Vilka ciklider är detta?

#1 - 20 januari 2012 23:36
Jag har två ciklider som jag inte är säkra på vilka de är.

Hanen ska vara en "Pseudothopheus elongatus Elongatus" enligt förra ägaren, som jag tyvärr inte kan fråga.

Honan är köpt och ska enligt affären vara rätt hona till honom.

Vad säger ni andra om dem?
#2 - 21 januari 2012 10:44
Välkommen till detta forum Moggz.Den högra kan vara en någon variant av elongates, den vänstra ser inte ut som någon elongates, men jag kan inte se vad det är för fisk, men den liknar socoloffi mera än elongates.
Jag hade gått tillbaka till affären och frågat var dom köpt den ifrån.Janne[

malawi.forum24.se
QUOTE=Moggz;1569596]Jag har två ciklider som jag inte är säkra på vilka de är.

Hanen ska vara en "Pseudothopheus elongatus Elongatus" enligt förra ägaren, som jag tyvärr inte kan fråga.

Honan är köpt och ska enligt affären vara rätt hona till honom.

Vad säger ni andra om dem?[/QUOTE]
#3 - 21 januari 2012 11:02
Den högra är en Crabro (Pseudotropheus crabro ...stavning??....) Hane.

Den blå vet jag inte vad det är för något.
#4 - 21 januari 2012 11:36
Jag vill inte egentligen dementera vad du säger, men det kan bli lite fel när du säger att det är en crabro.Då kan forumsskaparn tro dig och gå och köpa en crabro hona, vilket blir fel igen
Det är inte en crabro till 99% säger jag, men jag är inte heller säker på elongates, men den är mera lik en elongates trots att den är så mörk, men även vanliga blåa målawisar kan bli mörka tex om dom ser dåligt.Så om man inte är 100 % säker på att man vet vad det är för fisk så skriver åtminstone jag att DET KAN VARA eftersom jag inte är helt säker, och då slipper nybörjaren gå och köpa fel hona igen.Janne

malawi.forum24.se[
QUOTE=ciklidtok;1569653]Den högra är en Crabro (Pseudotropheus crabro ...stavning??....) Hane.

Den blå vet jag inte vad det är för något.[/QUOTE]
#5 - 21 januari 2012 12:42
Jag vill inte egentligen dementera vad du säger, men det kan bli lite fel när du säger att det är en crabro.Då kan forumsskaparn tro dig och gå och köpa en crabro hona, vilket blir fel igen

Det är inte en crabro till 99% säger jag, men jag är inte heller säker på elongates, men den är mera lik en elongates trots att den är så mörk, men även vanliga blåa målawisar kan bli mörka tex om dom ser dåligt.Så om man inte är 100 % säker på att man vet vad det är för fisk så skriver åtminstone jag att DET KAN VARA eftersom jag inte är helt säker, och då slipper nybörjaren gå och köpa fel hona igen.Janne

malawi.forum24.se[

QUOTE=ciklidtok;1569653]Den högra är en Crabro (Pseudotropheus crabro ...stavning??....) Hane.

[/QUOTE]

Om jag istället säger så här då ....jag vet till 98% att det är en Crabrohanne. Att jag är såpass säker beror på att jag själv HAR Crabro. Och de ser exact likadana ut ;)
#6 - 21 januari 2012 13:37
Gott att du tog inlägget på rätt sätt, jag måste hitta smilysarna.
Det kan vara så att du har rätt att det är en crabro, men jag tvivkar, jag har haft den också och jag har sett en massa crabro men den skiljer på ett sätt som jag inte sett innan, det är ränderna dom är helt raka alla, det finns även en helt rak rand på hela ryggfenan, crabrons ränder brukar vara brutna och det finnns inte denna hela randen på ryggfenan, försök att se fisken utan det svarta, sedan som jag skrev förut så kan malawisar bli svarta utav div skäl, tex om dom ser dåligt.
Så titta en gång till och jämför med din hanne, tycker du att den har dessa raka linjer, ja då kan det vara den sista felande procenten.
:DJanne.

malawi.forum24.se

Om jag istället säger så här då ....jag vet till 98% att det är en Crabrohanne. Att jag är såpass säker beror på att jag själv HAR Crabro. Och de ser exact likadana ut ;)[/QUOTE]
#7 - 21 januari 2012 19:49
Attans vad svårt detta blev då.

Jag håller med dig malawijanne det mycket likt socolofi men det kan det inte vara, för enligt zoopets fiskbeskrivning blir den bara 7cm och min fisk är ca 10 cm.

