Vildformer av svärdbärare mm

#1 - 13 oktober 2014 19:49
En önskan har gått i uppfyllelse! Fått ett akvarie på jobbet som jag ska "ha hand om". Det är chefens man som haft det, visade sig vara ett 16 år gammalt akvastabil. 100 cm långt, 50 cm högt och 40 cm djupt. Jag jobbar på ett äldreboende och tanken är att akvariet skall vara ett samtalsämne och kanske lite ev ett "utflyktsmål" för personal och boende tillsammans. Kommer att stå i "källaren" utanför mitt kontor.
Behöver lite input av lite duktiga människor.
Till akvariet hör ett heltäckande aluminiumlock. Där har från början suttit två lysrör, som förre ägaren plockat ur, och klipp av elsladden, och ersatt med tre små led-lister. Som skydd sitter en sån räfflig plastskiva som brukar skydda lysrörsarmaturer. Spontant känner jag att det lyset inte är bra. Vad gör man? Lämnar in till elektriker som ser om det går att återställa till lysrör?
Köper ett täckglas och lös ljusramp?
Akvariet kommer stå i en lång korridor som är upplyst dygnet runt. Hur påverkas fiskarna av det?
Filtret är även det 1 år gammalt. Ett litet innerfilter. Läge att byta det gissar jag?
Till akvariet fick jag engelsk sjösten. Är det svårare att få växter att trivas i det?
Gällande fisk i har jag inte kommit så långt. Frågat de boende men de flesta minns inte. En kunde säga att det finns nåt som heter guppy och en annan visste scalar.
Tänkte nog ha nån levandefödare i, dels för att jag aldrig nånsin haft det och dels för att det är ett trevligt samtalsämne då det kommer yngel. Lite sugen på blå platy. Fått förslag om att ha scalarer i detta kar, men 200 liter är i minsta laget?

Men har en bit dit, utan vettigt lyse och bra pump är projektet dömt att misslyckas. Kan man lägga upp bilder direkt från telen? Kanske lättare om ni ser bilder..

Har haft akvarier förut men nu var det nog två år sen. Haft lite av varje i fiskväg, men mest enkla typer ;)

Vore glad för lite input!
#2 - 13 oktober 2014 20:51
Inser att jag måste bli gold-medlem för att kunna lägga in bilder alls.. Får fixa det, men inte idag. Såg oxå att det fanns nytt "lock" att köpa för knappt 1800 kr.. kanske värt det?
#3 - 14 oktober 2014 13:56
Det här var visst rätt ointressant :) Om jag önskar förslag på fisk till akvariet då? Hyfsat lättskötta firrar som tål att det promenerar förbi lite folk nu och då. Gärna lite färg, så de gamla som ser lite sämre kan följa dem. Jag vill ha mycket växter i akvariet. Skall vara intressant men lite lugnande att titta på. Gärna nån fisk som är lite större. Kanske Gurami? Akvariet är 200 liter, vilket känns lite litet för Scalarer som jag fått tips om.
#4 - 15 oktober 2014 15:28
Höjden 50 cm känns väl rätt ok för ett par scalarer, längden också. Köp 6 st, låt dem para ut och behåll ett par. Det blir hur bra som helst.
#5 - 15 oktober 2014 15:59
Platy är ju väldigt tåliga, simmar mycket fram och tillbaka och är färgstarka. Kanske stämplad som nybörjarfisk, men det är en trevlig firre.

/Elin
#6 - 15 oktober 2014 19:25
En röst på scalarer alltså! :) Kul! Var min dröm som liten...Scalarer ihop med platy då? Funkar? Tänkte mi gblå platy. Eller andra förslag?Himla kul att vara på gång! Idag tog jag ur den gamla frigoliten och lade i nytt liggerunderlag. Hoppaspå att imorrn blrja fylla på grus, och provdekorera. Tack för era svar! Gör mig glad!
#7 - 16 oktober 2014 14:10
Ett tag var jag sugen på boliviansk fjärilsciklid..
Har börjat fylla på akvariet med grus så smått. Fortfarande inte fått ok från chefen på karets nuvarande placering så tar det lite lugnt. Letat svart sopsäck i hela huset, men vi har bara blå.. Tänkte ta det som enkel bakgrund. Aldrig haft svart sopsäck till bakgrund men hört att det ser rätt okej ut!
Snart dags att åka hem för dagen. Vart fullt upp idag!
#8 - 16 oktober 2014 14:48
Bolivianer är helfräna för sin ringa storlek! Själv håller jag just nu på med att dra upp ett litet gäng yngel av dessa, men vill du ha bolivianer så bör du ha sand på botten!

[ATTACH=CONFIG]71932[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71936[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]71937[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71933[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71934[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71935[/ATTACH]

Det bästa för en svart bakgtund torde vara solskyddsfilm som man hur smidigt som helst fäster, helt utan lim eller annat kladd, blir svinbra! :)
#9 - 16 oktober 2014 14:59
Jag insåg just att jag nog har ett problem som började fylla på med sjöstenen, för scalarer vill väl oxå ha sand? Fina fiskar där, bolivianerna! Kul med yngel!! Är det så att de flesta fiskar föredrar sand framför sjösten? Känns nästan så. Tack för tips om solfilm! Kan kanske vara nåt!
#10 - 16 oktober 2014 16:15
Jag rekommenderar ett gäng corydoras av valfri sort. Det är en fisk jag inte kan vara utan! De bökar och stökar och är hur söta som helst när de far runt. Tänk dock på att de gillar att vara ett gäng. Så minst 6-8 st är att föredra!
#11 - 16 oktober 2014 17:14
Ska de oxå ha sand va?
#12 - 16 oktober 2014 17:31
Med risk för att låta tråkig i detta så skulle jag avråda från Skalarerna. Jag vet att det står 50 cm men det är en miniminivå. Så det som står i Zoopets artregister, 225 liter är också en nedre gräns. Så som jag ser det så får de det inte bra i så trång burk. De kommer att bli något förkrympta. Har en gång haft Skalarer i ett 260 vilket också var trångt. Jag kommer inte att debattera detta mer för att ge dåligt samvete eller så men ville bara framföra min åsikt. 6 st. Skalarer i ett 200 fungerar ju när de är små vilket var förslaget men blir för tight senare.
Varför inte välja en vacker palettciklid? Sedan tycker jag woods alternativ är kanon, Bolivianer.
Men om karet ska vara ett offentligt kar så kommer platy, svärdbärare, kardinaltetror och liknande ge de äldre mer stimulans.
Synen förändras ju när man blir äldre. Blå är färgen man tappar först. rött och gult sist. Med Svärdböärare, Platy och liknande kan du välja en färgskala på fisken som inte bara passar personalen.
Vill du ha fiskar som rör sig majestätiskt och är lättskötta? Skippa ciklider helt och skaffa mosaikggurami.

Vill du ha en vitaminkick har jag sparat det bästa till sist. En grupp regnbågsfiskar typ Melanotaenia boesemani. Underbart vacker fisk som kommer att fjäska för maten efter ett tag och vitalisera alla från 5-96 år.

Tror inte de äldre kommer att gå igång på en Skalar alls. Men en matfjäskande orädd knallröd svärdbärare. Det du!

Har jobbat i många år som handledare på äldreboenden och handlett personal och ledning. Så åldrandet är lite en del av mitt arbetsområde. Därför detta lite OT om syn och annat ;)
#13 - 16 oktober 2014 18:00
Bluewing! Jag tackar såå mktför dina åsikter! Guramis har jag haft, och haft i åtanke tilldetta projekt oxå. Ska kolla upp de andra du nämde. Toppen med detta om färgseende. Hade en vag känsla av att blå fiskar var sådär bra! SDet kommer att bli bra detta! Du har själv regnbågsfiskar va? Funkar med sjösten eller föredrar sand? Vill att firrarna ska må bra så jag kan lätt släppa scalarer. Vart tveksam då jag vet att det är i minsta laget.
#14 - 16 oktober 2014 18:31
Regnbågar gillar mörk sand och gärna en mörkare bakgrund eller rökare inredningsdetaljer och mkt växter men med en hel del fri simyta. Du kan läsa mer om dem här. Regnbågar är robusta och livliga fiskar men vill ha rent och fräsch vatten med vattenrörelse i akvariet. Så se till att ha ett bra filter till dem. Vill du grotta ner dig kopiöst så finns en ren "bibel" om dem som är fri på nätet om du är bekväm med engelska. Hör av dig om du är lagd för sida upp och sida ner om Regnbågsfiskar.
#15 - 16 oktober 2014 20:09
En bild börjar ta form lite smått.. men måste läsa på... Nån form av regnbågar o ottosar? Ottosar är ett måste nästan . De är urcoola små små firrar. Vill ha lite fart på vattnet. Hmmhmm.. Tipspå mörk grus/sand? Detta börjar verkligen bli kul!!
#16 - 18 oktober 2014 11:32
Var just inne på en zooaffär och regnbågsfisken övertygade mig. Upplevde den väldigt social o framåt som glatt och länge tittade på en genom glaset. De fanns i två olika kar, en stor o en mindre men upplevde i båda att de var väldigt nyfikna och framåt! :)
#17 - 20 oktober 2014 06:33
I veckan som kommer hoppas jag på att få tag i nytt filter, grus, och kunna fylla med växter och vatten. Men vill ju nu ha mörkt grus.. Aldrig är man nöjd! :) Men läser lite här o var att svart grus/sand ibland inte är så bra? Satsa på mörkgrått typ?
#18 - 20 oktober 2014 06:59
Jag köpte Biltemas blästersand av aluminiumsilikat. Den är i princip svart. I projekttråden 100L + 54L... kan du se lite bilder på mitt 180L där jag har den sanden.
Grattis till fiskval och att det går framåt.
#19 - 20 oktober 2014 08:50
Är det inte just aluminiumsilikat som kan fälla ut? Men fungerar det bra för dig så! Ja det känns himla kul det här!
#20 - 21 oktober 2014 13:22
Vad kan man ha ihop med Boesemani då? Några bra tips?
Går väldigt trögt här allting just nu. Behöver ha bilen, men den är inte på jobbet just nu. Vill köpa mörkt grus/sand, nytt filter och doppvärmare. Och ny skyddskiva till belysningen. Undrar vart man får tag i det? Genomskinlig hårdplastskiva?
#21 - 21 oktober 2014 13:53
Man skall absolut inte ha aluminiumsilikat i ett akvarium!
#22 - 21 oktober 2014 13:57
Nä, jag misstänkte det, och har läst på nej, känns dumt att riskera något. Får leta efter något annat mörkt grus/sand. :)
#23 - 21 oktober 2014 15:44
Mr Woods , sjukt fina bolivianer du har där , första gången jag ser dem i så fin form , nu är man riktigt sugen på köpa några st till 240 liters , frågan är bara är dem fredliga?? har fjärilciklider , guppys,tetror av olika slag , corys,långsträckta pansarmalar, ancistrusar , amanoräkor . Någon erfarenhet av bolivianerna kombinerade med ovan?

ps andra får gärna svara av egna erfarenheter etc med , märkte att jag ställde frågan direkt till mr Woods bara
#24 - 23 oktober 2014 09:04
Ja, jättefina, men har tyvärr ingen erfarenhet av dem. Men fått för mig att de inte skulle vara "värre" än vanliga fjärilsciklider. Men det är väl indivi´dbundet oxå kan jag tro..

Jag är hemma och är sjuk idag. Skitråkigt. Hade annars tänkt dra till akvarielagret o köpt grus. Sen funderar jag på vad för filter jag ska ha.. Filtret som kom med är 16 år gammalt och jag känner att njaaae.. ska nog ha något annat. Men kan inte ens bestämma för inner eller ytterfilter. Bestämt att jag ska ha regnbågsfiskar. De vill ha bra fart på vattnet och såklart så rent som möjligt.. Så lär behöva ha lite större.. Funderar o funderar..
#25 - 28 oktober 2014 10:34
Händer inte så väldigt mkt, men har beställt ett täckglas i alla fall. Ska komma iväg imorrn tänker jag mig och köpa grus, filter, värmare och lite annat. Har växter på gång från ett annat forum.
#26 - 28 oktober 2014 11:18
Varför ska man inte ha aluminiumsilikat i ett akvarium?

Tobbe
#27 - 28 oktober 2014 15:53
Finns risl att det fäller ut ämnen i vattnet har jag läst... Fast delade meningar kring det. En del tycker det är helt riskfritt och andra inte.
#28 - 28 oktober 2014 15:59
[QUOTE=blaze1337;1712788]Mr Woods , sjukt fina bolivianer du har där , första gången jag ser dem i så fin form , nu är man riktigt sugen på köpa några st till 240 liters , frågan är bara är dem fredliga?? har fjärilciklider , guppys,tetror av olika slag , corys,långsträckta pansarmalar, ancistrusar , amanoräkor . Någon erfarenhet av bolivianerna kombinerade med ovan?

ps andra får gärna svara av egna erfarenheter etc med , märkte att jag ställde frågan direkt till mr Woods bara[/QUOTE]

De blir nog alltid snygga om de får utrymme och bra foder! De är väl egentligen ganska så tuffa för sin storlek, men mest mot artfränder och vanliga fjärilar är bra mycket "grinigare" tycker jag! Bolivianerna är liksom mer självsäkert coola...
Det är när de leker som de gärna läxar upp även fiskar som är betydligt större än de själva.
#29 - 28 oktober 2014 18:36
[QUOTE=Tobbe R;1713501]Varför ska man inte ha aluminiumsilikat i ett akvarium?

Tobbe[/QUOTE]

Enligt teorin fäller det ut giftig aluminium vid låg ph ( kan det bli lokalt i botten)
#30 - 28 oktober 2014 19:18
[QUOTE=flygrc;1713571]Enligt teorin fäller det ut giftig aluminium vid låg ph ( kan det bli lokalt i botten)[/QUOTE]

Kanske det men då stoppar många människor aluminium i vattnet. Kattsand t.ex. eller Happy-Life, de innehåller aluminiumsilikat.
Tills någon visar mig en icke-akvaristiksida som stödjer teorin betraktar jag den som ytterligare en av dessa ovetenskapliga Zoopet-myter som florerar här.
Tobbe
#31 - 28 oktober 2014 19:22
Gah! Så nu har jag ev en tickande bomb på 180L. Man lär så länge man lever.
Hoppas du hittar ngt du gillar Heidi.

/Elin
#32 - 28 oktober 2014 20:47
[QUOTE=Tobbe R;1713583]Kanske det men då stoppar många människor aluminium i vattnet. Kattsand t.ex. eller Happy-Life, de innehåller aluminiumsilikat.
Tills någon visar mig en icke-akvaristiksida som stödjer teorin betraktar jag den som ytterligare en av dessa ovetenskapliga Zoopet-myter som florerar här.
Tobbe[/QUOTE]

Absolut kan det vara en myt, men samtidigt ingen rök utan eld, det har funnit misstankar mot den "sanden" vid flertal tillfällen med problem i karet. Å andra sidan så har misstankar börjat är det lätt att skylla alla problem på det.
#33 - 28 oktober 2014 21:02
[QUOTE=flygrc;1713601]Absolut kan det vara en myt, men samtidigt ingen rök utan eld, det har funnit misstankar mot den "sanden" vid flertal tillfällen med problem i karet. Å andra sidan så har misstankar börjat är det lätt att skylla alla problem på det.[/QUOTE]

Finns i olika leror t.ex. Kaolin (E559) som får tillsättas upp till 1% i livsmedel. Magsyran har MYCKET lägre pH än vad man kan få i ett akvarium. Det verkar inte sannolikt att aluminium skulle fällas ut i vattnet.

Det är sannolikt en namnfråga, man bör ju som bekant inte ha fisk i diväteoxid.

Tobbe
#34 - 29 oktober 2014 13:11
[QUOTE=Tobbe R;1713604]

man bör ju som bekant inte ha fisk i diväteoxid.

Tobbe[/QUOTE]

Nä för det är ju direkt dödligt;):D
#35 - 29 oktober 2014 16:09
Ja, herregud, vem kan komma nåt så tokigt att ha fiskarna i diväteoxid?!!! :D

Här rör det äntligen på sig! Köpt svart smått grus, tvättat det och haft i det i akvariet. Hoppas nu det är okej, handlade på akvarielagret så jag tycker det det borde vara okej!
Köpte Aquael turbofilter 1500, och en värmare. Då akvariet är begagnat så ingick det kolsten och två skifferskivor jag nu försökt "hardscape:a" med :). Skitsvårt, är inget jag skulle valt själv att jobba med direkt. Men kanske är det en fördel. Blir ju mkt mörk inredning vilket regnbågarna nog kan gilla. Rötterna jag fick med ligger i blöt. Lite fundersam vad det är för sort.. Och jag skulle vilja ha nån rot som kan ge lite "höjd", alla de är små bara. Fick med några rödvitrandiga stenar, som jag inte vet om jag ska använda. Får avvakta med det. Vill ju kunna lägga upp kort nu! Lite trist att jag inte kan.

Imorgon står det på schemat att fylla upp akvariet. Vågar inte riktigt göra det och sen gå för kvällen.
#36 - 29 oktober 2014 18:31
Men hahaha, åh vad jag är tvärkorkad!! Har gjort bort mig lite inser jag nu[:-9]. Var så glad att täckglasen var klara. Jättefina. Men insåg precis här hemma i soffan att jag glömde säga till om att ett hörn ska sneddas av så man kan mata där igenom. Och sladdarna..?! Hur ska de komma ut ur akvariet? Gaaah så klantig jag är!! Bara tänkte att det var så självklart men såklart det inte är. Fördelen är ju att det är noll rymningsrisk för regnbågarna. Känns som det bara är att infinna sig o be om lite hjälp igen :D. Åh vad jag inte orkar och hinner det just nu!
#37 - 29 oktober 2014 18:45
[QUOTE=HeidiH;1713721]Men hahaha, åh vad jag är tvärkorkad!! Har gjort bort mig lite inser jag nu[:-9]. Var så glad att täckglasen var klara. Jättefina. Men insåg precis här hemma i soffan att jag glömde säga till om att ett hörn ska sneddas av så man kan mata där igenom. Och sladdarna..?! Hur ska de komma ut ur akvariet? Gaaah så klantig jag är!! Bara tänkte att det var så självklart men såklart det inte är. Fördelen är ju att det är noll rymningsrisk för regnbågarna. Känns som det bara är att infinna sig o be om lite hjälp igen :D. Åh vad jag inte orkar och hinner det just nu![/QUOTE]

Skära glas är inte så svårt, köp en billig glasskärare för några tior. Gör en rits i hörnan, ta tag med en tång och bryt av, liten knyck ska det vara.

