Jag får hem 2+3 Auloncara Stuartgranti Chiwindi (Blå Neon)i helgen.(http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=631&SOK=1). Det går inte att få reda på hur länge fiskarna gått i akvarium sedan fångsten - alltså hur inkörda de är på vanligt akvarievatten och foder.
Eftersom VF inte är gratis direkt vill jag försöka göra rätt från början och ha fiskarna i karantän under en period. Vissa frågor inställer sig då - och nedan är förutsättningarna för karantänskaret:
Akvarium - 150 l - ph 8. Ingen nitrit. 1800 l/h filtrering via två filter. Temperatur 27 grader. I akvariet har jag haft Aulonocarayngel under någon månad vilka jag nu flyttat ut så att akvariet är tomt. Jag bytte vatten härom dagen men gör ett 30% byte innan fisken anländer.
Vad bör man mer tänka på? Rengöring av gruset? Matning? Jag kan välja mellan Räkmix (grön eller röd), NLS, Flingor, fryst Artemia och Mysisräkor. Annat foder kan jag köpa om så behövs.
Vattenberedningsmedel? Något annat?
Efter karantänen skall de ner i ett 375 l akvarium där det då redan kommer att finnas 1+2 Copadichromis Verduyni (VF) samt en VF hona A. Stuartgranti Chiwindi. Dessa har funnits i akvariet under en ganska lång tid redan.
Tacksam för alla råd och tips för att göra inskolningen lyckad.