Jag håller med dig ciklidtok för det ser ut som en Crabro hane. Läste precis att en dominant hanne blir kolsvart. Från början när jag köpte honom var han mer blå, men har sedan dess vari kolsvart mer än blå.

Ciklidtok. Kan du inte slänga upp en bild på dina Crabro så vi kan jämföra.
#8 - 21 januari 2012 21:28
Den högra är INTE en crabro. Det är jag helt säker på.
När jag ser den högra så tänker jag lite på en socolofi
#9 - 22 januari 2012 10:17
Ja, det är svårt, näst intill omöjligt att säga exakt vad det är för fisk, det är lättare att säga vilken fisk det inte är, och var den svarta, blå från början, så talar det till att det kan vara en variant av elongates, vilken variant, det blir värre.
Som du sa den förra ägaren kallade den elongataes elongates, jag har aldrig hört det namnet, däremot så finns det en massa varianter på elongates, typ mphanga,aggresive, chewere och säker 20 olika varianter som heter elongates.Janne[

malawi.forum24.se

QUOTE=Moggz;1569829]Attans vad svårt detta blev då.

Jag håller med dig malawijanne det mycket likt socolofi men det kan det inte vara, för enligt zoopets fiskbeskrivning blir den bara 7cm och min fisk är ca 10 cm.

Jag håller med dig ciklidtok för det ser ut som en Crabro hane. Läste precis att en dominant hanne blir kolsvart. Från början när jag köpte honom var han mer blå, men har sedan dess vari kolsvart mer än blå.

Ciklidtok. Kan du inte slänga upp en bild på dina Crabro så vi kan jämföra.[/QUOTE]
#10 - 22 januari 2012 10:21
Du får ta zoopets artbeskrvingar med en nypa salt, dom är inte exakta,det är bara rekommendationer.
Tex socoloffi storlek, matar du den med pellets och den lever länge då är jag övertygad att den kan bli 20cm, men i akvarium så blir dom odlade oftast12-13 cm
Moggz skrev:
Attans vad svårt detta blev då.

Ciklidtok. Kan du inte slänga upp en bild på dina Crabro så vi kan jämföra.
#11 - 22 januari 2012 12:59
Malawijanne: Det finns ingen anledning att jag ska bli grinig eller förbannad för att du inte öär överens med mej ;) Jag är ingen expert på malawi....Det finns de som är bra mycket bätrtre än mej på att artbestämma dem ;) Det finns, som ni säger, en uppsjö att välja imellan. Jag tyckte den här ser presis ut som min....Men det behöver inte betyda att jag har rätt för det ;)

Jag jämförde och kollade med min hanne, och jag är fortfarande rätt säker på att det är en Crabro ....MEN ränderna skiljer sej något, det ska jag erkänna.

Lägger upp två kort nedan. Det översta är av de två hannarna jag har, och et undre är den dominanta hannen. Jag tycker som sagt att de är rätt lika :p

[ATTACH=CONFIG]50947[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50946[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 22 januari 2012 13:07

malawi.forum24.se[

[/QUOTE]

Tycker i likhet med malawijane att det är svårt att avgöra vad det är för fiskar utifrån fotona.
Dock
1/ Med all säkert är det 2 olika arter
2/ Ingen av dom är en crabro (visst teckningen och färgen på den ena är samma som för crabro - men kroppsformen är helt fel
3/ Tycker inte hellar att den blå riktigt ser ut som en pindani/socolofi
#13 - 22 januari 2012 13:15
När jag tittar på artbeskrivningarna för de olika elongatusvarianterna, så ser jag en sak de har gemensamt med den mörka fisken på Moggz högra bild, nämligen vita kanter på rygg, buk, och analfenorna, och att stjärtfenan har mörkare svarta band innanför de vita kanterna, och innerst är fenan ljusare. Så, utan att vara Malawiexpert överhuvudtaget (är bättre på syd/centralamerika), så gissar jag på att det är nå´n variant av elongatus.
#14 - 22 januari 2012 13:17
Vi har fiskforum för att folk skall försöka sig lära att ha fiskar som levande djur hemma och att vi ska kunna lära oss av andras misstag, och det är inte alltid lätt att framförallt identiefera speciellt malawiciklider som det finns en massa och dom är väldigt lika plus att det finns en massa korsningar, du kan ha rätt, men det finns vissa tveksamheter, så det är bättre att du skriver jag är 98% säker på att det är en crabro.
Nu låter jag som det jag hatar mest att det inte skall låta som, en akademisk fråga.[
Jag försöker bara förklara att man inte ska invagga nybörjaren i falsk säkerhet, så att han går och köper fel hona igen, för en sak tror jag åtminstone vi är överrens om att det inte är en crabrohona den fisken till vänster, som han tydligen har köpt som hona tilll sin svarta hanne:)Janne.
malawi.forum24.se

