White cloud minnow (tror det ar den iaf) har val blivit utrotad pga akvarister, och lika sa med Kaiser Tropheus eller hur?
Fel.
De som tjänar pengar på att viltfångade fiskar är flygbolagen då frakten är det som kostar. De som fångar fisk i Brasilien får max 0.75 USD och då för de mest svårfångade fiskarna. Mellanhänder och flygbolages aktieägare skor sig på de fattigas bekostnad.
Jag anser även att det är oetiskt ur djurrättsperspektiv. Att skicka hit fisk i trånga lådor och fullsketna av mediciner, när det går att odla många vackra fiskar, är för mig en onödigt övergrepp av vilda djur.
Du har rätt i att ca. 70% av priset är fraktkostnader för de billigaste arterna (skrev det själv i en annan tråd) och det är utan tvekan skevt men inte så mycket att göra åt.
Siffran 0.75 USD är löjlig eftersom priset varierar väldigt mycket mellan olika arter (från 25 öre till 1.000 kronor).
Ord som fullsketna med mediciner är felaktigt att använda eftersom det inte stämmer.
Att vildfångad fisk rent generellt skulle vara oetiskt håller jag definitivt inte med om - själva kan vi meta upp vildfångade abborrar som vi ger till katten och det anses inte oetiskt, men när människor i fattiga länder vill dra in lite pengar på sina naturtillgångar så skriker vi i högan sky.
Detta är jag inte ensam om att tycka - i min länk ovan så uttalar sig CITES generalsekreterare Willem Wijnstekers kraftfullt mot de flygbolag som inte vill frakta fiskar från fattiga länder.
Han säger bl.a.
"Han tillade att en förbudstrend skulle underminera såväl djurens välfärd och de ansträngningar som görs för arternas bevarande, genom att sändningarna hänvisas till andraklassens flygbolag och charter, där förhållandena för djur kan bli sämre och flygtiden längre. Foton av döda och lidande djur som har blivit smugglade via flygplan eller skepp är bedrövliga och chockerande sade Willem Wijnstekers, men denna illegala handel får inte förväxlas med de reglerade sändningar som nu stängs ute från ledande flygbolag."
Dr. Bruce Bunting, vicepresident i World Wildlife Fund (WWF) har bl.a. myntat begreppet - "Buy a Fish, Buy a Coral, Save a Reef" Med detta menar vildfångade fiskar och koraller - ett längre föredrag med denna rubrik kan läsas här
http://macweb.inets.com/docs/library/2/11-27-0Buntingspeech.htm
WWF og TRAFFIC publicerade för en tid sedan en rapport om vilda djur och växter till Europa - rapporten har titeln "Switching Channels: Wildlife trade routes into Europe and the UK", och kan läsas på http://www.traffic.org/news/press-releases/switching_channels.pdf
Denna rapport ställer sig positiv till den lagliga handel som sker med tropiska djur för hobbyn och ser denna som något positivt för naturens bevarande.
Citat från rapporten
"It must be remembered that there is a huge legal market for wild animals and plants - a market which the illegal trade undercuts, supplants and exploits. Unscrupulous inidividuals, rogue traders and criminal gangs threaten the sustainable and responsible businesses that provide vital income to some of the worlds poorest countries."
Självklart kan dock inte handeln svära sig helt fri från att öveträdelser sker och då skall det självklart beivras och dessutom finns det ju en illegal handel (se rapporten) som självklart gynnas av att straffen på sådana brott är alldeles för låga.
Rent generellt så är det dock positivt för bevarandet av djurarter samt för de människor som bor i fattiga länder att vi även har vildfångade fiskar i våra akvarier.
Sedan är det självklart en helt annan sak att vi ändå skall fortsätta att odla fisk för jag är övertygad om att detta ökar kunskapen om fiskarna och även ökar intresset för hobbyn (vilket kommer även de fattiga länderna till del eftersom ett ökat intresse leder till att de får sälja mer vildfångat).
Jag kan för övrigt nämna att det just nu sker en CITES-utredning på högsta internationella nivå som har som utgångspunkt att stoppa odling av fisk i andra länder än ursprungsländerna eftersom de anser att den rika världen suger ut den fattiga genom att vi köper in få vildfångade fiskar och själva odlar massvis vilket inte kommer ursprungsländerna till del.
Detta anser jag vara helt felaktigt och kan gärna i ett annat sammanhang argumentera för att i längden även de fattiga länderna tjänar på att vi också odlar fisk.
Jag ville dock ge detta exempel som visar på att ledande miljöorganisationer inte på något sätt är emot vildfångst av fisk förutsett att den sker på ett bra sätt, tvärtom vill de ha mer av den och mindre av odling i de rika länderna.