Tobbe

Tobbe
#38 - 29 oktober 2014 18:49
Du menar att det är så lätt? Hmm... Tål ju att funderas på ;) Vart kan man köpa det tro?
#39 - 29 oktober 2014 18:54
Hmm, jo, men bör man inte ha en glasslip också, annars blir väl det där matningshålet en aning vasst, och fiskarna riskerar att få lite extra järn i maten, och vattnet får en lätt rödaktig ton?
#40 - 29 oktober 2014 19:07
Jag har haft en platy som lyckades hoppa ut genom det där hörnet. Helt otroligt, men nu har jag en bit tvättsvamp nertryckt för att minska risken.
#41 - 29 oktober 2014 19:10
[QUOTE=Shepard;1713724]Hmm, jo, men bör man inte ha en glasslip också, annars blir väl det där matningshålet en aning vasst, och fiskarna riskerar att få lite extra järn i maten, och vattnet får en lätt rödaktig ton?[/QUOTE]

Bara om man är klumpig.

Tobbe
#42 - 29 oktober 2014 19:23
[QUOTE=Tobbe R;1713726]Bara om man är klumpig.

Tobbe[/QUOTE]

Och det är jag :p

Men förr eller senare så kan man behöva lyfta av glaset, och då känns det inte särskilt säkert med oslipade glaskanter som är sylvassa. Glas är faktiskt ett ganska otäckt, opraktiskt, och gammalmodigt material. Det är tungt och otympligt i förhållande till hur skört det är, och när det går sönder, eller har oslipade kanter, så är det väldigt vasst, och det räcker ju att man så mycket som kommer emot en oslipad glaskant så skär man sig. En gång råkade hörnet på ett täckglas gå av när jag skulle ta av det från karet, och jag skar mig rätt ordentligt, med en hel del blod i ett eluttag som resultat. Folk får ju göra hur de vill, men jag skulle inte vilja ha täckglas med oslipade kanter.
#43 - 29 oktober 2014 19:27
[QUOTE=Shepard;1713724]Hmm, jo, men bör man inte ha en glasslip också, annars blir väl det där matningshålet en aning vasst, och fiskarna riskerar att få lite extra järn i maten, och vattnet får en lätt rödaktig ton?[/QUOTE]

Haha, där kan man säga: Mata fiskarna på egen risk ;)
#44 - 29 oktober 2014 19:29
Elin R, jo det får bli nn sån lösning, då regnbågar gärna hoppar har jag hört. Men känns helt ohållbart o lyfta av hela locket, och sen lyfta upp ena täckglaset. O sladdarna måste ut nånstans.
#45 - 29 oktober 2014 19:31
Och i och med att akvariet står på en "allmän plats" och jag nån enstaka gång kommer behöva hjälp med matnng så måste det vara säkert. Undrar om jag inte får fara tillbaka till akvarielagret o be dem fixa.. Kan ju kika på nån snygg rot samtidigt. Man kan ju liksom aldrig få för mkt tid där inne. Och idag var jag bara inne supersnabbt.
#46 - 29 oktober 2014 19:39
[QUOTE=HeidiH;1713733]Och i och med att akvariet står på en "allmän plats" och jag nån enstaka gång kommer behöva hjälp med matnng så måste det vara säkert. Undrar om jag inte får fara tillbaka till akvarielagret o be dem fixa.. Kan ju kika på nån snygg rot samtidigt. Man kan ju liksom aldrig få för mkt tid där inne. Och idag var jag bara inne supersnabbt.[/QUOTE]

Ja, det skulle jag göra i alla fall :) Jag vet hur jag själv låter om jag skär mig på en vass glaskant [:-20]
#47 - 29 oktober 2014 21:35
Verkligen helt otroligt för mig (som kör med öppna kar) att tänka mig! :d

Jag har bara glas under ljusrampen i det stora karet, så inte skalarerna skvätter upp för mycket vatten i den när de bråkar. Det brukar plaska då.
#48 - 30 oktober 2014 06:52
Har inte du fiskar på golvet typ jämt? :) Tydligen inte för då skulle du nog ändrat dig. Det är väldigt snyggt med öppna akvarier tycker jag.
#49 - 30 oktober 2014 16:11
Jag körde många år med regnbågar och öppet kar, jag hade löst det med en sarg där "fronten" var lätt att ta av.
Fick aldrig någon fisk på golvet.

[ATTACH=CONFIG]72199[/ATTACH]
#50 - 30 oktober 2014 16:22
[QUOTE=HeidiH;1713755]Har inte du fiskar på golvet typ jämt? :) Tydligen inte för då skulle du nog ändrat dig. Det är väldigt snyggt med öppna akvarier tycker jag.[/QUOTE]

Nej, det har aldrig hänt faktiskt, inte några räkor heller, konstigt nog! :)

Däremot förtas snyggheten av att det är ramkar jag har...
#51 - 31 oktober 2014 12:42
Jag gillar ramkar jag! Vet inte varför... Flygrc, det var ju en häftig lösning du hade där!

Jag har lite "panik" nu. Till akvariet hör ju ett heltäckande aluminumlock där det har varit lysrör i. De är bortplockade och ersatta med små ledlister. Och jag tycker belysningen är svinigt dålig! Känns som det bara bli aningens mer än då takbelysningen lyser upp. All inredning är ju svart, och det kanske "äter upp" mycket av ljuset i och för sig. Vad gör man? Kan ju köpa lösa ljusramper men det vill jag helst inte ändå... Lägga in fler ledlister? Vart köper det bäst?
Tror inte att de ledlister som är i nu är anpassade för akvariebruk faktiskt.
#52 - 31 oktober 2014 14:51
Vad vill du ha belysningen till, fisk eller växter?
#53 - 31 oktober 2014 15:07
[QUOTE=HeidiH;1713950]Jag gillar ramkar jag! Vet inte varför... [/QUOTE]

Ramkar är praktiskt och det passar faktiskt där det står, och ramen matchar Glo-rampen riktigt fint. Men nog är det alltid snyggast med ett cleant helglaskar, utan täckglas tycker jag! :)
#54 - 31 oktober 2014 16:51
addo, jag vill ju ha en massa snygga växter ju! Tycker det hör till och är halva nöjet!
Mr Woods, jag får skaffa ett själv nån gång så ändrar jag kanske uppfattning i den frågan! :)
Eller spana in andras mästerverk! :)
#55 - 2 november 2014 14:17
Håller nu på o fundera på annan belysning. Ska nog bli bra detta! Imorrn får jag hämta växter och den första fisken får flytta in:) Får en svärdbärare på köpet med växterna!
#56 - 2 november 2014 19:45
Nu har jag betalt in för att bli goldmedlem. Kul!
#57 - 3 november 2014 15:18
Det händer grejer!! Idag var jag på akvaroelagret o skulle fixa täckglasen. Vart mkt bra! Med hem kom två växter. Och två svärdbärarhonor! Deras man är kag på väg att hämta nu. Åkte från jobbet på Lidingö lite tidigare med slutdetiantion Farsta, där jag ska hämta upp växter och damernas man :) De tre får gå i karet ett tag nu! Och imorrn far jag till Sollentuna för att hämta ljusramp och rötter :)
Försökte förklara för pojkvännen vad jag håller på med på chatten och fick bara frågetecken
Förklarar igen och får sen ; Jag vet inte vad svärdbärare är.
Nä det är kanske inte så självklart <3
#58 - 5 november 2014 11:21
So far all good! Ska klura ut hur jag bäst får in bilder här också! Tre svärdbärare bor i akvariet, de är pigga och glada! Blir snart yngel efter vad jag se! Igår hämtade jag ny belysning, vart ENORM skillnad!! Så roligt! Och hämtade en massa rötter, och ytterligare lite växter. Med rot/växt så fanns ett räkyngel, kanske nån mer som gömt sig, återstår att se! Har även några röda posthornssnäckor i akvariet. Nu börjar det lika ett akvarium faktiskt. Blir kul då växterna har växt på sig.
#59 - 6 november 2014 16:27
Har aldrig egentligen ens tittat åt svärdbärare, tyckt det vart en "tråkig" fisk. Vet inte varför jag tyckt det egentligen. De är riktigt charmiga. Nyfikna o kommer gärna fram o kikar på en, simmar glatt runt i hela akvariet. De lever väl livet nu! 3st på de 200 litrarna. Fick ju några röda posthorn också, och de smyger runt lite här o var o kollar läget. Lite småkul kanske. Har aldrig funderat på räkor, men kanske kunde det vara intressant att ha i akret. Fast jag vill egentligen att ottosarna skall få all tillgänglig mat/alger då de kommer.
#60 - 10 november 2014 16:48
Klantat mig. Jag och den digitala timern till ljusrampen förstod oss inte på varandra så akvariet har varit fullt belyst fre morgon till måndag dag. Växterna hade skjutit i höjden, firrarna tokpigga. Så tycks gått okej ändå. Vad har ni andra för timers? Var på Haninges akvarieauktion i söndags o köpte en rot med windelöw på. Och en anubias. Och så fick jag en massa växter så akvariet är inte fisksoppa utan mer växtsoppa ;) Hoppas det blir bra trots allt. Ni som vet, hur mkt belastar växtdelar och annat i början? Har ju tre fiskar i men tänker det kanske ändp kan bli lite obalans i och med det blivit lite växtskräp och så. Ursäkta alla stavfel, skriver från mobilen :)
#61 - 10 november 2014 17:46
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#62 - 10 november 2014 17:47
Fattar inte riktigt hr jag får upp bilder. Hoppades på jag kunde slippa omvägen att lägga ut dem på ngn internetsida... Men typ inte kanske..

#63 - 10 november 2014 18:34
På vänster sida längst ned i Tapatalk så trycker du på +. Då kommer du till en dialogruta så du kan skriva ditt inlägg. Längst ner till höger i den rutan finns tre prickar. Tryck på den. På "fotodelning" väljer du "Bilaga".
Om du sedan vill lägga in en ursnygg bild i forumet klickar du på "kortet" som är andra symbolen från vänster längst ner i dialogrutan. Där väljer du den bild du vill ha i inlägget. När du skrivit färdigt ditt briljanta inlägg så trycker du på "Svara" högst uppe till höger. Klart!
#64 - 10 november 2014 18:40
Haha! Ursnygga foton o briljanta inlägg, vilka krav du har! Will try! ;)
#65 - 10 november 2014 18:42
Varför sikta lågt ;)
#66 - 10 november 2014 18:54
Jag har ju kommit så långt att jag får välja bild. Men den hamnar ändå inte här. Har en Samsung så det ser lite annorlunda ut. Klicker på ett inlägg, väljer svara. Då kommer en bild upp som brukar represntera foton. Klickar där o väljer kamera eller galleri. Galleri i mitt fall. Väljer bilden sen kommer upp tre alternativ "hostat av tapatalk, "detta forum" eller "avbryt" Väljer nåt avvdet två första och det säger typ att tapatalk har uppdaterats men att jag ska downloada för att få en bättre version... Men enlogt all info har jag den senaste..

Finns det lättare sätt att göra det? Hittat de tre prickarna men där finns typ bifoga URL mm. Måste jag lägga ut bilderna på en internetsida? Går inte att lägga upp direkt från telen? Nåja... Nån gång i framtiden lyckas jag väl. Akvariet är knappast så sevärt iaf ;) Kört metoden att slänga i allt mer eller mindre huller om buller.

#67 - 10 november 2014 19:10
Ok. Jag är ju bortskämd med applegrejer då allt är lite lättare ;) Så sorry. Det finns kanske hjälpsamt androidfolk som vet hur du ska göra....
#68 - 10 november 2014 19:16
Tusen tack för hjälpen iaf! Kan ju vara ngt annat än min intelligens som spökar ;) Tiden får utvisa! :)

#69 - 10 november 2014 19:51
#70 - 10 november 2014 20:12
Hmm nu fick jag iaf ett annat felmeddelande. Det tar sig!:)

#71 - 10 november 2014 20:34
Tryyyyiing

#72 - 10 november 2014 21:05
Kämpa på! Ska bli kul att se bilder när det funkar.
#73 - 10 november 2014 21:23
Känns lite hopplöst...

#74 - 10 november 2014 21:28
Då jag inte är guld medlem så får jag inte upp någon bifoga bild grej, men kan misstänka att det kan vara något strul med internetuppkoppling? För visst va du guldmedlem?

Isf så laddar den upp bilderna på forumets sida och sköter allt åt dig ;)

Annars kan du om du har Dropbox eller Google drive enkelt gå till de apparna, långtrycka på bilden -> dela länk -> kopiera till urklipp och sen bara att klistra in ;)
#75 - 10 november 2014 22:13
Japp är goldmedlem sen nån vecka. Ska installera nån av de andra o prova imorrn. Tack Zappe!
#76 - 10 november 2014 23:35
[QUOTE=HeidiH;1715272]Japp är goldmedlem sen nån vecka. Ska installera nån av de andra o prova imorrn. Tack Zappe![/QUOTE]

Förutsatt är att man då har aktiverat automatisk säkerthetskopia till någon av de tjänsterna. :)
Själv besitter man med 50gb (fick gratis när jag köpte Samsung S3an) hos dropbox, samt betalar 16:- /månaden för 100gb hos Google, just för att kunna säkerhetskopiera familjebilder och annat.. (Har även lokal säkerhetskopia här hemma) ;)
#77 - 11 november 2014 00:47
[QUOTE=HeidiH;1715234]Tusen tack för hjälpen iaf! Kan ju vara ngt annat än min intelligens som spökar ;) Tiden får utvisa! :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2[/QUOTE]

Jag har Android (Samsung S4) och jag hittar inga inställningar heller som Bluewing har på sin IPhone, men jag behöver inte dem heller då min fungera som den ska.

Jag sökte lite på nättet på din ptoblem och hittade följande:

"I get a message to change my password anytime I try to post a pic from my iPhone 5S. Latest update of both IOS and Tapatalk app. Thanks for the help in advance.
We now require your Tapatalk ID to be activated before you can upload image.
You can update your email by "change email" and activated your tapatalk ID."

Har du skapat och aktiverat ditt Tapatalk ID?
#78 - 11 november 2014 06:05
Ja jag har är inloggad även med Tapatalk ID. Får du oxå upp "hostad av Tapatalk"? Eller Avbryt? Ska se om min tekniska pojkvän kan kika ikväll vilket generalfel jag gör :) Tack för er hjälp!

#79 - 11 november 2014 06:13
Lite ämnesbyte. Igår vusade jag akvariet för en av våra dementa damer. Hon var inne i sitt "jag kan ingenting jag är dum, det blir felfelfelfelfel och dumtdumt dumt dumt. Pekade på en av fiskarna och fick omedelbart ; Åhh! Vad fiiin! Hon såg helt hänförd ut och kom helt av sig. Tyvärr han vi inte sätta oss ner. Planen är att göra det idag.

#80 - 11 november 2014 06:14
#81 - 11 november 2014 12:39
Vad kul m damen! Vad härligt att det funkade och akvariet blir en uppiggare.
#82 - 11 november 2014 15:29
[QUOTE=ElinR;1715304]Vad kul m damen! Vad härligt att det funkade och akvariet blir en uppiggare.[/QUOTE]

Ja verkligen jättekul!

Och nu på eftermiddagen vart jag såå glad! Satt o tittade på fiskarna o drack lite kaffe. Tycker att den tjockaste honan inte är så tjock längre.
Och sen ser jag ett litet yngel!!
Hihi, hur glad kan bli av sitt första lilla svärdbäraryngel?! Kanske finns det fler, men jag såg bara en. Större än jag kunde förvänta mig. Kanske föddes den redan i helgen? Vet inte riktigt vad jag ska mata den med. Svårt att få till mat till ett enda litet yngel. Hoppas den hittar ngt smått o gott ändå trots att akvariet är nystartat.
#83 - 11 november 2014 15:33
[ATTACH=CONFIG]72460[/ATTACH]
Väärldens sämsta bild på hur akvariet ser ut för stunden. Måste nog skaffa ny mobil (där kameran inte halvt kraschad o linsen tokrepig) eller ta med riktiga kameran. Men kul att det gick o lägg upp bild såhär iaf!
#84 - 11 november 2014 20:53
Som sagt bara kört metoden "släng ner" av det mesta. Och bakgrunden måste bytas. Och jag hoppas att växter snart ska dölja filtret.

#85 - 11 november 2014 21:47
Visst är det löjligt kul m yngel!? De yngel som gått m de andra fiskarna har inte fått någon särskild extrabehandling. De har inte vuxit lika snabbt som de som vuxit upp själva i yngelkaret, men de har klarat sig bra nog. Tror inte du behöver oroa dig [emoji5]&#65039;
Det ser fint ut och ger glädje till dem som ser det. Ett bra akvarium alltså.
#86 - 12 november 2014 04:17
Kul och rörande när några röda svärdbärare kan hjälpa en gammal dement människa bli stimulerad så att hon kommer ur sina låsningar.

Tycker att akvariet var fint och bildkvalitén beror ju på mobilen, inte på dig. Tror du skulle vinna på att flytta en bunt av dina jättevallisneria som du nu har i mitten till vänster sida så att den döljer pumpen. Ögat gör så att det fastnar vid det vi placerar i mitten i karet. Så jag tror upplevelsen blir annorlunda med denna enkla manöver. Men det är bara en idé.

Härligt att du fått det tekniska med Tapatalk att fungera. Grattis :)
#87 - 12 november 2014 06:34
:) Ja du har rätt med vallisen! Har växter framför pumpen jag tänkte skulle ta sig men det tycks inte riktigt göra det. Så kan vara klokt att flytta lite som du säger! Vallis som rotat sig växter väl ganksa duktigt och sprider sig?
Ska nog göra vattenbyte idag tänker jag. Fiskarna har nu bott drygt en vecka hos mig. Men läst att det fördröjer "mognaden" i akvariet..