QUOTE=ciklidtok;1569959]Malawijanne: Det finns ingen anledning att jag ska bli grinig eller förbannad för att du inte öär överens med mej ;) Jag är ingen expert på malawi....Det finns de som är bra mycket bätrtre än mej på att artbestämma dem ;) Det finns, som ni säger, en uppsjö att välja imellan. Jag tyckte den här ser presis ut som min....Men det behöver inte betyda att jag har rätt för det ;)

Jag jämförde och kollade med min hanne, och jag är fortfarande rätt säker på att det är en Crabro ....MEN ränderna skiljer sej något, det ska jag erkänna.

Lägger upp två kort nedan. Det översta är av de två hannarna jag har, och et undre är den dominanta hannen. Jag tycker som sagt att de är rätt lika :p

[ATTACH=CONFIG]50947[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]50946[/ATTACH][/QUOTE]
#15 - 22 januari 2012 13:54
Jo, där är vi helt överens janne. Den blå är INTE en Crabrohona ;) Men efter vad ni skriver här, så tror jag mindre och mindre på att den svarta ärt en Crabrohanne :p Jag vet att mina är Crabro, men eftersom jag jämför mer ingående med Moggz bild så blir jag osäker. Mina har INTE den vita randen på fenkanten till exempel, och som Kjell skriver kroppsformen skiljer sej från mina.....Jag studerade riktigt noga både min bild och Moggz bild, jag är inte säker, men det ser ut som om mina har bredare stjärtfena än hans.
#16 - 22 januari 2012 14:48
Det kan väl vara hybrider.
#17 - 22 januari 2012 15:14
Det är klart det kan vara hybrider, men jag försöker ändå gå på trådskaparens utsprungsbeskrivning.
Så därför kan det vara en elongatus, men han har fått den lite fel namnsatt.[
Att det inte var en hona till en elongatus den vänstra, det såg jag med en gång, för så ser inte honor till elongatus ut men den är lik en socoloffi, men inte klockren.
Det var därför jag skrev till trådskaparen, att gå tillbaka till affären med den, för att ge affären en chans att förklara sig.Jag tror aldrig vi löser detta med enbart dessa två bilder, det krävs nog att någon som kan malawi måste kolla på dom real life.
Men samtidigt så tycker jag man skall försöka identifiera, för att det kan komma fram en aha grej för trådskaparen, något som han kanske har glömt att skriva.Janne

malawi.forum24.se

UOTE=Azur;1569985]Det kan väl vara hybrider.[/QUOTE]
#18 - 22 januari 2012 22:16
Jag har fått den vänsta med en skriflig lapp att det är en "Pseudothopheus elongatus Elongatus" men har aldrig fått ihop det exakt och låtit det vara 5 månader sen jag fick honom.

Den högra köpte jag som en hona som skulle passa med den vänstra men har med tiden inte heller fått ihop det.

Därför slängde jag upp frågan med två bilder för om någon kanske visste men jag håller med, hur svårt som helst.

Har iaf lärt mig att jag ska inte köpa fler ensamma ciklider på detta sätt. Iofs ångrar jag inte jag de två olika vill bara de ska trivs och om möjligt ha en hane/hone till varje.

De två är de enda som är ensamma men de verkar trivs ändå.

Jag ska försöka ta några fler bilder på båda.

Den högra är ganska skygg av sig, den gömmer sig nästan hela tiden, vilket inte mina andra ciklider gör (Demasoni, Golden, fire fish). Samtidigt är den ganska tuff mot mina Demasoni som den gärna jagar när den får tillfälle.

Jämför man med Demasoni så är den lika stor som en fullvuxen Demasoni hane och från början var den lika blå som den vänstra.
#19 - 23 januari 2012 19:52
Vad trött man kan bli.

Den hörgra fisken som är ett mysterium blev nu ett ännu mer mysterium när jag idag hittar den död i akvariet när man kommer hem från jobb.

