vildfångade discus!

#1 - 23 februari 2004 09:45
hejsan ja har varit och kollar på green discus. vildfångade från brasilien. Dom går i ph 7,5 i affären ja har ph 8. jag har 4st andra disucs i mitt 375L kar. Jag funderar på att köpa 2-4st av dom vildfångade. Är det nått spec ja behöver tänka på??

MVH Jonas
#2 - 23 februari 2004 10:06
Jag har aldrig prövat själv, men hört av andra att man aldrig ska mixa viltfångade och odlade Diskus. Så du kan ju höra dig för om det stämmer.

/Nille
#3 - 23 februari 2004 10:18
Ph 8 va mycke det för diskus speciellt ne dom e vf!
Tobbe
#4 - 23 februari 2004 16:04
Mina erfarenheter är att inte blanda vildfångat med odlade. Många säger att det fungerar och visst kan det fungera men normalt så brukar vildfångade inte må så bra med odlade.
Ph8 bör du nog försöka få ner om du skall ha vildfångade.
#5 - 24 februari 2004 10:53
jo ja vet men det finns olika disucs stammar har jag hört att endel går i lågt ph i naturen och endel går i väldigt högt ph. Nu har jag iaf köpt 2st och det verkar gå utmärkt av det jag har sett.
mitt ph e på 7,8¨nu när ja testade igår..

MVH JOnas
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 24 februari 2004 11:10
jo ja vet men det finns olika disucs stammar har jag hört att endel går i lågt ph i naturen och endel går i väldigt högt ph. Nu har jag iaf köpt 2st och det verkar gå utmärkt av det jag har sett.

Jag tror inte det finns några som går i väldigt högt pH utan diskus brukar nog normalt leva i vatten som har ett pH på 4-7, någon enstaka gång kanske uppp emot 7.5.
Detta innebär dock självklart inte att de inte klarar ett högre pH, men jag tycker ändå inte att över 7.5 är att rekommendera, vissa som lever i extremt surt vatten som Heckel kräver betydligt lägre.
#7 - 24 februari 2004 11:26
ja blev också lite skepptisk mot att dim hade gått i så högt ph runt 7,2-7,5 i naturen.. han körde med vanligt kranvatten till dom.. alla va framme livliga inga mörka färger heller. dom verkade triivas. och hos mig är dom livliga framme dom har gjort så mina andra verkar känna sig tryggare dom är framme alla livliga och älskar att käka maat;)

kom gärna med tips om ph sänkning..
och andra bra tips..

MVH Jonas
#8 - 24 februari 2004 11:33
Om du vill sänka ph så lägg en strumpa me torv:)
#9 - 24 februari 2004 12:15
Är det nåt speciellt torv man ska använda för att få ner Ph? Går det bra med vanlig trädgårds-torv, eller ska man använda nåt annat? Lägger man torven i ett av filter facket eller direkt i karet med en strumpa?
#10 - 24 februari 2004 12:41
själv så har ja aqua vitual sorttörvblir väl svart torv på svenska från tyska!
700ml fö 49spänn!
Lägger det i en vanlig nylonstrumpa fram för pumpens utblås!
Det blir lite tefärgat men perfekt fö sydamerikanska fiskar!

Tobbe
#11 - 24 februari 2004 13:24
Är det bara jag som får trådalger av torvfiltrering?
#12 - 24 februari 2004 13:27
Ja har fått det lite gran på mina svärdsplantor:(
#13 - 25 februari 2004 08:12
I början brukar det gå bra med vildfångade, de äter och ser ut att trivas knaon bra men sedan efter ett par månader blir de vildfångade ofta sjuka, förmodligen för att de odlade har en annan bakterie flora i sig som vildfångade inte har.
Det kan gå bra men brukar fungera bäst med att ha dem för sig själva.
Lycka till
#14 - 25 februari 2004 08:28
Okej ja får hoppas på det bästa då.. får dom likadana sjukdommar som dom odlade?

MVH Jonas
#15 - 25 februari 2004 08:36
Jo det får dom men de odlade är hyfsat resistenta mot magsjuka men detta klarar ofta inte vildfångade utan blir mer sjuka än de odlade men som sagt det är inte alltid så.
När vi har kört vildfångade med odlade så har detta inträffat efter ett par veckor men när vi kört dem i en separat tank så har det fungerat bättre.
Mata också gärna med vita, svart mygglarver och annat levande mat. Tror personligen att vildfångade inte tål oxhjärteblanding bra men räk mixen fungerar bättre.
Att diskus inte klarar högre ph är både rätt och fel. Att ha dem i ph 7.5-8 är inga problem men skall man odla på dem bör man få ner ph till 4-6.5. det viktigaste är att man inte har stora variationer i ph:t
#16 - 25 februari 2004 08:45
okej ja byter vatten var 3dje dag typ 30%. och matar med discus quick och räkmix. får nog inskaffa svarta och vita mygg..
mvh Jonas
#17 - 25 februari 2004 23:29
går det att hålla ett par discus (som scalarer) i ett högt akvarium på säg 150 L
#18 - 26 februari 2004 11:30
ska ja ha sand eller köra kalt akvarium? just nu kör ja med sand rötter och växter. dom går med scalarer 5st 10st kardinal tetror, 4 praktbotior.

MVH Jonas

Annons