Ja den reaktionen jag fick från damen var onekligen aningens oväntad. Trodde inte alls det skulle bryta hennes negativitet så. Ska prova att ta ner henne och sätta oss och kika tillsammans en längre stund.
Bilden lade jag ut via datorn.
Längtar till jag utöka invånarna med regnbågar och ottosar!

#88 - 12 november 2014 06:37
Tack Elin R! Missade ditt svar först! Jag har faktiskt fått mkt "klapp på axeln" och " bra gjort" och "vad duktig du är". Känns ju positivt! Enda negativa är väl att jag inte kan sitta o kila på det fullt så mkt som jag skulle önska! :) Men stämplar ut o stannar kvar ibland bara för att kolla igenom det.

#89 - 12 november 2014 13:15
Idag har inget yngel setts till. Kanske kunde den inte gömma sig tillräckligt under natten. Kommer väl fler framigenom antar jag! Funderar på om jag ska byta ut lite va vattnet nu efter en dryg vecka... Kommer ha byte en gång i veckan framöver så är väl lika bra att komma igång med det antar jag.
#90 - 12 november 2014 13:55
Nja jag vet inte det ja. Idealet är väl att du kan dra ut på vattenbytet så att de interna processerna i karet får blomma ut maximalt under första månaden. Så vänta gärna ett par veckor i varje fall och ta då bara lite vatten, max 25% I varje fall så som brukar rekommenderas här i forumet.

Skulle du till äventyrs gå efter Tropicas uppstartsapp så byter de däremot 1/3 både titt och tätt. Men den har du å andra sidan redan sabbat med fisk då det upplägget kör fisklöst inledningsvis.
#91 - 12 november 2014 14:33
Jag tar genast tillbaka det där! Då jag började byta vatten dök det upp flera stycken! Sett kanske 6-7 stycken ungefär :) Söta pigga små minifiskar! När jag ändå bytte vatten och spökade passade jag på att följa Bluewings råd att flytta lite vallis också. Jag bytta en hink, dvs typ 10%. Men var tveksam till det :)
#92 - 12 november 2014 14:35
Men då kan jag vänta med nästa byte, så länge alla ser pigga och glada ut! :) Tack Bluewing! Fiskbelastningen är ju inte jättehög i akvariet ;) Däremot en del skräp från växter och annat som säkert kan vara en belastning för att nytt akvarium.
#93 - 13 november 2014 17:08
Frågan är hur länge jag ska vänta med att tillsätta fler fiskar? Och vet inte riktigt vad jag ska tillsätta då för nåt. Några ottosar? Några regnbågar? Eller nån svärbärare till? Men de har ju ynglat av sig så de är ju redan fler..

#94 - 14 november 2014 16:56
Måste säga att jag tycker att svärdbärarna är rätt underhållande. Tre st fyller ut 200 liter duktigt. De är högt o lågt. Sommar mellan botten o ytan, under rötter, tränger sig fram på smaala ställen. Tror hanen försöker uppvakta lite. Love is in the air!
Posthornssnäckorna drar runt i hela karet, oxå rätt mysiga. Kan se några trådalger som jag tror jag fått med rot/växter. Vet inte om jag ska plocka bort eller vänta ut det.
Har även sett ett yngel i filter"vadden" men den såg nöjd ut o tycktes gömma sig där.
Har suttit platt fall på golvet i typ en timme nu o kikat på fiskarna. Vad ska jag hem o göra en fredagkväll?! Verkar högst onödigt! :)

#95 - 15 november 2014 10:02
Hade jag haft bil hade jag nog åkt till jobbet o kollat läget idag men det har jag tyvärr inte. Synd. Osugen på dryga timmen kollektivtrafik på ledig dag.

Börjar bli galet sugen på ett akvarium hemma oxå. Faaarligt... Byta ut tvn och tvbänken o ha ett/två större kar som rumsavdelare..Fundering fortsätter...

#96 - 17 november 2014 16:06
[ATTACH=CONFIG]72593[/ATTACH]Dagens bild på akvariet. Om den nu vill komma med :) Fungerar ibland att ladda upp direkt från datorn. Sett två stycken yngel idag i alla fall! Och fler yngel på gång ser jag! En av honorna är riktigt tjock nu!
#97 - 18 november 2014 16:11
Sjuk fisk? Börjar tro att en av honorna har nåt skit... Hon skiter skumt. Den andra tycker jag bajsar normalt, men den här bajsar ofta lite tjockare, mer genomskinliga "korvar". Idag var det som ett "korvskinn", med lite vitt innehåll, sen tom, sen lite innehåll igen, osv. Nån liten broccolibit kunde skönjas också.
Ursäkta, jag jobbar på ett äldreboende och det är en del "skitsnack" här ;) De andra fiskarnas ser normalt ut. Vad gör man? De är ju bara dessa tre och så några yngel, akvariet har varit igång i ca tre veckor nu.

Idag plockade jag även ut lite trådalger. Har aldrig haft någon sjukdom på fiskar och heller aldrig trådalger. Nån gång ska vara den första för allt!

Vad gör man, framförallt åt "skitfisken"? Ska googla om jag hitta nån info om vad det ev skulle kunna vara som liten dam har drabbats av.
#98 - 19 november 2014 16:27
Igår fick jag råd att avvakta med åtgärder på fisken. Ja... Why not...? Inte hunnit kika så mkt på dem idag faktiskt. Men då jag matade såg jag ett yngel som var som en målsökande missil på de pyttesmå matbitarna som flöt på ytan :)

Tycks vara en och annan trådalg i akvariet. Vet inte om jag ska plocka bort eller ha is i magen...

#99 - 21 november 2014 16:03
Allt rullar på med akvariet. Idag såg jag dock ett yttepyttedjur som rörde sig utmed rutan. Vet inte riktigt var det var för något. Förhoppningsvis fin yngelmat! :) Sett två yngel i olila storlek.
Igår var det dramatik i akvariet. Ett litet yngel hamnade i strömmen från luftpumpen och simmade febrilt motströms. Då kommer mamma/moster fisk och så var det ynglet inge mer :'( . Vet ju att många gått åt så men var lite trist att se. Jag utbrast nåt i stil med Åhh...Neee...Fyyyyy...! Så en kille som var i tvättstugan intill kom farandes o frågade vad som hände.

#100 - 24 november 2014 11:58
Allt bra efter helgen i akvariet. Har nu varit igång i ca tre veckor. Ett yngel börjar få lite färg nu. Såg två pyttisar.
Börjar så smått bli dax att fundera på vad nästa fisk in skall bli för ngt. Några ottosar? Hmmhmm..

#101 - 25 november 2014 11:11
Fortsätter monologen lite till då :) Idag fick firrarna Artemia. Herreguuud honorna var heeelt vilda. Hanen fick i sig rätt mkt oxå. Ett yngel börjar bli lite större nu och så ser jag två småpluttar även idag. Inte så mkt då båda honorma ynglat.
Såg vuxna Boesemanis på akvarielagret igår. Hjälp så stora! Känns som de knappt kommer gå in i akvariet! :)
Lilla projekter räkakarium hemma går sådär. Måste trolgen silicona om det akvariet.. Blä!

#102 - 27 november 2014 19:25
Oj vad jag stavar illa då jag skriver på mobilen! Förstår ingen orkar läsa. Men detta är bra att gå tillbaka till längre fram så jag fortsätter. Allt ser väldigt bra ut tycker jag i akvariet. De tre vuxna är verkligen tokpigga. Trådalgerna jag var orolig för att de var på ingående har inte synts till mer. Växterna växer. Ynglen frodas. Ser två lite större som börjar få lite färg nu. Likadan som mammorna sina. Tre småttingar har skådats idag. Och kollegorna tycker jag är lite udda som tittar med så stort intresse på dem ;) posthornen tror jag oxå blir fler. Kan snart vara läge att börja begränsa dem lite men vill ogärna ta död på dem..
#103 - 27 november 2014 20:16
Sätter du ner regnbågarna så gissar jag att dina yngelproblem är lösta. Hur tänker du gällande regnbågarna egentligen? Fick du spader när du såg de vuxna?
#104 - 27 november 2014 21:05
Ja lite spader fick jag nog allt! ;) Jag som tycker tre svärdbärare fyller akvariet fint! Känns som de kommer tycka det är trångt nästan? Men jag e kanske nojig? Men de var väldigt väldigt vackra! Så om ingen tänker hejda mig o säga det är ren idioti o stoppa dem i 200 liter så blir det nog regnbågar. Är ju inställd på det på ngt vis.. Önskar akvariet var större.

#105 - 27 november 2014 21:07
Ynglen behöver jag inte begränsa ännu men posthornen kanske :)

#106 - 28 november 2014 17:45
Hann inte med att göra vattenbyte idag tyvärr. Hade gärna velat det det. Får bli uppgiften på måndag. På måndag har akvariet varit igång i en månad! :) Går ändå ganska fort måste jag säga! Snart läge att blrja fundera på ytterligare en art... Ottosarna får nog kanske komma i... Eller regnbågarna.. Eller nåt helt annat?!! Haha.. Ne.. Får väl hålla mig till ursprungsplanen.

#107 - 28 november 2014 18:13
Mer malar! Corys eller vanliga ancistrus, jag gillar båda sorterna. En albino ancistrus syns ju väldigt bra också.
#108 - 28 november 2014 19:39
Corys vill ju helst ha sand..? Aldrig vart så förtjust i ancitrus faktiskt. Är nog nåt fel på mig :) Sen tänker jag att ottosarna vill vill nog gärna ha varenda litet uns av alger de kan få tänker jag..Så pass att jag överväger att försöka få bort posthornen. Tre arter räcker nog i 200 liter? Eller är jag löjlig där?

#109 - 3 december 2014 07:43
Gjorde i måndags ett lite större vattenbyte. Kanske 35-40 liter. Dvs max 20%. Rengjorde filtret lite och vred upp flåset. Vart lite småstorm för fiskarna! Men kändes bra att göra det. Ska regnbågarna i snart så är det väl bra att börja vänja övriga fiskar vid strömmen i vattnet. Har varit på lägsta flödet fram till nu, på aquael turbofilter 1500.
Ynglen mår finfint. Är minst fem st som jag är rätt säker på kommer att klara sig till vuxen storlek om inget oförutsett händer.
Är lite spännande att se på akvariet, man kan tydligt se ojämn tillväxt av växterna. Så det är tydligt att saker hänt i akvariet/vattnet.
Rensade ut lite döda blad från vallis och snyggade till lite allmänt i akvariet. Denna vecka skulle jag kunna köpa nån mer fisk kanske.. Tror jag försöker introducera ottosarna innan jul, och regnbågarna efter jul. Skynda långsamt! :)
#110 - 8 december 2014 19:45
Ser ok ut så långt i akvariet. Vissa växter tycks inte ta sig så himla bra. Samt lite alger. Lite osäker på sort. Som grönt tunt "gräs" som man kan plocka bort. Typ trådalger? Ska kolla upp det. Men ännu inget problem. Och idag kom det fler yngel! :) Så kul! Men "pappa" fisk e hemsk. Simmar helst under magen på honan och väntar på utfodring. Från förra omgången överlevde fem.yngel som nu börjar få sin orange färg. Så fina så! Ska se om jag kan åka iväg i veckan och köpa otociclusar. Längtar lite efter att utöka lite mer. Den biten sköter sig ju iof själv som det ser ut nu! :) Men akvariet har vart igång i fem (sex) veckor så kanske vågar...?

#111 - 8 december 2014 20:32
Visst kan du skaffa Otocinclus men se till att exemplaren har lite rund mage bara och att du får vara beredd att stödmata dem om de ser magra ut sedan.
#112 - 8 december 2014 20:57
Jag ska åka till akvarielagret och se vad de har inne! Mina förra ottosar äälskade broccoli. De var helt galna i det. Kul att se dem alla ligga o tugga/suga i sig. Tack för tipset, ska kolla speciellt efter små tjockisar, för: A fat oto is a happy oto :)

#113 - 9 december 2014 05:08
Precisely! :D
#114 - 9 december 2014 05:14
Hur går det nu med dina planer för karet? Är du helt klar över exakt vilken fisk du ska ha och hur många?
#115 - 9 december 2014 06:05
Hmm.. Alltså jag är ändå inställt på regbågarna(boesemani). Men fortfarande kan jag tycka de vart väl stora för 200 liter..Men om jag kör på regnbågarna får det nog bli 8 st. Men har inte direkt kollat upp andra alterantiv. Borde jag nog göra.. Lite mkt på jobbet nu o lite projekt på gång hemma som oxå involverar vatten och fisk ;)

Planen är iaf att ottosarna ska i rätt snart och sista sorten efter jul/nyår då jag kan ha bra uppsikt över dem. Skynda långsamt.

#116 - 11 december 2014 17:48
Sådär ja! Tio otocinclus och en svärbärarhona inkoppade idag. Insåg i efterhand att det kansle nu vart lite väl snabb ökning av invånarantalet... Klantigt av mig. Hoppas det går vägen. Älskar ottosar. Charmigaste lilla fisken :)

Svärbärarhonan var inte lika fint tecknade som de jag har, men hon gick helt ensam kvar i butiken av sin sort, så tyckte hon fick följa med hem. Hanen är lite "på" honorna tycker jag. En till så kan han sprida sin uppskattning till flera damer. Såg flera små pyttepytteyngel idag! De är bra små! Kommer absolut bli läge att sälja/ge bort en del sen.

Såg att en av snäckorna var lite ful i skalet. Obra. Ska ordna ngt kalkaktigt som kan ligga i filtret. Får ta PH testet hemifrån o kolla läget.

#117 - 11 december 2014 18:18
Grattis till inköpet i din för tillfället något bildfattiga tråd ;-) Du ska inte köra med levandefödare all in? Lite synd kanske att låta regnbågarna få lyxmat under betraktande från ledsen matte?
#118 - 11 december 2014 22:24
En dag kan jag kanske få ut nån mer bild här :) Jag har tänkt tanken Bluewing... Faktiskt..

#119 - 12 december 2014 08:23
Kunde inte låta bli att prova att lägga i brysselkål i akvariet. Ska bli spännande att se om ottosarna gillar det!

#120 - 12 december 2014 14:17
Det var en liten otto där och tuggade i sig en del. Kul! I övrigt har de nog fullt upp med de alger som finns. Gjorde ett litet vattenbyte idag. Ca 20 liter. Hoppas det vart uppskattat. Var behov att krama ur filtret nämligen. Lite dåligt flöde i pumpen efter en vecka. Nu återstår frågan om jag ska låta dessa två sorter, svärdbärare och otto vara enda invånarna i akvariet.. Lutar nästan åt det..

#121 - 15 december 2014 20:35
Sorg i min lilla akvarieärld. Har "misslyckats". Idag hittade jag en otto död. En nästintill död, den avlivade jag. En tredje ger kag över natten men jag tror den oxå kommer att vara död. Jag bytte 40 liter vatten och vred upp flåset på pumpen. Övriga ottosar tycktes pigga på sig av det. Kokade en brysselkål och lade i akvariet. Se om de äter det.

Jag har ju aldrig hållt på med att kolla värden på vattnet och så. Kanske är det dumt av mig. Imorrn tar jag med Ph och nitrittesterna jag köpt att ha hemma till kommande räkakvarium. Känns så hemskt. Köpte dem i torsdags... Svärdbärare o ynglen är lika pigga som vanligt. Mina fina söta ottosar :(

#122 - 16 december 2014 13:49
Tog bort en till imorse. 3 sav tio... En till är oroväckande hängig. PH 7,5 eller åtta,hade svårt att se. Lite högt för ottosarna. Ingen nitrit. Försöker på ner tempen lite, den ligger på 26 grader. Har ingen värmare i o tempen ligger så dygnet runt.
De vägrar smaka på saker jag lägger ner. Provat brysselkål, algtablett (där var de lite intresserade men aldrig "på" den). Nu har jag en bit broccoli och en sockerärtsskida i. Noll intresse...

#123 - 17 december 2014 10:05
Igårkväll såg de alla pigga ut tycker jag. Även om jag inte lyckades räkna ihop de sju resterande. Ska kolla noganoga idag. Ev gör jag ett litet vattenbyte oxå. Men de vägrar äta nåt jag lägger i :( Provat brysselkål, broccoli, sockerärtor och maltabletter. Får fortsätta prova.

#124 - 17 december 2014 20:06
Alla ottisar är ju viltfångade och idealiskt är ju att det finns alger i karet. Då äter de direkt. Utan alger blir det klurigt. Därför blir det alltid svårt när de hamnar i ett kar utan alger. Mina ottisar har haft lättast att äta Hilikari algae wafers (stavas det så? Hmm . Blev osäker) som ersättning.
Arten svälter ju snabbt. De som klararsig i början brukar sedan lära sig allt möjligt i foderväg. Mina gillar Zuccini endast utav de grönsakerna jag haft i.
#125 - 17 december 2014 21:01
Det fanns en del alger men de är aningens kräsna där oxå ;) Ätit rent beläggningen på rutorna. Ska prova zucchini! :) Ska se om jag får tag i sorten av wafer du rekommenderar. Trist när de dör :(
Tack för tipsen! Jag hoppas resterande sju ska klara sig! Men de ser tunna ut. Hur skaffar man mer alger av "rätt" sort? :) Helt omöjligt gissar jag! :)

#126 - 17 december 2014 21:02
Kan ju tillägga att de far runt o suger överallt såsom de gör men inte intresserade av nåt "utöver" som sagt.

#127 - 20 december 2014 16:39
Fortfarande helt ointresserade av all mat jag provat ge dem. Brysselkål, broccoli, sockerärta, zucchini. Och inte är de tjocka heller.. Får se hur det blir.

#128 - 22 december 2014 11:19
Idag provar vi gröna ätror. Snöckorna gillade det iaf. Men ottosarna... Nää... Men idag, äntligen, så var en otto på maltabletten o smakade lite! :) Yaay!

