. Kolla om du kan få tag i sådanna som gått med föräldrar. Då bör dom vara oslagbara! Hade du tänkt två olika arter i 150l ska du inte ha två apistogramma då rivaliteten blir för stor. Ha då hellre just fjärilar, dorsiger eller kurvciklider som kompliment

Just på dorsiger och eventuellt någon relativt fredlig apisto art i 150liters.
#10 - 1 mars 2008 09:25
vanlig fjärilsciklid e ganska känslig
#11 - 1 mars 2008 15:40
Min erfarenhet säger att sclarer funkar i 150l. Iaf ett par år innan de blir för stora. Hade frisimmande yngel av scalarer och bågfensciklider ca 20cm ifrån varandra. Bågfen på botten och scalarerna vid ytan. Bågfen påminner ju en del om Apisto. Denna ensamma hona och scalarerna störde aldrig varandra. Dessutom verkar det ju finnas lite möjligheter här och där att få tag på scalarer som gått med föräldrarna.
#12 - 1 mars 2008 15:47
VF Fjärilsciklider är inte alls så känsliga som odlade, de är även högst troligen bättre yngelvårdare, då de fått gå med föräldrarna. Så jag skulle föreslå VF Fjärilar, oerhört vackra både honan och hanen!
#13 - 1 mars 2008 16:19
Nyckelhål i det största kanske?
#14 - 1 mars 2008 17:12
tycker folk borde läsa igenom tråden innan dom skriver nått.

scalarer finns redan i de stora och nycklar har jag redan föreslagit men han har ju öerflöde på dom vad jag vet
#15 - 1 mars 2008 17:42
oj missa att de skulle va SA/CA. zebraciklid skulle kanske funka i de största

du hade väl också läst noga:)
#16 - 1 mars 2008 18:23
Lutar åt någon Nannacara art eller Amphilophus diquis alternativt Cichlasoma pusillum.
Bujurquina huallagae, Gymnogeophagus meridionalis...om jag nu kan få tag på dem...

Gjorde en ändring då scalarerna och egyptiskamunruvaren fick flytta till ett större kar på 240liter.

150liter
AquaEl Fan3
Svart quarts grus(2-3mm)
Blå stricta, javaormbunke, wistaria, ciklidgräs
Mophanirot
Skifferplattor
3st ancistrusmalar

Så jag har ju lite plats att jobba med.

Någon som har några andra förslag än de fisk arter som ni på zoopet nämnt???
#17 - 3 mars 2008 18:10
Den absoult snyggaste Apistogramma jag haft är trifasciata. Dessutom var de lättlekta men där gjorde jag missen att ha flera Apitogrammaarter i samma akvarium. Min agasizzi hane bet i en våldsam fight sönder munnen på en av mina trifasciata honor som hade ägg. Kan än en gång inte rekomendera flera Apistogramma arter i samma akvarium. Det blir lite herre på täppan tills en står ensam kvar. Ingen respekt alls trots att platsen fanns.

Annons