vilka av dessa fiskar?

#1 - 21 januari 2008 19:37
vilka av dessa fiskar kan jag ha? hur många? hur många av varje sort? Förstår ju att jag inte kan ha alla men de är ju så fina:p Akvariumet kommer nog att vara 310 L!

Rödbukspalett
Rödzebra
Fjärilsciklid
Gul fjärlisciklid
Golden
Pseudotropheus socolofi
Benga Aulonocara
Regnbågsciklid
Fusco-malawi

Nå vad tycker ni? Kollade även på apelsinciklid men de är väl inte så lätta att handskas med och Mari Gold verkar inte ha någon jättesnygg färg eller?
#2 - 21 januari 2008 19:51
vilka vill du själv ha?
#3 - 21 januari 2008 19:58
viktor333 skrev:
vilka av dessa fiskar kan jag ha? hur många? hur många av varje sort? Förstår ju att jag inte kan ha alla men de är ju så fina:p Akvariumet kommer nog att vara 310 L!

Rödbukspalett

Rödzebra

Fjärilsciklid

Gul fjärlisciklid

Golden

Pseudotropheus socolofi

Benga Aulonocara

Regnbågsciklid

Fusco-malawi

Nå vad tycker ni? Kollade även på apelsinciklid men de är väl inte så lätta att handskas med och Mari Gold verkar inte ha någon jättesnygg färg eller?

Golden, Rödzebra och socolofi ska iaf inte vara några problem alls att ha ihop.. Men sen beror det ju som sagt på vad DU vill ha! Kolla runt lite på beteenden, vattentyper och storlekar så kanske du kan begränsa dina önskemål lite mer.

Det är alltid svårt att rekommendera när man får så många olika att välja på :p
#4 - 21 januari 2008 20:32
Golden och rödzebra brukar vara en klassisk kombination hos de flesta så de funkar. Socolofi ska du också kunna köra där. Aulonocaror funkar, men risken är att de tar en del stryk av både rödzebran och socolofin. Fusco-malawi. Är det Barlowin du tänker på då?
Den bör också funka utan problem i så fall.
#5 - 21 januari 2008 21:19
De fiskar som du har nämnt kommer ifrån olika världsdelar. Många blandar dem hej vilt vilket även kan fungera. Andra är mer biotopinriktade och som hos malawicikliderna brukar man bara ha likartade fiskar tillsammans, då beteende, temperament, foder och temperatur är nästan densamma.

De olika arterna har olika krav på vattnet och fodret. Tex, Fjärilscikliden (Mikrogeophagus ramirezi) kommer ifrån Sydamerika och där pH-värdet är surt, ca 6.

De cikliderna ifrån Malawi och Tanganyikasjön har ett hårdare vatten med ett pH på 7,5+. Så de brukar inte trivas tillsammans.

Fusco malawi kan det möjligtvis vara Nimbochromis fuscotaeniatus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=911. Den är en rov-malawi och betraktar de andra som föda. Den blir även för stor för ett 310 liters.

Men om jag skulle leka med en artsammansättning till dit akvarie skulle enligt mig följande vara intressant. Men givetvis ska du välja de fiskar som du fattar tycke för.

10 st Golden.
8 st Socolofi
4-6 st Auloncara baenschi "benga"

Sen finns det mängder av andra kombinationer.
#6 - 22 januari 2008 10:40
hejsan detta skulle du kunna ha i din 310L

Golden
Pseudotropheus socolofi
Benga Aulonocara
Rödzebra

om du nu har tänkt dig malawi Fusco är inget bra val mycket aggresiv fisk som Mikael S skriver den blir för stor i din kar skulle bara var en fisk kvar efter den skulle växa förbi dom andra

rovmalawi är inte så faliga som folk tror tycker att dom har bara dåligt rykte bara vissa har haft dom i små karar och fått problem mbunas kan vara mycket tuffare än stor rovmalawi det krävs mycket större kar inte under 400 vissa behöver mera änn så
#7 - 22 januari 2008 11:17
Tror inte det är nimbochromis varianten han tänker på utan

Metriaclima Barlowi som jag har för mig kallats fusco-malawi innan.
Om så är fallet så ska det inte vara några problem att han den i karet.
#8 - 22 januari 2008 17:51
Metriaclima barlowi Är variantet jag menar som Sacrium sa. Kollar på de fiskar jag har nämt ok de känns som att alla malawi e blåa och gula:p Har ni några andra förslag? Är pH värdet så jättenoga att man måste mäta upp det till 7.5 som i detta fallet?
#9 - 22 januari 2008 20:40
Ph i sig är inte jättenoga att du måste ligga över 7.5 t.ex. Det viktigaste är att du har ett stabilt ph värde. Det är när du får för mycket svängningar som fiskarna inte mår bra. Där har du kh värdet att kolla på.

Malawi överlag är mycket blått och gult. Men det finns en del rött också. Rödzebra t.ex är alldeles utmärkta. Samma gäller den röda varianten av Hongi som urvalsodlas av många.
#10 - 22 januari 2008 22:33
viktor333 skrev:

Rödbukspalett

Rödzebra

Fjärilsciklid

Gul fjärlisciklid

Golden

Pseudotropheus socolofi

Benga Aulonocara

Regnbågsciklid

Fusco-malawi

ja du kan inte ha allt den fiskar.. bara 3-4 arter för malawi-mbuna blir 22-24 st lagom så du kan komma bli egna odling yngel.... och du välja den vilka helst den du önskar är den rödzebra,golden, socolofi o nån mm passar med den marygold så klart.. och fusco rovmalawikan du inte ha den för din 310liter. och vill ha den runt 8.0 ph vatten så klart.. o andra där så under 6.0-7.5ph så inte lämpligt för den.. lycka till..

Annons