#129 - 22 december 2014 11:20
Och oj så jag stavar illa idag då! :)

#130 - 23 december 2014 16:33
Snäckorna kalasade på ärtorna, men inte ottosarna. Återigen idag så såg jag att en otto smakade lite på en maltalett. Toppen! Har idag bytt 60 liter vatten i akvariet, och rensat ut med massa "bös". Tycker det är så mkt skräp i akvariet. Gamla växtdelar..
Fick ner tempen lite med vatten bytet men tror att det snart är uppe i samma igen.
Svärdbärarna är verkligen helt tokiga i maltabletterna. Är lite svårt för ottosarna att få tillgång till dem, trots att jag ger efter då jag släkt åt dem. Trist att jag nu är borta från akvariumet nästan en hel vecka.. Hoppas att allt ska gå bra. Bet en på jobbet att mata och kolla till dem. Gjort matransoner för de dagar jag är borta. Ska väl gå bra!
#131 - 29 december 2014 22:55
Inte vart på jobbet på fem dagar pga av julen. Var kul att komma tillbaka! Alla firrar pigga och glada! Om än att ottosarana fortfarande ser lite tunna ut. Provade idag med gurka men de tycktes ointressade. Provar att låta den ligga över natten så får jag se om de kanske äter inatt.
Min windelöw på rot som jag ropade in på auktion för 80 kronor är snart död. Undrar varför. Ingen av javaormbunkarna mår toppen kanske men windelöwen är snart helt körd.. Trist! Men glad att fiskarna mår fint!

#132 - 30 december 2014 06:53
Happy me!! Ottorna tycks äta gurka!!! Det enda de visat intresse för sedan de kom för tre veckor sen
Vissa har smakat på algtablett men inte med nån större entusiasm. Hoppas de kan komma igång nu!

#133 - 30 december 2014 07:28
Det som gör att det tar tid är ju att de är VF. Så när de väl börjat vänja sig vid annat så blir de allt nyfiknare. Grattis!
#134 - 31 december 2014 10:55
Ja jag hoppas ju att detta kan vara en vändning för dem! De såg lite mysigt runda ut efter att ätit så länge! Lade ner gurkan och så låg den ett dygn.

#135 - 8 januari 2015 13:33
Ytterligare en mal död fick jag rapport om nu sista dagen på min semester. Så tråkigt. Och har dåligt samvete för att jag snålat lite med maltabletterna i de dagsportioner jag gjort iordning. Men det är bara svärdbärarna som äter dem. Inte velat lägga på nån att slänga ner gurka men med ett dödsfall till så bad jag en kollega ge gurka de får ha nu över natten.
Fyra av tio dött. Börjar bli lite tveksam till de artakvarium jag planerar att starta hemma för ottosar...
#136 - 9 januari 2015 17:21
Nu börjar det trots allt lossna med maten för dem! Provade idag spenat, vilket de verkligen gillade!! Även sett de smaka på maltablett och gurka äts med god aptit. Har gjort så att jag pillat in maltabletter i gurkan så de kanske får i sig lite "ofrivilligt". Men idag åt en eller två även tablett som låg fritt på botten. Yaay!! :)

#137 - 9 januari 2015 17:26
3/11-14 hade jag i första fiskarna. Känns som jättelänge sedan!

#138 - 10 januari 2015 23:36
Har även fått två yngel med annan teckning är mamman. En helröd och en med helsvart stjärt (wagtail?). Har ännu inte helt beslutat om jag ska låta dem gå kvar och få yngel i sin tur eller sälja dem o bara satsa på de med samma färg som föräldrarna. Men kom på hanen inte har samma teckning som de tre honorna så det kanske är lönlöst..

#139 - 12 januari 2015 16:30
En till död otto :( Så tråkigt! Tappar snart räkningen på hur många som dött. Fem st :( Fått lite bra råd om vad jag ska köpa för grejer som kan minska dödligheten. Matade idag med zucchini och spenat. Var inte såå intressant.. Trist. Men ska kämpa på!! Älskar de små liven, de är urcharmiga!

#140 - 12 januari 2015 20:34
Projekt akvarie på jobbet

Som jag har förstått det så är de svåra att hålla vid liv och att de inte är i bästa skicket när de kommer till/i affärerna. En snubbe som lyckats med ottosar gav dem Tropical super Tabin b första tiden och det gjorde tydligen susen. Dock hänger inte jag med på den då Tabin B är väldig rik på "kött"...

Provat brysselkål?

Tråkigt hur som. :(
#141 - 13 januari 2015 09:35
Jag har provat brysselkål, gurka, zucchini, spenatblad, sockerärtsskida, vanliga ärtor, morot... Två sorters algtabletter.De är mest intresserade av gurka. Spenat tyckte de om första gången. Zucchini tycker de är lite intressant.
Har nu köpt Super Tabin B. Bör levereras snart. Även EasyLife Voogle ska vara bra. Tycker alla algtabketter har förvånansvärt mkt protein i.
Jag fortsätter att vara envis och prova. Ska försöka se till att det finns tillskottsmat till dem typ dygnet runt fem dar i veckan. Kommer bli snäck-explosion. Men får väl vara värt det.

#142 - 16 januari 2015 17:08
Bytt ca 60 liter vatten idag. Då jag slamsög kom det fram ett litet dött yngel :( Kanske är det ngt som spökar i akvariet trots allt? Inte bara ottosarna som är känsliga?Upplever akvariet som så skitigt! Virvlar upp massa gamla växtdelar och annat smutsdå jag häller i nytt vatten. Idag fyllde jag på vatten och fick sen suga ut en hink till då det var såå mkt skräp som yrde runt. Vill inte riktigt ha pumpen på fullt blås hela tiden. Är en aguael

#143 - 16 januari 2015 17:10
Oj kom åt skickaknappen ;) Är en aquael turbo 1500. På fullt ös har växterna verkligen problem att sitta kvar :) Blir halvstorm där inne.

#144 - 16 januari 2015 20:46
Hehe. Det har jag också gjort. Du kan dock enkelt markera ditt inlägg vid att trycka på det och sedan trycka på redigera (pennan som kommer fram uppe till höger när du har markerad ditt inlägg) och efter det så är det bara att fylla på med mera eller ändra fel osv.
#145 - 17 januari 2015 08:44
Ahh såklart! Tack så mkt för hjälpen! Trevligt att du kikade in här!

#146 - 17 januari 2015 08:58
Jag titta överallt. Dock inte alltid man har något att tillföra och ofta så är där någon diskussion igång som man då inte vill bryta bara för att säga hej :-) Så jag väntade tills räty tid kom så man har något att bidra med.

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#147 - 17 januari 2015 11:38
Alltid kul med kommentar även om det direkt inte "bidrar" med något! DDen här tråden har ju blivit ngn slags dagbokför mig att gå tillbaka och kika på, och det är bra att ha! :)

#148 - 17 januari 2015 12:30
Ha. Hag tror att de flesta som har projekttråder upplevar det samma. Ibland går nan tillbaka för att kolla på hur det startade eller hur mycket som har hänt i karen. Man ser det ju inte själv då man tittar på det varje dag men går man tillbaka i tråden så ser mab stor skillnaad. Då jag tycker det är jätte roligt att ha en tråd att skriva i.

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#149 - 17 januari 2015 14:04
Bara lite trist att jag har väldigt svårt att lägga ut bilder. Hoppas att jag ska lyckas bättre då jag byter telefon framöver :)
Det är verkligen toppen att kunna gå tillbaka o kika! Nu är det läge att gå tillbaka o se hur länge jag har haft mina små ynkliga ottos ;) Sägs ju att om de klarar en månad brukar de klara sig. Bör vara där nu ungefär! Får se efter helgen om alla lever då.
#150 - 19 januari 2015 17:53
Hade helgfasta i akvariet denna helg. Gick ju bra! Fiskarna såklart pigga o glada ändå! Började morgonen med att lägga ner lite algtabletter. Som vanligt bara svärdisarna som var "på". Om ngn otto vågade sig nära så BET svärdbärarna på dem för att jaga bort. Trist. Är ju omöjligt att fodra med annat än grönsaker då. Försöker ändå lägga tabletterna i olika hörn.

#151 - 9 februari 2015 15:01
Otto nr sex av tio död.... Annars är allt stabilt, svärdbärarna ynglar av sig duktigt, och de växer på fint tycker jag! Nu får alla ottosar "dö ut" innan jag ger mig på att köpa nya. Känns som om jag köper nya nu, kommer jag inte veta om de är "gamla" eller nya" fiskar som dör för mig. Trist. Aldrig vart med om detta förut.
#152 - 9 februari 2015 16:59
[QUOTE=HeidiH;1726260]Otto nr sex av tio död.... Annars är allt stabilt, svärdbärarna ynglar av sig duktigt, och de växer på fint tycker jag! Nu får alla ottosar "dö ut" innan jag ger mig på att köpa nya. Känns som om jag köper nya nu, kommer jag inte veta om de är "gamla" eller nya" fiskar som dör för mig. Trist. Aldrig vart med om detta förut.[/QUOTE]

Det där låter ju inte så skoj! Känns spontant som att de ottosarna du har börjat bli gamla? Dör naturlig död eller syns det något på dom? Funderar ochså på det du skrev om att svärdbärarna bet ottosarna....
#153 - 10 februari 2015 07:09
Det syns inget på dem. Jag har läst att de är gjorda för att äta nonstop. Och i transporten till sverige finns ingen mat på ett antal dygn, vilket kan slå ut deras bakterieflora i tarmarna, så trots att de äter kan de inte tillgodogöra sig det.

De äter i mitt tycke lite dåligt, och de bajsar väldigt lite. De är smala... Så ngt fel är det.. De visar klent intresse för allt som inte är alger. Gurka gillar de iof. Tabletter är de nyfikna på men och smakar lite av, men vet inte om det är alla... Himla trist då det aldrig vart problem då jag haft dem förr.

#154 - 12 februari 2015 10:58
Jag brukar stödmata mina ottosar med ärtor(skalar dem) som jag tinat och som jag mosar lite.
#155 - 13 februari 2015 11:41
Tyvärr visar de noll intresse för ärtor :( Provat det några gånger faktiskt. Kokat, tagit bort skalet och tryckt till med fingrarna. Snäckorna var som tokiga iof. Broccoli äter de heller inte så gärna.Inte spenat heller. Finns inget utöver gurka/zucchini de tycker är ok egentligen.
#156 - 13 februari 2015 11:49
Kan passa på att berätta att jag kört igång ett kar hemma också. Ett 200 liters det också, samma mått. Där blir det Corydoras greenstripe, vildform svärdbärare och såklatr ottosar. Skall även dra igång ett 375 längre fram, och däär blir det boesemani regnbågar :) Och kanske ytterligare en vildform svärdbärare. Och ottosarna då såklart.
#157 - 13 februari 2015 11:55
[QUOTE=HeidiH;1726622]Kan passa på att berätta att jag kört igång ett kar hemma också. Ett 200 liters det också, samma mått. Där blir det Corydoras greenstripe, vildform svärdbärare och såklatr ottosar. Skall även dra igång ett 375 längre fram, och däär blir det boesemani regnbågar :) Och kanske ytterligare en vildform svärdbärare. Och ottosarna då såklart.[/QUOTE]

Kul!

få vi se bilder ;) :)
#158 - 13 februari 2015 12:04
#159 - 13 februari 2015 12:05
Jaa det fungerade! Karet på jobbet. Bytt tele o då funkar visst tapatalk som det ska.
#160 - 13 februari 2015 12:13

Och här är karet hemma, samma storlek. Hämtar greenstripes idag! :)
#161 - 13 februari 2015 12:14
O nu när detta funkar är det sämsta kameran på mobilen ;) Hoppas snart på o byta tele igen
#162 - 13 februari 2015 12:18
[QUOTE=HeidiH;1726630]

Och här är karet hemma, samma storlek. Hämtar greenstripes idag! :)[/QUOTE]

Jättefint kar :).

//Inger
#163 - 13 februari 2015 12:20
Åh tack! Kommer bli bra då det växt till sig ordentligt! :)
#164 - 13 februari 2015 13:50
Båda karen är jättefina Heidi. Tror du och Inger tillhör samma inredningsfalang om jag ser i ditt hemmakar :D
#165 - 15 februari 2015 15:19
Tack! Jag kör lite halvkaos-variant. Vill ha lite djungellikt med tiden. Men tycker nog hemmaakvariet ser lite snyggare ut. Iallafall på bild! :)
#166 - 15 februari 2015 17:12
[QUOTE=Bluewing;1726648]Båda karen är jättefina Heidi. Tror du och Inger tillhör samma inredningsfalang om jag ser i ditt hemmakar :D[/QUOTE]

;):D.

//Inger
#167 - 16 februari 2015 15:08
Måste kika på Ingers akvarier då :)
Ottosarna här på jobbet är tydligt inte bra. Börjar snart se ut som streck med huvuden på. Provade att lägga i kidneyböna idag, och de tycktes faktiskt lite uppskattat. Men jag tror ärligt talat att det är försent för dem. Förstår inte vad jag kan gjort för fel. Kan ju inte tvångsmata dem ju.
#168 - 23 februari 2015 15:37
Köpte i helgen såå fina svärdbärare till jobbakvariet. Urnöjd med dem.De är lite orangegula med röda streck på sidorna, och skimrar i blått. Vackra som sjutton!
Vart annars en lätt chockartat start på dage, då golväggarna stog i korridoren och rev lister. Visste att de skulle komma, men inte att det skulle bli idag, kl 8.00. Så det vara bara till att tömma hela akvariet och flytta det till ett annat rum. Tyvärr inte in på mitt kontor, den flytten var lite längre :(
Då jag glad i hågen är klar så kommer en SSK och säger, "varför flyttade du det hit, det här rummet ska ju o
också göras".. Suck liksom.. Men hoppas det tar korridoren först så karet får flyttas tillbaka dit.
#169 - 23 februari 2015 17:06
#170 - 23 februari 2015 17:08
Här kommer en dålig bild på dem nya snyggingarna då de fortfarnde var i djuraffären. Syns inte alls hur fina de är i verkligheten.
#171 - 25 februari 2015 07:42
Är så nöjd med nytillskotten!! Tuffa är de! Slåss med de andra om maten trots att de är mindre. Hoppas på lika fina yngel! Funderade på om de alltid parar sig med den dominanta hanen,eller om de bara parar sig med det som finns tillgänglingt... Vet inte hur svärdbärarna gör... :)
#172 - 27 februari 2015 16:16
[ATTACH]74435[/ATTACH]
#173 - 27 februari 2015 16:18
Liite bättre bild på nya hanen. Såg idag att gamla hanen som heter Rebusfisken jagar den här nya lite granna. Men inte extremt. Hoppas det blir bra... Så himla glad i den här nya, så vacker.
#174 - 27 februari 2015 18:00
[QUOTE=HeidiH;1728261]Liite bättre bild på nya hanen. Såg idag att gamla hanen som heter Rebusfisken jagar den här nya lite granna. Men inte extremt. Hoppas det blir bra... Så himla glad i den här nya, så vacker.[/QUOTE]

Jag har också en sån där vacker hane. Han var pytteliten när jag köpte honom för en massa månader sedan, men har nu vuxit till sig med ett långt och ståtligt svärd :).

//Inger
#175 - 27 februari 2015 18:04
Jättevackra är de verkligen!! Bild på din? Får gärna lägga in här!Och bilder på dina akvarium! :)
#176 - 3 mars 2015 21:33
Akvariet på jobbet tuffar på fint trots den akuta flytten för en vecka sedan. De nya svärdbärarna finner sig fint. Längtar rejält efter yngel där bara :)
Akvariet hemma däremot... Avlivade idag en sjuksjuk fisk :( Så sorgligt... Men den var så dålig... Nu håller jag alla tummar och tår detinte var nåt smittsamt..
#177 - 10 mars 2015 16:50
På jobbet är det rätt så bra i akvariet. Men den nya fina hanen har det inte helt enkelt tyvärr.. Rebusfisken ( den äldre hanen)jagar den nya en hel del. Det oroar mig lite och jag överväger nästan att ta hem den nya...
#178 - 12 mars 2015 06:13
[ATTACH]74845[/ATTACH]
Möblerade om i karet på jobbet då jag var tvungen att byta plats på det. Men jag blir inte nöjd... :( Känns mörkt och enfärgat... Köpt planch till bakgrund som ska dit, får se vad det kan göra...
#179 - 13 mars 2015 16:31
Döööd :'( Mina svärdbärarhane den nya hittades död idag i akvariet. Så ledsamt. Skulle göra iordning akvarium hemma i helgen och ta med honom hem på måndag. Han hade det tufft de den gamla hanen jagade honom. Den stressen och det extrema vattenbytet vart nog droppen. Trist!! Skulle tagit hem honom tidigare...
#180 - 20 mars 2015 15:32
Den vinnande hanen tycks nöjd och belåten över att ordningen är återställd i akvariet. Jag känner mig halvnöjd..
#181 - 23 mars 2015 08:55
Tråkigt med din svärdbärarhane. Men hanarna är ju extremt aggressiva och ska man ha flera behöver det vara mycket tätt med växter/rötter så att de oftast inte ser varandra. Även om han överlevt så kanske det inte är ett kanonliv att vara jagad konstant och att ända sättet att överleva blir att ligga och trycka någonstans i karet. Oftast funkar det bara med en hane i karen.
#182 - 24 mars 2015 15:18
[QUOTE=Bluewing;1732043]Tråkigt med din svärdbärarhane. Men hanarna är ju extremt aggressiva och ska man ha flera behöver det vara mycket tätt med växter/rötter så att de oftast inte ser varandra. Även om han överlevt så kanske det inte är ett kanonliv att vara jagad konstant och att ända sättet att överleva blir att ligga och trycka någonstans i karet. Oftast funkar det bara med en hane i karen.[/QUOTE]

Ja det var en läxa den hårda trista vägen. Var väl lite väl optimistisk där. Trodde 200 liter skulle räcka, men typ inte. Skäms för att jag inte reagerade fortare. :(

Är spännande att följa ynglens uppväxt. Överlever väl 2-4 från varje kull ungefär. Lite lagom. De största bör man snart kunna urskilja kön på. Tror alla utom en är honor. En är nämligen slankare i sitt utseende och tror därför att det kan vara en hane. Återstår att se om det blir nåt svärd där!

