Vilka ancistrus är dom mest lättodlade?

#1 - 26 juni 2004 13:07
Hej jag har sökt här på zoopet, men hittar ingen direkt svar på min fråga..så om nån skulle kunna vara snäll å svara:) länka gärna till malen här på zoopet oxå..tack tack
#2 - 26 juni 2004 13:09
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=315
Här är den!
#3 - 26 juni 2004 19:43
Oki..och är du säker på det...?
#4 - 26 juni 2004 19:57
Jajamensan! ;-) Har du en hane och en hona som är könsmogna i ett kar med bra vatten, bra grotta typ kokosnöt eller dyl och matar upp dom ordentligt kan du nog inte stoppa dom från att leka, och när dom kommer igång så bara fortsätter dom. Och så är de bra på alger också, men dom måste få annat med.
#5 - 26 juni 2004 20:38
Okej..å grotta med liten ingång va? typ göra ett hål i en kokosnöt?
#6 - 26 juni 2004 21:37
Nja, dom ska ju lyckas ta sig in också ;-) Har dom inte grotta kan dom själva gräva ut något under en rot eller nåt. Men en kokosnöt gör det lättare för dom. Stick hål med en mejsel i nötens "ögon" och tappa ur vätskan. Sen spänner du fast nöten i ett skruvstäd och sågar ut en öppning. Du kan liksom såga 2 spår så det ramlar loss en mindre kvartsbit. Det kanske går att borra ett större hål också, men det har inte jag testat. En del delar nöten istället och får 2 grottor. Hur du än gör...koka nöten i 20-30 min och skrapa ut kokosen med hjälp av t ex en kniv och en skruvmejsel. Kokosen är god att äta ;-) Du kan låta borsten på nöten vara kvar, ancistrusarna gillar att gnaga på den. Man kan använda en lerkruka i stället om man vill. Fast jag tycker nöten är snygg och har lagom storlek. En fördel om man inte använder halva nötter är att man kan flytta nöt, rom och hane till ett yngelakvarium väldigt lätt, med vattnet kvar inne i nöten. Om man vill flytta dom. Jag tycket det är väldigt praktiskt.
#7 - 26 juni 2004 21:40
Hur ska jag kunna få ut kokosen om man inte delar den på mitten?
#8 - 27 juni 2004 02:57
Om man i akvariumet har fiskar som inte äter andra fiskar från 1cm och uppåt, finns det inte någon anledning att flytta dem (knappt då heller [:)])
#9 - 27 juni 2004 08:39
Om man vill kunna mata malarna ordentligt och ha bra koll på dom för att få så många överlevande yngel som möjligt är det bra att ha dom i en egen "burk". Dom är ju ofta väldigt många.

Kokosen är lättare att få ut om man kokar nöten 20-30 min och sen "skär" sönder den med knivspetsen i smala "band" som man sen kör in mejseln under. Då är det faktiskt inte alls så svårt som man kan tro.
Men det finns färdiga grottor eller lerkrukor man kan använda om man inte vill greja själv, men det är kul att hålla på :-)
#10 - 27 juni 2004 09:07
Är kokosen farligt för fiskarna?
#11 - 27 juni 2004 10:08
Nej, det tror jag inte. Men jag undrar om malarna kan fästa rommen på den. Dessutom blir grottan väldigt trång om den sitter kvar. Skulle tro att den "ruttnar" efter ett tag under vattnet. Mitt råd är: Ta bort den och ät upp den själv ;-)
Men tycker du det verkar joxigt med nöten så ta en blomkruka istället. Är den lite stor kan du försöka knacka sönder den så du får en halva annars tar du en lite mindre som du liksom trycker ner lite i framkant i gruset så öppningen inte blir jättestor.
Sen vet jag att ancistrusar kan lägga rom i större snäckor, men dom gör vattnet hårdare så jag vill inte använda såna i mitt akvarium.
#12 - 27 juni 2004 10:18
Okej :P
#13 - 27 juni 2004 10:19
Jag hann ändra och skriva lite till medan du skickade ditt sista ;-)
Lycka till!
#14 - 27 juni 2004 14:26
visar http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=315en hane va? ser man det på dom där taggarna där framme?

#15 - 27 juni 2004 14:47
Ja, det är en hane. Honorna är släta eller har pyttelite korta strån i en rad på överläppen. Skillnade kommer när de är ca 7 cm någonting.
#16 - 28 juni 2004 22:41
MIna ancistrusar har lekt 2ggr nu på 1 månad.. hanen har grävt ut ett hål under en rot som han just nu befinner sig i med viftande fenor..nu har jag scalarer i karet så jag har säkert blivit av med ett gäng yngel men några överlevande har jag sett tuggande på undersidan av den stora roten, utom räckhåll för mina scalarer. Har hört att man inte ska ha för tätt mellan kullarna för hanens skull då han inte äter på den tiden som han vårdar rom/yngel.. men hur ska man göra det?? De leker ju när de leker och inte på kommando..
#17 - 29 juni 2004 07:01
...just precis, de leker när de leker. Det innebär dock att hanen styr detta själv, är han inte i form att ta hand om en ny kull så gör han inte det heller...

/Sabina

Annons