Vilka alger äter Ancistrus?

#1 - 29 mars 2007 11:24
Ja, som rubriken lyder, vilka sorter? Fick höra i veckan i en zoobutik att de bara äter kiselalger, men jag tycker det verkar som att mina äter annat oxå. Så vilka äter de? Och vilka äter de inte?
#2 - 29 mars 2007 11:26
Jag har fått för mig att de äter de gröna algerna... inte kisel alltså!!! De äter inte heller tofsar, penselalger eller staghorn, allt enligt min erfarenhet... alltså inga vetenskapliga bevis...
#3 - 29 mars 2007 11:32
Ja, ungefär så tycker jag oxå det verkar. Fast kanske tar de kiselalgerna oxå. Men inte penselagler eller staghorn, vad det verkar i mitt akvarium i alla fall.
#4 - 29 mars 2007 17:55
Jodå, nog tar de kiselalger, men framförallt vissa grönalger (och då framförallt Oedogonium, som är standard-grönalg 1A i akvarium). Inte cyanobakterier, inte mycket långa grönalger av typen Cladophora eller vattenhår.

Intresseklubben kan annars notera att Otocinclus i naturen tydligen uteslutande äter kiselalger.
#5 - 29 mars 2007 18:06
Min anictrus värkar äta det mästa jag har aldrig haft mycket alger i karet så länge han har varit där.
#6 - 29 mars 2007 19:39
Mina sitter mest klistrade på rutan (med grönalger...osynliga grönalger) eller på sina rötter.
#7 - 30 mars 2007 18:43
Nån annan?
#8 - 30 mars 2007 18:45
mina äter inga alger alls....

bara svärdsplantor, gurka och en enstaka tablett...men inga alger
#9 - 30 mars 2007 18:51
Kensa: Är det för att de har blivit vuxna? Mina svärdplantor får vara ifred lustigt nog... å andra sidan är mina ancistrus inte så gamla ännu och det finns rätt gott om alger för dem.
#10 - 30 mars 2007 19:16
vet inte, de är inte riktigt fullvuxna ännu, kanske kan man säga att de är tonåringar.

jag har bara haft dom i 1,5 månad. fick dom av ev kompis, där åt dom bara tabletter, inga plantor, men dagen efter de hade kommit till mig.....mumsa plantor. vet i gudarna varför.

just nu lyckas beståndet av plantor hålla jämna steg med malarna, men det är på håret

Annons