Vet inte riktigt om jag ska använda denna tråd för uppdatering av mina kar hemma, eller göra en ny.. Är lättare för intresserade folk att söka om jag gör en ny kanske.. Fick nämligen tag på två vildformer av svärdbärare på killi/poeciliaträffen som var nu helgen! Är så glad! Men oj så skygga de är. Hoppas de tinar upp lite granna då de landat. Jobbigt att flytta till utställningen och bo där i två dagar och sedan flytta en gång till rätt omedelbart. Hoppas att allt ska gå bra med dem!
#183 - 24 mars 2015 19:14
Jo men visst kan du välja att ha tråden till alla karen. Du kanske ska ändra trådrubriken då? Om du vill det mailar du Kjell om vad tråden heter idag och vad du vill den ska heta.
#184 - 24 mars 2015 20:17
Smart Bluewing! Tack! Så får det bli! :)
#185 - 24 mars 2015 20:21
Då måååste jag ju berätta att jag fått clemenciae-yngel idag! Inga förhoppningar att det ynglet (bara sett ett enda) ska klara sig,men man vet aldrig! Mayae-paret har ätit lite fryst artemia. Clemenciae-paret är lite knussligare. Hanen har knappt ätit ngt. Tar i munnen och spottar sedan ut mest.
#186 - 24 mars 2015 21:50
Fyra är de iaf som jag sett nu!
#187 - 25 mars 2015 04:03
Grattis! :)
#188 - 25 mars 2015 11:45
Urkul! Kan ju inte ta åt mig ngn ära att de tillkommit då de bara bott hos mig i söndags. Vore såå kul om nån kunde överleva. Såg inga yngel imorse men då var karet mörkt oxå.
#189 - 26 mars 2015 22:04
Inga yngel kvar :( Rätt säker på det.... Trist men rätt förväntat iof...
#190 - 27 mars 2015 07:19
Vad ska jag döpa den här tråden till då?! Svårt att komma på ngt..
#191 - 28 mars 2015 10:05
Blev såå glad igår då jag såg jag faktiskt har några yngel kvar! :) Blev väldigt glad för det. Och både clemenciae och mayae åt vita levande mygglarver med god aptit! :)
#192 - 29 mars 2015 10:44
Just vart och hämtat två Mayaehonor till! De bor ju 200liters så känns som fyra svärdbärare där är en bra start. Clemenciaen ska oxå utökas men så länge de går i 63liters så får de vara bara två. Samt att jag hoppas att några yngel kan klara sig. Så roligt det är att jag äntligen börjar hamna dit jag velat ett bra tag! :)
#193 - 29 mars 2015 21:35
[ATTACH]75238[/ATTACH]
Lilla ihopslängda clemenciaekaret..
#194 - 30 mars 2015 16:25
På jobbet fanns idag två döda ottosar... :( Två kvar av de tio jag köpte i december.. Nu får de som är kvar dö ut eller överleva så får jag se om jag köper nya. Jag älskar ottos men ärligt talat har jag inte mycket alger åt dem. Och läget har ju varit knepigt med dessa då de i stort sett ratat allt jag erbjudit...
#195 - 30 mars 2015 20:40
Mayae-karet skall hädanefter gå under namnet terrorkaret. Herregud så jobbig hanen är. Jagar alla tjej konstant och faller andan på även corydoras schultzei. Blev lite orolig idag, en av honornas stjärtfena såg oroväckande ljus ut längst ut... :( Kan vara den hona som hoppade ur inkoppningsbaljan och ner på golvet. Tur i oturen så stog byttan på golvet. Läxan att man inte ska ha bråttom då man koppar in fisk har jag nu lärt mig. Hoppas nu det inte blir nåt skit. Provar att dosera lite extra Easylife Voogle. Hoppas det kan hjälpa..

Clemenciae-karet är så lungt och fridfullt. De två simmar där lungt och stilla. Har lustigt nog blivit mitt favvokar av de två här hemma. Har sett iaf tre yngel ikväll. Attans så svåra de är att se. Perfekt kamoflauge mot botten!
Fick sån lust att göra en snabb bakgrund till lilla clemenciae-karet men hade absolut ingentimg hemma alls... :( Får bli en annan gång helt enkelt.
#196 - 31 mars 2015 05:19
Tack för namnbyte av tråden Kjell! Och tack för tipset Bluewing! :)
Sitter just nu och funderar på hur jag ska lyckas få plats med x.alvarezi oxå. Är ju en drömfisk... Sälja alla röda på jobbet tro?Hmm hmm...
#197 - 31 mars 2015 06:16
Trevligt att läsa om dina svärdbärare, en stor favorit hos mig med :)
#198 - 31 mars 2015 07:28
Ja de är väldigt trevliga! Pigga och glada och är lite överallt. Hur går det med dina?
#199 - 31 mars 2015 20:27

Terrorkaret... :) Igår såg en mayae-hona lite ljus ut i stjärtfenekanten. Ser mkt bättre ut idag. Vattenbyte och Easylife Voogle. Ska ha i lite till idag.Är så glad att det inte blev ngt skit av det. Corysarna växer sakta men säkert. Pigga och glada.

I clemenciae-karet är allt fridfullt och fint. Ynglena börjar våga sig fram alltmer, de är en vecka och en dag gamla. Tycker det knappt händer nåt på tillväxten men det gör det säkert! Löjligt svåra att se är dem de små barmen! Mor och far clemenciae är fortfarande lite knussliga med maten, särskilt fadern i fråga. Men det är min pappa oxå ;)
#200 - 1 april 2015 20:51
[ATTACH]75254[/ATTACH]
#201 - 7 april 2015 05:31
Inlägg nummer 200! :) Vart bortrest över påsk och pojkvännen har varit och sett till fiskarna en gång. Allt såg toopen ut!clemenciae-ynglen tycks vara fyra stycken och de växer sakta men säkert. I deras kar har det börjat komma lite alger men det är ingen fara ännu. Ska inte få panik över det. Honan e lite sur på sin pojke ibland där ;)

I mayae-karet var allt fint. Skådade en trådalg villen oroar mig liite. Men ska inte få panik över det heller. Men överväger att skaffa amanoräkor dit då mossan är rätt duktigt överväxt av nån alg. Alternativt klipppa ner mossan rejält, för i övrigt är det ingen fara med alger.

Ska bli spännande att komma till jobbet nu efter att inte vart där på ett par dagar. Men allt bör vara bra där. Ska byta vatten i alla tre karen idag tänker jag mig.
#202 - 7 april 2015 20:45
Vattenbyte i alla tre karen idag. Allt fint i alla kar. Möblerade om i clemenciae-karet men vart inge bra. Fisken bryr sig inte iaf :) Nu sovdax här så jag orkar vara glad och trevlig imorrn! Godnatt!
#203 - 8 april 2015 15:54
Och nu hittade jag otto nr nio av tio död... :( En enda kvar nu. Heltaskigt att inte köpa fler får nu se hur länge denna sista tänker hänga sig i. Men det är ju så att jag har ju inte rätt sorts alger för ottosar... Och kanske aldrig får. Får se hur det utvecklar sig. Fick se en smart film om hur man kan pensla stenar med tror det var spirulina och göra "konstgjorda" algstenar. Kanske värt att testa.
#204 - 8 april 2015 18:53
[ATTACH]75327[/ATTACH][ATTACH]75328[/ATTACH][ATTACH]75329[/ATTACH][ATTACH]75330[/ATTACH]
Bilder på terrorkaret. Xiphophorus mayae. Gör verkligen skäl för sitt namn. Honorna är tokiga på varandra och jagar och biter. En hon har fått skadad ryggfena.. :( Vad gör man liksom?
Även en bild på min lilla överaskningsräka som jag inte med flit stoppat i karet. Och en corydoras schultzei. Ursäkta de urdåliga bilderna.
#205 - 8 april 2015 18:53
Oj vart några upp o ner...
#206 - 8 april 2015 19:25
[QUOTE=HeidiH;1733209]Oj vart några upp o ner...[/QUOTE]

Gör inget alls att det blev upp å ner :).

//Inger
#207 - 8 april 2015 19:27
Gäller att motionera sina läsare, typ stå på huvudet är ju bra ;)
#208 - 8 april 2015 19:31
[QUOTE=HeidiH;1733213]Gäller att motionera sina läsare, typ stå på huvudet är ju bra ;)[/QUOTE]
Hahaha, tur att huvet sitter fast vid axlarna då det inte rullar av :D
#209 - 8 april 2015 19:50
Japp npn som tänkte till vid skapandet ;)
#210 - 9 april 2015 18:40
Räknat in alla fyra clemenciae-yngel. Så söta så! Terrorkaret med mayaerna gör skäl för sitt namn även om det är lite lugnare än igår får man nog säga. Fått tips om att ev ha ytterligare en art i akvariet för att det kan lugna ner det hela lite... Men de flesta lär äta yngel om de får chans..
#211 - 13 april 2015 12:13
Hände grejer i terrorkaret igår. Delvis lite impulsiva grejer. Var o hämtade räkor hos en vän då jag har en ensammen stackare som klängt fast vid nån växt. Kompisen råkade få med en guppy... som sen vart tre guppys, två honor och en hane.. Kanske inte alls var så genomtänkt och bra...?Får se hur det fungerar. Annars få de flytta till jobbet. Men hade lite planer på att skaffa guppy/endler eller annam mindre fisk för att mayaerna skulle ha lite annat omkring sig och göra annat än att mest jaga runt på varandra. Fick även lite fina växter. Idag blir det vattenbyte i alla tre karen.
Har inatt drömt att jag hade räkor på huvudkudden. Var så verkligt att jag tände lampan och letade.. två gånger under natten. Så skumt! Haha!
#212 - 14 april 2015 05:11
Jag önskar verkligen jag hade en kamera jag kubde ta vettiga bilder på fiskarna med. Mobilen duger inge vidare till det. Kanske om man hade en nyare mobil... Jag har kärat ner mig lite i herr guppy. Satt igår och läste en timme om färger och hur de odlas mm. En djungel jag nog aldrig kommer ägna mig åt men spännande och intressant är det! Försökte fånga grabben på bild men han typ fastnar inte ;) [ATTACH]75405[/ATTACH]
#213 - 14 april 2015 18:13
Yyyngel!! I terrorkaret. Hihi tror bestämt att det är guppyyngel! Svårt att svärdbärarbarnen skulle vara så tuffa! Och i clemenenciae-karet har jag idag räknat till fem yngel!! KUL!
#214 - 15 april 2015 13:17
Misstänker vitaprick på mayae-honan.
#215 - 16 april 2015 20:13
Troligen inte vitaprick. Hällde i easylife voogle och nu ser hon fin ut! :)

Lite bilder från terrorkaret. Xiphophorus Mayae, guppy, räkor, corydoras schultzei.
#216 - 16 april 2015 20:21
Och clemenciae-karet. Här råder frid och harmoni. Fem yngel från första kullen tycks klara sig. Tycker det är bra! :) Jag är nöjd. Önskar att de får större bostad bara.. Inväntar 375-liters...

#217 - 17 april 2015 10:01
Så roligt! En av ynglen på jobbet börjar nu bli man på riktigt och utveckla svärd! Tagit ungefär fem månader :) Har sett att det är en hane ett tag, men först nu kommer svärdet. Så kul! Får se om "pappa"-fisk accepterar den lilla slyngeln då han får svärd. Vad har ni andra för erfarenheter?
#218 - 19 april 2015 13:15
Vattenbyte gjort på båda karen där hemma. Har fått en massa hornsärv av en kompis som nu får agera flytväxt. De två guppyynglen jag hade förut har gått upp i rök. :( Inte jättesnyggt med en stor blobb som flyter runt men är det bra för ynglen så...
#219 - 20 april 2015 15:42
Den väntade babyboomen på jobbet har inträffat. Man börjar lära sig nu! :) Såg till min glädje att ena pineapplehonan såg ut att vara på gång oxå! Ska bli spännande att se om de får mammas färg. Vet ju inte säkert om det är Rebusfisken som är pappa. Är rött en dominant färg tro? Bör det ju inte vara...
#220 - 20 april 2015 16:10
Är du legitimerad barnmorska eller frilansar du bara på ditt BB?
#221 - 20 april 2015 21:31
[QUOTE=Bluewing;1734142]Är du legitimerad barnmorska eller frilansar du bara på ditt BB?[/QUOTE]
Hihi! Frilansar lite! Kul att du kikar in Bluewing! :)

Mayae-honan här hemma med misstänkt vitaprick ser bra ut! Easylife Voogle tycks vara bra grejer! Men idag var alla fiskar utom cory o guppy livrädda för mig! [emoji15]
Vet inte varför... Tyckte mig skönja nytt yngel i clemenciae- karet men var nog inbillning...
Längtar efter lönen nu. Köper nog några ottosar till lilla clemenciae- karet. Många goa alger där! :)
#222 - 21 april 2015 05:02
Igår hade jag tröttaste tröttdagen. Kom hem från jobbet och slocknade i sängen. Och sov med bara små korta avbrott till 21,30. Var vaken till 23,30 för dusch och äta mm. Sovit som en medvetslös hela natten sen. Är som nån stänger av hjärnan bara... Så det vart inte så mycket att umgås med fiskarna igår tyvärr och då jag försökte var de som sagt totalt livrädda av nån anledning..
#223 - 22 april 2015 14:51
[ATTACH]75473[/ATTACH]
Min fina guppypojk som bor i terrorkaret.
#224 - 23 april 2015 16:58
Glädje! :) I början av veckan såg jag två yngel. Sen har de inte setts till. Men idag dök de upp igen! De är hejare på att gömma sig! Troor det är guppybarn :)
#225 - 23 april 2015 17:04
Grattis. Av något skäl tror jag Guppy upplevs mindre aptitliga än t.ex. Svärdbärare. Mitt tips är att i 99 fall av 100 så väljer en annan fisk svärdbäraryngel framför guppy-yngel. Nått måste det ju bero på.
#226 - 24 april 2015 21:03
[QUOTE=Bluewing;1734478]Grattis. Av något skäl tror jag Guppy upplevs mindre aptitliga än t.ex. Svärdbärare. Mitt tips är att i 99 fall av 100 så väljer en annan fisk svärdbäraryngel framför guppy-yngel. Nått måste det ju bero på.[/QUOTE]
Tack! Är det så? Det verkar ju så skumt! Ska jag absolut försöka hålla koll på! Spännande! Är nu i Höganäs över helgen så alla får klara sig två dagar uten mat. Men det bör gå bra! Underbart här iallafall![ATTACH]75492[/ATTACH]

[ATTACH]75493[/ATTACH]
#227 - 24 april 2015 21:18
Det finns ingenting som slår den svenska västkusten om sommaren!
Personerna som framträder på bilderna är mina barn, min fru och min far som förnöjt myser på sin brygga![ATTACH=CONFIG]75494[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]75495[/ATTACH]
#228 - 24 april 2015 21:22
Personerna som framträder är mina barn, min fru och min far som förnöjt myser på sin brygga! :D
#229 - 25 april 2015 08:47
Ser superhärligt ut!! :)
#230 - 26 april 2015 17:13
Haft toppendagar i Höganäs! Badat i havet fyra gånger. Sett så mycket vackert. Sitter nu i bilen på väg hem och längtar efter att se hur allt är hemma! Det bör ha kommit nya yngel i clemeciae-karet. Ska bli kul att se de två guppyynglen i terrorkarwt oxå. Hoppas att allt är bra med alla. De har haft fastedag-matdag-två fastedagar och nu ikväll matdag. Men de bör de klara!
#231 - 26 april 2015 17:17
[ATTACH]75514[/ATTACH][ATTACH]75515[/ATTACH][ATTACH]75516[/ATTACH][ATTACH]75517[/ATTACH][ATTACH]75518[/ATTACH]
#232 - 26 april 2015 19:33
Förstår inte varför de hamnar upp o ner mm. Och vet inte hur jag rättar till det.. Jag får mayae-bebisar i terrorkaret! Tycks som yngling pågår precis nu! Så roligt! De är så små o ligger på botten och trycker mest. Och guppysarna ser dem uppenbarligen som mat. Men med så mkt växter och gömställen är jag inte så himla orolig trots allt! Bifogar en komplett urkass bild... Åh vad jag önskar mig en bra kamera och inte bara mobilen...[ATTACH]75527[/ATTACH]
#233 - 26 april 2015 20:41
[QUOTE=HeidiH;1734787]Förstår inte varför de hamnar upp o ner mm. Och vet inte hur jag rättar till det.. Jag får mayae-bebisar i terrorkaret! Tycks som yngling pågår precis nu! Så roligt! De är så små o ligger på botten och trycker mest. Och guppysarna ser dem uppenbarligen som mat. Men med så mkt växter och gömställen är jag inte så himla orolig trots allt! Bifogar en komplett urkass bild... Åh vad jag önskar mig en bra kamera och inte bara mobilen...[ATTACH]75527[/ATTACH][/QUOTE]

Fyller du inte år snart? :-) Finns annars en del på blocket om du vill komma billigare undan eller också en liten super bra pocket kamera som denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2426679

Jag har själv en TZ60 och har tagit en del bilder på fisk och akvarier med det men har också 2 andra system kamera som jag använder mera nu (1 helt ny) men denna TZ60 är en riktigt bra kamera som man också enkelt kan ta med sig för all annan fotografering och makro läget fungera riktigt bra. Vill du läsa mera om spec på den så finns det här:
https://www.dustinhome.se/product/5010778424/lumix-dmc-tz60

Men du kan få en snabb spec här (finns mera att läsa om denna på ovan sida också):
Sensorupplösning: 18,9 Mp, MOS
Manuell ISO: 100 ISO - 6400 ISO
Maximal bländare: 3,3 f/ - 6,4 f/
Optisk zoom: 30 x
Minimal brännvidd, motsvarande 35 mm 24 mm
Maximal brännvidd, motsvarande 35 mm 720 mm
Optisk bildstabilisator: Ja
Autofokus: Ja
Minsta fokuseringsavstånd: 3 cm
Maximal videoupplösning: 1920 pixel x 1080 pixel
Filmformat: AVCHD, H.264
Filmhastighet: 50 fps
WIFI inbyggd
GPS inbyggd
#234 - 27 april 2015 05:39
Vad glad jag blir för tips! Den där låter ju som ett bra köp! Gillar smidiga kameror man kan ta med sig lätt. :) Hade en rätt ok förut som funkade till allt utom att ta närbilder ;) Då e det ju sådär bra till akvariefotografering! Du har ingen bild du kan visa som är tagen med lilla kameran? :)
#235 - 27 april 2015 05:39
Och nää... Fyllde år i februari...
#236 - 29 april 2015 05:23
Vattenbytena blev gjorda i måndags. Riktigt skönt. Lilla karet är sådär halvkul... En hel del alger faktiskt. Slängde i en extra bunt vattenpest så får vi se om det kan hjälpa. Mayaeynglen är duktiga på att gömma sig.

