Vildformsliknande mollys

#1 - 3 juli 2007 19:02
Det är lite spännande faktiskt, igenom att korsa salt n pepper och silvermolly så har jag fått fram några fiskar som är gråglittriga och vissa uppvisar även fläckar av orange på kroppen!

Här är bildexempel på vilda mollys http://swampriveraquatics.com/db2/00160/swampriveraquatics.com/_uimages/untitled3.JPG
och
http://www.vda-online.de/zucht/images/PoeciliaSphenopsWild_klein.jpg

Jag har hört att inavel i vissa fiskarter kan ge ett "ursprungligt" utseende, men jag har inte fått fram så många generationer som jag antar att det skulle ta och som sagt så är det salt n pepper och silver som gett upphov till dessa fiskar jag menar.

Känns lite spännande och de är väldigt vackra så jag hoppas de växer sig fina och stora nu! De är c:a 3 cm långa nu och jag tänker försöka ta bilder ikväll när ljuset utifrån inte stör och se ifall jag lyckas fånga dom med kameran, de är kvicka små rackare!
#2 - 3 juli 2007 22:45
här är en skum black molly jag har i mitt akvarium...
fenorna är lilte lätt överdimensionerade

http://i80.photobucket.com/albums/j162/smokins/diverse009.jpg
#3 - 3 juli 2007 23:26
Hehe, snygg lyrfening!
#4 - 3 juli 2007 23:30
Ett gäng av vildformen av molly skulle inte vara kattskit i karet, ruggigt snygga!
Dessa har jag nog aldrig sett i en affär och man kan undra varför?
#5 - 3 juli 2007 23:59
fifi skrev:
Hehe, snygg lyrfening!

nja va...:) det ända som är riktigt fint på de är ju sjärtfenan...men de övriga fenorna är extremt långa....mina lyrfens mollysar fick en hel kull av denna modell..har endast en kvar för jag vill se hur de blir som vuxna..resten fick djur affären ta hand om
#6 - 4 juli 2007 04:48
ansjo skrev:
Ett gäng av vildformen av molly skulle inte vara kattskit i karet, ruggigt snygga!

Dessa har jag nog aldrig sett i en affär och man kan undra varför?

Det beror på att vildformer av ungfödare inte är intressanta för oss kunder. Om affären har ett akvarium med vildform av svärdbärare och ett med röda svärdbärare. I vilket kar tror du då att han får sälja mest från. Folk i allmänhet bryr sig bara om starka färger och stora fenor,
Vill man ha tag på vildformer av ungfödare så är det enbart specialföreningar som gäller.
http://www.poecilia.org/start/
#7 - 4 juli 2007 05:48
Jag tror precis tvärtom, det finns ett hyfsat intresse för urformerna men inte i samma utsträckning som det framodlade. Personligen tycker jag att det skulle vara kul om affärerna höll ett litet sortiment av viltformerna, jag har nu lyckats få tag på FV svärdbärare och VF guppy. Men det ska i princip vara lögn att få tag på VF platy men det är bara att leta vidare, och VF molly vore också toppen att få tag på så jag får väl kolla länken Guy bifogade och se vad som är möjligt.
#8 - 4 juli 2007 05:59
rsoderberg skrev:
Jag tror precis tvärtom, det finns ett hyfsat intresse för urformerna men inte i samma utsträckning som det framodlade. Personligen tycker jag att det skulle vara kul om affärerna höll ett litet sortiment av viltformerna, jag har nu lyckats få tag på FV svärdbärare och VF guppy. Men det ska i princip vara lögn att få tag på VF platy men det är bara att leta vidare, och VF molly vore också toppen att få tag på så jag får väl kolla länken Guy bifogade och se vad som är möjligt.

Visst det finns nog ett ganska stort intresse bland akvarister att få tag på vildformer av ungfödare. Problemet är att vi är en aldeles för liten kundgrupp.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 4 juli 2007 07:52
rsoderberg skrev:

Nu är det länge sedan som jag hade affär (mer än 15 år sedan) men jag tror inte att intresset för vildformer har förändrats så mycket sedan dess.
På den tiden så försökte jag även att regelbundet ta in lite vildformer av levandefördare - men intresset var tyvärr minimalt. Man får nog finna sig i att dessa fikar är helt ekonomiskt ointressanta för affärerna och de måste faktiskt tänka på att få det hela att gå runt.
Men visst finns det en del privatpersoner som odlar lite men de säljer oftast till varandra eller i föreningar - speciellt i Sverige är dock intresset minimalt. Vi var t.ex. bara 4 svenskar som var på det senaste Poecilia-mötet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=437&Itemid=206
#10 - 4 juli 2007 10:20
Japp precis, det är lite tråkigt att ursprungsliknande/ursprungliga fiskar inte är så populära, utan färgstarkt och musse pigg på stjärten ska det vara haha! Men det är ju självklart inte så konstigt, man måste gräva ner sig lite mer innan man får upp ögonen för alla andra snygga fiskar - tänker nog faktiskt främst på ameca splendens som är mina ögonstenar..

