Vildfångade eller odlade pansarmalar??

#1 - 7 januari 2010 20:18
kan någon hjälpa mig..jag funderar på att köpa pansarmalar, det lutar åt pandapansarmalar men vill veta om det är bäst att köpa vildfångade eller odlade?

Det gäller inte bara pandapansarmalar utan pansarmalar i det stora hela.
#2 - 7 januari 2010 20:32
Bäst ur vilken synvinkel? Odlade är ofta större och vanligen friskare, vildfångade är bättre för miljön och artbevarande.
#3 - 7 januari 2010 20:36
vilka som man skall köpa mm, vilka som är tåligast, friskast mm

Det där med miljön och artbevarande var bra, har inte tänkt så långt..
#4 - 7 januari 2010 21:36
Varför skulle vf vara bättre för miljön? De ska ju färdas med flyg osv. Odlade kan ju vara från lokal odlare utan frakter osv.
#5 - 7 januari 2010 23:23
@PiaJo: Det är nog inte så stor skillnad i tålighet/friskhet egentligen, men kanske att odlat i genomsnitt är lite tåligare.

@Dre: Köper du VF går lite pengar tillbaka till ursprungslandet, som får i alla fall lite anledning att inte dika ut/dämma/odla upp/plantera in tilapia. Det har varit mycket diskussion (och ett par artiklar och föredrag) om detta här på zoopet, sök så hittar du antagligen en hel del.
#6 - 8 januari 2010 08:56
VF är bra om du vill undvika inavel och få in en färsk stam. Annars så tycker jag odlat är nog bäst. Du slipper stressade fiskar som mer än ofta har parasiter och sjukdomar.

Miljö ska inte vägas in i denna debatt, det är ganska dumt. Idioterna i sydamerika kommer hugga ner skogen och dämma upp floderna i vilket fall som helst. Akvariefisk är ganska låg prioritet i u-länderna, de får några öre per fisk, ganska lite när man kan odla kokain, kaffe eller etanol skogar.
#7 - 8 januari 2010 10:29
wheete skrev:
VF är bra om du vill undvika inavel och få in en färsk stam. Annars så tycker jag odlat är nog bäst. Du slipper stressade fiskar som mer än ofta har parasiter och sjukdomar.

Miljö ska inte vägas in i denna debatt, det är ganska dumt. Idioterna i sydamerika kommer hugga ner skogen och dämma upp floderna i vilket fall som helst. Akvariefisk är ganska låg prioritet i u-länderna, de får några öre per fisk, ganska lite när man kan odla kokain, kaffe eller etanol skogar.

Förstår intre varför odlade fiskar skulle vara bättre än vildfångade. De flesta odlade akvariefiskarna som säljs i akvarieaffärer är antingen odlade i Tjeckien eller sydostasien. Det finns ytters få odlare i Sverige eftersom det inte lönar sig.
Du har helt fel för dig när du påstår att miljöaspekten inte har någon betydelse. Läs på lite innan du kastar ur dig osanna påståenden.
#8 - 8 januari 2010 10:38
wheete skrev:

idioter i sydamerika? då är väl vi i sverige lika stora idioter! hur många opåverkade vattendrag och älvar finns det i sverige idag? hur mycket gammelskog finns det kvar i sverige?
#9 - 8 januari 2010 12:26
wheete skrev:

tOm du inte varit i Sydamerika bland idioterna sett med egna ögon, och hört folkets argument till varför de plöjer ner skogen osv så tycker jag du bör tänka på vad du säger.
#10 - 8 januari 2010 13:57
Nubi skrev:
tOm du inte varit i Sydamerika bland idioterna sett med egna ögon, och hört folkets argument till varför de plöjer ner skogen osv så tycker jag du bör tänka på vad du säger.

Hugger man ner sin regnskog, fördämmer floder, borrar upp olja och släpper ut arsenik i sjöarna, så är man en idiot tycker jag.

De kommer att göra detta i vilket fall som helst. Dessutom så köper du VF så stödjer du barnarbete. 90% av VF fångas av barn i colombia och brazilien.

Mal fantaster kan knappast göra så stor skillnad när miljarder görs i "big business" som i olja, kokain, hydro, virke mm.

Och om sedan några påsar med fiskar skickas på ett flygplan till Sverige i från sydamerika, det är nog en "fis i rymden" om flygplanet släpper ut lite avgaser jämfört mot allt annat.