Clemenciaehonan är jättetjock så det bör bli tillskott där snart tycker jag :)

Alla fick lite fryst artemia igår vilket var poppis. Kul! Det har inte vart det tidigare. Till och med corysarna blev glada!
#237 - 29 april 2015 18:59
Även om jag inte kommenterar så ofta är det alltid kul att läsa din tråd :)
#238 - 29 april 2015 19:52
[QUOTE=PiaJo;1735050]Även om jag inte kommenterar så ofta är det alltid kul att läsa din tråd :)[/QUOTE]
Du är alltid välkommen med kommentarer,men förstår det är svårt då jag sällan skriver "vettiga" saker ;) Mest bara som en dagbok att gå tillbaka till. Är alltid bra att kunna göra det.
Imorrn hoppas jag få fatt i lite levandefoder. Det var såklart uppskattat. Ynglen vet jag inte vad jag ska ge. Får mest flingor. Men vet det finns micromask och små artemia oxå. Vore kanske bra att få tag i något sådant oxå..
Sett nåt litet mayae-yngel. De ynglen som är lite större trodde jag var guppy, men kanske har fel där....
Längtar till guppyyngel och att de skall börja färga ut så man ser hur de blir. Är även otroligt sugen på att köpa nån moskvablå hona. Hanen, Frasse går lite i blått och vill gärna ha yngel med mer blått i. Tänker jag rätt då om jag skaffar några blå honor? Inte helt fattat det där med grundfärg o täckfärg o nedärvning. ;) Kanske lär jag mig! :)
#239 - 30 april 2015 05:33
Jag har fått en knäpp. Jag vill ha fleeer fiskar! I lilla clemenciae-karet vill jag ha pandor. Och ottosar. Växer till härligt grönt på rutorna som ottosar skulle äääälska! Lustigt, grundtanken med kar hemma var artakvarium för ottos.Hur många ottosar finns hemma?Noll! Hur många ottosar finns på jobbet? En... :( Känns som den stackaren är en överlevare som snart förtjänar nya kompisar. Men har för lite alger på jobbet...
Sen har jag börjat drömma om en vildform Betta... Skulle vara så kul att ha. I ett eget kar.Eller nån killi... Men jag ska inte ha fler kar just nu? Förren mitt 60liter * 3 kanske kommer på plats..
#240 - 30 april 2015 20:34
Det är nåt som inte stämmer i terrorkaret. Mayae- honan ser återigen ojämn ut i huden med antydan till prickar.. Enstaka cory samt båda guppydamerna har kliat sig mot inredningen :( Skit oxå! Kör en kur Voogle...
#241 - 1 maj 2015 07:06
[QUOTE=HeidiH;1734826]Vad glad jag blir för tips! Den där låter ju som ett bra köp! Gillar smidiga kameror man kan ta med sig lätt. :) Hade en rätt ok förut som funkade till allt utom att ta närbilder ;) Då e det ju sådär bra till akvariefotografering! Du har ingen bild du kan visa som är tagen med lilla kameran? :)[/QUOTE]
Hade helt missat ditt svar. Jag kan ta några bilder med min så du kan få se hur det ut.

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#242 - 1 maj 2015 07:07
[QUOTE=HeidiH;1734827]Och nää... Fyllde år i februari...[/QUOTE]
Ok. Då får det bli sommarpresenten :-)

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#243 - 1 maj 2015 09:46
Jag upptäckte att jag hade föregångaren av den kamera jag rek till dig. Hade för mig att jag hade bytt men det hade jag inte. Jag har haft 4 versioner av denna Panasonic modell och bytte varje gång där kom en ny modell. Jag köpte dock en Nikon D200 när denna T60 modellen kom och därför uppgraderade jag inte till den. TZ60 är dock bättre än TZ40 som jag har så bildkvaliteten är bättre än vad jag kan göra med min TZ40 och TZ60 har en riktigt bra bildstabilisator. Sedan så har TZ60 fått RAW file stöd så då får mycket bättre färdig bild då man kan göra mycket mera justeringer med RAW filer. Du kan läsa mera här: http://www.techradar.com/reviews/cameras-and-camcorders/cameras/compact-cameras/panasonic-tz60-zs40-1210530/review

Nu till lite bilder från min TZ40 och de är alla direkt ifrån kameran utom de 2 som jag har fixat snabbt och enkelt i Windows Live Fotogalleriet (program från Live program serien som är rätt ok om man inte är så van och inte har Adobe Photoshop):

[ATTACH=CONFIG]75652[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]75661[/ATTACH]
Denna har inte helt rätt skärpa då de rör sig rätt mycket och det var svårt att fånga dem med bättre skärpa men jag tog med den så du kan se hur nära man kan komma utan zoom på kameran. Skärpan syns i sanden.

[ATTACH=CONFIG]75660[/ATTACH]
Denna har inte helt rätt skärpa då de rör sig rätt mycket och det var svårt att fånga dem med bättre skärpa men jag tog med den så du kan se hur nära man kan komma utan zoom på kameran. Skärpan syns i sanden.

[ATTACH=CONFIG]75659[/ATTACH]
Denna har inte helt rätt skärpa men tog med den så du kan se färg.

[ATTACH=CONFIG]75658[/ATTACH]
Denna är direkt från kameran och den har ju ett tråkigt grönt färgstick.

[ATTACH=CONFIG]75664[/ATTACH]
Samma bild men snabbt ändrat i Windows Live Fotogalleriet för att ge en visning om att det går att fixa till även såna bilder utan att tappa färgen på objektet.

[ATTACH=CONFIG]75657[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]75656[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]75655[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]75654[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]75653[/ATTACH]
Tog med denna så du kan se detaljerna . Dessa ligger dock i mitten av akvariet så det är det är väl ca 40-45 cm fram (jag har ett Vision kar med böjd front)
[ATTACH=CONFIG]75662[/ATTACH]
Denna är direkt från kameran och den har ju ett tråkigt grönt färgstick.

[ATTACH=CONFIG]75663[/ATTACH]
Samma bild men snabbt ändrat i Windows Live Fotogalleriet för att ge en visning om att det går att fixa till även såna bilder utan att tappa färgen på objektet.

Tänk på att dessa tog jag på ca 15 min och att jag inte har gjort rent rutorna. Som alla vet så tar det tid och tålamod att ta en riktigt kanonbild oavsett vilken kamera man har (jag har en helt ny Nikon D750 så koster en hel del och även med den så tar det tid att få en kanonbild). Sen är jag inte heller en proffs fotograf :-)

Här kommer en snabb lite film så du ser hur den kan filma. Tänk på jag har redigerat den i full HD och sedan skickat upp den till Youtube och att den ska ses i full HD på Youtube i fullskärm. Kvaliteten är alltid bättre på original filmen dock.

Ingen zoom utan kameran nästan helt in mot rutan ibland.

Hoppas det iaf kan hjälpa dig lite i om detta kunna vara en kamera för dig eller ej men jag kan säga att som en liten alltiallo kamera så är den svårslagen och i denna prisklass så slår den allt annat.
#244 - 1 maj 2015 10:18
Kan ta ett litet tag innan den blir tillgänglig i full HD . När jag kollar nu så finns den bara i 720 HD som är "halv full HD".

EDIT: Den finns i max 720 HD när man kollar filmen direkt i inlägget men går man till Youtube så finns den i full HD :-)
#245 - 4 maj 2015 05:10
Wow! Vilket inlägg!! Tusentusen tack! Verkar vara en mkt bra kamera! Urfina bilder och filmer! Tack för du visade vad lite lätt ändring i ngt program kan göra oxå. Nu ska det sparas pengar här! :)
#246 - 4 maj 2015 05:14
Såg då jag googlade att det finns en TZ70 oxå.
#247 - 4 maj 2015 07:56
[QUOTE=HeidiH;1735501]Såg då jag googlade att det finns en TZ70 oxå.[/QUOTE]

Ja ser det nu också. Hade missat den då den inte kom fram i sökningen när jag sökte på Panasonic lumix DMC-TZ av någon konstig anledning.

Du kan läsa om den här. Den ska vara bättre på att ta bilder i dåligt ljuse så i det är den ju bättre än TZ60. De har sänkt upplösningen från 18MP till 12MP men behållit samma sensor (den som tar bilden) och då har de ökat bildkvaliteten istället. Megapixel är inte allt utan kvaliteten är viktigare. Typ en smartphone kan ha 16MP men om man tar en bild med en digitalkamera som ha 4MP så är den oftast mycket bättre än mobilkamera bilden.

Du kan läsa testet på TZ70 här:
http://www.techradar.com/reviews/cameras-and-camcorders/cameras/compact-cameras/panasonic-tz70-zs50-1278976/review

PS: Jag vet inte om man kan ställa in vitbalans på de nyare men kan man det så får man bort det gula/gröna stick som man kan få i vissa ljus, men det går ju också att ändra utan problem i RAW bilden.

Där finns en bra guider för olika program och jag lägger upp dessa länkar i ett eget inlägg under Foto & Film (https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=161608&p=1735514#post1735514)
#248 - 4 maj 2015 22:09
Märks att du kan sånt här! Vart mkt klokare av dina inlägg! Tack!
[ATTACH]75809[/ATTACH]

Clemencieparet var kärlekskranka idag. Hanen uppvaktade sin dam flitigt! Nya yngel hos detta paret, kull två sen de kom hit! Fem st från första kullen lever och växer och frodas!
Imorgon väntar detta lillekar tillökning i form av urtjusiga blå räkor!! Hoppas att de ska trivas och frodas hos mig!
Jag har lite "algproblem" i detta lilla kar. Får se vart det tar vägen. Ändrade idag så båda lysramperna ska lysa samtidigt men kortare tid. Får se om det är bra eller inte. Bara haft en ramp annars och den andra tänt ibland.

Terrorkaret är trevligt nu tycker jag. Lugn och harmoni. Honan som haft konstig hud ser fin ut med en kur voogle. Verkar vara rena dunderkuren det där! :) Finns några yngel även i detta kar. Ett guppyyngel och ett okänt antal mayae. Men fyra-fem st lär de allt vara!
Helbild på karet igen;
[ATTACH]75810[/ATTACH]

På jobbet tuffar allt på. Helt okomplicerat. Skönt! Den överlevande otton ser ok ut fortfarande :)
#249 - 5 maj 2015 04:48
Jag är bara en glad amatör och prylnörd &#9786;. Sen tycker jag det är kul om andra kan lära sig lite om hur man kan göra för att få bättre bilder.
#250 - 5 maj 2015 05:13
Om du är amatör är jag tretton steg under det ;) Guld värt med input! Tack!
#251 - 7 maj 2015 13:54
Jag har nåt problem i terrorkaret. Vet inte vad jag ska göra! Ena mayae-honan har i två omgångar visat ojämmn hud med antydan till prickar. Haft i Easylift Voogle, då har det försvunnit. Andra omgången hon hade det noterade jag att nån pansarmal och guppy kliade sig mot grus/inredningen, med de slutade i samband med Voogle"behandlingen". Igår kliade sig en guppyhona igen. Tycker alltid det kommer typ två dar efter vattenbyte i karet?! Är inte det lite skumt. Men svärdbärarna har inte kliat. Och inget i lilla karet på de fiskarna.. Vet inte vad jag ska göra riktigt.
#252 - 8 maj 2015 16:04
Ska jag vara ärlig har jag problem i lillekaret oxå. Något som är skrämmande lik hur jag gissar cyano ser ut har börjat dyka upp... Och en hel del andra alger. Vackert är det karet just nu inta iaf. Men fiskarna mår bra! Skrev jag att lillekaret fått räkor äntligen. Fina deep blue Tiger. Jättekul! Däremot är ynglen lite väl nyfika på dem... Så de känner sig nog lite skrämda.. Men de ska få karet själva med tiden.
#253 - 9 maj 2015 12:46
Hur lägger man egentligen ut filmer? Aldrig lyckats med det. Måste man ladda upp det på en annan sida? Aldrig gått att göra direkt från telen.
#254 - 9 maj 2015 13:47
Ladda upp filmerna på tex
youtube sen länkar du hit
#255 - 10 maj 2015 10:36
Ok det är alltså så det måste gå till. Okej. Tack!
#256 - 10 maj 2015 13:23
Nu blir lillekaret med ottosar! &#9829;&#9825;&#9829; Börjar få duktiga algproblem där så det är välbehövligt faktiskt. Hoppas på mer tur denna gång än med de jag köpte till jobbet där 9/10 dött.. :(
#257 - 11 maj 2015 21:23
Jag har problem i terrorkaret. Och känner mig vilsen. Väldigt vilsen. Hjälp nån? En mayaehona har återigen lite ojämn hud men antydan till prickar. Alla guppys kliar sig mot botten. Inga andra kliar vad jag sett. Ska jag utgå från det är vitaprick? Och behandla mot det? Vilket preparat är bäst?
#258 - 15 maj 2015 05:55
Kliet har lugnat sig i terrorkaret. Dock ser mayaehonan fortfarande it att ha ojämnheter på "huden". Fick avliva en av de två guppydamerna i förrgår. Hade fått "framfall". Väldigt trist men sånt är det. Största ansvaret djurägare har att förkorta lidande. Allt tuffar annars på i terrorkaret.
I lillekaret frodas algerna. Växterna mål skitdåligt. Det är väl vallen som hänger kvar. Kanske vattenpester mår ok men den drar oxå på sig alger. Hornsärven pallar inte. En annan växt smälter bort. Kanske nån form av cryptocyrone...? Javaormbunkarna är typ döda. Men fisken tycks må bra ändå. Såg igår två av mina blå räkor i detta kar. De är svåra att se. Gömmer sig rätt mycket. Får jag mitt stora kar så får räkorna bli kvar ensamma i lillekaret. Men det är osäkert när/om jag får stora karet. Var tal om det redan i december månad ;) Har det nu dröjt såhär länge kan det likaväl dröja till efter sommaren känns det som. Känt mig lite låg gällande alltihop det sista. Inte suttit i timtal o tittat. Jag är bara trött o vill sova och sova.. Vilket jag försöker göra oxå. Men snart blir det nya tag.
#259 - 16 maj 2015 06:48
Igår vart det guppyyungel i terrorkaret :) Får se hur många som klarar sig. Förra gången var det var en ju. Men jag vet de blir för många så en är väl rätt lagom :)
#260 - 18 maj 2015 05:16
Mayaehonan ser sämre ut...Vet inte alls vad jag ska göra för något... Nåt är ju fel med damen... Igår fixade jag lite i lillekaret. Fyllde på mer sand, röjde ut döende växter till följd av grönalgstillväxt.. Vattnet vart riktigt sunkigt en stund men vattenbyte o rengöring av filter löste det. De tycktes sen bli väldigt glada :) Skönt!
Har annars haft toppenhelg o umgåtts med pojkvännen och hans kusin och kusinens fd flickvän. Många skratt blev det och såg även MadMax på bio. Två timmar biljaktsaction... Jaa spännande men typ inte så mkt "handling"
#261 - 18 maj 2015 11:11
Det är ju svårt att säga vad det är hon lider av, men har du i något aloe vera medel när du byter vatten? Är det inte ljusare i rummet nu än övriga året som kan skapa algproblemen?
#262 - 18 maj 2015 11:33
Detta kar har inga algproblem... Kanske är det ljusare men det blir det ju per automatik då det blir ljusare ute. Har nästan alltid persiennerna nere nu. Det är ju ngt på huden... Tänker ju vitaprick men tror ändå inte det då det inte är disktinkta prickar.. Mer som små ojämnheter ffa på ryggsidan. Har ibland i flytande filtermedia, och även easylift voogle som skall vara stärkande och motverka sådant här...
#263 - 21 maj 2015 05:13
Bara att konstatera, något är fel med mayaehonan. Undrar hur många gånger jag skall konstatera det? Efter lite input från Facebook börjar jag tro det är sammetssjuka. Ser ut så men enligt den info jag hittat dör fisken inom loppet av ett par dar från det att det upptäcks. Lär ju vara en månad sen snart jag såg den ojämna huden på denna dam... Känner mig som urdålig matte som inte gjort ngt men inte fattat vad det kan vara. Vita prick har inte stämt riktigt. Och ännu bara en som har symptomen. Iof några som kliat gälar så det kan ju vara ett symptom.
Och jobbkaret har ju rullat på stabilt och bra. Mennigår upptäckte jag en av de två pineapplehonorna som blivit sjuk. Mager, mörka ögon, simmar lite knasigt. Vill äta men tycktes inte få till det. Blir nog avlivning där.
I lillekaret hemma är allt okej. Gjorde vattenbyte som vanligt och röjde ut massa aögbeklädda växter och nu testar jag att ta bort växtnäringen. Och det såg ut igår iaf som att det inte blivit sämre iaf! Algerna tycks hålla sig där de är så att säga. Hoppas det blir bra.
Ottosarna lever alla sex. Härligt! Snart två veckor!
Kjell Fohrman
Administrator
#264 - 21 maj 2015 18:13
Det där med sjukdomar är komplicerat och facit får man egentligen oftast först om man avlivar fisken. Lägger den under mikroskop och kanske odlar på olika bakterier.
Det bästa är oftast att plocka bort den sjuka fisken och avliva den eller lägag den i ett kantänsakvarium och där ev. försöka medicinera den.
#265 - 22 maj 2015 05:34
Mm förstår hur du menar.. samtidigt med sjukdomar som pricksjukdomar så kräver hela karet behandling ändå... Så överväger att chanska att köra en behandling på allt o alla.. men kan ju gå lite hur som helst känns det som... Borde verkligen ha ett karantänsakvarium känner jag!
Kjell Fohrman
Administrator
#266 - 22 maj 2015 06:41
Jo pricksjukdomar behöver man oftast medicinera i huvudakvariet men orsaken till det är ju att de utvecklas så snabbt och fiskarna dör inom ett par dar men så verkar det ju inte vara här, eller?
#267 - 22 maj 2015 08:30
[QUOTE=Kjell Fohrman;1737343]Jo pricksjukdomar behöver man oftast medicinera i huvudakvariet men orsaken till det är ju att de utvecklas så snabbt och fiskarna dör inom ett par dar men så verkar det ju inte vara här, eller?[/QUOTE]
Nä precis, det har du rätt i. Detta skumma "utseende" har ju kommit och gått senaste veckorna. Och tycks ej spridit sig. Dock som sagt hade jag guppys som kliade sig i förra veckan men det syns inget alls på dem... Så du rekommenderar att isolera denna, behandla henne/ eller avliva och sen se hur resten utvecklar sig? Hon är helt pigg i övrigt. Inte slö eller mager eller simmar konstigt. Äter med god aptit. Enda är att hon ser lustig ut på "huden" liknande som sammetssjuka ser ut..
#268 - 22 maj 2015 08:31
Men sen har jag läst att smittan lever kvar.. om det är pricksjukdom... Att de kan bära smittan utan att visa symptom? Då känns det lite som att jag står med ett kar med levandefödare där jag aldrig kommer våga/kunma sälja fisk..
Kjell Fohrman
Administrator
#269 - 22 maj 2015 08:35
Ja om det är vita pricksjukan (eller något liknande) så kan (finns olika åsikter om detta) det bli ett resistent exemplar som bär på sjukdomen, men om du inte har medicinerat och den fortfarande lever så är det inte det.
#270 - 22 maj 2015 17:04
[QUOTE=Kjell Fohrman;1737351]Ja om det är vita pricksjukan (eller något liknande) så kan (finns olika åsikter om detta) det bli ett resistent exemplar som bär på sjukdomen, men om du inte har medicinerat och den fortfarande lever så är det inte det.[/QUOTE]
Vad kan det vara då? Haha har aldrig haft nån sjukdom, och när man väl får ska det vara nåt konstigt! Har ju inte medicinerat just på grund av att jag inte är säker på vad det är för nåt. Vet inte alls vad man gör i ett sånt här läge? Som du säger iof... Isolerar.. Måste skaffa ett till litet kar tror jag bestämt!
#271 - 24 maj 2015 20:05
Bläää för probleeeem! Idag visar ytterligare en mayaehona i terrorkaret anings ojämn "hud". Och hanen tyckte jag simmade lite wobbligt. Visar sig att han enbart använder ena framfenan. Den andra är typ halva borta av?! Så konstigt... Alla andra fenori perfekt skick. Fastnat i nåt?!
#272 - 25 maj 2015 05:17
Kan ju tillägga att terrorkaret inte längre gör själ för sitt namn. Där är lungt och fint och trivsamt. Härligt det! Får döpa om till problemkaret ;)
#273 - 25 maj 2015 17:44
[QUOTE=HeidiH;1735618]Märks att du kan sånt här! Vart mkt klokare av dina inlägg! Tack!
[ATTACH]75809[/ATTACH]

