vildform svärdbärare, i Skåne?

#1 - 14 december 2004 18:21
Jag när en dröm om att skaffa ett ganska stort centralamerikanskt biotopakvarium och skulle därför vara väldigt intresserad av vildformen av svärdbärare. Någon som sett den i någon skånsk butik nyligen? Eller i Danmark? Eller Halland kanske?

Eller över huvud taget för den delen?

EDIT : Syftningsfel
#2 - 14 december 2004 18:38
Jag hade några för ungefär ett år sedan, men tyvärr så dog de i sjukdom. Men det var verkligen en upplevelse att se hanen fara runt i akvariet i timmar för att uppvakta en hona. De odlade tycker jag mest buffar lite på honon och frågar "Ska ´ru ha ett skjut?" medans de vildfångade verkligen jobbade för saken.

Det borde finnas att få tag på i Sverige.
#3 - 14 december 2004 18:59
OK, det låter ju betryggande. Tack för infon swetrot.
#4 - 22 juni 2006 06:29
[quote=ch1mpy]Jag när en dröm om att skaffa ett ganska stort centralamerikanskt biotopakvarium och skulle därför vara väldigt intresserad av vildformen av svärdbärare. Någon som sett den i någon skånsk butik nyligen? Eller i Danmark? Eller Halland kanske?

EDIT : Syftningsfel[/quote]

Hur gick det? Fick du tag i vildform av svärdbärare?
#5 - 22 juni 2006 14:46
En bra idé är att tala med akvarietjänst på sankt knuts torg i Malmö. Han som har stället är aktiv i Svenska poecilliaföreningen. Om du vill handla direkt av annan hobbyist så är det bara att gå med i föreningen.
MVH
Magnus
#6 - 22 juni 2006 15:30
[quote=ch1mpy]Jag när en dröm om att skaffa ett ganska stort centralamerikanskt biotopakvarium och skulle därför vara väldigt intresserad av vildformen av svärdbärare. Någon som sett den i någon skånsk butik nyligen? Eller i Danmark? Eller Halland kanske?

EDIT : Syftningsfel[/quote]Kör till hon som driver affären i Lyby hon har dammfiskar inte så långt i heller från ystad kör 13 mot hörby innan hörby vänster är skyltat
#7 - 24 juni 2006 17:35
Är det den de kallar för grön svärdbärare? I så fall finns de på de flesta ställena i Malmö- Lundregionen.

Annons