Bifogar iaf en bild på honom som utlovat. [ATTACH=CONFIG]50991[/ATTACH]
#20 - 23 januari 2012 20:29
Ny bild på den vänstra blå.

[ATTACH=CONFIG]50992[/ATTACH]

Jag har kollar runt lite på olika jag tycker han är mycket lik Pseudotropheus sp. 'elongatus ornatus'.
#21 - 23 januari 2012 21:43
Moggz skrev:
Vad trött man kan bli.

Den hörgra fisken som är ett mysterium blev nu ett ännu mer mysterium när jag idag hittar den död i akvariet när man kommer hem från jobb.

Bifogar iaf en bild på honom som utlovat. [ATTACH=CONFIG]50991[/ATTACH]

Ingen idé att försöka identifiera honom nu iaf :/
#22 - 28 januari 2012 11:19
Jag misstänkte från början att den fisken inte var riktigt hundra eftersom den var så svart, men det positiva är att du slipper chansa med nya honor till den, visst har den blåa fisken likheter med ornatus, lite för ljusblå kanske, den liknar också en socoloffi som jag har varit inne på förut, men eftersom du hade köpt den för flera månader, och inte kan gå tillbaka till affären att fråga,. sen så är mitt råd om du vill odla på den så sälj inte ynglen från den hannen, men vill du bara ha för att du tycker om den då kan du behålla den.Janne
malawi.forum24.se[

QUOTE=Moggz;1570345]Vad trött man kan bli.

Bifogar iaf en bild på honom som utlovat. [ATTACH=CONFIG]50991[/ATTACH][/QUOTE]
#23 - 29 januari 2012 09:38
Jag har inga planer på att odla på någon fisk jag har. Jag vill bara ha en hona till honom för han ska trivs lite bättre. Får man yngel är det bara trevligt att ge bort till vänner som vill ha.

Jag har fått väntra blåa, inte köpt honom.
#24 - 29 januari 2012 09:43
Jag tycker väl att det inte direkt bra för hobbyn att man ger bort yngel på fiskar som man inte vet vad det är för sort, jag tycker det är bättre att ge bort yngel på fiskar som man vet vilken sort det är, men att behålla dom själv är helt okej, men som sagt var sprid inte ut dom till dina vänner, för då får ju dom samma problem som du har nu, att dom inte vet vad det är för fisk.Janne

malawi.forum24.se[

QUOTE=Moggz;1571455]Jag har inga planer på att odla på någon fisk jag har. Jag vill bara ha en hona till honom för han ska trivs lite bättre. Får man yngel är det bara trevligt att ge bort till vänner som vill ha.

Jag har fått väntra blåa, inte köpt honom.[/QUOTE]
#25 - 30 januari 2012 19:28
Hej malawijanne.

Det blev lite syftnings fel av mig i svaret ovan.
Jag håller helt med dig, Nej man ger inte ute okända yngel. Vilket jag heller aldrig gjort/kommer göra. Jag menade att om jag lyckas få reda på vad det är för en stackare jag har, och kan hitta en hona och om det blir yngel, då kan man ge bort om någon vill ha. Har dock inga vänner som har ciklider så redan där kan det bli tufft.

Men det ser himla mört ut att få reda på vad det är för ciklid och än svårare och finna en hona till honom. Jag har kollar runt i alla akvarie affärer i Malmö med omjed och ingen har något som liknar, inte ens därifrån han ska komma.

Så jag har mer eller midre givit upp, tyvärr, för det är en himla läcker ciklid tycker jag. Okej kanske är lite partisk för det är den första cikliden jag fått och därför extra mån om honom.

[QUOTE=malawijanne;1571456]Jag tycker väl att det inte direkt bra för hobbyn att man ger bort yngel på fiskar som man inte vet vad det är för sort, jag tycker det är bättre att ge bort yngel på fiskar som man vet vilken sort det är, men att behålla dom själv är helt okej, men som sagt var sprid inte ut dom till dina vänner, för då får ju dom samma problem som du har nu, att dom inte vet vad det är för fisk.Janne

malawi.forum24.se
#26 - 30 januari 2012 21:10
den högra bilden såg ut som en av mina Long Pelvic Zebror nästan..möjligt att det var en sådan.

edit: fast hona
#27 - 30 januari 2012 21:40
Hej Gackt,

Ja, jag ser viss likhet, så det kan mycket väl ha varit en sådan.

Gackt skrev:
den högra bilden såg ut som en av mina Long Pelvic Zebror nästan..möjligt att det var en sådan.

edit: fast hona

Annons