Clemencieparet var kärlekskranka idag. Hanen uppvaktade sin dam flitigt! Nya yngel hos detta paret, kull två sen de kom hit! Fem st från första kullen lever och växer och frodas!
Imorgon väntar detta lillekar tillökning i form av urtjusiga blå räkor!! Hoppas att de ska trivas och frodas hos mig!
Jag har lite "algproblem" i detta lilla kar. Får se vart det tar vägen. Ändrade idag så båda lysramperna ska lysa samtidigt men kortare tid. Får se om det är bra eller inte. Bara haft en ramp annars och den andra tänt ibland.

Terrorkaret är trevligt nu tycker jag. Lugn och harmoni. Honan som haft konstig hud ser fin ut med en kur voogle. Verkar vara rena dunderkuren det där! :) Finns några yngel även i detta kar. Ett guppyyngel och ett okänt antal mayae. Men fyra-fem st lär de allt vara!
Helbild på karet igen;
[ATTACH]75810[/ATTACH]

På jobbet tuffar allt på. Helt okomplicerat. Skönt! Den överlevande otton ser ok ut fortfarande :)[/QUOTE]

Vilka söta svärdbärare och väldigt fint kar :p
#274 - 25 maj 2015 17:47
[QUOTE=Mu(sic);1737781]Vilka söta svärdbärare och väldigt fint kar [emoji14][/QUOTE]
Tusen tack! Vad glad jag blir!!
#275 - 28 maj 2015 05:11
Några dagars semester nudå. Ska bli skönt! Men att resa känns lite mindre kul då man lämnar x-antal liv hemma. Men de ska alla få lite tillsyn så det känns bra.
#276 - 28 maj 2015 15:56
[QUOTE=HeidiH;1737970]Några dagars semester nudå. Ska bli skönt! Men att resa känns lite mindre kul då man lämnar x-antal liv hemma. Men de ska alla få lite tillsyn så det känns bra.[/QUOTE]
Vart åker du? :)
#277 - 28 maj 2015 16:27
[QUOTE=Mu(sic);1737984]Vart åker du? :)[/QUOTE]
Några dagar i Rom blir det!! :) Sköönt!
#278 - 28 maj 2015 16:47
Ja det låter gött! :p
#279 - 28 maj 2015 17:52
[QUOTE=HeidiH;1737987]Några dagar i Rom blir det!! :) Sköönt![/QUOTE]
Så härligt! Fiskarna klarar säkert bra :)
#280 - 2 juni 2015 18:46
På hemväg från Skavsta. Ska bli spännande att se hur läget är hemma i karen. Kommer hem sent så risken är att det är släckt. Men tror jag tänder upp faktiskt. Brukar aldrig göra det men nu känns det som en bra ide.
#281 - 3 juni 2015 06:46
Allt var bara fint hemma i karen. Inga förändringar alls...Inga nya yngel.. eller räklingar... Var som att inte vart borta alls. Skönt det! Lite vattenbyte får det snart lov att bli bara.
#282 - 3 juni 2015 18:23
[QUOTE=HeidiH;1738298]Allt var bara fint hemma i karen. Inga förändringar alls...Inga nya yngel.. eller räklingar... Var som att inte vart borta alls. Skönt det! Lite vattenbyte får det snart lov att bli bara.[/QUOTE]

Härligt att allt gått bra :) Då kan man lämna dem utan dåligt samvete nästa gång.
#283 - 4 juni 2015 05:35
Hihi jadå! Känns skönt! De fick en matning under dessa dagar. Kul att se hur de äldre ynglen utvecklats faktiskt. Hinner hända en hel del på sex dagar.
#284 - 5 juni 2015 18:05
Igår såg alla svärdbärarhonor fina ut i huden. Blir knäpp på detta. De äter och är runda o goa o tycks må riktigt bra.
Mina deep blue tigerräkor mår fint. Vore kul om de förökade sig framöver.
Bytte vatten på jobbet idag. Allt bra där. Men tror att ena pineapplehonan har dött. Den andra får snart yngel.
#285 - 5 juni 2015 18:40
[QUOTE=HeidiH;1738479]Igår såg alla svärdbärarhonor fina ut i huden. Blir knäpp på detta. De äter och är runda o goa o tycks må riktigt bra.
Mina deep blue tigerräkor mår fint. Vore kul om de förökade sig framöver.
Bytte vatten på jobbet idag. Allt bra där. Men tror att ena pineapplehonan har dött. Den andra får snart yngel.[/QUOTE]

Heidi, även om jag inte skriver speciellt mycket i din tråd, så läser jag den. Tycker att det är jättekul att läsa dina uppdateringar :).

//Inger
#286 - 5 juni 2015 18:50
Tack Inger! :) Ska försöka ta lite kort att lägga ut. Så trist bara att ha sån urkass kamera :)
#287 - 5 juni 2015 19:00
[QUOTE=HeidiH;1738500]Tack Inger! :) Ska försöka ta lite kort att lägga ut. Så trist bara att ha sån urkass kamera :)[/QUOTE]

Jag tycker att dina bilder duger hur bra som helst :).

//Inger
#288 - 5 juni 2015 20:58
#289 - 5 juni 2015 20:59
Ojdå.. Nåväl en på terrorkaret och en lite äldre på jobbkaret.
#290 - 5 juni 2015 21:00
[IMG]http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/05/ce22f9e50b4b55e6ae0628be8c7b0b59.jpg[/IMG
#291 - 5 juni 2015 21:03
[QUOTE=HeidiH;1738520]
En liten schultzei :)

Och en "skräpräka". Hittade en räkling i terrorkaret idag :)
#292 - 6 juni 2015 07:54
Jag brukar lägga upp länken och sen gå in i inlägget och spara bilden på datorn, redigera bort länken och lägga upp bilden från datorn igen. Det kanske finns nåt smartare sätt men så gör jag. Så slipper folk spara bilden när/om dom ska se den. ;) Tapatalk har blivit sämre tycker jag :mad: Vad är skräpräkan för sort?
#293 - 6 juni 2015 23:13
Skulle tro att skräpräkan är nån form av korsning :) Lät lite småjobbigt det där du gjorde ;)
#294 - 6 juni 2015 23:16
Idag fick lillekaret en välbehövlig genomgång. Har visst lite cyano där. Trodde det var grönalger, haha! Får hoppas att det ger sig snart. De blir fler och fler i det karet. Ynglena växer på och ser fina ut. Och det har vart en himla fart på mina räkor i det karet. Kul! Kanske lite "räkrace" :)
#295 - 6 juni 2015 23:18
[QUOTE=Mu(sic);1738532]Jag brukar lägga upp länken och sen gå in i inlägget och spara bilden på datorn, redigera bort länken och lägga upp bilden från datorn igen. Det kanske finns nåt smartare sätt men så gör jag. Så slipper folk spara bilden när/om dom ska se den. ;) Tapatalk har blivit sämre tycker jag :mad: Vad är skräpräkan för sort?[/QUOTE]
Men ser du inte bilderna direkt i tråden tro? En länk sabbade jag, och lyckades sen inte ta bort. Mem resten hamnade direkt i tråden?
#296 - 7 juni 2015 07:08
[QUOTE=HeidiH;1738598]Men ser du inte bilderna direkt i tråden tro? En länk sabbade jag, och lyckades sen inte ta bort. Mem resten hamnade direkt i tråden?[/QUOTE]
Nä det blir en länk för att spara bilden när jag kollar på datorn. I och för sej kan man ju göra det och deleta sen men jag brukar göra om den till bild i stället. I mobilen blir det bild i stället för länk. Konstigt...
#297 - 7 juni 2015 08:19
Ja det var skumt! Jag använder mig nästan enbart av mobil så inte märkt detta med länk. Jobbigt att hålla på o spara och radera..
#298 - 7 juni 2015 22:08
Idag fick terrorkaret vattenbyte. Svärdbärarhonorna ser fina ut nu tycker jag. Därwmot lite orolig guppydamen. Bajsade idag riktigt riktigt mörkt och tjoock tråd. Längst ut en genomskinlig sträng o allra längst ut en liten vit plutt. Tänker flaggelater...
Har fått räkbebbar från skräpräkorna i terrorkaret. Lite roligt ändå. Ynglen växero frodas både mayae och guppys.
#299 - 10 juni 2015 21:26
Nåt skit i terrorkaret. Måste till åtgärd. Båda guppysarna magrar. Ffa honan. Äter inte. Bajsade konstig igår..

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
#300 - 3 juli 2015 06:01
Värmen är besvärlig. ACn hemma gör ett sådär halvbra jobb... Hade hoppats på mer från den. Bytte vatten i karen igår för att få ner tempen och nu då jag åkte hemifrån lade jag ner frysta flaskor. Går tidigt från jobbet idag o pysslar lite.
Terrorkaret är fortsatt besvärligt. De två vuxna guppysarna tycks ha dött fast ej sett några döda fiskar.
Svärdbärarhanen tycks må sådär. Ser ut som fenröta på stjärtfenan. Honorna fortsatt dåliga i huden. Annars allt bra där ;)
Clemenciaekaret är bara fint. Många yngel på uppväxt!
Och jobbet rullar onekligen på som det bör. Måste tillsätta mer rotnäring åt vallisen bara då den börjar gulna lite.

#301 - 3 juli 2015 07:34
Värmen är riktigt jobbig. 28 grader i skuggan här men bara jag låter bli att öppna balkongdörren och fönstren så går det bra :D

Vad tråkigt med sjukdomar. Min ena svärdbärarhona fick prickar och jag trodde vita prick men det visade sej sen att det var nåt annat och hon tillfrisknade när jag tillsatte salt. Tack och lov :)
#302 - 3 juli 2015 10:27
Ja jag spånar på salt faktiskt... Vet ju inte alls vad det är. De dör ju inte av det eller ens tycks bli nedsatta. Bara hanen som är påverkad men han är bra i huden även om han är dålig i stjärtfenan.. Lurigt! Ogillar medicinering särskilt då man famlar i blindo vad de lider av..

#303 - 3 juli 2015 15:55
Ja man vill ju helst veta vad det är först. Men det kan ju vara bra att testa salt :)
#304 - 7 juli 2015 07:15
Haft i salt i karet. Och kör nu högdos Easylife Voogle. Herr Mayae har simmat vidare :( Slutade äta och stjärtfenan såg inte bra ut. Typ tre fiskar döda på två veckor... En av corysarna ser skittjock ut. Hoppasatt det är rom och inte samma skit som en av corysarna dog av precis i början då jag hade dem... Återstår att se iaf.
Clemenciaekaret är okej. Inga blå räklingat ännu dock. Och clemenciaehonan hade nån skum grej på huden hon oxå...I med lite voogle ;) Jobbet är perfekt :) Överväger att utöka med nån sort där. Men de har de så bra där svärdbärarna då de går helt själva ;)

#305 - 7 juli 2015 09:17
Vad tråkigt med sjuka fiskar :( Jag hade det i förra karet, kallat skruttkaret, och fick ingen ordning på vad det var riktigt. Bakterieinfektioner kanske. Men jag gav bort skiten och köpte nytt och började om. Det enda jag sparade var växterna.

Hoppas det hjälper med salt och Voogle :)
#306 - 7 juli 2015 10:29
Jag lever på hoppet nu som sagt ;) Skittrist är det då det är så mkt olika. Nåt inälvsskit, nån prickvariant och nån fenrötevariant med inslag av svamp ;) Vet inte vart kag ska blrja men har beställt hem medicin..

#307 - 10 juli 2015 08:44
Salt och 100 ml Voogle tycks vara bra... Huden ser bra ut på de tre honorna i terrorkaret. Hoppas att de hann bli befruktade nån gång innan herr Mayae simmade vidare. Kommer dröja lååång tid innan ynglena är stora nog.

#308 - 10 juli 2015 11:07
Härligt :)
#309 - 12 juli 2015 15:04
Jobbet har idag fått tillskott av tricolor-svärdbärare :) Kul! Pigga o glada! Hoppas att de skall bidra med lite variation på ynglen framöver :)

#310 - 23 juli 2015 03:31
Fiskarna på jobbet mår strålande. Terrorkaret är sjukt trist. Svärdbärardamerna fortsätter ha dålig hud. I söndags gjorde jag stort vattenbyte och rengjorde även innerfiltret. Då jag lyfte ur det släppte det en massa skit och bös. Rengjorde svampdelen och i igen. Efter två timmar var vattnet fortfarande grumligt. Lyfter ur hela innerfiltret även makarondelen och rengör. Byter ytterligare två hinkar vatten och har i flytande filtermedia. Vattnet fortfarande äckligt.. :( Tror det kan ha blivit infusorier av det. Note to self; rengör innerfiltret oftare.
Igår i lillekaret stängde jag av filtret ett tag då de fick vita mygglarver samt lite annat. Glömde slå på så efter två timmar gör jag det. Ut flyger maaaassa minimaskar. Fiskarna vart glada. Kalaaasgott med nematoder. Men äckligt. Så så är det här...

#311 - 23 juli 2015 03:34

Såhär mysigt är terrorkaret...taget framifrån och från ena kortsidan..

#312 - 25 juli 2015 21:22
Bara att konstarera.. Behöver högre filterkapacitet i terrorkaret. Fattar inte. Menmen. Tre vuxna svärdbärare, Nio corys. Ett gäng yngel o ett gäng skräpräkor.. de har iof blivit rätt många.. Osugen på ytterfilter men det e väl bara o fixa..

#313 - 25 juli 2015 21:38
[QUOTE=HeidiH;1740968]Bara att konstarera.. Behöver högre filterkapacitet i terrorkaret. Fattar inte. Menmen. Tre vuxna svärdbärare, Nio corys. Ett gäng yngel o ett gäng skräpräkor.. de har iof blivit rätt många.. Osugen på ytterfilter men det e väl bara o fixa..

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk[/QUOTE]

Vattenvärdena påverkar även filtrering/rening. Har i mitt Tanganyikakar från början tillsatt bikarbonat för att buffra vattnet och hålla pH-värdet från att sjunka. Den filtrering som sitter utanför karet har räckt till och allting har fungerat, men mina fiskar har vuxit ganska bra... Flertalet har blivit minst dubbelt så stora så mer mat och mer skit.
Sedan började jag skära ned på bikarbonaten, tänkte jag skulle klara mig utan bikarbonat och endast vattenbyten. Efter några veckor började det lukta dynga ur mitt akvarium, och från tidigare vattenbyte varannan vecka så bytte jag nu vatten varannan dag.
Helt klart ohållbart, så jag började fundera på att uppgradera mina filter. Men så tänkte jag att jag provar buffra vattnet med bikarbonat igen så det inte är något sådant som stökar. Så vid nästa vattenbyte tillsatte jag en gnutta bikarbonat och sedan fortsatte jag med mer bikarbonat vid varje vattenbyte. Efter några dagar slutade det lukta dynga, vattnet var märkbart klarare.
Nu är jag tillbaka på vattenbyte varannan vecka och vattnet luktar friskt och fiskarna har blivit ännu större.
Så i mitt fall blir det bikarbonat även i fortsättningen
Verkar som vattnet mer eller mindre ruttnade direkt när jag inte tillsatte bikarbonat.

