"vilddfångade" guppys

#1 - 1 maj 2004 18:42
jag som aldrig haft tur med guppys, måste prova naturvarianten av dom, bara för att se om dom är lika "kortlivade" som dom som jag har haft, eller om dom lever längre.

vart får man tag på sånna.
#2 - 6 maj 2004 16:54
Ja det brukar finnas i lite olika zoo butiker fast jag har inte haft mer tur med natur guppys
/ Jonathan
#3 - 6 maj 2004 17:04
Så kallade Endlers guppies är det näsmaste man kan komma vildfångade guppies idag.
Min erfarenhet av Endlers - pigga & alltid på gång som de guppies jag hade på 1960-talet
#4 - 6 maj 2004 17:44
Det finns visst VF guppy, fast det verkar extremt ovanligt i Sverige.
Jag har sett bilder på sånna på www.zoonen.com , fast jag hittar inte dit nu..
#5 - 6 maj 2004 18:08
ssödra sandby utanför lund har dem
#6 - 9 maj 2004 18:16
eller ja. nu har jag skrivit fel. inte direkt vildfångade, utan ättlingar av vildfångade, som tydligen är endlersguppies
#7 - 9 maj 2004 18:47
Zingo_boy

Är inte alla icke VF-fiskar som finns i affärer ättlingar till VF?[;)]
#8 - 9 maj 2004 22:24
Njaa...Inte i direkt led...i alla fall inte de manipulerade arterna som papegojfisken...
#9 - 9 maj 2004 22:39
jag köpte vf guppi att ha som levandefoder :) men de förökade sig fortare än min arowana tog dom hehe så svårodlade är dom inte, nu har jag sålt arowanan och har fortfarande hundratals av guppies kvar (mest yngel) det säger väl pang i burken när de blir könsmogna hehe
(synd att du inte var häromkring (gbg) annars kunde du fått hela högen)
#10 - 10 maj 2004 03:09
Ursprungligen skickat av robban

(synd att du inte var häromkring (gbg) annars kunde du fått hela högen)

jag är i faggorna, men jag tror nog detta inlägg försvinner fort som ...
ses nästan som en "skänkes"...
maila mej, finns i profilen, tänkte mailat dig men fanns ingen mail angiven...
#11 - 11 maj 2004 19:35
Det finnes en vilt-form av guppy, og en guppy som kalles endlers guppy.

Det er usikkert om Endlers og vill-guppy er samme, eller to forskjellige arter.

Men vill-guppy er ikke særlig uvanlig. Ikke i Norge hvertfall. Disse guppyene er små, men ganske fargerike. Grunnfargen er grå grønn, men et blåaktig mønster på kroppen.
Hunnene er helt grå.

#12 - 12 maj 2004 11:11
Fascinerande att läsa era tankar om vildfångade guppies. Jag har själv sökt då och då, tänkande tillbaka på när det var det enda som fanns och lite odlade varianter började komma, t ex guldguppy, s k praktguppy; hanar med större fenor i olika former. Honorna hos ursprungsarten var kortare än idag, inte lika slanka men klarade att föda betydligt större kullar än de man nu ser. Hanarna betydligt mindre och jämförelsevis oansenliga. Men ynglade gjorde dom alltså och tåliga var dom.

Annons