Personligen så tycker jag att om man kan så ska man köpa svensk odlat av en seriös odlare som bryr sig om sina fiskar. Om du är en odlare så kan jag förstå att du vill ha lite nytt genetiskt material till din odlig och behöver VF. Sedan så ska självklart nya arter upptäckas och kunna räddas undan innan de korrupta sydamerikanerna har utrotat sin fauna totalt.
#11 - 8 januari 2010 16:15
wheete skrev:
Hugger man ner sin regnskog, fördämmer floder, borrar upp olja och släpper ut arsenik i sjöarna, så är man en idiot tycker jag.

Och vi i Sverige, där 0,5 procent av skogen är orörd, har ju sååå mycket att skryta med...
#12 - 8 januari 2010 23:47
wheete skrev:

så om jag ska dra alla över en kam som du verkar göra så är du en idiot då? bor i sverige där vi hugger ner vår skog, dämmer floder och släpper ut det mesta i vår närmiljö...
#13 - 9 januari 2010 08:56
Oj då, vilka diskutioner jag har skapat [:o]
Om någon vill veta så köpte jag 8 st Corydoras Julii, odlade. Frågade inte var de kom ifrån för jag hade lite bråttom och det var många i butiken.
#14 - 9 januari 2010 09:42
PiaJo skrev:
Oj då, vilka diskutioner jag har skapat [:o]

Om någon vill veta så köpte jag 8 st Corydoras Julii, odlade. Frågade inte var de kom ifrån för jag hade lite bråttom och det var många i butiken.

tycker det var ett bra val :)
Slipper man stödja de där idioterna som bor i sydamerika ;)
#15 - 9 januari 2010 10:35
[QUOTE="wheete"]De kommer att göra detta i vilket fall som helst. Dessutom så köper du VF så stödjer du barnarbete. 90% av VF fångas av barn i colombia och brazilien.[/QUOTE]
Bullshit, 99,9% fångas utav vuxna människor som har detta som den enda inkomstkällan för att försörja sin familj eller när det gäller urinvånare sin by. Ibland när jag är ute och fångar fisk hänger några lokala ungar med, de tycker det är skitkul och spännande. Du har inte många rätt men visst förstörs regnskog genom ekonomisk utveckling i U-länderna men de med störst intresse är inte inhemska företag.

En lite del odlade fiskar kommer från Tjeckien och Israel medan den övervägande delen odlade fiskar kommer från Asien. Odlingar släpper ut en massa skit i vattendrag och mark, sprider sjukdomar och släpper ut lika mycket föroreningar när de flygs hit från dessa länder som de VF som flygs hit. Odlade fiskar ger ingen inkomst tillbaka till ursprungsländerna eller någon form utav återbäring till naturen.

Mvh Janne
#16 - 9 januari 2010 12:41
Nubi skrev:
tycker det var ett bra val :)

Slipper man stödja de där idioterna som bor i sydamerika ;)

Läs Janne´s svar
#17 - 9 januari 2010 23:21
Pansarmalar finns det ju faktiskt en hel del svenskodlat av.
#18 - 9 januari 2010 23:34
endymion skrev:

Hur hittar man dem?
#19 - 9 januari 2010 23:42
Hur hittar man dem?

dra till ett vattendrag och dra upp några gäddor och aborrar, finns lite malar här och där också. Stöd svensk fisk. SSF
#20 - 10 januari 2010 00:00
endymion skrev:

Någon som vet proportionerna? Av antalet Corydoras totalt i handeln i Sverige, hur mycket är svenskodlat? Då ingår inte de fiskar som byter ägare på akvarieföreningarnas auktioner.
#21 - 10 januari 2010 01:25
Någon som vet proportionerna? Av antalet Corydoras totalt i handeln i Sverige, hur mycket är svenskodlat? Då ingår inte de fiskar som byter ägare på akvarieföreningarnas auktioner.

Jag tror det är mest aeneus, paleatus och panda som svenskodlas och även albinovarianterna. Bland dessa är det nog en rätt stor procent som är svenskodlat.

Sterbai är ibland också svenskodlat men inte lika ofta.
#22 - 10 januari 2010 02:45

Den helt förkrossande majoriteten är odlade i tjeckien eller sydostasien. Jag tror att vildfångade pansarmalar säljs just som vildfångade.
Detta gäller Corydoras och Brochis. Aspidoras är nog alla vildfångade.

Annons