Men men, det är bara att vänta och se vad som händer med mollisarna då! När jag har tillräckligt många gråglittriga småskitar kan du få några ansjo! Blir ju "fusk-vildisar" eller vad man ska kalla det men otroligt fina är dom!
#11 - 4 juli 2007 10:21
Ja, och ifall jag överhuvudtaget kunde förstå norska och danska så skulle allting vara mycket lättare med levandefödare!! :D
#12 - 11 juli 2007 08:15
Hej.

Hoppar in och säger att jag har 2 Hanar av vildfångade molly.

Tyvärr så hittar jag ej några honor.
#13 - 11 juli 2007 08:50
walle77 skrev:
Hej.

Hoppar in och säger att jag har 2 Hanar av vildfångade molly.

Tyvärr så hittar jag ej några honor.

Du kan korsa dem med "vanliga", därefter korsar du dina hanar med "F1"-honorna och sedan får du rensa ut de som inte liknar dina hanar....ETT ganska lätt sätt att få "vildform" utan att ha tillgång till riktiga vildhonor.....men visst: det tar lite tid.
#14 - 11 juli 2007 08:55
Ja jag får väl göra ett försök. Vilken färg eller typ tror du passar bäst att korsa med????

Kan man göra så med alla ungfödare för att få fram vild formen?
#15 - 11 juli 2007 09:09
Ja jag får väl göra ett försök. Vilken färg eller typ tror du passar bäst att korsa med???? [COLOR=red]Ta den som liknar vildformen mest, tänk på att det när det gäller molly så finns det naturligt skäckiga(prickiga/fläckiga) individer, hur ser dina hanar ut?[/COLOR]

Kan man göra så med alla ungfödare för att få fram vild formen? [COLOR=red]Ja det tror jag, så länge du har en individ som är äkta vildform så borde det gå, svårare då kanske med t.ex. starkt rödfärgade svärdbärare, bättre då i det fallet att testa med en vildformssvärdis och en "grön"....[/COLOR]

[COLOR=#ff0000]Jag har ett akvarium med blandade guppy (dotterns akvarium) och där ingår några vildguppy, och rent vildfärgade individer dyker upp med jämna mellanrum, några i varje generation faktiskt. Sedan kommer det naturligtvis mellanformer också, men vill du ha en "naturlig" "vildstam" så är det ju bara att rensa ut dem vartefter. Välsorterade affärer kan säkert ta hem det du vill ha på beställning, kom bara ihåg att ta reda på priset först så du inte står där och har beställt molly för 200:- stycket....;):D[/COLOR]
#16 - 11 juli 2007 09:20
Mina vild molly är inte fläckiga. De har en röd aktig ryggfena hoppas det är viltformen.

Finns det någon sida där det finns bilder på vild fångade fiskar så man vet hur de skall se ut???

Vill så gärna försöka få fram en ren stam av vild formen på ungfödare. De är inte alltid snyggast men det skull bli en samlar grej att olika arter av ungfödarna i vilt from.

Mina Molly var inte så dyra men tyvärr så fans det ju bara 2 hanar kvar men det är ju en början
#17 - 11 juli 2007 09:30
walle77 skrev:
Mina vild molly är inte fläckiga. De har en röd aktig ryggfena hoppas det är viltformen.

Finns det någon sida där det finns bilder på vild fångade fiskar så man vet hur de skall se ut???

Vill så gärna försöka få fram en ren stam av vild formen på ungfödare. De är inte alltid snyggast men det skull bli en samlar grej att olika arter av ungfödarna i vilt from.

Mina Molly var inte så dyra men tyvärr så fans det ju bara 2 hanar kvar men det är ju en början

[COLOR=#0000ff]Vildformerna av alla levandefödare kan variera- en del är bara gråaktiga och på andra håll så finns det stammar med inslag av olika färger i större eller mindre grad, inklusive svartfläckiga individer. [/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Detta har människan sedan använt för att få fram starkt färgade individer. Jag tycker att du helt enkelt skall fokusera på att få fram en form av Molly som du gillar, där hanarna liknar de du redan har, skaffa unga honor av en "grå" variant så skall det säkert gå fint, tänk bara på att de har förrådsbefruktning och att de kan bära på spermier från tidigare befruktningar med hanar som ser helt annorlunda ut mot de du har hemma. Låt honorna föda yngel och ta bort alla hanar, behåll några nya unghonor som du sedan korsar med dina nuvarande hanar, kanske kan du förresten istället leta upp en odlare som kan sälja obefruktade unghonor till dig?[/COLOR]
#18 - 12 juli 2007 08:16
Jag skall göra ett försök.
#19 - 12 juli 2007 08:24
walle77 skrev:
Jag skall göra ett försök.

Ja gör det, -och sedan skriver du här hur det gick, gärna med bilder!:D
#20 - 12 juli 2007 11:25
Ja jag skall ta bilder på efterhand. Har försökt ta foto på hanarna men de är super snabba.
#21 - 12 juli 2007 19:30
walle77 skrev:
Ja jag skall ta bilder på efterhand. Har försökt ta foto på hanarna men de är super snabba.

Ett tips: ta supermånga bilder vid samma tillfälle, då vänjer de sig lite och man kan få den där dunderbilden man behöver... Kolla gärna in Sonjas bilder också om du vill ha inspiration, hon är DUKTIG på att fota. Hon kan säkert också ge lite handfasta tips.

Annons