Vilka afrikanska fiskar

#1 - 30 april 2003 17:35
Jag har nu fått ordning på mina 3 akvarier, ett växtakvarium med asiatiska fiskar och två med amerikanska fiskar (ett med tetror och ett med guppy).

Nu är det dags för det afrikanska (sedan kommer det med australienska regnbågsfiskar).

Jag hade tänkt mig ett akvarium på 180 lter med kongotetror. Men det visade sig nu att jag bara får plats med ett på 120 liter, 100 cm långt och det lär bli för litet för kongotetror. Så nu vet jag inte vad jag ska välja för fisk, eftersom jag inte vill ha ciklider (har tröttnat på dessa fiskar).

Killis verkar hopplösa att få tag på i Örebro och jag har ingen lust att skicka efter ägg. Det finns en barb i fiskarkivet, men den har jag aldrig sett i någon affär. Vad finns det för andra afrikanska fiskar? Det står att läsa här på zoopet att det finns ett hundratal tetror i Afrika, men hur får man tag på dem?

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh
//KarlAxel
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 april 2003 17:55
" Det finns en barb i fiskarkivet, men den har jag aldrig sett i någon affär."
Den är nog inte alltför ovanlig - såg nyligen väldigt många hos en grossist i Skåne.

De flesta afrikanska tetror blir ju rejält stora och passar bara i mycket stora akvarier - 3 mindre finns i alla fall med i Zoopets artregister och dessa 3 är väl inte alltför ovanliga i affärerna.

Det finns ju också ett mycket stort antal malar som kommer från Afrika och en del av dessa passar också i mindre akvarier.
Akvaristiska hälsningar
KJell

#3 - 30 april 2003 18:04
Av dessa tre är det endast niltetran som kan gå i ett 120 liters. De båda andra kräver 150 och 160 liter.

Jag har aldrig sett niltetran, men man kan kanske beställa. Hur många kan man ha i ett 120 liters?

Mvh
//KarlAxel
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 30 april 2003 18:19
"Av dessa tre är det endast niltetran som kan gå i ett 120 liters."
Jag fick upp 8 afrikanska tetror varav 3 (niltetran + 2 Neolebias.arter) utan problem kan gå i ditt kar och ytterligare en var ett gränsfall.
Markera - "Afrika" och "Tetror och tetraliknande".
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 30 april 2003 18:31
Ja, jag såg de 2 Neolebias arterna men jag reagerade på denna fras:

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Ett lämpligt akvarium har ett lågt vattenstånd (max. 20-25 cm) <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Akvariet i fråga är 46 cm högt och det går inte att ha lägre vattenstånd p g a att där finns en inbyggd filterkammare. (Juwel akvarium). Så det får bli niltetra om jag hittar någon. Annars får jag väl lägga allt på is.

Mvh
//KarlAxel

Annons