Det är även en klar skillnad när man tittar i akvariet, när jag bytte vatten varannan dag var det även direkt efter vattenbyte grumligare vatten än det är nu efter två veckor! När jag bytte varannan dag fick jag rengöra filtren varannan vecka, nu med bikarbonat var tredje månad.
Finns säkert någon biolog som kan förklara de kemiska processerna etc men svärdbärare går väl inte normalt i överdrivet surt vatten så lite buffring av vattnet med bikarbonat kan ju vara något att testa?
#314 - 28 juli 2015 06:14
Jaa...varför inte... vattnet har dock aldrig luktat ngt direkt... Svärdbärarna fixar säkert lite bikarbonat i vattnet. Frågan är hur räkor gillar det... men kan vara ngt...
Har nu tillsatt extra filtermedia i både stora och lilla karet . Vattnet ser lite bättre ut redan. Och minskar matningen rejält. :) Försöka att ge typ varannan dag ett tag och se hur det fungerar.

#315 - 31 juli 2015 05:16
Skulle i veckan sålt npgra röda svärdbärare från jobbet. Men tji fick jag. Kunde inte håva upp dem ;) Hopplöst! Haha!
På jobbet rullar allt på som vanligt med karet.
Köpte fem små corys i veckan. De skulle gått i stora karet med de andr men ändrade mig då dwt fortfarande spökar lite konatigheter i stora karet. Men ottosarna i lilla karet gillad sällskapet! Igår smaskade bpde ottosar corysar och andra på cyklops. Mums :)

#316 - 1 augusti 2015 21:02
Jag är ett klantarsel! Så arg på mig själv! Skulle vara duktig o jogga efter alla onyttigheter jag ätit på möhippan jag var på idag. Och snubblar på en pytterot. Tänk ej störtdykande flodhäst som bara försöker rädda höger hand där mobilen är. Skrapade upp låret rejält... :( Och åker till solen om tio dagar. Hoppas det hinner läka. Så aaarg på att jag e klantig. Men blötdjuren mår bra! :)

#317 - 3 augusti 2015 05:16
Vattenbyten på alla kar hemma igår. Kört med lite extra filtervadd i pumparna i veckan och det fungerade bra faktiskt. I stora karet var det helt igensatt iof. Nu prova utan ett tag. Men såg grumligt ut igårkväll efter vattenbytet. Så konstigt.
Minns inte om jag bytte vatten på jobbet i fredags.. jag tror inte det? Då är det dax nu idag då..

#318 - 5 augusti 2015 14:53
Igår hade mina corydoras schultzei lagt rom då jag hem! Första gången, så himla kul! Försöker däremot inte rädda något av det då jag åker utomlands i närmare två veckor snart. Ena svärdbärarhonan i det karet såg riktigt skum ut. Vit runt munnen... såg ut som ngt stack ut nästan. Hur gööör man för att kolla riktigt noga på sina fisksar? De bara försvinner ur synhåll.. Skräpkar det där. Bara skit alltihop. Men corysarna är opåverkade :) I lillekaret flyttade det ju in fem corys, ävem dessa schultzei vad det verkar. De får gå där på tillväxt för att sedan flytta över i stora karet då kag kört alla behandlingar som.skall göras där.
På jobbet allt bra. Förutom.att den sista otton även den nu är död. 10 av 10 döda.. Så kam det gå. Trist!

#319 - 31 augusti 2015 05:11
Uppdatering av läget.. Lilla karet hemma mår finemang! Grönt och frodas mkt bra! Clemenciae-ynglena mär fint. Ottosarna käkar allt som erbjuds. Corysarna är som corys är :)
Jobbkaret mår fint. Rullar på oproblematiskt trots att det vart tre v mellan vattenbyte.
Mitt lilla sorgebarn då? Terrorkaret... Var på sem i två veckor. Kom hem till de kvarvarande tre svärdbärarna. En såg helt hemsk ut... Fenorna svårt angripna, popeye på ena ögat...Svartnat... Provade bums att behandla hela karet med exit och esha2000. Alla tre svärdbärare dog. Öbriga fiskar opåverkade. Skall behandla mot flagellater oxå.. Kvarvarande guppys bajsar lite suspekt. I denna veva lackade jag jr fullständigt på mitt filter som hackade och skorrade. Plockade ur o isär och fettade in, tre kvällar i rad utan resultat. Lessnade. Rejält. Öjudet höll mig vaken om nätterna. Så jag slet ut filtret. Så nu har karet vart filterlöst fem dar typ. Går helt ok. Lägger im extra vattenbyten oxå vilket nog är bra. Tror jag ev har infusorier...
Beställt en JBL cristalprofi 901 som bör komma idag ellet imorrn. Hoppas det hjälper mig..
Det var allt för idag :)

#320 - 31 augusti 2015 05:13
[ATTACH]77102[/ATTACH]
Terrorkaret fotat igår från kortsidan.. visst ser det ut som infusorier...?

#321 - 4 september 2015 13:58
En svärdbärare lever! Men äter inte som hon ska... Beställt ytterfilter som ännu inte kommit. Segt. Iof bara en vecka sen jag beställde.

#322 - 5 september 2015 07:09
Oj, vad jag har varit ouppdaterad i denna tråden! Får läsa ikapp sen :)
#323 - 10 september 2015 15:33
Så trevligt! Händer inte så mkt nu. Ytterfiltret ännu inte kommit... vet att det står på posten men det dyker inte upp nån avi. Svärdbärarhonan som lever tycks må bra.. men är väääldigt skygg. Guppusarna i terrorkaret mår bra.
Eventuellt blir det fisktillskott snart... Lite svårt hur jag ska placera ev tillskott bara ;) Allt lungt annars... tror jag.

#324 - 16 september 2015 21:18
Idag fick terrorkaret påfyllning av tre vackra guppydamer. Vart otroligt förtjust i ena som har nästan regnbågsskimrande stjärtfena med små prickar på. Fick oxå följa med en med lite större prickar på stjärten samt en dam med vackert blå stjärt. Hoöpas allt skall gå bra med dem. Den sista svärdbärarhonan ser ok ut, men är så skygg så det är svårt att se henne ordentligt.
Lillekaret mår fint! Önskar bara det blev räklingar efter mina deep blue tiger-räkor... De köptes in i maj... tyckt jag sett dem gå med rom, men inget resultat..Snart är de väl många clemenciae-svärdbärare i det karet... har egentligen ingen lösning för det.. tänkte ju tråckla in ett 375l kar.. men har börjat tveka lite för det..
Ska försöka bifoga några urkassa bilder...[ATTACH]77313[/ATTACH] Dagens nyförvärv.

[ATTACH]77314[/ATTACH] Clemenciae i lillekaret.

[ATTACH]77315[/ATTACH]
Terrorkaret

#325 - 16 september 2015 21:19
Jahaja...lite uppoch ner.. nåja... ;)

#326 - 17 september 2015 15:35
[QUOTE=HeidiH;1744266]Jahaja...lite uppoch ner.. nåja... ;)

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk[/QUOTE]
Gör väl inget :D Vackra fiskar :p
#327 - 18 september 2015 05:43
Tack så mkt! :)
Igår fick terrorkaret ytterfiltret monterat! Känns skönt att äntligen ha tillräcklig och bra rening i det där strulkaret. Får hoppas på bättring! I förrgår chansade jag o pluppade ner tre fina guppydamer i terrorkaret. De tycks må fint so far. Kör samtidigt en kur esha 2000. Känns som jag gör grejer i lite fel ordning faktiskt ;) Sett några yngel i terrorkaret. Lär va guppys. Kul det!

#328 - 21 september 2015 05:09
I helgen deltog jag i akvarieträffen på djurgården. Tyvärr missade jag preciiis Oliver Knotts framträdande. Men akvariet han inrett stog ju kvar. Mkt snyggt!
Som alltid blir man inspirerad och sugen på all världens fiskar.. Så på söndagen inredde jag mitt 30liters lite snabbt, och däri bor nu en fenbiten kampfiskdam.. Jag som inte skulle ha nån kampfiskhona? ;) Jag brukar inte tycka att fiskar är så "mysiga" men denna dam e helkul. Var igår helt ointresserad av mat. Tills jag stack ner fingret och matade henne från fingret. Då åt hon glatt!:) Hoppas att hon skall repa sig!
De inköpta guppydamerna i terrorkaret lever och har hälsan. Bifogar en bild på ena honan. Blir den upp och ner blir jag tokig ;)
Och vet ni?! Mayae-honan lever fortfarande!! Inte sett henne på hela förra veckan. Hon är så skygg! Såg helt okej ut gjorde hon! Men bajsade vitt.. :(

#329 - 21 september 2015 05:10

#330 - 21 september 2015 05:11
[ATTACH]77375[/ATTACH]

#331 - 21 september 2015 05:12
Upp o ner... suck! Hahha

#332 - 22 september 2015 15:53
Så glad! Ny mobil! Bör kunna knäppa lite roligare kort nu på mina små djur! :) Längtar du hem till min lilla kampdam :) Var inte hemma igår. Hoppas att hon mår bra! :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#333 - 22 september 2015 18:01
Alltid lika roligt med ny teknik :D

hoppas att kampmadamen mår bra :)
#334 - 23 september 2015 15:47
Hon mår finfint lilla tösen! Urkul! Men jag typ deppade ihjäl mig igårkväll. Ni följt detta lite. Ni vet, terrorkaret har ju följts av dödsfall o knepiga symptom. Medicinerar med exit och escha 2000. Tycks ha vart lungt sen dess. Köpte tre fina guppydamer och allt bra. Igår såg jag en av corysarna, och tänkte att oj så lång skäggväxt den har! Tittade o tittade.. och insåg att det troligen var nån form av mask. Tror kanske learnea. Försökte fånga damen men det var lögn. Höll på länge. Så Tja. .det var inte så bra :(

#335 - 27 september 2015 21:34
Fick upp lilla coryn med "mask". Blev tveksam om det var det såg ut som om ett spröt växt sig väldigt långt bara.. Hmmhmm..
Har i helgen besökt guppysm. Kul! Och ett nytt projekt tog form. Eller det första egentliga riktiga projektet. Här skall odlas guppy, men ett bestämt mål i sikte.. Färg och fenform. .. Två honor införskaffade till projektet. De fick ta över kamphonans kar. Hon vart inte jätteglad att komma ut i stora karet.. :( Och jag är inte glad att hon är där heller.. För strömt tycks det vara.. Har för få kar! Behöver fixa fler. Saknar en ställning att ha dem på.

#336 - 28 september 2015 19:27
Satte i ett annat utlån till ytterfilter tror det vart lite lugnare i karet faktiskt. Mina nya guppydamer mår bara fint! Den ena är lite blyg och den andra är lite taskig mot blygisen. Bidrar med bild på guppy karet där fru kampfisk gick förut.[ATTACH]77489[/ATTACH]

#337 - 28 september 2015 19:27
Utlån-utblås

#338 - 28 september 2015 19:29
Jaha o snett. Fattar inte! Är rättvänt taget o allt men det vrids här :(

#339 - 28 september 2015 19:44
Vi kan vrida på huvet, så det gör inget :)
#340 - 30 september 2015 19:27

#341 - 3 oktober 2015 16:20

Terrorkaret vart igår omgjort och ca 80% vattenbyte samt i med flytande filtermedia efteråt. Hoppas det kall klarna med tiden men alltid haft problem med grumligt i detta kar.

#342 - 3 oktober 2015 16:27
Och herr kampfisks kar [ATTACH]77563[/ATTACH]

#343 - 3 oktober 2015 16:28
[ATTACH]77564[/ATTACH] Och starten på guppyprojektet. Här bor två små damer. Hoppas på småttingar framöver.
#344 - 3 oktober 2015 16:30
[ATTACH]77565[/ATTACH] Och här bor clemenciae - gänget. Ihop med blue tiger och fem corydoras schultzei. Börjar bli lite trångt tycker jag...

#345 - 3 oktober 2015 17:10
Heidi - jag skäms, eftersom jag inte kommer ihåg vilka svärdbärare du har [:o]. Vet förstås att du har berättat det längre bak i tråden, men hittar det inte just nu.

//Inger
#346 - 3 oktober 2015 18:09
[QUOTE=HeidiH;1746198][ATTACH]77565[/ATTACH] Och här bor clemenciae - gänget. Ihop med blue tiger och fem corydoras schultzei. Börjar bli lite trångt tycker jag...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk[/QUOTE]

Fint! Och inte behövde jag vrida på huvet ;)
#347 - 3 oktober 2015 18:10
Haha ibland fungerar det! :) Djungelkaret :)

#348 - 3 oktober 2015 18:12
[QUOTE=Inger H;1746203]Heidi - jag skäms, eftersom jag inte kommer ihåg vilka svärdbärare du har [:o]. Vet förstås att du har berättat det längre bak i tråden, men hittar det inte just nu.

//Inger[/QUOTE]
Just nu egentligen bara clemenciae, mayaerna har dött ut. Sista honan ser riktigt risig ut nu tyvärr.. Och på jobbet vanliga röda.

#349 - 3 oktober 2015 18:12
Men hur gör du för att det ska bli en bild direkt och inte en länk med Tapatalk? Det är mitt största huvudbry just nu ;)
#350 - 3 oktober 2015 18:46
[QUOTE=HeidiH;1746212]Just nu egentligen bara clemenciae, mayaerna har dött ut. Sista honan ser riktigt risig ut nu tyvärr.. Och på jobbet vanliga röda.

Ok :)

//Inger
#351 - 3 oktober 2015 18:49
[QUOTE=Mu(sic);1746213]Men hur gör du för att det ska bli en bild direkt och inte en länk med Tapatalk? Det är mitt största huvudbry just nu ;)[/QUOTE]
Goldmedlem?

#352 - 3 oktober 2015 19:07
Vaf.... har jag inte fått nån påminnelse? Tack för att du uppmärksammade det :D
#353 - 4 oktober 2015 06:03
Jag fick för ett tag sen..men har inte betalat in ännu :)

#354 - 4 oktober 2015 17:12
[ATTACH]77582[/ATTACH]
Herr kampfisk Kaiser blänger..

#355 - 4 oktober 2015 17:14
[ATTACH]77583[/ATTACH]
Vart tillskott i guppyskräpkaret på två blonda honor och en blond hane som ser ut att bära magenta.. kul tillskott!

#356 - 5 oktober 2015 14:38
[ATTACH]77596[/ATTACH]
Och jobbakvariet. . Det var alla jag har just nu. Men ändå..fem st! Ojoj... hur blev det så?

#357 - 5 oktober 2015 16:42
[QUOTE=HeidiH;1746366][ATTACH]77596[/ATTACH]
Och jobbakvariet. . Det var alla jag har just nu. Men ändå..fem st! Ojoj... hur blev det så?

Det går fort det ;)
#358 - 5 oktober 2015 16:43
Löjligt fort! Och nu måste jag ju utöka inför mitt gyppyprojekt!

#359 - 9 oktober 2015 06:39
Allt rullar på.. Sista mayaehonan gick bort i måndags. Nu är det Guppysar och en kampfisk dam och nio corysar i terrorkaret. Rätt nöjd med o ommöbleringen där. :)

#360 - 9 oktober 2015 06:42
[QUOTE=HeidiH;1746293][ATTACH]77583[/ATTACH]
Vart tillskott i guppyskräpkaret på två blonda honor och en blond hane som ser ut att bära magenta.. kul tillskott!

Detta är då terrorkaret.. får kanske byta namn då på det ;)

#361 - 10 oktober 2015 20:05
Händer grejer här... [ATTACH]77637[/ATTACH][ATTACH]77638[/ATTACH][ATTACH]77639[/ATTACH]

#362 - 10 oktober 2015 20:05
Sådär ja!

#363 - 10 oktober 2015 20:05
Vrid på huvudet gott folk ;)

#364 - 15 oktober 2015 17:24
Allt rullar på så sakteliga med karen. Dock kliar de sig mot bottnen lite i terrorkaret. Ser det snart som normalt.. :(

#365 - 30 oktober 2015 03:26
Uppdatering nudå :) Börjar på jobbet. Allt är bra där. Bytt ut lysrören, börjar få lite mer alger än önskar i form av tofsalger tror jag. Har lite is i magen och avaktar lite till. Fick ta över tio fiskar som flyttat in. Fem korallplaty och fem guppy. Korallplaty är urfina med sina vita fenor! Skall troligen ta hem dem och odla lite :) Lite dumt jag har dem med svärdbärare nu då de korsar sig. Får sortera kommande yngel om det behövs.

Hemma då? Terrorkaret lunkar på nu! Massa guppy yngel! Jättekul! Kliandet har upphört. Vattnet klart och fint. Ska nästa gång göra stort vattenbyte igen. Skadar aldrig!
Clemenciae -karet.. En hona har ngt vitt på stjärtfenan, håller koll på det..Delat med mig lite av dem, men honan jag skickade med dog. :( Hoppas det var stress bara. Men hanen och de två ynglen överlevde. Annars lungt och fint där!
Kampfiskkaret....kamphanen dog ju :( Där går nu två kamphonor som skall över till terrorkaret där de andra tre honorna går. I det karet funderar jag på att ha korallplaty sen då..

Kökskaret, där går mina två guppy honor jag köpte på SM. Inväntar yngel. Hoppas de kommer snart! Men känns knappt tjocka..

Sen har jag hämtat mitt guppy-odlingskar :) 200 liter delat i fem fack. Vart trångt på mina 26 kvm med det på plats! Det måste skuras ur från kalk och så. Vidare snyggt är det inte, men förhoppningsvis funktionellt! :)

#366 - 6 november 2015 21:58
Allt är stabilt! Skönt det! Terrorkaret, där kommer nya yngel titt som tätt. Mer guppys :)

#367 - 6 november 2015 22:12
Härligt att höra!! &#128522;
#368 - 7 november 2015 09:01
Vad roligt :)
#369 - 10 november 2015 14:49
Tack! Ja det är väldigt roligt!! Har nu sju stycken kampfiskhonor i det karet! Och ett blandat gäng guppys. Trevligt! Kamphonorna är inte alls så sugna på yngel som man kunde tro! Tror faktiskt att guppysarna jagar ynglen mer. Starkast överlever!
Köpt några moskvblå guppys, som skall ingå i min odling är tanken. De ser inte så roliga ut. Men att vara med på auktion är nog jobbigt och stressigt.
#370 - 10 november 2015 16:41

Min ena kamphona.. :)

#371 - 10 november 2015 16:42

#372 - 10 november 2015 16:43

Annons